ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : سه‌شنبه 14 مرداد 1393 - ساعت 08:07:15
چاپ خبر

130هزار تومان حقوق برای نوازنده‌ای که اقامت فرانسه را نپذیرفت!

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin: 3.6pt 0cm;"><span lang="FA">نشست خبری نکوداشت شیرمحمد اسپندار، نوازنده موسیقی مقامی ایران سه‌شنبه 14 مرداد در دبیرخانه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی کلانشهرهای کشور برگزار شد.</span><span lang="FA"><o:p></o:p></span></p><div><span lang="FA"><br></span></div>

دونلی.jpgنشست خبری نکوداشت شیرمحمد اسپندار، نوازنده موسیقی مقامی ایران سه‌شنبه 14 مرداد در دبیرخانه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی کلانشهرهای کشور برگزار شد.

به گزارش مهر، عادل مزاری، دبیر همایش نکوداشت شیرمحمد اسپندار و رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی کلانشهرهای کشور در ابتدای این نشست خبری گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای شرایط خاصی است که با توجه به اینکه 11 درصد از خاک کشورمان را دربرمی‌گیرد ظرفیت های زیادی دارد که می تواند بیشتر از اینها مورد توجه رسانه ها قرار گیرد، اما متاسفانه با تمام این ظرفیت ها به علت تبلیغات منفی که وجود دارد این استان ارزشمند ناامن جلوه داده شده است.

وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته چهره منفی از استان سیستان و بلوچستان به مردم معرفی شده است و ما هر گاه فیلمی درباره جنایت، آدم کشی، قتل و قاچاق مواد مخدر در سینما مشاهده کرده‌ایم، متاسفانه یا لباس بلوچی یا چهره مردمان بلوچ در آن دیده شده است، در حالی که این استان به نسبت خیلی از استان ها از درصد امنیت بیشتری برخوردار است و این رسانه ها و بویژه صدا و سیما بودند که از استان سیستان و بلوچستان چهره منفی نشان داده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای کشور ادامه داد: اهمیت توجه به فرهنگ اقوام و اهل سنت به ویژه در استان سیستان و بلوچستان که یکی از استان های مهم کشورمان معرفی شده است می تواند گام بسیار ارزشمندی برای مقابله با طرح خاورمیانه جدید توسط انگلیسی ها و آمریکایی ها مبنی بر تجزیه کشورهای اسلامی باشد. بنابراین اگر ما در کارهای فرهنگی کوتاهی کنیم حتی گروه هایی مثل داعش از جوانان ایرانی ما الگو می‌گیرند و رفتارشان را اصلاح کنند. از سوی دیگر اگر ما در کارهایمان سخت‌گیری‌های زیادی داشته باشیم این امر را اصلا بعید نمی دانم که در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد پس لازم است که در حوزه فرهنگی- اجتماعی کارهای زیادی را در خصوص استان سیستان و بلوچستان انجام دهیم.

دبیر همایش نکوداشت شیرمحمد اسپندار با اشاره به برگزاری این همایش در جهت اهمیت به موسیقی مقامی و محلی ایران تصریح کرد: اسپندار یک بهانه است، ما نمی گوییم او شخصیتی بی بدیل در عرصه موسیقی اقوام ایران است، اما دونلی نوازی در ایران و جهان بسیار محدود است و مظهر این دونلی نوازی هم شیرمحمد اسپندار است که با این سن و سال به عنوان مظهر موسیقی مقامی ایران می تواند مطرح شود.

مزاری گفت: برای ما اهمیت تجلیل از شیرمحمد اسپندار بسیار بالاتر و ارزشمندتر از تجلیل و تشویق یک خواننده زیبارو، جوان، مشهور و خوش تیپ است. شیرمحمد اسپندار را در دنیا می شناسند، اما جوان ایرانی او را نمی شناسد. ما می خواهیم با این کار اولا مفاخر فرهنگ و هنر این سرزمین را در دنیا و ایران معرفی کنیم و دوم از بزرگان موسیقی ایرانی در دوران حیاتشان تجلیل کنیم و اینقدر مرده‌پرست نباشیم.

وی افزود: وقتی ژاک شیراک، رئیس جمهور وقت دولت فرانسه می آید و به شیرمحمد اسپندار علاوه بر اهدای مدال افتخار پیشنهاد اقامت وی در فرانسه را می دهد و اسپندار نیز در جواب او می گوید که من یک بند از خاک ایران را با دنیا عوض نمی کنم این برای ما باعث افتخار است، اما چه تاسف که همین استاد موسیقی مقامی ایران هم اکنون ماهی 130 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند و به قول او با همین پول برای یک خانواده نمی توان نان و گوجه ای فراهم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای کشور تصریح کرد: تمام این بزرگداشت ها بهانه ای است که به فکر تامین هنرمندان باشیم البته با اقداماتی که به بهانه برگزاری این نکوداشت انجام گرفته قرار است قطعه زمینی در شهر ایرانشهر برای او در نظر بگیریم که در همایش نکوداشت شیرمحمد به اهدا خواهد شد. این در حالی است که نصب تندیس استاد اسپندار در شهرستان ایرانشهر و بخش بندپور و همچنین نصب تندیس در پارک ایرانشهر واقع در خانه هنرمندان ایران از جمله اقداماتی است که در آستانه این نکوداشت انجام خواهیم داد.

مزاری با اشاره به اقدامات انجام شده دیگر در پاسداشت مقام هنری شیرمحمد اسپندار گفت: رایزنی برای خرید خانه استاد اسپندار و تبدیل آن به مرکز موسیقی بلوچستان، انتشار کتاب نکوداشت شیرمحمد به کوشش افشار سیستانی، محمود زعیم و مولازعیم، انتشار ویژه‌نامه همایش، انتشار آلبوم آثار استاد به همت اداره ارشاد استان سیستان و بلوچستان، اکران فیلم مستند شیرمحمد اسپندار به کارگردانی آقای نجارپیشه، رونمایی از آهنگ «من بلوچم» به خوانندگی امین امیریان، رونمایی از فیلم «گران»، راه‌اندازی کارناوال موسیقی از ایرانشهر و اجرای چند کنسرت موسیقی در مجتمع فرهنگی- هنری امام خمینی کرمان، تالار آفتاب یزد و تهران از جمله برنامه هایی است که طی روزهای پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و هجدهم مرداد ماه در شهرهای یاد شده خانه هنرمندان ایران و تالار وحدت برگزار خواهد شد.

دبیر همایش نکوداشت شیرمحمد اسپندار در بخش پایانی صحبت های خود خاطر نشان کرد: در کنار این اجراها که با حمایت معاونت هنری وزارت ارشاد، اداره ارشاد سیستان و بلوچستان، خانه هنرمندان ایران، بنیاد رودکی، شوراها و شهرداری های سیستان و بلوچستان، استانداری سیستان و بلوچستان و انجمن فرهنگی سیستان و بلوچستان مقیم مرکز برگزار می شود، استان شیرمحمد اسپندار در هر سه شب برنامه هایی را اجرا خواهند کرد.

دونلی ,شیر محمد اسپندار ,عادل مزاری ,سیستان وبلوچستان ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,410
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500