ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : چهارشنبه 11 تیر 1393 - ساعت 11:42:26
چاپ خبر

«آریان» سکوت سه‌ساله‌اش را شکست

بازمانده‌هایی که می‌خواهند زنده بمانند

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-top:3.6pt;margin-right:0cm;margin-bottom: 3.6pt;margin-left:0cm;tab-stops:101.8pt"><span lang="FA">پیام صالحی، شراره فرنژاد و علیرضا طباطبایی سه هنرمند و به نوعی بازماندگان گروه موسیقی «آریان» هستند که پس از سه سال تعلیق فعالیت‌های این گروه بار دیگر گرد هم آمده‌اند تا این گروه پرطرفدار را زنده کنند.</span></p>

آریان1.jpgپیام صالحی، شراره فرنژاد و علیرضا طباطبایی سه هنرمند و به نوعی بازماندگان گروه موسیقی «آریان» هستند که پس از سه سال تعلیق فعالیت‌های این گروه بار دیگر گرد هم آمده‌اند تا این گروه پرطرفدار را زنده کنند.

خرگزاری مهر:داستان موسیقی پاپ در کشور ما ازهمان روزی که آهسته آهسته با اما و اگرهای فراوان قدم بر سرزمین موسیقی کشورمان گذاشت از آن دسته حکایت های توامان تلخ و شیرینی است که نمی توان در پاراگراف‌های با عجله مطبوعاتی و گپ و گعده های خودمانی آن را دهان به دهان به آینده هدایت کرد. این داستان یک روایت طولانی از آغاز فصل نوینی در موسیقی ایران است که چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از پیروزی آن راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است. راهی که چه بخواهیم و چه نخواهیم وابسته به بسته های سیاستی مدیرانی بود که هریک شیوه ها و خواسته های متفاوتی از این جریان تاثیر گذار در موسیقی داشتند. البته کاری به آنچه در موسیقی پاپ دنیا می گذرد نداریم چرا که آنچه در آن سوی آب ها بر موسیقی پاپ در انواع و اقسام آن می گذرد با آنچه ما از موسیقی پاپ در کشورمان شنیده و دیده ام خود حدیث متفاوت مفصلی است که در این مجال فرصتی برای بازنمایی آن نیست، اما همین بس که آنچه در ساختار صنعت موسیقی در سطوح بین المللی به ویژه موسیقی پاپ می گذرد به قدری تاثیرگذار هست که بخواهیم که از این عنصر حیاتی فرهنگ و هنر به عنوان یک ابزار مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی که ابعاد فرافرهنگی دارد یاد کنیم.

اما موسیقی پاپ در ایران همانطور که گفته شد بیشتر از اینکه متکی بر تعاریف و ساختار صنعتی آن در عرصه های بین الملل به عنوان یک «کالای رسانه ای» فرهنگساز و بیشتر تجاری باشد به دلیل برخی از سیاستها و اما و اگرهای فراوانی که داشته خود را بر داشته های هنرمندانی سوار کرده که هرکدام بنا به کیفیت و نوع کاری خود توانسته اند چارچوب این گونه موسیقایی را به رغم سیاستهای دولتی و اغلب نظارتی حوزه موسیقی نگه دارند. در واقع نمی توان گفت که موسیقی پاپ مولود یا نشات گرفته از یک برنامه ریزی منسجم و هدف مندی در حوزه سیاستگذاری های هنری کشور ماست بلکه این گونه موسیقایی در وهله اول بسته به نیاز جامعه ایرانی برای بهره مندی از گونه های متنوع موسیقی و سپس تلاش انفرادی هنرمندانی است که تا پیش از رونمایی رسمی آن در به اصلاح زیر زمین ها مشغول به فعالیت بودند و بعد از گذار از برهه سیاسی اجتماعی بعد از دوران مختلف عرض اندام کردند و دولت هم چاره ای جز راهگشایی برای ایجاد یک فضای جدید در موسیقی نبود.

شکل گیری گروه آریان از زمستان سال 77 زمانی که علی پهلوان و پیام صالحی در دوران خدمت سربازی باهم آشنا شدند، آغاز می شود. این دو نفر که بعدها هسته اصلی گروه آریان را تشکیل دادند. طی این دوره بیشتر این دو نفر بیشتر به علاقه‌مندی های یکدیگر آشنا شدند، هر دو شعر می‌گفتند، آواز می‌سراییدند، گیتار می‌نواختند و می‌خواندند و البته این آشنایی در دوره‌ای رخ داد که موسیقی پاپ ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی رشد می‌کرد. هر دو به این فکر افتادند که چه موقعیتی بهتر از این و تصمیم گرفتند فعالیت خود را در این زمینه با شیوه و سبکی متفاوت آغاز کنند. نخستین گام در این راه تشکیل گروه موسیقی پاپ با نام «گروه آریان» با حمایت شرکت ترانه شرقی به مدیریت محسن رجب پور بود که داستانی طولانی دارد. در واقع آریان اولین گروه در این سبک بعد از انقلاب اسلامی بود.

برای شروع، گروهی متشکل از آوا، ویولن و گیتاربه سبک ایرانی، دو خواننده اصلی با لحن و نوایی متفاوت و در پشت این نواها آوازی از خانمها به‌عنوان همخوان تشکیل شد. علاوه بر این، غزل‌ها از بافت مخصوص با عباراتی ساده طراحی شدند تا طیف گسترده‌ای از جامعه را جذب کند .بر این اساس گروه با ترکیب علی پهلوان خواننده و گیتاریست اصلی، پیام صالحی خواننده و گیتاریست اصلی، سیامک خواهانی ویولن، محمدرضا گلزار گیتار، برزویه بدیهی ضرب و پرکاشن، شراره فرنژاد گیتاریست و همخوان، ساناز و سحر کاشمری همخوان فعالیت خود را آغاز کرد.

برای بالا بردن سطح کیفی اجرایی کار، گروه تمرینات مداوم و بسیار زیادی را انجام داد و تصمیم گرفته شد تا مجوزی برای برگزاری اجرای زنده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شود. در نهایت گروه موفق شد مجوز شعرها را بگیرد و البته پس از آن نیز کنسرت های متعدد و موفقی را در داخل و خارج از ایران برگزار کند. این در حالی است که مدتی بعد از آغاز کار علیرضا طباطبایی نوازنده درام نیز به گروه پیوست اما بعد از آن محمدرضا گلزار که دیگر به یکی از سوپراستارهای سینمای ایران در بین مخاطبان تبدیل شده بود گروه را ترک کرد.

آلبوم های «گل آفتابگردون»، «و اما عشق»، «تا بی نهایت»، «بی تو با تو» و « آریان 5» که آخری هنوز منتشر نشده، آثاری از این گروه هستند که هرکدام از آنها از پرفروش های دوره خود بودند. راه یابی به مرحله نیمه نهایی مسابقات جهانی موسیقی، اخذ گواهینامه نوازندگان چيره دست بين المللي از اتحاديه موسیقی دانان آمريكا،  دارای رکورد گزارش و مصاحبه های رسانه ای داخلی و خارجی با رسانه های اروپا و آمریکا، حضور در فعالیت های خیرخواهانه و بشر دوستانه از جمله اختصاص درآمد حاصل از کنسرت برلین به نفع زلزله زدگان بم، اختصاص بخشي از درآمد حاصل از کنسرت ونکوور کانادا به آسیب دیدگان سونامی ، اجرای کنسرت به نفع انجمن صرع ایران ، همکاری با مراكز خيريه و حمایت از برنامه جهانی غذاي سازمان ملل متحد و رکورداری بيشترين تعداد اجرا و بيشترين فروش آلبوم موسيقي در ايران و همکاری با کریس دی برگ خواننده مشهور و پر آوازه ايرلند از جمله فعالیتهای شاخص این گروه موسیقایی است.

اما گویا اتفاقات دیگری همراه است. بالاخره بعد از مدت ها بی خبری و حاشیه هایی که برای برگزاری تعدادی از کنسرت های آنها اتفاق افتاد، در نهایت روزهای ابتدای اردیبهشت ماه بود که پیام صالحی یکی از اعضای اصلی گروه آریان خبر از تعلیق این گروه موسیقایی تا اطلاع ثانوی داد. به گفته پیام صالحی خواننده و عضو اصلی گروه موسیقی «آریان»، فعالیت‌های این گروه به دلیل عدم توافق با تهیه‌کننده همیشگی آثارشان در حالت تعلیق قرار گرفت که پیش از این در رسانه ها جزییات آن منتشرشد. 

گروه آریان ,تعلیق گروه آریان ,آغاز به کارمجدد گروه آریان ,کریس دی برگ وگروه آریان ,کریس دی برگ ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,481
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500