ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : پنج‌شنبه 18 دی 1393 - ساعت 12:37:24
چاپ خبر

تاکید دوباره مسئولان اصفهان بر حل مشکل حضور بانوان نوازنده بر روی صحنه

نشست صمیمی دست اندرکاران جشنواره استاد شهناز و خبرنگاران روز گذشته(چهارشنبه 7 دی) در سالن هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد که طی آن به دست آورده ها و همچنین مشکلات این جشنواره پرداخته شد.


934154081.jpgنشست صمیمی دست اندرکاران جشنواره استاد شهناز و خبرنگاران روز گذشته(چهارشنبه 7 دی) در سالن هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد که طی آن به دست آورده ها و همچنین مشکلات این جشنواره پرداخته شد.
در ابتدای این نشست، فریدون شهبازیان عضو هیات داوران بخش‌های گروه نوازی و تک نوازی نخستین جشنواره ملی استاد جلیل شهناز گفت: برگزاری چنین رویدادی در شهر اصفهان که مزین به نام استاد جلیل شهناز است، به طور طبیعی می‌تواند نقطه عطفی در عرصه توجه بیشتر به موسیقی ایرانی به ویژه مکاتب موسیقایی کشورمان باشد.
این آهنگساز در ادامه افزود: اینکه یک عده جوان آمده اند و در قالب یک نهادی غیر وابسته دولتی کارهایی را ساماندهی کردند و جشنواره‌ای به نام استاد شهناز را راه اندازی کردند، می تواند مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه مکتب موسیقی اصفهان نیز شاخصه هایی دارد که با توجه به حضور بسیاری از بزرگان هنر موسیقی کشورمان می‌تواند بیشتر به آن بها داده شود. از این جهت حضور تعدادی از هنرمندان جوان که در گروه های تک‌نوازی و گروه‌نوازی متقاضی شرکت در این جشنواره بودند، برای من جالب توجه بود.
وی همچنین عنوان کرد: خوشبختانه ما در این جشنواره شاهد هنرنمایی جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی ایرانی بودیم که کارهای بسیار ارزشمندی را به مخاطبان ارائه دادند، به طوری که من و آقای ظریف با دیدن و شنیدن تعدادی از این اجراهای زنده از توانمندی و هنرمندی شرکت‌کنندگان تعجب کردند که چقدر با تسلط و موزیکالیته مناسب کارهای خود را ارائه می دادند و البته چنین هنرنمایی به ما این امید را داد که این عزیزان آینده بسیار درخشان و عالی دارند.
در بخش دیگری از این نشست، هوشنگ ظریف استاد پیشکسوت موسیقی کشورمان گفت: این جوانان که امروز و روزهای گذشته شاهد هنرنمایی آنها بودم بسیار با احساس ساز می زدند و به نظر من همین آثاری را که به مخاطبان خود ارائه داده اند به سهم خود توانستند روح استاد جلیل شهناز را بار دیگر زنده کنند. این هنرمندان با توجه به قابلیت ها و تکنیک های موجود در ساز تار به عنوان یکی از مهمترین سازهای ایرانی توانستند اصالت این ساز را حفظ کرده و من را به آینده امیدوار کنند. موضوعی که متاسفانه امروزه در بین بسیاری از نوازندگان فراموش شده و آنها دست به ابداعاتی زدند که متاسفانه در شان موسیقی ایرانی نیست.
این موسیقیدان افزود: ضرورت دارد که از این جشنواره هر ساله حمایت بیشتری شود تا بر اساس آن جوانان هنرمندی ظهور و پرورش پیدا کنند؛ درست است که بسیاری از این جوانان سرمایه چندانی برای کار ندارند، اما همین حمایت های کوچک نیز می توانند به توجه آنها به موسیقی شریف ایرانی کمک و یاری رساند.
فریدون شهبازیان نیز با اشاره به سطح کیفی شرکت کنندگان در بخش رقابتی جشنواره شهناز گفت: توجه به کوک با عنوان یکی از شاخصه های اصلی اجراهای گروه نوازی و دقت در ترکیب سازهای موسیقی ایرانی در اجراهای گروه نوازی واقعا تمیز بود که با توجه به حضورم در بسیاری از جشنواره های خارج از تهران برای من بسیار شگفت‌انگیز بودند و این اجراها به قدری برای من جذاب بود که می توانم اینجا به این نکته تاکید کنم که می توان به آینده و اعتلای موسیقی سنتی ایران امیدوار بود.
بابایی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز که در جمع خبرنگان حضور یافته بود، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مشکلاتی که پیرامون نوازندگی خانم ها به ویژه گروه موسیقی اردشیر کامکار در این دوره از جشنواره به وجود آمده بود، تصریح کرد: گروه آقای کامکار با توجه به شرایط عرفی آن زمان که نسبت به حضور در این جشنواره اقدام کرده بودند متشکل از هنرمندانی بودند که نوازنده خانمی در آن به ما معرفی نشده بود. یعنی ما هم بر این اساس نسبت به ثبت نام گروه ها و نحوه حضور و اجرای آنها در جشنواره اقدام کرده و نسبت به اعطای مجوز اجرا کارهای معمول را انجام دادیم، اما با توجه به شرایط پیش آمده که تعدادی از خانم های هنرمند برای اجرای اصلی جشنواره به گروه اضافه شده بودند، مقداری مشکل برای ما ایجاد کرد که با حضور آقای پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اقدامات انجام گرفته پیرامون این موضوع این مشکل نیز مرتفع شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام گرفته و صحبت هایی که حجت‌الاسلام قطبی در نشست خبری جشنواره موسیقی استاد شهناز به آن اشاره کرده بود، در این دوره از جشنواره  این مشکل مرتفع شد و ما بر اساس شرایطی که بوجود آمده هم اکنون میزبان تعدادی از گروه های موسیقایی شرکت کننده در این جشنواره هستیم که نوازنده خانم هم در آنها حضور دارند و ما بعد از مدت ها شاهد اجرای زنده این هنرمندان در تالارهای مورد نظر هستیم. البته شاید در برخی از موارد عرف و قانون نسبت به یکدیگر سنگینی کنند، اما ما در این جشنواره غیر از موارد معدودی که پیش آمد مشکل دیگری پیرامون نوازندگی خانم ها نداشتیم و امیدوارم این روند در روزهای خارج از جشنواره نیز ادامه پیدا کرد.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همچنین عنوان کرد: تاکید می کنم که از این پس مشکلی درباره حضور بانوان نوازنده بر روی صحنه در اصفهان وجود نخواهد داشت.
جشنواره استاد شهناز ,فریدون شهبازیان,حل مشکل حضور بانوان نوازنده
آمار بازدید : 924
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500