ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : یک‌شنبه 25 مرداد 1394 - ساعت 12:19:21
چاپ خبر

نافرجامی موسیقی راک در ایران و آخرین تلاش‌ها برای بقا

گروه‌هایی مثل گروه راک علی شمس با تمام محدودیت‌ها و شاید ضعف‌هایی که دارند؛ جریان موسیقی راک را زنده نگه داشته‌اند و هنرمندان این عرصه همچنان امیدوارند این موسیقی از سوی نهادهای رسمی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

نافرجامی موسیقی راک در ایران و آخرین تلاش‌ها برای بقا

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شب گذشته (24 مرداد) گروه علی شمس از ساعت نه در تالار رودکی روی صحنه رفت. گروه راک تلفیقی علی شمس که برای این اجرا 11 قطعه آماده اجرا کرده بود؛ در دو بخش روی صحنه رفت. برنامه با استقبال خوب مخاطبان همراه بود و گروه در سالنی که تقریبا تمام صندلی‌هایش پرشده بود؛ اولین قطعه را به نام ایران جرا کرد. در این قطعه علی شمس علاوه بر خوانندگی؛ نوازندگی پیانو را هم برعهده داشت.

شمس پس از پایان قطعه درباره‌ی کنسرت توضیح داد: بسیاری از قطعات ما طولانی هستند و با فضاسازی یک داستان را روایت می‌کنند. متاسفانه ما تا امروز امکان ساخت ویدیو کلیپ را نداشتیم و این مسئله باعث شده ارتباط مخاطب با برخی قطعات کمتر شود به همین دلیل مجبوریم درباره هر قطعه توضیح کوتاهی بدهیم تا ارتباط بهتری با موسیقی شکل بگیرد.

در ادامه‌ی کنسرت قطعاتی چون زمان، اسکیزوفرنی در خانه، خوب مطلق، مرا ببخش، حیله و زشتم اجرا شد که هریک به نوعی مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت. در این میان شاید کسانی که به دنبال شبی با موسیقی صرفا راک بودند؛ چندان لذتی از این کنسرت نبردند.

علی شمس تحصیلاتی در زمینه موسیقی کلاسیک دارد و در فضای مکتب موسیقی کلاسیک آموزش موسیقی دیده است. همین مسئله موجب شده تا لحن آواز خواندن او بسیار نزدیک به آواز کلاسیک شود و فضای موسیقی گروهش را با موسیقی کلاسیک درآمیزد. علی شمس سال‌های زیادی را صرف تمرین و تحصیل تکنیک‌های آواز کلاسیک کرده و روش‌های آوازی وی تلفیقی است از آواز کلاسیک و جز، که سعی شده به لحنی شخصی دست پیدا کند تا توان بیان مضامین خاص و اجتماعی و داستان گویی موسیقیایی را داشته باشد. اجرای سعید همتیان ( نوازنده نی)‌ نیز موسیقی را در بخش‌هایی به فضاهای موسیقی سنتی ایران نزدیک می‌کند.

درواقع گروه علی شمس را به هیچ وجه نمی‌توان یک گروه راک مطلق دانست هرچند فضاسازی‌هایی که در آثار این گروه رخ می دهد، کاملا وابسته به موسیقی راک است. نوع موسیقی‌ای که وی ارائه می‌دهد آرت راک یا راک دانشگاهی نامیده می‌شود، موسیقی‌ای که ریشه‌ی اروپایی دارد و از هارمونی کلاسیک و جز بهره می‌برد و داستان‌گویی نیز یکی از مشخصه‌های آن است.

گروه علی شمس نزدیک به 20 سال است که فعالیت مستمر در موسیقی راک داشته و تاکنون چندین نوازنده به این گروه رفت و آمده‌اند اما هنوز پس از بیست سال مجوز انتشار حتی یک آلبوم را نداشته‌اند. این گروه تاکنون جوایزی از جشنواره موسیقی فجر هم دریافت کرده است.

یکی دیگر از آفت‌های موسیقی راک نبود صدابردار و سالن استاندارد برای اجراست. محدودیت‌های صوتی سالن‌ها و نبود صدابردار حرفه‌ای؛ شب گذشته هم یکی از مشکلات اجرا بود که با وجود تمام محدودیت‌ها؛ صدابرداری و نورپردازی در کنسرت علی شمس مورد توجه گروه قرار گرفته و شرایط حداقلی برای اجرا فراهم شد.

در نهایت گروه‌هایی مثل گروه راک علی شمس با تمام محدودیت‌ها و شاید ضعف‌هایی که دارند؛ جریان موسیقی راک را زنده نگه داشته‌اند و هنرمندان این عرصه همچنان امیدوارند این موسیقی کمی از سوی نهادهای رسمی مورد توجه قرار بگیرد اما گویا جان بی‌رمق موسیقی راک این روزها آخرین تلاش‌های خود را برای بقا در موسیقی ایران انجام می‌دهد.

 

راک, علی شمس, موسیقی, بقا,
آمار بازدید : 1,038
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500