ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 15 اسفند 1394 - ساعت 11:00:00
چاپ خبر

مریم دلشاد در مصاحبه با رادیو پدیده:

من روزهای سختی را پشت سر گذاشتم

با «دختر روزهاى تنهايى» پيرامون ترانه و حواشى آن تا ترانه هاى سفارشى و چاپ مجموعه شعرهايش به گفت و گو نشستيم.

من روزهای سختی را پشت سر گذاشتم

راديو پديده _ مریم دلشاد را به عنوان ترانه سرایی مى شناسيم که کارنامه قابل قبولى را در مارکت موسيقى دارد و در سال های اخیر حضور موفقی را در عرصه موسیقی پاپ تجربه کرده است، از جمله همکاری با خشایار اعتمادی، مسعود امامی، انتشار قطعه  موفق تهران و تیتراژ سریال های ستایش2 با صداى اميرعباس گلاب، روزهای تنهایی، همکاری با معین و رضا صادقی، انتشار قطعه «جدی نمی گيرم» در آلبوم «شب بارونی» که با استقبال مخاطبين موسيقى همراه شد.  
به بهانه موفقیت های اخیر این ترانه سرا با او گفت و گویی کردیم:
به عنوان ترانه سرایی که روند صعودی و رو به جلویی را در ترانه از شما شاهد هستیم دلیل نزول برخی ترانه سراها را که در ابتدا شروع موفقی هم داشته اند چه می دانید؟
من فکر می کنم یا توانایی آن ترانه سرا همین بوده، یا شخصیتش عوض شده و یا وارد حاشیه شده.  شخصیت واقعا مهم است، شما اگر انسان خوبی باشید شاعر خوبی هم میشوید، اگر نباشید شاید بتوانید خوب بنویسید ولی شاعر خوبی نمی شوید.این امر زمان می برد و به مرور زمان همه متوجه تفاوت این دو می شوند.معتقدم هرچه در طول زمان شخصیت شاعر قوی تر شود کارهایش بهتر می شود. چون همه چیز در ذهن ماست، ولی وقتی شخصیت شاعر دچار تغییر می شود و رو به افول میرود، ناخوداگاه افت می کند.
انسانیت و مهربانی ما نسبت به هم خیلی مهم است و نبايد فراموش کنيم که هنر یک هدیه از طرف خداوند است. باید ببینیم قدر هنری که خدا به ما بخشیده را میدانیم  یا خیر.
با توجه به موفقیت ترانه تیتراژهايى نظیر ستایش 2، سریال فاطما گل و...که از شما منتشر شده نظرتان راجع به سفارشی نوشتن ترانه چیست؟
در حال حاضر علاقه ای به سفارشی نوشتن ندارم، اینکه بگویند در رابطه با موضوعی خاص بنویسید، بلکه ترجیح می دهم خودم انتخاب کنم چون باید ببینم اصلا درفضای کاری که سفارش داده شده قرار می گیرم یا خیر .
در حال حاضر واقعا کم سفارش می گیرم البته این را اضافه کنم که نوشتن ترانه تیتراژ را خیلی دوست دارم. اصلا انگار تیتراژ نویسم. بعد از ستایش متوجه این موضوع شدم. و  آغوش تو و دختر روزهای تنهایی را نوشتم. تیتراژ مثل قصه است، شما را درگیر خود  و وارد قصه می کند که از آن قصه  بلند هشت الی ده بیت بنویسید که چکیده ای از قصه باشد. تیتراژ را خیلی دوست دارم. یک تیتراژ سينمايى هم جديدا کار کردم.
دستمزد بالایی دارید؟ 
بستگی دارد شما به چه مبلغی دستمزد بالا بگویید(می خندد). فکر نمى کنم دستمزدم بالا باشد.
مثلا شنیده شده برخی ترانه سراها مبلغ هفت میلیون دستمزد می گیرند.
بله من هم این قیمت را شنیدم(می خندد) ولی تابحال نشنیدم که یک آهنگساز و یا خواننده بگوید من هفت میلیون را تماما پرداخت کردم. بعنوان مثال می گویند هفت میلیون، و طی چانه زدن با خواننده مبلغ را به پنج میلیون می رسانند و نهایتا چهار میلبون می گیرند(می خندد)
خیلی خوب شد به این نکته اشاره کردید.گاهی اوقات به من پیام میدهند و دستمزد را می پرسند و بعد ناپدید می شوند. ببينيد خوانندهای که می داند چه کارهایی از من تابه حال منتشر شده و با چه کسانی کار کرده ام، طبیعتا باید بداند که الان برای ترانه هایم چه حدود قیمتی دارم. قطعا براى ترانه ها رنج قیمتی دارم که از ترانه سراهای کم تجربه بیشتر است
در سال های اخیر می بینیم که موجی از جوان ها به ترانه سرایی رو آوردند، نظر شما راجع به این موضوع چیست؟
قطعا توجه به ترانه می تواند به خاطر درک و پذیرفتن جایگاه ترانه و میزان اهمیتش باشد. معتقدم ترانه سرا باید یک قلب شاعرانه داشته باشد
به عنوان مثال به من پیام دادند که خانم دلشاد من ترانه سرا نیستم ولی شما این ترانه را بخوانید و نظر بدهید. به ایشان پاسخ دادم اگر ترانه سرا نیستید اصلا چرا می نویسید؟! یا به عنوان مثال یک پیام داشتم با این مضمون که: خانم دلشاد خدا به تازگی به من یک پسربچه داده، چیکار کنم که ترانه سرا شود؟ یا اینکه یکی به من پیام داده بود که: شما چیکار می کنید که خوب مینویسید چرا ما نمی توانیم ؟ جواب دادم که من روزهای سختی را گذراندم. هر وقت توانستید این شرایط سخت زندگی را تحمل کنید می توانید شاعر خوبی شوید(می خندد). 
معتقدم نوشتن شعر کاملا درونی است و اکتسابی نیست. در رابطه با صحبتى که مطرح کرديد هم عرض کنم بله به خاطر درک جایگاه ترانه متاسفانه موج عظیمی از جوان ها شکل گرفته که به سمت ترانه و ترانه نویسی روی آوردند که اکثر آن ها هم فقط به دنبال شهرت هستند. متاسفانه رفتارهای غیرحرفه ای و در بعضی مواقع به دور از رسومات از این جوان ها هم می بینیم. مثلا اینکه همکاری و راه یافتن به مارکت موسیقی را فقط در روابط می بینند. تا با خواننده ای رو به رو می شوند یک دفترچه از ترانه هایشان را در اختیارآن ها قرار می دهند.ترانه هایی که نه قالب مشخص و نه حرف تازه ای دارند و حتی هیچ فکر و اندیشه ای هم پشت این ترانه ها نیست.

با روی آوردن تعداد زیادی از جوان ها به ترانه،در این سال ها کارگاه های ترانه متعددی نیز ایجاد شده اند، به نظر شما این کار گاه ها تا چه حد موثرند؟
خیلی ها با من راجع به برگزاری کلاس های ترانه صحبت می کند. جواب می دهم من در کارگاه ترانه راجع به چه چیز باید صحبت کنم، ببنید یک سری چیزها اکتسابی نیست. وقتی خداوند در وجود بعضی ها شعر را قرار نداده من چه چیزی را به آن شخص یاد بدهم؟ من مخالف هرگونه کارگاه ترانه ام، جدیدا که مد هم شده یک آهنگساز و یک خواننده می اورند، همان جا یک موزیک تولید می کنند و بعد منتشر می کنند. البته این کار هم در اصل بد نیست، اگر ما بتوانیم کارهای خوب را به خواننده یا آهنگسازها معرفی کنیم خوب است ولی اینکه تنها بخواهیم از اسامی برای تبلیغ و پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم نمی پسندم. مگر اینکه شما سابقه افرادی که در آن کارگاه شرکت می کنند را بدانید و بدانید که استعداد کافی دارند. تآکید می کنم شعر یاد گرفتنی نیست. بلکه به شخصه معتقدم یک شاعر از زمانی که متولد می شود شاعر به دنیا می آید،اگر هدف از کارگاه های ترانه این باشد که شعر را به افرادی که استعداد شاعری ندارند یاد بدهند نشدنى است.
برای رشد و پیشرفت ترانه سراهای جوان چه پیشنهادی دارید؟
اینکه اگر احساس می کنند شاعر نیستند، ننویسند. با این کار به یک شاعر، به آهنگساز و خواننده خوب توهین می کنند. واقعا موج عجیبی راه افتاده، موجی خالی از تفکر، خالی از نوآوری و خالی از حرف نو. 
البته عده ای هم هستند که خوب می نویسند و تا به حال به حقشان در اجرا نرسیده اند ولی نگران نباشند حتما می رسند و شنیده خواهند شد. کار خوب حتما دیر یا زود شنیده می شود.
به جوان ها توصیه می کنم که سعی کنند متفاوت بنويسيد، خلاق باشند، کاری کنند که از عهده  هر کسی ساخته نیست. مطالعه شان را زیاد کنند، حضور داشتن در جامعه و دیدن روابط بین آدم ها خیلی می تواند به نوشتن ترانه خوب کمک کند.

این روزها شاهد هستیم که کتاب های ترانه ی متعددی به چاپ و انتشار می رسند.راجع به انتشار ترانه هایتان در قالب یک مجموعه تصميمى نداريد؟
 تا به حال همیشه تمرکزم بر اجرا بوده، یعنی به این شکل کار کنم که خواننده بتواند انقدر با شعرم ارتباط برقرار کند که خودش از مجموع ترانه هایم کاری را انتخاب کند و بخواند. تا الان هم باید سه یا چهار  کتاب منتشر می کردم. چون خیلی ترانه دارم که اجرا نشده و یا به هر دلیلی خودم واگذارش نکردم. به انتشار مجموعه ترانه هایم در آینده به صورت کتاب هم فکر می کنم و در شرف انجام آن هستم.

مصاحبه :افشين رضايى- مهناز جامى 
عکس: افشين رضايى 

 

مریم دلشاد, ترانه, روزهای تنهایی, مجموعه شعر, رضاصادقی, معین,
آمار بازدید : 552
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

تبلیغات

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500