ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 - ساعت 00:09:46
چاپ خبر

کم سو شدن چراغ موسیقی سنتی

فضایی که دهکده جهانی این روزها بوجود آورده عرصه حضور موسیقی سنتی را هم تنگ‌تر کرده است. شاید مخاطب هم به همین بهانه این روز‌ها، آنچه را که در معرضش هست یعنی موسیقی‌های وارداتی را بیشتر انتخاب می‌کند.

کم سو شدن چراغ موسیقی سنتی

سریر: موسیقی سنتی می تواند جایگاهی مناسب در مقابل موسیقی وارداتی باشد

محمد سریر رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی از تفاوت آثار امروز با گذشته گفت: امروزه مخاطب از همه جای دنیا می‌تواند آثار را برگزیند و در نهایت موسیقی وطنی یا خارجی را انتخاب می‌کند اما در بخش دیگر هنوز تردید‌ها و محافظه کار‌هایی برای پخش و ارائه آنها داریم که بواسطه حاشیه‌هایی که بوجود می‌آید از ارائه آن خودداری می‌شود و متأسفانه حاشیه‌هایی که وجود دارد خیلی مستدل و منطبق با آنچه که باید نیست.

وی در خصوص حلقه انحصاری بوجود آمده در موسیقی سنتی گفت: تعداد کم خوانندگان این عرصه طبیعی است زیرا موسیقی سنتی یا ردیف، ‌دستگاهی احتیاج به زمان طولانی برای مشرف شدن به آن دارد.

وی ادامه داد: در گذشته هم عده زیادی در دین عرصه برجسته نشدند زیرا ممارست‌هایی که در این راه وجود دارد  رسیدن به مقام استادی فعالان آن را اندک می‌کند.

وی از علت گرایش کم جوانان به موسیقی سنتی اظهار کرد: گذشتگان و کسانی که در این عرصه حضور دارند نتوانستند جذابیت‌ها و کشش‌های موسیقی اصیل را معرفی و آن را به نسل جوان منتقل کنند. که البته باید با یک برنامه‌ریزی برای موسیقی که بخشی از فرهنگ هر کشوری است، می‌توانیم آن را در جایگاهی مناسب در مقابل موسیقی‌های وارداتی قرار دهیم.

معتمدی: مردم بیشتر در معرض موسیقی وارداتی هستند

محمد معتمدی خواننده سنتی در خصوص کمرنگ شدن موسیقی سنتی نسبت به موسیقی‌های وارداتی گفت: نسل جوان ما به دنبال چیزی می‌روند که در معرض آن باشند و به واسطه عصر ارتباطات و تا حدودی کم کاری‌های ما به عنوان هنرمندان یا صاحبان رسانه گرایش جوانان به موسیقی وارداتی را تشدید کرده است.

وی افزود: در این زمان که امواج رسانه‌ها بمبارانافکار مردم برنامه کاری خود قرار داده‌اند باید به سختی جستجو کنید تا موسیقی بومی و سنتی خود را پیدا کنیم. که البته این امر تا حدودی به کم‌کاری ما هم در این عرصه بر می‌گردد.

وی اظهار داشت: در شکل‌گیری یک ارتباط یک مبدأ، گیرند و یک کانال ارتباطی وجود دارد، که این کانال ارتباطی حلقه مفقوده ارتباط بین هنرمند بومی و مخاطب است. یک رسانه اختصاصی می‌تواند حلقه اتصال بین هنرمند و مخاطب باشد.

معتمدی از زمینه شکل‌گیری اصلاح نگاه‌ها به موسیقی بیان کرد: ابتدا باید ببینند که خواننده و آهنگساز هم مانند هر انسان دیگر اعتقادات دینی خود را دارد و وی هم موحد و خداشناس  است. در واقع «هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید ........... بلبل به غزل‌خوانی و قمری به ترانه»

وی از فضای حاکم بر موسیقی امروز گفت: سر‌منشأ این تحولات به خاطر شرایط جهانی بوده و کمرنگ شدن کانال ارتباطی مخاطب و هنرمند اصیل باعث کم شدن انگیزه هنرمندان اصیل و بومی شده و در پی آن تولیدات هم نسبت به دو دهه قبل از نظر کمی و کیفی کاهش یافته است. در این میان کسانی هستند که خلاف باورها و اعتقادات مردمی به راحتی از حفره بوجود آمده استفاده کرده‌اند و متأسفانه تا حدودی هم موفق بوده‌اند.

موسیقی, مخاطب, سنتی, محمدسریر, معتمدی, موسیقی وارداتی,
آمار بازدید : 874
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500