ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نازنین سطوتی
|
تاریخ : پنج‌شنبه 8 آبان 1393 - ساعت 05:35:24
چاپ خبر

قاسم افشار: ما دلزده شدیم

مجله زندگی ایده آل: خوانندگان نسل اول پاپ بعد از انقلاب کجا هستند؟ این سوالی است که ذهن خیلی از طرفداران قدیمی موسیقی پاپ را به خود مشغول کرده است؛ خوانندگانی که سالیان پیش آلبوم‌های‌شان را در نوار کاست‌ها می‌خریدیم یا کلیپ‌های‌شان را از همین تلویزیون خودمان می‌دیدیم. حالا اما اکثر آنها کمرنگ و یا دیگر حضور ندارند. این بار اما برخلاف همیشه سراغ دو خواننده از یک نسل رفتیم.

مجله زندگی ایده آل: خوانندگان نسل اول پاپ بعد از انقلاب کجا هستند؟ این سوالی است که ذهن خیلی از طرفداران قدیمی موسیقی پاپ را به خود مشغول کرده است؛ خوانندگانی که سالیان پیش آلبوم‌های‌شان را در نوار کاست‌ها می‌خریدیم یا کلیپ‌های‌شان را از همین تلویزیون خودمان می‌دیدیم. حالا اما اکثر آنها کمرنگ و یا دیگر حضور ندارند. این بار اما برخلاف همیشه سراغ دو خواننده از یک نسل رفتیم.
نسلی که به موسیقی پاپ بعد از انقلاب جان دوباره دادند تا جاده پر پیچ و خم موسیقی ایران را برای خوانندگان امروز هموار کنند.قاسم افشار، خواننده نسل اولی موسیقی پاپ ایرانی که تا همین چند سال پیش یکی از پرکارترین خواننده‌های هم‌نسل خودش بود و صدایش مدام از رادیو و تلویزیون شنیده می‌شد.
قاسم افشار: ما دلزده شدیم
چرا اکثر خوانندگان نسل اول موسیقی پاپ بعد از انقلاب، این روزها کمتر فعالیت دارند؟
دلیلش به‌نظر من این است که در هفت، هشت سال اخیر بازار موسیقی ما بازار بسیار آشفته‌ای بود و فکر می‌کنم خیلی‌ها دچار یک افسردگی و دلزدگی شده بودند. در این سال‌ها به‌نظرم به موسیقی اهمیتی داده نمی‌شد و تعهدی نسبت به تولید آثار موسیقایی از سوی دوستانی که در این حوزه کار می‌کردند وجود نداشت و ما فقط موسیقی را به‌صورت روزمره می‌شنیدیم بدون آنکه تفکری پشت آن باشد.
فکر می‌کنم همه این عوامل باعث شد بچه‌های هم‌نسل من دچار یک دلزدگی شوند. خود من هم از فضای حاکم بر موسیقی در سال‌های اخیر دلزده شده‌ام و چند سالی از تولید آلبوم بازمانده و فاصله گرفته‌ام. خیلی از دوستانم هم فاصله گرفته‌اند. درست یا غلطش را کاری ندارم اما به‌نظرم همین‌ها باعث شده بود در این سال‌ها انگیزه‌ای برای کار کردن نداشته باشیم.
فکر نمی‌کنید در همین مدتی که شما و هم‌نسلان‌تان عرصه را خالی کردید، خیلی‌ها قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و بازار موسیقی را به‌دست گرفته‌اند؟
درست است، این اتفاق افتاد و خود من هم زمانی که از بازار موسیقی فاصله گرفتم فکر نمی‌کردم این اتفاق بیفتد. البته من از این موضوع ناراحت نیستم چون بین بچه‌هایی که بعد از ما وارد بازار موسیقی شدند افرادی هم هستند که واقعا می‌توانیم اسم‌شان را خواننده بگذاریم. در هر حال این اتفاق افتاده و در این سال‌ها فضا به یکسری از دوستان سپرده شده و الان آنها داخل رینگ هستند.
با این تفاسیر اگر شما بخواهید به بازار موسیقی بازگردید مشکلی برای‌تان پیش نمی‌آید؟
نه، من الان آلبوم جدیدم آماده شده و به امید خدا اگر مشکلی پیش نیاید بعد از هفت، هشت سال دوری به عرصه موسیقی برمی‌گردم و کنسرت‌هایم را دوباره شروع می‌کنم.
خیلی از هم‌نسلان شما به‌تازگی تصمیم گرفتند دوباره پا به میدان بگذارند، اما در این سال‌ها موسیقی ما به‌روزتر شده و سلیقه مردم هم تا حدود زیادی تغییر کرده و شاید شما و هم‌نسلان‌تان با این تغییرات ناآشنا باشید. برای حل این مشکل چه فکری کردید؟
راستش خود من در آلبوم جدیدم کاراکتر اصلی قاسم افشار را تغییر ندادم اما سعی کردم نوع موسیقی و تنظیم‌ها به‌روز باشد، البته تاحدی که به کاراکتر کاری‌ام لطمه نزند. تقریبا تمام این فاکتورها را لحاظ کردم. حتی یکی از کارها را در اینترنت گذاشتم تا ببینم بازخوردهای مردم چطور است و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم گرفتم. در کل می‌توانم بگویم فضای آلبوم جدیدم با آخرین آلبومی که از من منتشر شد ۹۰درجه تفاوت دارد.
پس از این به بعد تصمیم دارید مثل سابق حضوری فعال داشته باشید؟
البته این را بگویم که احتمالا بعد از این آلبوم دیگر آلبومی تولید نکنم چون هزینه تولید آلبوم بسیار زیاد است و باتوجه به رعایت نکردن قوانین کپی‌رایت تولید و فروش آلبوم موسیقی در ایران، برگشت مالی ندارد و به‌نظرم اصلا منطقی نیست. الان خیلی از بچه‌ها کارهای‌شان را در اینترنت می‌گذارند چون در حال حاضر بازار موسیقی ایران در اینترنت رونق گرفته است. شاید من هم بعد از این آلبوم همین‌طور از طریق اینترنت کارهایم را به گوش مردم برسانم. چون انگیزه من برای برگشتن به عرصه موسیقی یک علاقه و عشق شخصی است و نفع دیگری از این کار نمی‌برم.
با این تفاسیر به دوستان هم‌نسل‌تان پیشنهاد می‌کنید که به این عرصه برگردند یا خیر؟
قطعا پیشنهاد می‌کنم برگردند چون به نظرم اگر همه دوستانم برگردند، می‌شود فضای موسیقی امروز را تغییر داد و کارهای خوبی تولید کرد چون من اعتقاد دارم افرادی که در آن زمان شروع به فعالیت کردند در کارشان قوی هستند. حالا چه آنهایی که با ما شروع کردند و چه آنهایی که دو، سه سال بعد از ما آمدند. البته نمی‌توانم بگویم اگر برگردند می‌توانیم کل فضای موسیقی را تغییر دهیم. اما می‌توانیم هم به فضای موسیقی امروز نزدیک شویم و هم کارهایی را تولید کنیم که بار موسیقایی داشته باشند.
شما تفاوت خوانندگان هم‌نسل خودتان را با خوانندگانی که این روزها بازار موسیقی را به‌دست گرفتند در چه می‌بینید؟
به هر حال همه یک نقاط ضعف و قدرتی دارند. هم بچه‌های هم‌نسل ما و هم دوستانی که در حال حاضر در عرصه موسیقی فعال هستند نقاط ضعف و قدرتی دارند. اما تفاوتی که بین خوانندگان نسل اول و خوانندگان این نسل می‌بینم بیشتر در اجرای زنده است. بچه‌های هم‌نسل من وقتی روی استیج بودند واقعا می‌خواندند و صدای‌شان همانی بود که در آلبوم می‌شنیدید.
متاسفانه بعضی خوانندگانی که در چند سال اخیر به شهرت رسیدند روی صحنه نمی‌خوانند و پلی‌بک می‌کنند. البته همان‌طور که در ابتدا هم گفتم در میان خوانندگان این نسل هم افرادی هستند که واقعا خواننده هستند و کارشان را درست انجام می‌دهند.

قاسم افشار,زندگی ایده آل,موسیقی پاپ,بازار موسیقی,موسیقی امروز,ghasem afshar,zendegie ideal,moosighie pop,bazare moosighi,moosighie emrooz
آمار بازدید : 1,201
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500