ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : چهارشنبه 29 بهمن 1393 - ساعت 18:35:01
چاپ خبر

انتظار چهار ساله «مهدی یراحی» با بغض پایان یافت

پس از چهار سال تلاش، بالاخره «مهدی یراحی» در زادگاهش روی صحنه رفت. او طی سال‌های اخیر و خصوصاً پس از انتشار آلبوم «منو رها کن» برای اجرای کنسرت در اهواز تلاش‌های زیادی انجام داده بود؛ اما هر بار به دلایل نامعلوم امکان اجرای این برنامه فراهم نمی‌شد.


dow5nload.jpgپس از چهار سال تلاش، بالاخره «مهدی یراحی» در زادگاهش روی صحنه رفت. او طی سال‌های اخیر و خصوصاً پس از انتشار آلبوم «منو رها کن» برای اجرای کنسرت در اهواز تلاش‌های زیادی انجام داده بود؛ اما هر بار به دلایل نامعلوم امکان اجرای این برنامه فراهم نمی‌شد.
هفته گذشته خبر برگزاری کنسرت این خواننده در شهر اهواز منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. ابتدا برای روز 25 بهمن‌ماه بلیت‌فروشی صورت گرفت که این سانس در مدت کمتر از 24 ساعت سولدآوت شد. در ادامه، به ترتیب برای سانس دو و یک روز 26 بهمن هم سامانه اینترنتی فروش بلیت در اختیار مخاطبان قرار گرفت که باز هم اتفاق مشابه شب قبل رخ داد.
همین مسأله باعث شد تا رسانه‌ها و خصوصاً مطبوعات و خبرگزاری‌های محلی نسبت به پوشش مفصل این کنسرت اقدام کنند. گزارش از کنسرت مهدی یراحی را در ادامه می‌بینید:

با اتمام شمارش معکوس مردم و پخش یک موسیقی ریتمیک، «امیر فقیه» روی استیج و پشت میز اختصاصی خود قرار گرفت و یک موسیقی اکتیو را پخش کرد. در همین زمان ابتدا «نیما رمضان» (رهبر ارکستر) و سپس سایر نوازنده‌ها وارد استیج شدند. اجرای یک قطعه شش‌وهشت که با فرم سایر آثار این خواننده تفاوت داشت، برای مخاطبان سؤال‌برانگیز شد.
این بخش به عنوان پیش‌درآمد قطعه شاد «عطر تو» بود که هم‌زمان با آغاز ملودی این کار، مهدی یراحی با ماسکی روی صورت خود، به صحنه قدم گذاشت. او دو دستان خود را باز کرد و این حرکت‌اش با استقبال عجیب حضار مواجه شد. همه از جای خود برخاستند و یراحی حدود یک دقیقه با همان ماسک به بخش‌های مختلف استیج می‌رفت و به حضار تعظیم می‌کرد.
این حرکت اعتراضی او نسبت به بحران ریزگردهای خوزستان چنان با استقبال اهوازی‌ها مواجه شد که تا دقایقی به صورت ایستاده او را تشویق کردند.
 
    سلام ...
با اتمام قطعه «عطر تو»، همه منتظر سلام و احوالپرسی خواننده بودند. اما در حالی که اشک در چشمان یراحی حلقه زده بود، دو مرتبه به سمت میکروفون رفت و مجدداً سمت نوازنده‌ها برگشت و اشک‌های خود را پاک کرد. نهایتاً صحبت‌های خود را با صدایی لرزان اینگونه آغاز کرد: «چهار سال است که منتظر گفتن این سلام به همشهری‌های عزیزم هستم: سلام!»
پس از «دیدار»، قطعه «نسینی الدنیا» بدون شنیده شدن صدای خواننده اجرا شد! ایرانی‌های عرب‌زبان زیادی در سالن حضور داشتند که آنها با صدای بلند در این کار همخوانی می‌کردند. ریمیکس دو قطعه «امشبم گذشت» و «مهم اینه» بخش دیگری از کنداکتور بود که با پیانو «مهرداد احمدزاده» آغاز شد.
مهدی یراحی پیش از «مسافر پاییزی» گفت: «این کاری که اکنون می‌خواهم بخوانم را در سن 19 سالگی ساختم. آن زمان فکر می‌کردم که دنیا مثل فیلم‌های هندی باشد ولی وقتی که بزرگ‌تر شدم، دیدم که دنیا شبیه فیلم‌های آمریکایی است!» در هنگام اجرای این کار «سیامک فتحی‌نیا» به تکنوازی ساکسفون پرداخت.
او همچنین برای معرفی قطعه بعدی، «فصل بهار» گفت: «من دوست ندارم که مردم را ناراحت کنم ولی از شما درخواست می‌کنم که به افتخار «مرتضی پاشایی» دست بزنید. اکنون می‌خواهم نوید یک همکاری جدید با یک دوست خوب را بدهم. او کسی است که پس از فوت مرتضی عزیز بسیار افسرده شد و ناراحت بود. در حقیقت ما دوست مشترک خودمان را از دست دادیم که هنوز هم پرواز او برای ما باورکردنی نیست. اما از این پس قرار است که با «مهدی کرد» همکاری کنم و او مدیر برنامه‌های من باشد. همچنین قرار است که او از این پس بخندد و به روزهای اوج خود بازگردد.»
سپس قطعه «فکر من نباش» که چندی پیش منتشر شده را برای اولین بار در این کنسرت اجرا کرد و از «امید جامع» و «آرون حسینی» که خالقان این اثر هستند هم نام برد. «امپراطور» هم یکی دیگر از کارهایی بود که همخوانی زیاد حضار را به دنبال داشت. اما پر سر و صداترین بخش کنسرت یراحی، اجرای مِدلی عربی بود. او در مورد دو قطعه «من علمک» و «علی مودک» گفت: «احتمالاً پس از این دو آهنگ سالن منفجر شود!». این دو کار شاد، انرژی حضار را مجدداً افزایش داد و با اتمام این بخش فریادهای دوباره دوباره به دفعات از میان جمعیت به گوش می‌رسید.
در ادامه، نوازندگان ارکستر از صحنه خارج شدند و «توحید نوری» پشت پیانو نشست. ابتدا قطعه «باور نکن» و در ادامه با دعوت از «احسان نی‌زن» و همراهی ویولن او، «سازِش» و «هرجای دنیایی دلم اونجاست» اجرا شدند. قطعاتی که فضای احساسی و سکوت عجیبی را بر سالن حکمفرما کردند و برای خیلی‌ها هم خاطره‌انگیز بود. در بخش بعدی و پس از بازگشت نوازنده‌ها و اجرای «منو رها کن»، با خروج مهدی یراحی همزمان نور کل سالن هم گرفته شد.
 
    روایت تلخ کارون...

ویدئویی از کنسرت 22 اردیبهشت این خواننده که در سالن میلاد نمایشگاه برگزار شده بود، روی نمایشگرها نقش بست. این ویدئو متعلق به لحظه‌ای بود که «یراحی» یک شیشه آب گل‌آلود در دست داشت و می‌گفت: «می‌خواهم به جنوب برویم. این آب کارون است. زلال نیست، اما اینکه آب کارون است، بسیار اهمیت دارد. آب کارون یکی از نمادهای شرف ما مردم خوزستان است. یکی دیگر از نمادهای ما هم عینک رِی‌بَن است!» با اتمام این ویدئو، نور فالوئر روی «اکبر شهریاری» و «مینو قاسم‌پور» افتاد که یک دونوازی شاد تمپو و قانون را اجرا کردند. بلافاصله هم مهدی یراحی به صحنه بازگشت که او و سایر اعضای ارکستر در هنگام اجرای قطعه «غزال»، عینک «ری‌بَن» به چشم داشتند.
در پایان برنامه پس از اجرای «زمستون» با سولوی کلارینت سیامک فتحی‌نیا، تمامی نوازنده‌ها به جلوی صحنه آمدند. همزمان قطعه «خدا به همرات» به صورت پلی‌بک در سالن پخش شد و تصویر تبریک روز «ولنتاین» هم روی نمایشگرها به نمایش در آمد.
یکی دیگر از نکات این برنامه در طول برگزاری آن بود که مهدی یراحی به دفعات از اقوام خوزستان یعنی بختیاری، عرب، لر، شوشتری و دزفولی نام می‌برد. از حضار می‌خواست که این قومیت‌ها و تمامی مردم ایران را تشویق کنند و اعلام کرد که مهم، ایرانی بودن و از آن مهم‌تر انسان بودن است.
همچنین یکی دیگر از اتفاقات این کنسرت که جنبه اعتراضی هم داشت، پیش از سانس سوم اجرا بود. در این سانس به تمامی حضار در بدو ورود به سالن یک شاخه گل رز، یک تقویم سال 94 با عکس مهدی یراحی و یک شیشه آب‌معدنی داده می‌شد. حرکتی که مشخصاً در اعتراض به وضعیت نامناسب آب آشامیدنی این خطه پرافتخار کشور ایران رقم خورد. چرا که او سال گذشته هم نسبت به موضوع انتقال آب کارون و آلودگی آب آشامیدنی خوزستان اعتراض کرده بود.
یراحی حتی در تجمع مردم اهواز در جوار کارون هم حضور داشت. البته او در طول کنسرت حتی یک کلمه هم در مورد آب و هوا و وضعیت آب آشامیدنی، انتقاد یا صحبتی را مطرح نکرد. او تنها از طریق این دو حرکت، تمامی حرف‌های خود را به سمع و نظر مردم رساند.
 
    حاشیه‌ها:
 - احسان نی‌زن (ویولن)، مهرداد احمدزاده (کیبورد)، مینو قاسم‌پور (قانون)، سیامک فتحی‌نیا (ساکسفون و کلارینت)، عادل روح‌نواز (گیتار اسپانیش)، توحید نوری (پیانو)، مجید رضاپور (درامز)، مهبد شفیعی‌نژاد (کیبورد)، اکبر شهریاری (پرکاشن) و امیر فقیه (سمپلر) اعضای ارکستر بودند. «نیما رمضان» (گیتار الکتریک) هم وظیفه رهبری گروه را بر عهده داشت.
- در طول اجرای تمامی قطعات، تصاویر و ویدئوهای خوش‌ساختی پخش می‌شد که مختص این کنسرت و به کارگردانی «فرید ناصری» تهیه شده بود. تمامی لحظات این کنسرت با سه دوربین حرفه‌ای ضبط شد
- محسن شیرالی و احمد ایران‌دوست به عنوان مهمان ویژه در کنسرت حضور داشتند و یراحی برای معرفی پدر و مادرش از لفظ ویژه‌ترین مهمانان استفاده کرد.
- این کنسرت به تهیه‌کنندگی «امیر مهران‌فر» روی صحنه رفت. همچنین علاوه بر مهدی کرد، مدیر برنامه جدید این خواننده، «امیر فرشباف» و «علی رضوی» هم به ترتیب مدیر تدارکات و مدیر هماهنگی کنسرت بودند که در جریان برگزاری این برنامه فعالیت داشتند.

مهدی یراحی,آلبوم «منو رها کن»,نیما رمضان, قطعه «عطر تو»,مرتضی پاشایی,
آمار بازدید : 1,351
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500