ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : سه‌شنبه 7 بهمن 1393 - ساعت 14:34:47
چاپ خبر

علی لهراسبی: دنبال مخاطب خاص نیستم

یک زمان به او «سلطان غم» می گفتند! حقیقتا هم کفه کارهای اسلو و غم انگیزش از لحاظ تعداد نسبت به سایر آثارش سنگین تر بود. با همین روال توانست مهر و امضای خودش را ثبت کند و طرفداران زیادی هم جذب آثارش شدند. با آلبوم «چهارده» و قطعه اکتیو «غافل»  از چهره جدید موسیقایی «علی لهراسبی» رونمایی شد. او در ادامه به سراغ فضاهای جدیدتری رفت و سرانجام «تصمیم»، متفاوت ترین آلبومش لقب گرفت. آلبوم «روبات» هم ادامه همین تحولات کاری علی لهراسبی بود. همین موضوعات بهانه ای شد تا کمی در مورد آلبوم جدید او کنجکاو شویم و به سراغش برویم و دقایقی را گپ بزنیم. لهراسبی برای اولین بار از جزئیات آلبوم جدیدش سخن گفت. همچنین به چند انتقاد هم پاسخ داد و توضیحات جالبی را بیان کرد. پایان بخش گپ ما با علی لهراسبی هم چند سوال در مورد دوست صمیمی اش بود. این گفتگو را تا پایان بخوانید:


lohrasbi.jpgیک زمان به او «سلطان غم» می گفتند! حقیقتا هم کفه کارهای اسلو و غم انگیزش از لحاظ تعداد نسبت به سایر آثارش سنگین تر بود. با همین روال توانست مهر و امضای خودش را ثبت کند و طرفداران زیادی هم جذب آثارش شدند. با آلبوم «چهارده» و قطعه اکتیو «غافل»  از چهره جدید موسیقایی «علی لهراسبی» رونمایی شد. او در ادامه به سراغ فضاهای جدیدتری رفت و سرانجام «تصمیم»، متفاوت ترین آلبومش لقب گرفت. آلبوم «روبات» هم ادامه همین تحولات کاری علی لهراسبی بود. همین موضوعات بهانه ای شد تا کمی در مورد آلبوم جدید او کنجکاو شویم و به سراغش برویم و دقایقی را گپ بزنیم. لهراسبی برای اولین بار از جزئیات آلبوم جدیدش سخن گفت. همچنین به چند انتقاد هم پاسخ داد و توضیحات جالبی را بیان کرد. پایان بخش گپ ما با علی لهراسبی هم چند سوال در مورد دوست صمیمی اش بود. این گفتگو را تا پایان بخوانید:
 
    *این روزها مشغول انجام چه کارهایی هستید؟
تولید آلبوم جدید را آغاز کرده ام و در این مجموعه مجددا با «بهروز صفاریان» همکاری می کنم. «فواد غفاری»، «حدیث دهقان»، اعضای «پازل باند» و «مهرزاد امیرخانی» دوستانی هستند که همکاری ام با آنها قطعی است. قرار است که همکاری های خوبی با «علیرضا افکاری» داشته باشیم. در همین زمان برای کنسرت هم آماده می شویم. قرار بود که دوازده بهمن در تهران اجرا داشته باشیم ولی متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی ها، مجوز ما به این تاریخ نرسید. به امید خدا در اول یا دوم اسفند در تهران کنسرت خواهیم داشت. برنامه های شهرستانها هم در حال برنامه ریزی است که به زودی برنامه آنها را اعلام می کنم. تک قطعاتی را هم در نوبت انتشار دارم که طی روزهای آینده در فضای مجازی منتشر خواهند شد.
 
    *چند قطعه برای آلبوم آماده کرده اید؟
قطعات زیادی داریم ولی چند مورد را برای آلبوم انتخاب کرده ایم. این مرحله بسیار سخت و با ظرافت است زیرا می خواهیم که قطعات را انتخاب کنیم. شعر و ملودی زیاد داریم ولی پس از پایان این مرحله، تنظیم ها را آغاز می کنیم.
 
    *فکر می کنید که آلبوم چه زمانی منتشر شود؟
احتمالا اوایل سال 94 این آلبوم به مرحله انتشار برسد.
 
    *در گذشته همکاری های خوبی با «بهروز صفاریان» و «روزبه بمانی» داشتید. قرار نیست مجددا با این ترانه سرا کار کنید؟
ما یک کار خوبی را با همدیگر تولید کردیم که مورد تایید سازمان صدا و سیما قرار نگرفت. این اثر با همکاری روزبه، بهروز صفاریان و علیرضا افکاری تولید شده بود که خیلی دوستش داشتم. قطعا روزبه و بهروز و علیرضا جزو بهترین ها هستند. بهروز پررنگ ترین چهره آلبوم جدید من است ولی کارهای من با این دوستان را هم به زودی خواهید شنید.
 
    *چندی پیش صحبت هایی شنیده شد مبنی بر اینکه شما برای تیتراژ سریال «همه چیز آنجاست» قطعه ای با همکاری روزبه بمانی و علیرضا افکاری تولید کردید اما مورد تایید صدا و سیما قرار نگرفت. منظورتان همین قطعه است؟
بله. روی آن کار زحمت کشیده بودیم و قطعه ای را که اکنون می شنوید، در مدت یک روز ساختیم. واقعا بهروز برای تنظیم این اثر جدید که ارائه شد وقت چندانی نداشت و در مدت کمتر از بیست و چهار ساعت این کار را انجام داد. این اثر بسیار زیبا است و خوب هم در میان مخاطبان شنیده شد. مهرزاد شعر خیلی خوبی متناسب با موضوع سریال نوشته بود و بچه های گروه پازل باند هم ملودی کار را ساختند. من عمدتا سریال هایی که کار می کنم روی این روال پیش می روم که یک قطعه را برای تیتراژ اصلی و یک اثر را هم برای پخش در قسمت های میانی سریال انتخاب می کنم. تصمیم من برای «همه چیز آنجاست» هم این بود که کار با روزبه را به عنوان تیتراژ اصلی و قطعه ای را که اکنون می شنوید، چند بار در قسمت ها ارائه کنیم. قطعه ای که با همکاری روزبه و علیرضا ساختم توسط سازمان تایید نشد و کار دیگری هم نساختیم. این اثر کنونی هم بسیار جذاب است و خدا را شکر واکنش های خوبی در پی داشت.
 
    *در یک دوره خیلی به «علی لهراسبی» انتقاد می شد که تیتراژهای زیادی می خواند. شما از اواخر سال 90 به شکل خودخواسته از بحث تیتراژ کناره گرفتید. اما دو تیتراژی که طی سه ماه اخیر با صدای شما پخش شد زمینه ساز بحق مجدد پرکاری مجدد در این عرصه است.
اولا که برای سریال «رهایی» یکی از موزیک های من را انتخاب کردند. «محمدرضا شفیعی» تهیه کننده آن سریال از دوستان خیلی نزدیک من است، از من خواست که یک قطعه ای به ایشان بدهم. موزیک را ارائه کردم ولی در حقیقت برای سریال همه چیز آنجاست، تیتراژ کار کردم. پس از دو سال و نیم که از سریال «خداحافظ بچه» می گذرد فکر نمی کنم این دو اثر حجم زیادی باشد. ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید که من کلا تیتراژهای زیادی نخوانده ام. اولین کاری که با صدای من پخش شد، مربوط به یازده سال قبل است و می توانید بشمارید که کلا چند تیتراژ خوانده ام. اگر بشمارید قطعا میانگین آن از سالی یک قطعه هم کمتر می شود. چون تیتراژهای من شنیده شده است همه فکر می کنند که کارهای زیادی خوانده ام. برخی از خواننده ها سه برابر من تیتراژ خوانده اند و اصلا شنیده نشده است.
 
    *تا پایان سال جاری کار دیگری در تلویزیون دارید؟
خیر. برای سال بعد صحبت هایی انجام شده است  ولی کلا خیلی  به خواندن تیتراژ تمایل ندارم.
 
    *چرا تمایل ندارید؟
به دلیل اینکه تیتراژهای من شرایط عجیبی دارد. من باید موسیقی را با سلیقه خودم درست کنم و خیلی ها با این موضوع کنار نمی آیند. هرکسی که در هر ژانر موفق است قطعا بیشتر به چشم می آید. بعضی ها می گویند که فلان سریال را چرا «احسان خواجه امیری» یا علی لهراسبی خواند؟ دقیقا مثل بازیگری است. زیرا یک بازیگر موفق قطعا پیشنهادهای بیشتری هم دارد. تهیه کننده ها می گویند به کسی که در این حوزه موفق بوده است کار را می سپارم و ریسک نمی کنم. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و همیشه پیشنهادات زیادی دارم ولی این که  طبق شرایط من کدام پیشنهاد را بپذیرم و بتوانیم با عوامل آن کار به توافق برسیم مهم است. من برای سریال به دنبال موسیقی ای نیستم که اصطلاحا بترکاند بلکه باید در طول آن مجموعه شنیده شود. درست شبیه همین اتفاقی که برای سریال همه چیز آنجاست رخ می دهد. اگر قرار باشد کار سینمایی انجام دهم قطعا روال اینگونه نخواهد بود زیرا باید موسیقی بسازم که در یک ساعت و نیم کار خودش را انجام دهد.
 
    *کلا هم ظاهرا میانه خوبی با تیتراژهای سینمایی ندارید!
دوست دارم در حوزه سینما هم کار کنم و پیشنهاداتی دریافت کردم اما به توافق نرسیدیم. اگر شرایط من با آن پروژه همخوانی داشته باشد دوست دارم که کار کنم.
 
    *خیلی ها می گویند که علی لهراسبی وارد فصل جدیدی از دوران کاری خود شده است. دلیل این صحبت هم ورود چهره های جدید به حلقه همکارانش و تجربه سبک هایی است که در گذشته مشابه آنها را نخوانده بود. این روند آیا برنامه ریزی شده است یا همه چیز اتفاقی است؟
این روند همیشه هست. بعضی از مخاطبان دوست دارند که من خودم را تکرار کنم. اگر این کار را انجام دهم اتفاقا جواب هم می گیرم ولی از نظر خودم قابل قبول نیست. تفکر من در موسیقی، بیزنس نیست و دوست دارم تجربه های جدید داشته باشم. یک سبکی که باید می خواندم را دیگر خوانده ام. اینکه بخواهم آن سبک را بارها بخوانم و تکرار کنم از دید مخاطب خوب است و در کنسرت ها هم شاید جواب بگیرم ولی باید عوض بشوم. اگر پنج قطعه دیگر شبیه «فاصله ها» هم می خواندم باور کنید که همه آنها موفق می شد و جواب می داد اما پس تغییر و حرکت رو به جلو چه می شود؟ باید مدل ها و فضاهای جدید را برای پیشرفت تجربه کرد.

    *اما من فکر می کنم که کلیت آلبوم «تصمیم» و «روبات» به گونه ای بود که قصد داشتید به خواسته بازار نزدیک شوید.
من نمی خواهم به خواسته بازار نزدیک شوم بلکه می خواهم خودم را به موسیقی روز نزدیک کنم. در آلبوم تصمیم قطعاتی به سبک و سیاق کارهای قبلی خودم بود ولی تنظیم کننده ای مثل «محمد ناهیدی» وارد کار شد. محمد یک تنظیم کننده خیلی به روز است و ریتمیک های خوبی هم تنظیم می کند. صداها و تنظیم هایی که در کل آن مجموعه استفاده کردیم به روز بود. در آلبوم «روبات» با «مرتضی پاشایی» عزیز همکاری کردم که سبک او نسبت به بقیه جدیدتر بود. یا به عنوان مثال با «بهروز علیاری» در سبکی که تا کنون نخوانده بودم کار کردم. در این آلبوم جدید هم در حال تجربه فضای مدرن تری هستم. نمی گویم که از گذشته خودم و آن مهر و امضایی که دارم فاصله می گیرم ولی به کمک بهروز صفاریان داریم یک مدل دیگر می شویم و امیدوارم که مورد پسند مردم واقع شود.
 
    *به غیر از بحث موسیقی، فضای ترانه ها در آلبوم جدید چگونه است؟
ترانه بد نخواهیم داشت همانگونه که در گذشته هم بهترین ها را انتخاب می کردیم. مهرزاد امیرخانی، «زهرا عاملی»، «مونا برزویی»، حدیث دهقان و به احتمال خیلی زیاد روزبه بمانی اعضای این تیم هستند. من موسیقی امروز را می خوانم که باید آن را برای مخاطب عام بخوانید و این موضوع در بحث ترانه هم صدق می کند. من اگر در ایران رسانه تصویری داشتم فقط آن سبکی را که دوست داشتم، می خواندم. حقیقت این است که الان دیگر نباید روی این موضوع متمرکز باشم که فقط خودم چه چیزی را دوست دارم. باید روی آهنگی بخوانم که مخاطب عام دارد و مخاطب عام هم جوانان هستند. آنها تعیین کننده موسیقی هستند. باید قطعاتی خواند که کنسرت پر شود و مردم در ماشین ها گوش کنند. من نمی خواهم موسیقی بخوانم که صرفا یک جمع خاص در خلوت خود گوش کنند. اتفاقا متخصص این قبیل کارها هستم و به راحتی می توانم ولی من خواننده پاپ هستم. من مخاطب خاص نمی خواهم یعنی مخاطب خاص را در کنار عام می خواهم اما خواننده پاپ هستم و دوست دارم که همه گیرتر باشم.
 
    *شما در مدت بستری شدن زنده یاد «مرتضی پاشایی» در بیمارستان کنارش بودید و رفاقت صمیمی داشتید. ولی در همین زمان حضور شما چندان به چشم نمی آمد و فکر می کنم از دوربین ها و رسانه ها کناره می گرفتید. از آن دوره و پس از درگذشت او چرا دور بودید و در فوکوس عکس ها و مطالب رسانه ها خیلی قرار نداشتید؟
مرتضی رفت. دیگر من جلوی دوربین باشم که چه بشود؟ برای همه حادثه تلخی بود ولی برای ما تلخ تر است. دوست خیلی نزدیکم را از دست دادم و نمی خواهم درباره جزئیات آن روزهای سخت صحبت کنم. از طریق این رسانه از همه دوربین ها و خبرنگارانی که تمایل داشتند با هم گفتگو کنیم عذرخواهی می کنم زیرا اصلا روحیه مناسبی نداشتم و شرایط واقعا بد بود. واقعا نمی دانم که چرا باید خودم را نشان می دادم؟ مرتضی مهم بود که رفت و دیگر تکرار نمی شود. قرار بود به کسی نگوییم که بیمارستان شلوغ نشود و حتی مردم در دو هفته آخر همه چیز را متوجه شدند. مرتضی را در یک بخش نامربوط بستری کرده بودیم تا ازدحام ایجاد نشود اما دلیلی نداشت که من بخواهم خودم را نشان دهم تا بگویم هستم. البته این برداشت را هم نباید داشته باشیم که آن دوستان عزیزی که در بیمارستان و مراسم ها حضور داشتند از قصد جلوی دوربین رفته اند. حقیقت این است که ما و سایر کسانی که درگیر این اتفاق بودند اصلا حال و اوضاع خوبی نداشتیم. مرتضی آدم بزرگی بود و شرایط او فقط اهمیت داشت. آن زمان واقعا سخت بود و خیلی بد است که آماده از دست دادن یک عزیز باشید. فقدان عزیزان سخت است ولی اینکه بدانید او می رود سخت تر است.
 
    *آیا ملودی از مرتضی دارید که بخواهید آن را منتشرکنید؟
سه قطعه آلبوم جدیدم را مرتضی ساخته بود.
 
    *و کلام آخر؟
فقط امیدوارم که مردم و هنرمندان مرتضی را فراموش نکنند.
"منبع خبر:موسیقی ما"

علی لهراسبی,آلبوم «چهارده»,آلبوم «روبات»,سلطان غم
آمار بازدید : 440
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

تبلیغات

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500