ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : شنبه 31 مرداد 1394 - ساعت 19:40:57
چاپ خبر

«احد چمن آرا» از بنیان گذاران فروشگاه موسیقی«بتهوون» درگذشت

احد چمن آرا يكى از برادران اولين نشر و بنگاه موسيقى ايران يعنى مركز موسيقيى بتهوون و انتشارات آهنگ روز، روز جمعه در سن ٧٩ سالگى در رشت دار فانى را وداع گفت.

«احد چمن آرا» از بنیان گذاران فروشگاه موسیقی«بتهوون» درگذشت

به گزارش «موسیقی ما»، او كه چهارمين و كوچكترين برادر از بنيانگذاران مركز موسيقى بتهوون بود در سال ١٣١٥ در تبريز به دنيا آمد.

به همراه كريم چمن آرا(١٣٠٢-١٣٨٧) موسس مجموعه بتهوون و آهنگ روز كه در سال ١٣٣٢ اولين نشر و بنگاه موسيقى در ايران را بنا نهاد و سال ها به همراه دو برادر ديگرش عباس و محسن(١٣١٠-١٣٨٠) در نشر و توليد موسيقي فعال بود. او در سال ١٣٥٦ به همراه خانواده به امريكا مهاجرت كرد اما در سال ١٣٧٩ به ايران برگشت و تا پايان عمرش در رشت سكنى گزيد.

مرکز موسیقی بتهوون سال‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مرکز توزیع محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی شناخته می‌شود. این فروشگاه برای اولین بار در سال ۱۳۳۲ توسط برادران چمن‌آرا (کریم، عباس، احد، و محسن) در مغازهٔ کوچکی در خیابان منوچهری تهران افتتاح شد. ده سال بعد از افتتاح، این فروشگاه به مغازه‌ای بزرگ‌تر در خیابان ولی‌عصر کمی بالاتر از تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر منتقل شد. این فروشگاه در این محل به‌عنوان مرکزی فرهنگی برای همه علاقمندان به انواع موسیقی تبدیل شد.

برادران چمن‌آرا در سال‌های بعد شرکت تولید موسیقی آهنگ روز را نیز تأسیس کردند. بنابر گفته‌های کریم چمن‌آرا، مشکلات فراوانی چون به آتش کشیده شدن ۱۰۰ هزار صفحه از آثار موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی در انباری در مهرآباد تهران در ۲۳ خرداد ۱۳۵۹ و تعطیل شدن فروشگاه در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۷۱ به دستور ادارهٔ اماکن باعث شد که کسب و کار این فروشگاه از رونق بیافتد. به دلیل این رکود، در سال ۱۳۷۱ کریم چمن‌آرا با فروش مغازهٔ محل فروشگاه بتهوون، بدون بدهی و با خوشنامی مالی از عرصهٔ توزیع موسیقی کناره گرفت.

چندین سال بعد، بابک چمن‌آرا (فرزند محسن چمن‌آرا و برادرزادهٔ کریم چمن‌آرا) تصمیم گرفت که مغازهٔ قرار گرفته در جنب محل سابق فروشگاه بتهوون را به مرکزی فرهنگی با نام «مرکز موسیقی بتهوون» تبدیل نماید. او همچنین شرکت تولید موسیقی‌ای با نام آوا خورشید را در سال ۱۳۸۳ به ثبت رساند.

هم اکنون فروشگاه بتهوون در خیابان سنایی تهران و با مدیریت بابک چمن آرا مشغول به ادامه فعالیت است.

گفتنی ست مراسم تشيع پيكر «احد چمن آراء»، اين پيشكسوت صنعت نشر موسيقى كشور امروز در ٣١ مرداد در شهر رشت برگزار شده است.

احد چمن آرا,مرکز موسیقی بتهوون
آمار بازدید : 1,238
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500