ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : سه‌شنبه 9 دی 1393 - ساعت 18:47:28
چاپ خبر

آرین کشیشی: نمی توان توقف کرد و باید ادامه داد

دیدگاه غلطی در بین مخاطبان ایرانی رایج است که قطعه، آلبوم یا کنسرت بدون خواننده را اصلا جزو موسیقی نمی دانند! در حالیکه در سایر نقاط دنیا، موسیقی اینسترومنتال جایگاه و طرفداران خاص خود را دارد. حتی در مواردی از موسیقی با کلام هم بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. در کشور ما هم هر از گاهی گروه هایی برای اجرای موسیقی بی کلام در سبک های مختلف گرد هم می آیند و اجراهایی برگزار می کنند. بعضا فعالیت آنها به ضبط و انتشار آلبوم هم ختم می شود اما کارشان تداوم ندارد و حمایت هم نمی شوند.


000_79.jpgدیدگاه غلطی در بین مخاطبان ایرانی رایج است که قطعه، آلبوم یا کنسرت بدون خواننده را اصلا جزو موسیقی نمی دانند! در حالیکه در سایر نقاط دنیا، موسیقی اینسترومنتال جایگاه و طرفداران خاص خود را دارد. حتی در مواردی از موسیقی با کلام هم بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. در کشور ما هم هر از گاهی گروه هایی برای اجرای موسیقی بی کلام در سبک های مختلف گرد هم می آیند و اجراهایی برگزار می کنند. بعضا فعالیت آنها به ضبط و انتشار آلبوم هم ختم می شود اما کارشان تداوم ندارد و حمایت هم نمی شوند.
«آرین کشیشی»، «حمزه یگانه»، «هومن نامداری»، «رضا آذرنجات» و «سهراب رمضان زاده» چهره های سرشناسی در عرصه نوازندگی و تنظیم هستند. موزیسین های پرطرفداری که این بار در قالب یک ارکستر متفاوت کنار هم جمع شده اند تا کنسرت متفاوتی را برگزار کنند. کنسرتی که طی روزهای یازدهم و دوازدهم دی ماه و به میزبانی تالار «فارابی» دانشکده هنر تهران برگزار می شود. اجرای آنها هم دربرگیرنده قطعاتی است که اصطلاحا موسیقی جدی است و حرف هایی برای گفتن دارد.
در اولین شب های زمستان به محل تمرین آنها رفتیم و دقایقی را با آرین کشیشی گپ زدیم. از او در مورد پروژه اش و جزئیات کنسرتش پرسیدیم. شاید مهمترین ویژگی این گپ و گفت ما انگیزه بالای این نوازنده جوان بود. انگیزه ای که به گفته خودش بعید است مانع توقف او شود:

    *ایده پروژه «آرین کشیشی» از کجا شکل گرفت و چه شد که به فکر برگزاری کنسرت افتادی؟
هر موزیسینی در خلوت خود قطعاتی را می سازد و آزمون و خطا هم همیشه وجود دارد. زمانی که شروع به ساختن می کنیم ابتدا ترجیح می دهیم که کاور کنیم و قطعات دیگر را بنوازیم. داستان من هم اینگونه شروع شد و از آنجایی که حس و حال موزیکالیته ارمنی در من هم وجود دارد به سراغ یک سری تم فولک رفتم. قطعاتی که از بچگی به آنها علاقه مند بودم را با فرمی که دوست دارم و موزیک فیوژنی که در دنیا مرسوم است تنظیم کردم. کم کم این آثار گسترده تر شد و دوستان من شنیدند و قطعات یک به یک افزوده شد تا نهایتا یک پروژه شکل گرفت. دلیل اینکه عنوان پروژه را برای این مجموعه قطعات و اجرا انتخاب کرده ام این بود که چند نفر درگیر بودند و در انسجام آن نقش داشتند. ایده کنسرت هم از یک سال قبل شکل گرفت و نوازندگان زیادی عوض شدند. شرایط مناسب نبود و دوستان نوازنده با خواننده های مختلف مشغول بودند. این نکته را هم متذکر می شوم که همه قطعات از ساخته های خودم نیست. چند قطعه فولک را تنظیم کرده ام، چند قطعه برای «حمزه یگانه» است، چند قطعه را کاملا خودم ساخته ام و قطعاتی را هم از نوازندگان بیس مطرح دنیا می نوازیم.
 
    *این قبیل پروژه ها و اجراها معمولا مختص موزیسین های قدیمی تر و مسن است. چرا در این سن می خواهی چنین کنسرتی را روی صحنه ببری؟ در حالیکه بیشتر نوازندگان هم سن تو بیشتر به فکر کنسرت های خوانندگان و ضبط های استودیویی هستند.
سوال سختی است! اعتماد به نفس اطرافیان و تایید موزیسین هایی که برای من الگو بودند باعث شد که انگیزه بیشتری کسب کنم. تمامی نوازندگانی اکنون با هم تمرین می کنیم هم نظر می دهند و کارها را دوست دارند. با توجه به این شرایط بود که چنین تصمیمی را اتخاذ کردم. از سوی دیگر من موسیقی را زود آغاز کردم. نمی گویم که تجربه زیادی دارم ولی حداقل در حد متوسط است. به نظر من پیش از ضبط استودیویی این یک آزمون خطا است تا بتوانم این آثار را دقیق تر بررسی کنم.
 
    *به فکر حضور خواننده در این قطعات و پروژه هستی؟
فعلا چنین فکری نکرده ام. همه ما تا حد زیادی مجبور هستیم که برای بحث درآمد با خواننده ها کار کنیم و کاری با خوب یا بد بودن این موضوع ندارم. در ایران و همه نقاط دنیا اینگونه است که از خواننده، پول ساخته می شود. به همین دلیل ترجیح من این است که موسیقی مورد علاقه خودم را دنبال کنم. شاید روزی هم اتفاقاتی رخ دهد ولی فعلا ترجیح می دهم که مخاطبان بیایند و فقط شنونده موسیقی باشند. زمانی که تیزر این کنسرت منتشر شد همه از ما سوال می کردند که پس خواننده کجا است؟! قرار نیست که همیشه خواننده در آثار و اجراهای موسیقی وجود داشته باشد و اول موسیقی خالی است و بعد خواننده روی آن می خواند.
 
    *کمی هم درباره این ترکیب نوازنده های گروه صحبت کن. در حالی که هرکدام از اعضای کنونی گروه در سایر ارکسترها، رهبر یا چهره تاثیرگذاری هستند.
نوازندگان زیادی در این گروه عوض شد. حمزه یگانه و «رضا آذرنجات» از ابتدا با من بودند ولی سایر نوازنده ها به دلایل مختلفی نتوانستد همراه ما باشند. حمزه موزیسین بزرگی است و در تنظیم کارها و تمرین ها بسیار به من کمک کرد. «هومن نامداری» هم که یک تنظیم کننده و نوازنده ای حرفه ای است که نقش تاثیرگذاری در گروه دارد. «سهراب رمضان زاده» و رضا آذرنجات هم جزو نوازندگان خوب ما هستند. واقعا شانس بزرگی داشتم که با چنین نوازنده هایی همکاری می کنم. الان هم می بینم که بچه ها از کارها انرژی می گیرند و همراهی می کنند و با کمک یکدیگر همه چیز را جلو می بریم.
 
    *در حین تمرین اسم «دارا دارایی» را از تو شنیدم! او نوازنده مهمان است؟

«دارا دارایی» نوازنده مهمان است و او استاد من بوده است و هنوز هم نکات زیادی از او یاد می گیرم. چند ماه قبل با دارا تمرین می کردیم و قرار بود کنسرتی برگزار کنیم که با یک درامز و دو ساز بیس یک برنامه را اجرا کنیم. باز هم با گرفتاری هر دو ما رو به رو شد تا اینکه مدتی قبل او پیشنهاد کرد می توانیم چند قطعه را اجرا کنیم.
 
    *این کنسرت جنبه آزمون و خطا دارد. اگر از آن استقبال نشود و شکست بخورد تصمیم تو در آینده چه خواهد بود و اگر با استقبال مردم همراه شود روند کاری تو چه تغییری می کند؟
بستگی دارد که تعبیر شما از شکست چه باشد. تا حدود زیادی برای این قبیل سبک ها و کنسرت ها باید فرهنگ سازی شود. اگر هم مردم استقبال نکنند هم تا حدودی عادت داریم! هزینه های این کنسرت زیاد است ولی می خواهیم موسیقی که دوست داریم را اجرا کنیم تا مردمی هم که چنین سبک و قطعاتی را دوست دارند شنونده باشند. در این بین شاید برخی هم که اهل چنین سبک هایی نباشند در سالن حضور پیدا کنند ولی وظیفه هر موزیسینی است که موسیقی که فکر می کند خوب را ارائه کند. اگر مردم استقبال کنند که باعث خوشحالی است و انگیزه برای اجرای قطعات موسیقی جدی بیشتر می شود و به ضبط هم می توانیم فکر کنیم. اگر هم استقبال نشود که نشده است! نمی توان توقف کرد و باید ادامه داد و همین روند را ادامه می دهیم. اگر مردم حضور پررنگی داشته باشند می توانیم در سالن های بزرگتر اجرا کنیم ولی در غیر اینصورت شاید باز هم در همین سالن کنسرت برگزار کنیم. به نظر من باید این مسیر را باید طی کرد و من فکر می کنم در همان حد این سالن علاقه مند وجود داشته باشد.

گفتنی است که بلیت فروشی این کنسرت از روز سوم دی ماه آغاز شده است و علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت به مراکز معتبر فرهنگی و هنری اقدام نمایند.
"منبع:موسیقی ما"

آرین کشیشی,
آمار بازدید : 1,201
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500