ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : دوشنبه 12 مرداد 1394 - ساعت 23:13:22
چاپ خبر

شهرداد روحانی کنسرتی را در ادامه اجرای اردیبهشت ماه خود روی صحنه می برد

«باغ ایرانی» در برج میلاد شنیدنی می‌شود

این روزها «شهرداد روحانی» - آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی- به همراه ارکستری که به تازگی گرد هم آورده، مشغول تمرین است تا کنسرتی را در تاریخ 15 مرداد ماه و در برج میلاد روی صحنه ببرد.

«باغ ایرانی» در برج میلاد شنیدنی می‌شود

روحانی در نشست خبری که صبح روز دوشنبه 12 مرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد، سخنانش را با گلایه از به طول انجامیدن روند اخذ مجوز آغاز کرد و گفت:‌ «به دلیل اینکه مراحل اخذ مجوز به طول انجامید، تا دیروز بعدازظهر تمرین‌ها را آغاز نکرده بودیم و در عین حال، ‌تبلیغات نیز انجام نشده بود. به هر ترتیب تلاش می‌کنیم کنسرت را برای روز پنجشنبه 15 مرداد به خوبی اجرا کنیم.»

او در ادامه نشست خبری به رپرتوار اجرایی اشاره کرد و گفت: «در قسمت نخست، قطعاتی که برای ارکستر زهی نوشته شده‌اند اجرا خواهد شد. تمام این قطعات ساخته خودم هستند که چند قطعه را نیز با تم محلی برای ارکستر تنظیم کرده‌ام. در قسمت دوم هم من به‌عنوان سولیست پیانو با ارکستر همراه می‌شوم و سازهای بادی و ضربی هم به ما می‌پیوندند.»
 
«باغ ایرانی» به روایت ویولن میلاد عالمی
روحانی که در این کنسرت قطعه معروفش یعنی «باغ ایرانی» را روی صحنه خواهد برد، او در این باره مي‌گويد: «من قطعه ای به نام «باغ ایرانی» نوشته‌ام که تاکنون اجراهای مختلفی از این قطعه شده است. یک ورژن آن هم برای سولیست ویولن‌سل و ویولن با سازهای زهی نوشته شده اما قطعه‌ای که قرار است در این کنسرت اجرا شود تغییراتی نسبت به گذشته پیدا کرده و این بار میلاد عالمی سولیست این قطعه خواهد بود.»
 
راوی «پیتر و گرگ» باید شخصیتی شناخته شده باشد
پیش از این قرار بود این رهبر ارکستر و آهنگساز برجسته ایرانی قطعه‌ی «پیتر و گرگ» اثر آهنگساز شهیر روسی «سرگئی پروکفیف» را در اردیبهشت ماه سال جاری به مناسبت سالگرد تولد آهنگساز آن، برای اولین بار در ایران به اجرا درآورد و «مهتاب کرامتی» به عنوان‌ راوی در این اثر حضور داشته باشد اما پروسه مجوز بیش از آنکه انتظار می‌رفت طول کشید و در حالی که چهار، پنج روز بیشتر به زمان  برگزاری کنسرت نمانده بود توانستند مجوز اجرا بگیرند؛ به همین خاطر اجرای آن برنامه امکان‌پذیر نشد و رپرتواری متفاوت برای آن در نظر گرفته شد.

روحانی درباره اجرای قطعه «پیتر و گرگ» توضیح داد: «قطعه «پیتر و گرگ» چون یک راوی دارد و برای اجرا باید برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم با راوی صورت گیرد، فعلا در دستور اجرا قرار ندارد. اما بدون راوی هم می‌توان آن را اجرا کرد، من علاقه داشتم برای اجرای این قطعه از راوی استفاده کنم، اما برای انجام این کار نیاز به برنامه‌ریزی طولانی داشتیم و در آینده این قطعه را با حضور راوی روی صحنه خواهم برد. روای این اثر باید شخصیتی شناخته‌شده باشد و درعین حال تجربه بازیگری را نیز داشته باشد. با چند تن از دوستان درحال مشورت هستیم تا به یک جمع‌بندی برای انتخاب راوی برسیم.»
 
حضور چهره‌های جدید در ارکستر شهرداد روحانی
در کنسرت پیش‌روی روحانی چهره‌های جدید در ترکیب نوازندگان ارکستر به چشم خواهد خورد. او در این باره توضیح داد: «در ترکیب ارکستر یک سری نوازنده‌های جدید وجود دارد که برای اولین‌بار است در ارکستر می‌نوازند، هر چند که آماده شدن یک نوازنده برای حضور در ارکستر زمانی نزدیک به 20 یا 30 سال نیاز دارد. به هر ترتیب، ما دو تمرین را تا به امروز انجام دادیم و تا روز اجرا، دو تمرین دیگر را نیز انجام می‌دهیم. مایستر این ارکستر هم «همایون رحیمیان» خواهد بود.»
 
نوازنده حرفه‌ای کم داریم
روحانی درباره نوازنده‌های این ارکستر و حضورشان در دیگر ارکسترهای فعال گفت: «اینکه شما مدام اسم‌های مشترک می‌شنوید برای این است که نوازنده حرفه‌ای کمتر داریم. من هر وقت به ایران می‌آیم، با چهره‌ها و نوازنده‌های جدیدی آشنا می‌شوم و این خیلی مثبت است، اما همین نوازنده‌ها باید سال‌ها در کنسرواتورها و آنسامبل‌های مختلف ساز بزند تا به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شوند. برای کشور 80 میلیونی این تعداد نوازنده حرفه‌ای، بسیار کم است. می‌گویند در کشور چین یک و نیم میلیون نفر پیانیست وجود دارد، من نمی‌گویم خودمان را با چین مقایسه کنیم، اما نسبت به تعداد جمعیت جوان کشورمان، این تعداد نوازنده کم است. امیدوارم روزی برسد که چند ارکستر فعال همزمان با یکدیگر کار کنند.»

این هنرمند جهانی ادامه داد: «نوازنده هر چه تجربه بیشتری داشته باشد و در سبک‌های مختلف کار کرده باشد، به نوازنده حرفه‌ای تبدیل خواهد شد. مطمئن باشید اگر تعداد نوازنده‌های حرفه‌ای ما به اندازه مناسبی بود، این افراد در ارکسترهای جداگانه فعالیت می‌کردند و همزمان در چند ارکستر ساز نمی‌زدند. در شهر لس‌آنجلس که ساکن آنجا هستم، 10 ارکستر حرفه‌ای داریم. جمعیت این شهر نسبت به تهران بسیار کم است، اما در این شهر 10 ارکستر حرفه‌ای یعنی ارکستری که تمام‌وقت کار می‌کند وجود دارد و در هر کدام از این ارکسترها بین 70 تا 100 نوازنده فعالیت می‌کنند.»

شهرداد روحانی زمان کمی را برای گرد هم‌آوردن این ارکستر در اختیار داشته است که با اشاره به همین موضوع گفت: «ما چون محدودیت زمانی داشتیم، باید می‌دیدیم که کدام نوازنده وقتش آزاد است، به همین خاطر بخشی از نوازنده‌ها از ارکستر سمفونیک، بخشی از ارکسترهای دیگر و بخشی دیگر هم از نوازنده‌های آزاد انتخاب شدند.»
 
مراحل کسب مجوز را دوبار انجام دادیم
حمید اسفندیاری مدیر «نشر موسیقی آوای باربد» و تهیه‌کننده این کنسرت نیز از روند صدور مجوز گلایه کرد و در پایان این نشست خبری گفت: «مراحل کسب مجوز این کنسرت در زمان مدیریت آقای ارجمند طی شده بود، اما با جابجایی در دفتر موسیقی، دوستان خواستند که دوباره این مراحل طی شود. از طرفی، اماکن نیز باید نوازنده‌ها را استعلام می‌کرد که پروسه همین کار باعث تأخیر در روند کسب مجوز شد.»

پیش از این قرار بود این رهبر ارکستر و آهنگساز برجسته ایرانی قطعه‌ی «پیتر و گرگ» اثر آهنگساز شهیر روسی «سرگئی پروکفیف» را در اردیبهشت ماه سال جاری برای اولین بار در ایران به اجرا درآورد و «مهتاب کرامتی» به عنوان‌ راوی در این اثر حضور داشته باشد اما پروسه مجوز بیش از آنکه انتظار می‌رفت طول کشید و در حالی که چهار، پنج روز بیشتر به زمان  برگزاری کنسرت نمانده بود توانستند مجوز اجرا بگیرند؛ به همین خاطر اجرای آن برنامه امکان‌پذیر نشد و رپرتواری متفاوت برای آن در نظر گرفته شد.

شهرداد روحانی, کنسرت, تهران
آمار بازدید : 1,163
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500