ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : دوشنبه 3 شهریور 1393 - ساعت 23:48:01
چاپ خبر

رسالت ارکستر چکاوک اجرای آثار جاودان موسیقی ایران است

ارکستر چکاوک به سرپرستی رضا شایسته و سولونوازی میلاد کیایی با اجرای آثاری از اسدالله ملک، پرویز یاحقی، روح الله خالقی، همایون خرم و علی تجویدی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

چکاوک.jpgارکستر چکاوک به سرپرستی رضا شایسته و سولونوازی میلاد کیایی با اجرای آثاری از اسدالله ملک، پرویز یاحقی، روح الله خالقی، همایون خرم و علی تجویدی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

به گزارش هنرآنلاین، ارکستر مجلسی چکاوک به سرپرستی رضا شایسته و با همراهی 3 خواننده و 35 نوازنده با اجرای آثار ماندگار موسیقی ایران روزهای 12 و 13 شهریورماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

در این کنسرت میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده باسابقه ویولن به اجرای تکنوازی خواهد پرداخت.

رضا شایسته سزپرست ارکستر چکاوک در نشست خبری این کنسرت که دوشنبه در تالار وحدت برگزار شد، ضمن اشاره‌ای مختصر به سابقه ارکستر چکاوک، برنامه‌های کنسرت شهریورماه را تشریح کرد.

به گفته شایسته، ارکستر چکاوک در سال ۱۳۷۷ با حدود ۱۰ نوازنده آغاز به کار کرد. این گروه اجراهای متعددی در کشور برگزار کرد تا اینکه در سال ۸۶ موفق شد درجه الف هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کند. پس از آن کنسرت‌های این گروه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

سرپرست ارکستر چکاوک درخصوص وضعیت فعلی ارکستر اظهار داشت: در حال حاضر با بیش از ۳۵ نوازنده به کارمان ادامه می‌دهیم که این نوازنده‌ها همگی از نوازنده‌های توانمند و عاشق عرصه موسیقی هستند و تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک سابق هم در مجموعه فعلی ارکستر ما را همراهی می‌کنند.

شایسته درخصوص همکاری میلاد کیایی با ارکستر چکاوک گفت: یکی از افتخارات ارکستر چکاوک همکاری با استاد کیایی است که بدون مشاوره و راهنمایی ایشان ما در موارد بسیاری با مشکل مواجه می‌شدیم. همچنین با توجه به اینکه کار ما بازسازی آثار قدیمی مثل آثار اساتید اسدالله ملک، تجویدی و یاحقی است، و استاد کیایی با همه این اساتید همکاری داشتند، نتیجه این شد که استاد کیایی همه این تجارب و حس و حال را به گروه منتقل کردند و این موضوع تاثیر انکار ناپذیری در پیشرفت کار گروه داشته است.

میلاد کیایی نیز در ادامه نشست درخصوص گروه چکاوک اظهار داشت: اعضای گروه اغلب از جوانان تحصیل‌کرده و عاشق هنر هستند، از جمله آقای مهندس اردوان بهزاد. ایشان علاوه بر اینکه مهندس خوبی هستند، ویولن و سنتور را هم به خوبی می‌نوازند. بقیه اعضای گروه هم اغلب موسیقی حرفه اصلیشان نیست، موسیقی شور و عشقشان است؛ بنابراین گروه چکاوک یک گروه آماتور در سطح عالی است.

رضا شایسته درخصوص هدف گروه از اجرای آثار قدیمی و ماندگار تاریخ موسیقی اینطور توضیح داد: رسالت کاری گروه چکاوک اجرای آثار قدیمی است که این کار موافقان و مخالفانی دارد. به نظر من اقبال عمومی در آثار قدیمی است که یکی به علت ملودی محور بودن این آثار است؛ این آثار بدون همراهی ساز هم قابل اجرا هستند.

همچنین در آثار قدیمی اشعار بسیار قابل فهم هستند و فرهنگ عامه مردم در آن نمود دارد. علت دیگر استفاده از ریتم‌های ساده به جای ریتم‌های پیچیده است. همین طور استفاده از تنظیم‌های مناسب. این روز‌ها اغلب ملودی‌ها در لابلای تنظیمات پیچیده گم می‌شوند. مثل چهره نازیبایی که بخواهیم با آرایش زیاد آن را زیبا کنیم. علت بعدی ماندگاری این آثار تلفیق درست شعر و موسیقی است و همچنین تنوع در رنگ و صدای خوانندگان. امروزه جنس صداهای خواننده‌ها بسیار شبیه یکدیگر است و در بسیاری اوقات قابل تشخیص از یکدیگر نیستند.

سرپرست ارکستر چکاوک در خصوص کنسرت روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت اظهار داشت: برنامه در دو پارت اجرا می‌شود؛ در پارت اول آثاری از اساتید تجویدی، همایون خرم، اسدالله ملک و فضل الله توکل اجرا می‌شود. آقای محمد شیخ خواننده قطعات کودکی و راز دل هستند و آقای محمد رضائیان افروز هم قطعات دیوانه منم و‌ای ساقی را می‌خوانند. آقای مصطفی نیکو خواننده پارت دوم کنسرت هستند که آثاری از تجویدی و عماد رام را می‌خوانند.

او افزود: در انتهای پارت دوم کنسرت تکنوازی استاد میلاد کیایی را خواهیم داشت که اجرای قطعات «بهار جاودان» و «رقص ژاله» از برنامه‌های این بخش خواهد بود.

شایسته اعلام کرد: گروه چکاوک در اول مهرماه به مناسبت جشن تولد ۷۰ سالگی استاد میلاد کیایی طی یک برنامه ویژه به روی صحنه خواهد رفت که به اجرای ساخته‌های ایشان اختصاص دارد. جزئیات این برنامه طی هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

ارکستر چکاوک ,گروه چکاوک کنسرت گروه چکاوک ,رضاشایسته ,میلادکیایی ,ارکستر مجلسی چکاوک ,همایون خرم ,علی تجویدی ,پرویزیاحقی ,سولونوازی میلادکیایی ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 2,004
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500