ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : شنبه 11 مرداد 1393 - ساعت 06:44:47
چاپ خبر

آرمین قیطاسی: مردم را با چهره‌ها و هنرپیشه‌ها گول نمی‌زنیم

رهبر و سرپرست گروه «آرس‌نوا»

در این مساله که برگزاری کنسرت موسیقی اینسترومنتال بسیار پرهزینه و مشکل است تردیدی وجود ندارد اما چنین برنامه هایی تاثیر بسیار مثبتی بر فرهنگ شنیداری مخاطبان خواهد داشت.

قیاسی.jpgدر این مساله که برگزاری کنسرت موسیقی اینسترومنتال بسیار پرهزینه و مشکل است تردیدی وجود ندارد اما چنین برنامه هایی تاثیر بسیار مثبتی بر فرهنگ شنیداری مخاطبان خواهد داشت. این نوع کنسرت ها هم همیشه در طوفان اجراهای زنده پاپ و سنتی کشور، مظلوم واقع شده اند. اما در طول سالهای اخیر، «آرس نوا» یکی از معدود گروه هایی بوده است که با تمام سختی ها حرکت کرده است. آنها جوایز متعددی را از جشنواره های موسیقی کسب کرده اند و همیشه هم خودشان تهیه کننده کنسرت های خودشان بوده اند! ارکستر بزرگ بادی آرس نوا طی روزهای 14 و 15 شهریور در تالار وحدت برنامه خواهد داشت. به همین دلیل چند دقیقه ای را با «آرمین قیطاسی» گپ زدیم و پای درد دل های او هم نشستیم و جزئیات این کنسرت را از او جویا شدیم:

*رپرتوار کنسرت پیش روی گروه «آرس نوا» شامل چند قطعه است؟

در کنسرت قبلی 35 الی 40 قطعه را به شکل ریمیکس اجرا کردیم که هر قطعه زمان کوتاهی داشت و آثار بیشتری اجرا کردیم. اما نود درصد قطعات کنسرت آینده گروه «آرس نوا» را مردم از طریق برگه های نظرسنجی که در کنسرت قبلی توزیع شد انتخاب کرده اند. ده درصد بقیه رپرتوار را هم خودم انتخاب کردم تا در شاخه آثار ارکسترالی باشد که توسط بیگ باندها اجرا می شود. تعداد قطعات کنسرت شهریورماه بیست قطعه خواهد بود. به این دلیل تعداد قطعات زیاد نیست که همه آنها سینگل است و ریمیکس نخواهیم داشت.

*چه برنامه های دیگری برای این کنسرت دارید؟

این خبر را از طریق سایت «موسیقی ما» اعلام می کنم که در این کنسرت برای اولین بار در ایران سیستم «sync movie with live music» را اجرایی خواهیم کرد. این سیستم بسیار سخت است و تا کنون گروه های متعددی تلاش کرده اند که این کار را انجام دهند اما موفق نشده اند. سیستم مذکور بدان معنا است که ما موسیقی را روی تصویر و فیلم می نوازیم. تقریبا شبیه به موسیقی که هالیوود روی فیلم ضبط می کند. ارکسترهای مختلفی در ایران تلاش کردند که چنین سیستمی را انجام دهند که یا موسیقی یا فیلم اضافه و کم آمده است. مشغول تمرین و هماهنگی برای این پروژه هستیم تا موسیقی و فیلم ما دقیقا یکسان باشد. تجهیزات خاصی برای این سیستم لازم نداریم و پروجکشن سالن، اصلی ترین وسیله است. این حرکت به یک برنامه ریزی علمی و زمانی احتیاج دارد که مشغول اجرایی کردن آن هستیم.

*تغییری هم در ترکیب اعضای گروه ایجاد شده است؟

اعضای گروه آرس نوا همان دوستانی هستند که در کنسرت سال گذشته ما را همراهی کردند. به دلیل اینکه رنگ و لعاب موسیقی لاتین در این کنسرت بیشتر است، نوازنده گیتار اسپانیش و آکوستیک را به گروه اضافه کرده ایم.

*این بار هم قطعات با کلام خواهید داشت؟

در این کنسرت 20 سینگل ترک داریم که هفت قطعه آنها همراه با وکال است. یکی از این سه قطعه توسط سه خانم به همراه گروه کُر اجرا خواهد شد. گروه کُر کودکان و سولیست کودک هم داریم و قطعات با کلام اسپانیایی و انگلیسی هم توسط خوانندگان دیگر اجرا می شود. «مهدی محمدی» یکی از خواننده هایی است که ما را همراهی می کند و جزئیات بیشتر در مورد قطعات با کلام را در روز کنسرت می بینید و می شنوید.

*«میثم مروستی» هم در این برنامه همراه شما خواهد بود؟

«میثم مروستی» در بخش اجرایی قبل از کنسرت با ما است زیرا برخی از کودکان حاضر در برنامه شاگرد ایشان هستند. او این بار روی استیج در کنار ما نخواهد بود.

*در گفتگویی که سال گذشته و پیش از کنسرت تیرماه آرس نوا با هم داشتیم شما شهریور 92 را به عنوان زمان کنسرت آینده گروه عنوان کردید. اما چرا این برنامه با یک سال تاخیر روی صحنه می رود؟

در مورد تاریخ و زمان با سالن اجرای برنامه به توافق نرسیدیم. نکته دوم این بود که دو تهیه کننده با ما صحبت کردند تا امور اجرایی کنسرت را انجام دهند اما متاسفانه در نیمه های کار ما را تنها گذاشتند. به همین دلیل باز هم برگزارکننده این کنسرت خودم هستم تا مشکل کمتری از لحاظ اسپانسرینگ و تهیه کنندگی داشته باشیم. همین مساله مشکلات زیادی دارد زیرا صحبت از یک ارکستر حدودا چهل نفره با جمعی از بهترین و گران ترین نوازنده های ایران در میان است. باید از مسئولین پرسید که چرا از یک گروه با چهار تندیس طلایی و جوایز متعدد در تمامی بخش های پاپ و کلاسیک و... هیچ حمایت مالی به عمل نمی آید؟

*در همان گفتگو عنوان کردید که قصد انتشار آلبومی با قطعات آرس نوا را دارید. این طرح به مرحله اجرایی رسیده است؟

هزینه های تولید و انتشار یک آلبوم واقعا سرسام آور خواهد بود و باید تمامی شرایط را مدنظر داشت. با چند تهیه کننده در حال مذاکره هستیم و امیدوارم که تا پس از کنسرت با آنها به قطعیت برسیم تا انتشار آلبوم آرس نوا میسر شود. از لحاظ اجرا و تعداد قطعات ما آثار زیادی را داریم و فکر می کنیم 80 تا 90 قطعه آماده ضبط داریم. اما به دلیل هزینه های بالا باید با اسپانسر و تهیه کننده وارد عمل شویم.

*و کلام آخر؟

کار ارکستر بادی بزرگ آرس نوا با چهره و هنرپیشه جلو نمی رود بلکه با موسیقی حرف های زیادی برای گفتن دارد. ما اصلا نگران پر شدن سالن نیستیم زیرا اسپانسر اصلی گروه ما با این حجم جوایز و رتبه ها، خدا را شکر دولت و بخش خصوصی نبوده است. فقط مردم ما را حمایت کرده اند و آنها را با چهره ها و هنرپیشه ها گول نمی زنیم. مردم به خاطر موسیقی ما به سالن می آیند. واقعا خوشحال هستم که سطح فرهنگ شنیداری تا این حد بالا رفته است که همه تمایل دارند تا موسیقی اینسترومنتال را دنبال کنند. این نکته را از جایگاه شخصی بیان می کنم که یکی از سردمداران رواج موسیقی اینسترومنتال در ایران بوده است. پیش از آرس نوا هر کسی که موسیقی اینسترومنتال برگزار می کرد به نوعی شکست می خورد و ضررهای مالی زیادی به بار می آمد. مطلب بعدی این است که در کنسرت های ما اصلا پلی بک وجود ندارد و هیچ چیزی با کامپیوتر پخش نمی شود. متاسفانه این پدیده در موسیقی پاپ ما بسیار زیاد شده است و پیشنهاد می کنم که این کار را انجام ندهند زیرا سطح شعور مردم را پایین فرض می کنند. پلی بک را زمانی می توانیم استفاده کنیم که نتوانیم اصوات موسیقایی را با ساز تولید کنیم، نه اینکه در کنسرت ها حتی صدای خواننده ها را هم پلی بک کنیم! این کار در اصل خیانت به فرهنگ کشور است.

«آرمین قیطاسی ,گروه «آرس‌نوا ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,352
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500