ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : یک‌شنبه 7 تیر 1394 - ساعت 23:11:45
چاپ خبر

بر اساس اثری از «حمید متبسم»

«پویا سرایی» بخش دوم پروژه «روشنا» را منتشر کرد

قسمت دوم «روشنا»، پروژه متدوام بداهه‌نوازی موسیقیِ دستگاهی با محوریتِ تمِ «ونوشه» اثر حمید متبسم منتشر شد.

«پویا سرایی» بخش دوم پروژه «روشنا» را منتشر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، روشنا عنوان طرحی است مبتنی بر بداهه نوازی و تکنوازی موسیقیِ دستگاهی که بصورت متداوم با محوریت بداهه نوازی و تکنوازیِ موسیقیِ دستگاهی توسط پویا سرایی ، آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور، تولید و منتشر خواهند شد. هر قسمت از روشنا عبارت است از بداهه نوازی‌های کوتاه حداکثر تا 10 دقیقه در یک مایه، گوشه یا دستگاه بصورتِ آوازی یا متریک.

 تم و واریاسیون بخش دیگری از برنامه های روشناست که در آن تمی پیش فرض از تم‌های مشهور از قدما یا موسیقیِ فولکلور اخذ شده و بر مبنای این تم ،واریاسیونهایی عمدتا بطور بداهه خلق می‌شود.

روشنا در بخش‌هایی رجعتی به موسیقیِ دستگاهی و فرم‌ها و محتوایِ کلاسیک آن است و در بخش های دیگر برداشتی آزاد و خلاقانه از موسیقیِ دستگاهی با رویکرد بداهه است.

پویا سریایی درباره این اثر می‌گوید: «روشنا ،عرضه‌ای است از موسیقیِ دستگاهی با رویکردی خلاقانه‌تر و با برداشتِ آزاد از موسیقیِ سنتی.  به تأسی از برنامه های گلها و با دغدغه‌ی فرهنگ‌سازیِ بداهه‌نوازی وگسترشِ رپرتوارِ موسیقیِ دستگاهیِ ایران تدوین و منتشر خواهد شد. قسمت اول از روشنا ، بداهه نواز در دستگاه شور بود که بصورت تصویری و فراگیر در رسانه های موسیقیِ کشور منتشر شد. در قسمت دوم روشنا، تم اصلیِ قطعه‌ ونوشه اثر حمید متبسم که در دهه‌ی 60 شمسی توسط گروه عارف وسپس در دهه‌ی 80 شمسی توسط ارکستر سیمرغ اجرا شده بود ، دستمایه‌ی بداهه‌پردازیِ سرایی قرار گرفته است.»

بر اساس این گزارش، تولید و اجرای روشنا، توسط موسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی به مدیریت پژمان بلورچی صورت گرفته است.

روشنا,ونوشه,حمید متبسم
آمار بازدید : 1,153
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500