ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : جمعه 13 شهریور 1394 - ساعت 01:16:22
چاپ خبر

علیرضا طلیسچی: اشتباهات بزرگ، اما کودکانه ام را می پذیرم

می گوید از کودکی استعداد موسیقی در وجودش بوده است. تا به حال سه دوره به اوج رسیده، اما اشتباهات خودش باعث شده تا از روزهای اوج فاصله بگیرد.

علیرضا طلیسچی: اشتباهات بزرگ، اما کودکانه ام را می پذیرم

علیرضا طلیسچی از تمام اشتباهات کودکانه اش پشیمان است. به همین دلیل بیش از یک سال دوری از فضای موسیقی را صبورانه تحمل کرد تا ثابت کند از ابتدا نیز تصمیم داشته یکی از خواننده های رسمی کشور باشد. ابتدا او را با ترانه «زمین گرمم کمته/ کمته آتیش خدا/ بوسه ی مرگ و بچشی/ بندش بشه جدا جدا» شناختیم. «قرارنبود» نقطه عطف این خواننده جوان و خوش نام شد که متاسفانه و به قول خودش از روی ندانم کاری، بعد از همکاری با شبکه های ماهواره ای و البته رادیو جوان، ناخواسته خود را به لیست خوانندهای غیر رسمی سپرد.
وی امروز بعد از یک سال سکوت خود را شکست.  او درباره این سکوت طولانی می گوید: می خواستم موازین کشورم را رعایت کنم. یک سال سکوت و حالا دوباره با قطعات جدید باز می گردد. «علیرضا طلیسچی» از دیروز و امروز خود می گوید:

 

- قرار نبود «علیرضا طلیسچی»  مدت ها سکوت کند آن هم زمانی که با قطعه «قرارنبود» برای سومین بار به اوج رسیده بود. درست زمانی که جرقه موفقیت برای شما زده می شود، از موسیقی فاصله می گیرید و  سکوت می کنید. دلیل این اتفاق چه چیز بود؟
من در یک مقطع زمانی ویدیو کلیپ منتشر کردم و این ویدیو ها را برای پخش فقط در اختیار شبکه pmc قرار دادم و بقیه شبکه های ماهواره ای خودشان اقدام به پخش کردند. بعد از انتشار چند ویدیو نظرم عوض شد و تصمیم گرفتم راه مجاز را پیش بگیرم و طبق موازین کشورم جلو بروم. اولین کاری که برای مجاز شدن انجام دادم، تشکیل یک گروه ارکستر بود و تمرین قطعاتی که تا آن زمان منتشر کرده بودم. در واقع خودمان را برای کنسرت آماده کردیم.. فیلم های این تمرین را در اختیار ارشاد گذاشتم که مجوز اجرای صحنه ای دریافت کنم. به موازات این اتفاق، ترانه و ملودی های من، در قالب آلبوم تایید شد و برای حراست ارشاد فرستاده شد. از حراست ارشاد پاسخی نیامد. این همان پیامد اشتباهاتی بود که خودم انجام دادم. نباید هم حراست به من مجوز می داد. باید قبول کنیم برای اینکه یک خواننده رسمی باشیم، باید موازین و چارچوب ها را رعایت کنیم. در هر صورت هر کشوری قوانین خودش را دارد.  آن زمان چند تک قطعه نیز از رادیو جوان منتشر کردم که بعد ها فهمیدم نباید این کار را هم انجام می دادم. خودم باعث شدم که گره کارم کور تر شود. من می خواستم در کشور خودم تحت موازین و قوانین کارکنم. 12 سال است که برای کارم زحمت کشیده ام و می خواستم ثمره اش در کشور خودم ببینم و پدر و مادرم نتیجه این تلاش ها را شاهد باشند و خوشحال شوند.
ازطرفی هم شاهد بودم که خوانندگانی که با من شروع کردند، و راه درست و طبق قوانین را پیش گرفتند، الان بسیار موفق هستند و به شهرت و محبوبیت رسیده اند. من هم اگر از ابتدا این طور جلو می رفتم، به طور حتم مانند آن ها جایگاه خوبی داشتم.


- داستان حضورتان در عرصه موسیقی چطور اتفاق افتاد؟
 با شخصی به نام «حمیدرضا» آشنا شدم. او کیبورد می نواخت و من با سیستم های کامپیوتری کار  تنظیم انجام می دادم. آن زمان افراد کمی با نرم افزار تنظیم می کردند. ما یک آلبوم تولید کردیم که قرار شد بعد از سربازی من، با تنظیم نهایی منتشر شود. اردکان بودم و برای خرید از پادگان که خارج شدم، قطعات خودم را از ماشین ها شنیدم. با «حمیدرضا» که تماس گرفتم، فهمیدم آلبوم از کامپیوتر «حمیدرضا» به نحوی بیرون آمده و من به طور ناخواسته مشهور شدم. این توفیق اجباری بود. «نا رفیق»، «توان»، «سرباز خونه»، «زیر آبی»، «زندونی»، «جهنم»، «زمین گرم»، «سیم آخر»، «التماس»، «نازکش» و ... قطعاتی بود که بدون خواست ما منتشر شدند و در زمانی کوتاه، جایگاه خودشان را بدست آوردند. یادم هست وقتی برای مرخصی تهران آمدم،  از هر ده ماشین، در هشت ماشین، مردم «زمین گرم» را با صدای بلند گوش می دادند. تمام این اتفاقات نکته مثبت کار بود اما یک نکته منفی داشت، این قطعات به نام یک خواننده دیگر مطرح شده بود و ما مجبور شدیم چندین قطعه دیگر منتشر کنیم تا ثابت کنیم این قطعات برای من و «حمیدرضا». است. اما قطعات بعدی که به نوعی آلبوم دوم ما بود، مثل کارهای قبلی مورد استقبال قرار نگرفت. بعد از مدتی  من و حمیدرضا به اختلاف سلیقه خوردیم و فعالیت هنری ما از هم جدا شد.


- و بعد از قطع همکاری هنری، با حمیدرضا...
این بار با اسم «علیرضا» کار کردم اما جا انداختن این اسم خیلی سخت بود.  با «بابک مافی» آشنا شدم، یک قطعه عربی- فارسی با نام «با من بمون» منتشر کردیم که در زمان خودش، بسیار خوب شنیده شد. موفقیت این قطعه، باعث انگیزه در من شد و تولید آلبوم «حلقه» را شروع کردم. قطعه «قرار نبود» با ترانه «علی ایلیا» یکی از قطعات آن آلبوم که همراه با ویدیو منتشر شد و باز هم مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت. «امیر بهادر دهقان» هم دانشگاهی من بود که هر دو، موسیقی با گرایش ساز جهانی می خواندیم، قطعات «حلقه» را تنظیم کرد.
«فیروز ویسانلو»، «پیام طونی» نوازنده های آلبوم من بودند. «اآرش پاکزاد» هم تازه به روزهای خوبی از کار خود رسیده بود، میکس قطعات را به عهده داشت. موفقیتی که من به دنبال آن بودم، با انتشار قطعه «حلقه» و «قرار نبود» اتفاق افتاد.


- سرنوشت آلبوم «حلقه» چه شد؟
اواسط کار از انتشار آن منصرف شدم. بنا به دلایلی نتوانستم مجوز آلبوم «حلقه» را دریافت کنم.


- اتفاق خاصی برای قطعه «اگه بدونی» افتاد. تشابه بسیار به لحاظ موسیقایی به قطعه «قرارنبود». عمدی در این اتفاق بود و یا  این تشابه ناخواسته شکل گرفت؟
هر دو در دستگاه دشتی بودند، خواسته یا ناخواسته وجه تشابه داشتند. اما ریتم ملودی و تنظیم متفاوت بود. شاید خودم می خواستم این قطعه هم مانند «قرار نبود» شنیده شود. اما می خواستم مدل دیگری باشد و روی کاغذ تفاوت ملودی و ترانه مشخص شود. در «اگه بدونی» قصد تکرار خودم را نداشتم اما دوست داشتم به فضای «قرار نبود» نزدیک باشد. البته سه قطعه بعد از «قرار نبود» منتشر شد تا به این قطعه رسید. سه موسیقی مختلف در این بین شنیده شد. به نظر من هر دو جذابیت دارد. چرخه آکورد کمی شباهت داشت.


- علیرضا طلیسچی در حال حاضر روی کدام پله از پله های موسیقی ایستاده؟
از 7 مهر 93 تا امروز هیچ قطعه ای را منتشر نکردم. اما به زودی قطعه «175» با ترانه و ملودی خودم و تنظیم امیر بهادر دهقان منتشر می شود که به «175» شهید غواص تقدیم کرده ام. رفع ممنوع الکاری من هنوز از سمت دفتر موسیقی ابلاغ نشده است و من تا زمانی که این ممنوع الکاری رفع نشود، فعالیتی انجام نخواهم داد. البته دفترموسیقی وزارت ارشاد اجازه انتشار تک قطعات را از طریق سایت های مجاز به من داده است. اما اجازه انتشار آلبوم در حال حاضر ندارم تا رفع ممنوع الکاری من ابلاغ شود. من منتظر این اجازه خواهم ماند، همان طور که در این یک سال منتظر ماندم.
درست در زمانی از فعالیت موسیقایی ام سکوت کردم که به طور میانگین هر ماه یک قطعه منتشر می کردم و خوب هم شنیده می شد. چون می خواستم مسیر مجاز را طی کنم و تحت موازین باشم.  اشتباهات کودکانه ای  انجام دادم که باعث شد از مسیر اصلی دور شوم و اینکه  بارها جایگاه خودم را از دست بدهم. به هر حال این سکوت و دوری از فضای  موسیقی تاوانی ست که باید جهت اشتباهاتم پس بدهم. تنها دلیلی که نتوانستم در فضای مجاز باشم، اشتباهات خودم بودم که خواسته یا ناخواسته انجام دادم. مثال این اشتباهات اعتماد به افراد مختلف، پخش کار از طریق سایت رادیو جوان، پخش ویدیو از طریق شبکه PMC و ...
البته من از قوانین ارشاد کشور اطلاعات کمی داشتم تا زمانی که خواستم مجوز بگیرم و خودم اقدام کردم. فهمیدم چقدر اشتباه، و پل شکسته پشت سر دارم. چون در موسیقی تنها جلو رفته بودم از کسی مشورت نمی گرفتم به همین دلیل نمی دانستم مسیری که پیش گرفتم درست یا غلط است.


- اگر  ممنوع الکاری شما رفع نشود، چه می کنید؟
امیدوار هستم که ممنوع الکاری ام رفع شود، چون اگر این اتفاق نیفتد، موسیقی را برای همیشه کنار می گذارم. به هیچ وجه نمی خواهم دیگر فعالیت غیر مجاز داشته باشم. هرچند همیشه موازین و چارچوب ها را در موسیقی و کلیپ های خودم رعایت کردم. اما اگر قرار باشد غیرمجاز باشم دیگر کار نمی کنم.


- آلبوم در چه مرحله ای است؟
بیش از نیمی از کار انجام شده و حدود چهل درصد  باقی مانده، که در حال سپری شدن است. نام آلبوم «قرار نبود» است، اما قطعه «قرار نبود» در آلبوم نیست. «قرارنبود» از ده یا دوازده قطعه موسیقایی تشکیل شده.


- با چه کسانی همکاری کردید؟
ترانه ها برای خودم و علی ایلیا است. ملودی ها را خودم ساخته ام، به غیر از دو قطعه که کمی ریتمیک و شاد است. تنظیم هم بر عهده خودم، امیر بهادر دهقان، مهران خلیلی و اشکان آبرون بوده است.
نوازنده های خوبی در این آلبوم حضور دارند مثل مهران خلیلی، فیروز ویسانلو، پیام طونی، مسعود همایونی، نیما رمضان، یاشارخسروی، مهیار رضوان و ...
ضمن اینکه میکس و مسترینیگ آلبوم نیز به عهده آرش پاکزاد است.


- خیلی از خواننده های دهه 80، ترانه، ملودی و تنظیم آلبوم از خودشان بود. اما بعد از چند آلبوم به این نتیجه رسیدند که مسیر، مسیر اشتباهی ست. و تصمیم گرفتند از تفکرات و دیدگاه های مختلف بهره بگیرند. ضمن اینکه از تکرار خودشان جلوگیری کنند. و شما همان مسیر را می خواهید طی کنید؟
من از زاویه دیگری نگاه می کنم. تمام خواننده های مطرح امروز که روی استیج هستند و طرفداران زیادی هم دارند، همگی خودشان مولف هستند. همگی هم از قطعاتی که خودشان ساختند، جواب گرفتند. من هم از قطعاتی که خودم ساختم، جواب خوبی گرفتم و طرفدارانم راضی بودند. گواه من خوانندهای موفق هستند. البته من با تنظیم کننده های مختلف کار کرده ام که این باعث شده فضای تکراری در آلبوم من نباشد.


- و فضای موسیقایی آلبوم «قرار نبود» ...
هر قطعه، فضای خودش را دارد. هیچ چیز تکراری یا مسیر خاصی وجود ندارد. حضور تنظیم کننده های حرفه ای و متفاوت از تکراری شدن جلوگیری می کند. ضمن اینکه باعث می شود تا قطعات رنگ و بوی متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.


- کمی در مورد برنامه های آینده تان صحبت کنید ...
انتشار تک قطعات از طریق سایت های مجاز، آلبوم و اجرای کنسرت. تا قبل از انتشار آلبوم، تک قطعات خوبی از من منتشر می شود تا بتوانم به امید خدا وحمایت طرفدارانم دوباره جایگاه خودم را به دست بیاورم.


- بعد از انتشار آلبوم، باز هم به فکر تولید ویدیو هستید؟
به طور حتم بله...  اما این بار صددرصد برای انتشار ویدیوها مجوز دریافت خواهم کرد تا آنها را به صورت رسمی و مجاز، از طریق سینما خانگی و شبکه های مجاز منتشر کنم. این بار فقط و فقط از تریبون های مجاز استفاده خواهم کرد.


- برنامه ای برای کنسرت هم دارید؟
با موسسه فرهنگی – هنری «آوای فروهر» قرارداد دارم و این شرکت تهیه کننده و برگزار کننده کنسرت و آلبوم من است. به امید خدا بعد از انتشار آلبوم، کنسرت برگزار می کنم. درباره اعضای گروه هم تصمیم قطعی نگرفته ام. به طور حتم با مشورت تهیه کننده و افرادی که دانش این کار را دارند، اعضا گروه را انتخاب می کنم.


- دورنمای علیرضا طلیسچی از خودش، با تمام فراز و نشیب هایی که سرراه او بوده...
رقیب من فقط گذشته من است. می خواهم محبوبیتی فرا تر از گذشته ام بدست آورم.


و شهرت...
شهرت به تنهایی هیچ اهمیتی برای من ندارد. آنچه باعث ماندگاری یک هنرمند و خواننده می شود، محبوبیت او در بین افراد جامعه و البته طرفداران اش است.


- چه بازتابی را از سمت مخاطبان بعد از انتشار آلبوم، پیش بینی می کنید؟
من برنامه ریزی کرده ام. سعی می کنم با تک قطعاتی که منتشر می کنم، دوباره نبض مخاطب و طرفدارانم را به دست بگیرم و به طور حتم زمان انتشار آلبوم، اتفاق خوبی خواهد افتاد.


- حرف آخر
اگر من قرار است در این سیستم کار کنم باید همه قوانین آن را نیز رعایت کنم. توصیه ام به افراد جوان هم این است که در چارچوب قوانین کار کنند. به این شکل اتفاق بهتری برای شان خواهد افتاد.  زودتر هم به نتیجه می رسند. استعدادهای تان را در راه غلط از بین نبرید. پوشش سخیف غیر مجاز، راه را به جایی نمی رساند.
من به خیلی از شبکه ها و سایت ها اعتبار دادم اما آنچه به دست آوردم بی اعتباری خودم بوده است. به همین جهت اشتباهات بزرگ اما کوکانه ام را می پذیرم.

علیرضا طلیسچی
آمار بازدید : 1,872
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500