ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 24 مرداد 1394 - ساعت 21:19:13
چاپ خبر

کیوان ساکت: معرفت‌شناسی از میان ما رخت بربسته! / سهراب پورناظری: ایرانیان از اصالتشان فاصله گرفته‌اند!

کیوان ساکت و سهراب پورناظری مسئله «تتلو» را دوری از هویت ایرانی می‌دانند

ماجرای درخواست خواننده رپ ایرانی از هوادارنش و گرفتن ۳۶ هزار لایک، امروز با یک برخورد دو جانبه مواجه شده است. تعداد زیادی از شنوندگان این اتفاق با ابراز تاسف از رفتار مخاطبان این خواننده، مسئله را با هویت از دست رفته و از خود بیگانگی جامعه ایرانی در ارتباط تام و تمام می‌بینند. از سوی دیگر افرادی که در فضای موسیقی عنوان طرفداران تیفوسی را یدک می‌کشند مسئله را طور دیگری معنا می‌کنند. آن‌ها خود را طرفداران بی‌چون و چرای رپر پر حاشیه می‌دانند و از بابت اجابت درخواست تتلو به خود می‌بالند.

کیوان ساکت و سهراب پورناظری مسئله «تتلو» را دوری از هویت ایرانی می‌دانند

به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، پس از سخنرانی پرحاشیه یوسف اباذری جامعه‌شناس ایرانی در مورد مخاطبان موسیقی در ایران و مفهومی تحت عنوان سیاست‌زدایی از میان جامعه، حالا نوبت موزیسین‌هایی است که حول این معنا زبان به گلایه بگشایند.

سهراب پورناظری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی یکی از همین افراد است. او با اشاره به مطلبی که «امیر تتلو» در اینستاگرام خود منتشر کرد و واکنش هوادارانش نسبت به «بغ‌بغو» گفت: «مردم ما این روز‌ها سازهای غربی را از طریق ماهواره می‌شناسند درحالی که ما ترویج موسیقی کشور خودمان را سرکوب می‌کنیم. سیاست‌های ما حاصلش ثبت شدن ساز تار به نام آذربایجان است. همین سیاست‌ها باعث شده تا یک رپر که در صفحه شخصی خود می‌گوید «بغ‌بغو کنید» ٣۶ هزار لایک دریافت کند.»

به نظر این آهنگساز: «همراهی سیاست‌های ایران با غرب باعث شده ایرانیان از اصالت‌هایشان فاصله بگیریند و هویت خود را از دست رفته ببینند. این مسئله؛ رپری که می‌گوید «بغ‌بغو کنید» را جایگزین حافظ کرده و حتی در سلیقهٔ ما برای غذا خوردن و لباس پوشیدن تاثیر گذاشته است.»

سهراب پورناظری با انتقاد به سیاست‌های بالادستی در ایران می‌گوید: «من نمی‌دانم که دولت ما واقعا برای موسیقی اصیل کشورمان چه کرده است؟ ما که ادعای شناخت تهاجم فرهنگی را داریم چرا تمام فرهنگ خود را از دست داده‌ایم. من بار‌ها به دوستانی که در دولت هستند گفته‌ام بزرگ‌ترین تهاجم فرهنگی‌‌ همان نشان ندادن ساز است.»

یکی از موزیسین‌های شناخته شده دیگر موسیقی ایرانی که پیش از این هم در مورد اعطای مجوز به خوانندگان موسیقی رپ جبهه گیری کرده بود فضای به وجود آمده در مورد مسئله تتلو را برخواسته از فقدان تفکر فردی در جامعه ایرانی می‌داند. کیوان ساکت نوازنده تار و سه‌تار در این‌باره به خبرنگار «موسیقی ایرانیان» می‌گوید: «کسانی که در داعش سر بریدند دو رپیست انگلیسی بودند. من در این باره نوشته‌ام و به من توهین شد. رپ چنین موسیقی است. متاسفانه داستان این طور شده که الگوی جوانان ما به جای مانی و مزدک و… رپرهای انگلیسی و امریکایی هستند».

آهنگساز شناخته شده با اشاره به این مطلب که از دیرباز در شرق، مسئله رابطه، عاطفه و مناسبات با جهان دیگر (که می‌توان آن را مصادف با معنای جهان غرب دانست) تفاوت‌های اساسی داشت می‌افزاید: «با این وجود امروز موسیقی ما دچار بی‌هویتی و لجام گسیختگی شده است.»

ساکت با خواندن این بیت از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی که می‌گوید «خلوت از اغیار باید نی ز یار/پوستین بهر دی آمد نی بهار»، به تاریخ موسیقی ایران و چهره‌های برآمده از فرهنگ ایرانی اشاره می‌کند: «به آثار مرتضی‌خان مهجوبی، روح‌اله خالقی، استاد وزیری که نظر کنید در می‌یابید در آن دوره طلایی موسیقی ایران با وجود کم بودن کیفیت ضبط آثار در مقایسه با امروز، آن و حالی داشت. از همین روست که حافظ می‌گوید: بنده طلعت آن باش که آنی دارد. معرفتی، صداقت، نجابت و شرافتی که در اغلب آن آثار موج می‌زند امروز از موسیقی ما رخ بربسته است. معرفت‌شناسی از میان مردمان امروز رخت بربسته و کم رنگ شده. احترامی که به پیشکسوت و استاد گذاشته می‌شد امروز دچار تغییر شده. متاسفانه امروز الگوهای جوانان ما الگوهایی است که نه تنها با سبقه تاریخی و فرهنگ ما هیچ سنخیتی ندارد بلکه در بسیاری از موارد با آن الگو‌ها در تعارض است». او برای سخنش شاهد مثالی می‌آورد: «یکی از این موارد الگو شدن موسیقی جدیدی است که تحت عنوان رپ متداول شده است. این نوع موسیقی از نظر من پر است از توهین و هتاکی». نوازنده تار که ابراز تاسف خود از وضعیت به وجود آمده را بار‌ها و بار‌ها بیان می‌کند، به ریشه‌های موسیقی رپ اشاره دارد: «این موسیقی در اصل و اساس خویش توسط سیاه پوستانی که مورد تعرض و هدف ظلم ستم از سوی برده‌داران قرار می‌گرفتند ابداع شد اما به مرور زمان قلب محتوا شد. آنچه وارد ایران شده چیز دیگری است».

ساکت در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی ما، به دلایل همه گیر شدن موسیقی «تتلو» در نسل جوان جامعه ایرانی اشاره می‌کند: «این موسیقی یا ملودی ندارد و یا از ملودی بسیار بسیار ساده و تکراری استفاده می‌کند مورد علاقه نسل جوانی که هنوز تربیت فرهنگی را پشت سرنگذاشته و ذوقش تربیت نشده است. از نظر من این موسیقی در نسل جوان تخریب‌های فراوانی به بار می‌آرود و علاقه بدون تعقلی که در پی دارد باعث می‌شود مشکلات عدیده روحی، جسمی، فردی و اجتماعی پدیدار شود. آنگونه که در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد اولین کسانی که در داعش سر دو خبرنگار را از تنشان جدا کردند از رپرهای شناخته شده انگلیسی بودند».

ساکت معتقد است موسیقی رپ مثل دیگر عوارض جامعه صنعتی کاری با جامعه ایرانی کرده باعث شده افراد اینجامعه از اصل و طبیعت خودشان جدا شوند. به نظر او، این موسیقی به عنوان یک سبک زندگی محصول لجام گسیخته تمدن هنجار گسیخته معاصر است.

به نظر کیوان ساکت بد‌ترین تاثیرهای این نوع موسیقی در کشورهایی که به لحاظ فرهنگی با جوامع غربی تفاوت دارند مشاهده می‌شود. او درباره دلیل ادعایش به غوغای رسانه‌ای که درباره درخواست امیر تتلو از هوادارانش به پا شد اشاره می‌کند: «دلیل این ماجرا را می‌شود در این مسئله جستجو کرد که خواننده رپ از هوادارانش می‌خواهد یک حرف بی‌جا را تقلید و تکرار کنند و جالب آنکه چندین هزار نفر به درخواست او لبیک می‌گویند.»

ساکت سخنانش را در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» اینگونه به پایان می‌برد: «مسئله مورد بحث نشان می‌دهد این مردمان هنوز به تفکر فردی نرسیده‌اند و اهل اندیشه نیستند. هر کسی با اندک مایه و فقر اندیشه وری که دارد می‌تواند بر روی این مردم تاثیر بگذارد. این مسئله باعث تاسف همه کسانی است که به بیت زیبای مولانا که می‌گوید: «ای برادر تو همه اندیشه‌ای/ما بقی خود استخوان و ریشه‌ای» اعتقاد راسخ دارند.»

تتلو, بغ بغو, اینستاگرام, کیوان ساکت, سهراب پورناظری,
آمار بازدید : 1,431
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500