ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 - ساعت 12:13:52
چاپ خبر

حضور ارکستر سمفونیک در نیویورک درحد یک پیشنهاد است / مهم‌ترین اتفاقات موسیقى از زبان على مرادخانى

علی مرادخانی روز گذشته در حاشیه تمرین ارکستر سمفونیک تهران و فیلارمونیک چین جوابگوی سوالات اصحاب رسانه حول محور مشکلات موسیقی و برنامه‌های آینده حوزه موسیقی شد.

حضور ارکستر سمفونیک در نیویورک درحد یک پیشنهاد است / مهم‌ترین اتفاقات موسیقى از زبان على مرادخانى

علی مرادخانی دیروز چهارشنبه 21 مردادماه در حاشیه تمرینات ارکستر فیلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری در جمع خبرنگاران قرار گرفت و پاسخگوی سوالات‌شان شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای صحبت‌هایش توضیحاتی درباره نبود روابط عمومی در معاون هنری ارائه داد و گفت: هیچ کدام از کارمندان روابط عمومی کارمند رسمی وزارت ارشاد نبودند. سازمان بازرسی هم این مورد را تخلف می‌دانست. به همین دلیل مجبور به منحل کردنِ روابط عمومی شدیم. البته وزارت ارشاد سخنگو دارد و در موارد تخصصی هم من پاسخگوی خبرنگاران هستم.

مردادخانی درباره آمدن ارکستر فیلارمونیک چین به ایران اظهار کرد: ارکستر فیلارمونیک چین با پیگیری‌های بنیاد رودکی و زحمات علی رهبری به ایران آمد. امیدوارم در حوزه دیپلماسی فرهنگی دولت بتوانیم آهسته آهسته فعالیت‌های هنری را بیشتر کنیم. البته مشکلاتی هم هست. به طور حتم چنین فعالیت‌هایی به امکانات و بودجه زیادی نیاز دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای امسال و به خصوص سال آینده داریم. قرارهایی با گروه‌های مختلف گذاشته‌ایم تا در آمدنشان به ایران هزینه‌های سفرشان به ایران بر عهده خودشان باشد و در نهایت هزینه اسکان‌شان را ما بر عهده بگیریم. البته در تامین هزینه اسکان هم سعی می‌کنیم از اسپانسرها استفاده کنیم.

مرادخانی ضمن تشکر از مدیریت بانک آینده برای همکاری در تامین هزینه‌های ارکستر چین، گفت: هزینه سفر ارکستر فیلارمونیک بر عهده خودشان بود و ما فقط هزینه اسکانِ ارکستر و هزینه‌های شهری را برعهده داریم.

وی درباره اهداف دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد: در حوزه دیپلماسی فرهنگی هدف این است که هم پیام ما به آنها برسد و هم ما پیام آنها را بشنویم و در نهایت تبادل نظر داشته باشیم. البته در حوزه موسیقی بیشترین آثاری که اجرا خواهد شد آثار جهانی و کلاسیک است. اگر ارکستر ما برود از آثار آهنگسازان ایرانی اجرا کنند.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به امکان حضور ارکستر سمفونیک در نیویورک گفت: پیشنهاد دادم که در چند جای دنیا برنامه‌هایی داشته باشیم. علاقه‌مند هستیم که در نیویورک، پاریس و در چند جای دیگر ارکستر سمفونیک تهران به اجرای برنامه بپردازد. خوشبختانه با حضور آقای رهبری این امکان برای ما فراهم است که اگر به هر کجای دنیا برویم از بابتِ کیفیتِ کاری که ارائه می‌کنیم خیال‌مان راحت باشد.

وی ادامه داد: این از پیشنهادهای ماست که ارکستر سمفونیک تهران در زمان حضور آقای روحانی در نیویورک و در مقر سازمان ملل اجرایی داشته باشد. البته در این زمینه هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

یکی دیگر از مباحثی که خبرنگاران با علی مرادخانی مطرح کردند، تعیین مدیر کل دفتر موسیقی بود. مرادخانی در این باره گفت: ما سه ماه فرصت قانونی داریم تا با سرپرستی آقای طالبی کارمان را ادامه دهیم. پس از این سه ماه است که باید مدیر کل دفتر موسیقی را معرفی کنیم. با توجه به وضعیتی که داریم در حال بررسی هستیم تا از میان کاندیداهای مورد نظر برای مدیرکلی دفتر موسیقی بهترین گزینه را انتخاب کنیم. امکان این هم وجود دارد که خودِ آقای طالبی در این سمت باشد.

معاون هنری وزیر درباره مشکلات آمدن هنرمندان خارجی به ایران گفت: برای آمدن نوازندگان و هنرمندان خارجی باید هماهنگی‌هایی را انجام دهیم. آمدن هنرمندان سرشناس به ایران موجب ایجاد چشم‌انداز خوبی از ایران در دیگر کشورها می‌شود. باب بلدین روزگاری به ایران آمد و هنگام برگشتنش به یکی از مبلغان ایران تبدیل شد. باب بلدین کسی بود که جایزه گرمی گرفته و چهره‌ای سرشناس بود. چنین چهره‌هایی می‌توانند برای ما سفیر خوبی باشند.

در حالی که زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که معاونت هنری می‌خواهد برگزاری جشنواره موسیقی فجر را به خانه موسیقی واگذار کند؛ علی مردادخانی اما از قطعی نبودن این موضوع خبر داد.

مرادخانی گفت: در حال بررسی هستیم تا جشنواره موسیقی فجر را به خانه موسیقی بسپاریم. همین امروز هم جلسه ای در این باره داریم. اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست. یکی از مسائلی که ما به جد به دنبالش هستیم این است که دفتر موسیقی و مجموعه‌های ما درگیر کارهای اجرایی نباشند.

وی با اشاره به اتهاماتی که این روزها به خانه موسیقی وارد است، تاکید کرد: تا زمانی که چیزی اثبات نشود نمی‌توان به آنها استناد کرد. اخیرا در یکی از خبرگزاری‌ها مطلبی نوشته شده بود که به هیچ وجه قابل اثبات نبود. این که بیاییم و قضاوت‌های نامشخص بکنیم درست نیست. ممکن است در آینده و در خانه موسیقی بررسی‌هایی صورت گیرد و مسائلی مشخص شود اما تا قبل از مشخص شدن موضوع نمی‌توان داوری کرد.

مرادخانی گفت: ما به خانه موسیقی اعلام کردیم که باید مسائلی که درباره‌اش مطرح هست را مشخص کند و شُبهات را برطرف کند. برای ما مهم این است که آیا خانه موسیقی توانایی انجام و برگزاری جشنواره موسیقی فجر را دارد یا نه.

معاون وزیر ارشاد درباره اهمیت وجاهت قانونی اظهار کرد: وجاهت قانونی هم برای ما مهم است. اما باید مسئله‌ای اثبات شود تا آن را قبول داشته باشیم. نمی‌توان گفت که فعالیت خانه موسیقی در حال حاضر غیرقانونی است. هیئت مدیره باید برود و مسائلش را حل و فصل کند و نتیجه را به ما گزارش دهد. وقتی همه این موارد مشخص شد به نتیجه می‌رسیم.

مرادخانی در پایان گفت: هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما تاکنون جشنواره را به خانه موسیقی واگذار نکرده‌ایم. افرادی را دعوت کردیم تا موضوعِ واگذاریِ جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی را بررسی کنیم. در این جلسه هم با افرادی که حضور داشتند در این باره صحبت کردیم که اصلا ما جشنواره را واگذار کنیم به ارگان دیگری یا نه و این که این ارگان خانه موسیقی باشد یا انجمن موسیقی؟ ما آمادگی این را داریم که هر جشنواره‌ای را به ارگان‌هایی که توان برگزاری دارند را واگذار کنیم.

حضور, ارکسترسمفونیک, نیویورک, پیشنهاد, علی مرادخانی,
آمار بازدید : 970
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500