ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 14 شهریور 1394 - ساعت 13:58:48
چاپ خبر

استاد قنبر رستگو نوازنده برجسته جنوبی از آلبوم داماهی رونمایی کرد

سامبای بهار در تابستان

آلبوم «داماهی» دیروز با حضور اعضای این گروه و همچنین استاد «قنبر راستگو» - هنرمند برجستهٔ موسیقی جنوب ایران و یکی از افسانه‌های زندهٔ موسیقی نواحی ایران- که دوستدارانش او را «خالو قنبر» صدا می‌کنند، در شهر کتاب فرشته رونمایی شد

سامبای بهار در تابستان

آلبوم «داماهی» دیروز با حضور اعضای این گروه و همچنین استاد «قنبر راستگو» - هنرمند برجستهٔ موسیقی جنوب ایران و یکی از افسانه‌های زندهٔ موسیقی نواحی ایران- که دوستدارانش او را «خالو قنبر» صدا می‌کنند، در شهر کتاب فرشته رونمایی شد تا این گروه نوپا همزمان با انتشار اولین آلبومش به موسیقی غنی جنوب ایران ادای دین کرده باشد و از آن طرف فرصتی برای پایتخت‌نشینان فراهم شود تا اجرایی به‌یادماندنی از «خالو قنبر» را مشاهده کنند، این در حالی است که برخلاف آنچه تصور می‌شد و با توجه به جنس خاص موسیقی این گروه، رونمایی پرشوری انجام شد و جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ نفر به این مراسم آمده بودند که بخش عمدهٔ آن‌ها نوازندگان حرفه‌ای موسیقی بودند. این مساله زمانی عجیب‌تر می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که این آلبوم در تولیدات نشر نوفه، وجه پاپیولار کمتری دارد هر چند که «دارا دارایی» پیش از این در گفت‌وگو با «موسیقی ما» گفته بود، این آلبوم پاپ است اما جنس مخاطبان در روز رونمایی چیز دیگری نشان می‌داد.

با توجه به جنس این موسیقی می‌توان آلبوم داماهی را حتی در جریان موسیقی تلفیقی، آلبومی متفاوت دانست؛ چراکه به طور مشخص وامدار مویسیقی محلی ایران و به خصوص جنوب ایران است؛ نیمی از گروه اهل پاتخت هستند و نیمی جنوبی و این می‌تواند این گروه را در مسیر متفاوتی قرار دهد، برنامه با اجرای «قنبر راستگو» آغاز شد. بعد از چند دقیقه تک نوازی استاد، نوازندگان گروه داماهی روی صحنه آمدند و در کنار این جفتی نواز برجسته جنوبی قرار گرفتند و او را همراهی کردند. قنبر راستگو به عنوان پایان بندی برنامه‌اش قطعه «محله خاموشان» را به شکل سنتی اجرا کرد و بعد از پایانِ این قطعه به‌شدت مورد تشویق قرار گرفت و صحنه را ترک کرد. دو اجرای سنتی و اجرای مدرن از قطعه «محله خاموشان» ایدهٔ بسیار خوبی برای روز رونمایی به نظر می‌آمد، چون هم دیدگاه موسیقایی گروه را به خوبی منتقل می‌کرد و هم نشان می‌داد تفسیر آن‌ها از یک قطعه محلی قدیمی چگونه است. شاید این اجرا، توانست به راحتی دیدگاه گروه داماهی را برای انبوه مخاطبانی که روز گذشته در شهر کتاب فرشته گرد هم آمده بودند، نمایان کند، به خصوص اینکه شاید این برای اولین بار باشد که استادی در سطح و اندازهٔ جهانی «قنبر راستگو» در رونمایی یک آلبوم این‌چننی حضور پیدا می‌کند. این مسئله در دوسطح قابل تامل است؛ یکی توجه این گروه به موسیقی اصیل محلی ایران و دیگری عشق و علاق استادی همچون قنبر راستگو به موسیقی جنوب که می‌پذیرد تا از اعتبار خود خرج این گروه کند.

 اگر چه نمی‌توان ادای دین اعضای گروه به این استادِ برجسته را نادیده گرفت، آنقدر که «دارا دارایی» - نوازندهٔ گیتار بیس، آهنگساز و سرپرست گروه داماهی- با اشاره به اینکه گروه بسیار خوشحال و مفتخر است که قنبر راستگو دعوت آن‌ها را پذیرفته و برای اجرا در رونمایی آلبوم داماهی به تهران آمده است، خطاب به این هنرمند گفت: «خالو واقعا ممنوم که به ما افتخار دادی و با ما همکاری کردی.»

او همچنین دربارهٔ روند شکل گیری داماهی و تولید این آلبوم گفت: «یک‌سال ونیم پیش من و رضا (کولغانی) و احسان رسول‌اف با یکدیگر دیداری داشتیم و تصمیم گرفتیم این گروه را شکل بدهیم، آلبوم تولید کنیم و با برگزاری کنسرت موسیقیمان را به جریان بیاندازیم. یک‌سال پیش بود که شایان (فتحی) به ایران آمد و کارهای ضبط آلبوم را شروع کردیم و امروز این آلبوم آماده شده تا در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. برای این آلبوم خیلی‌ها زحمت کشیدند. تیم خوب آقای رسول‌اف که با رفتاری حرفه‌ای همه چیز را مهیا کردند تا ما با خیال راحت در این روز آلبوم را به دست شما برسانیم. اینجا باید تشکر ویژه کنم از شایان عزیز که زحمت زیادی برای این آلبوم کشیده چه به عنوان نوازنده و چه به عنوان کسی که میکس و مس‌تر آلبوم را انجام داده است. به نظر من این کار را عالی انجام داده و از لحاظ کیفیت صوتی این آلبوم بسیار خوب است. قطعهٔ «محله خاموشان» را شنیدید با اجرای اصیل و واقعی آنکه توسط خالو قنبر، الان قصد داریم «محله خاموشان» به روایت خودمان برای شما اجرا کنیم.»

در ادامهٔ این برنامه، گروه «داماهی» شروع به اجرای همین قطعه کرد که با اجرای سنتی آن تفاوت داشت و رنگ و بوی امروزی به خود گرفته بود. آن‌ها همچنین «سامبای بهار» را نیز اجرا کردند. قطعه‌ای که به قول «دارا دارایی» برگرفته از موسیقی شمال ایران است و همه آن را می‌شناسند. شعر این اثر متعلق به «سیروس آرین‌پور» است و «عطاالله خرم» آهنگسازی آن را انجام داده است. داماهی البته از این قطعه روایت‌ خودش را اجرا می‌کند. «رضا کولغانی» خوانندگی این گروه را برعهده دارد به این مساله اشاره کرد که با توجه به پروسهٔ پیچیده تولید در ایران فکر می‌کرده است آلبوم برای اوایل مهرماه آماده می‌شود.

بعد از اجرای «سامبای بهار» که برداشتی آزاد از ترانه مهشور «بارون بارونه» بود، احسان رسول‌اف روی صحنه آمد و از حضور گسترده علاقمندان در این مراسم تشکر کرد و گفت: «حضور شما به نوعی حمایت از این جنس موسیقی است و همیشه باعث دلگرمی ماست. ماجرای داماهی به زمستان سال ۱۳۹۲ باز می‌گردد به جزیره هرمز و آن فضای سودایی‌اش، فرش خاکی و افسون خاص آن منطقه و... ما به تدریج درگیر آن کیمیای عجیبی شدیم که در آب و ساحل جنوب است. بعد با رضا و دارا فکر کردیم می‌شود میراثی که در خاک جنوب هست را در قالب یک گروه موسیقی سامان بدهیم. با حضور گرم رضا (کولغانی) و ابراهیم (علوی) و با حضور پر از تجربه، دانش و صمیمت حمزه (یگانه) و دارا سعی کردیم آرام آرام به نتیجه‌ای برسیم که امروز به دست شما خواهد رسید. سال گذشته در برزیل تمرینی برای گروه شدن کردیم و بعد از تابستان سال گذشته ضبط آلبوم را آغاز کردیم. بعد حضور شایان با آن تکینک فوق العاده و خلاقیت عجیبش کمک خوبی به ما کرد. فکر می‌کنم آلبومی که می‌شنوید، تجربه متفاوتی در موسیقی امروز ایران است.»

احسان رسول‌اف در ادامه از تیم اجرای این آلبوم از جمله معین فرزاد و نشر نوفه بود و مجتبی ادیبی گرافیست این آلبوم و دیگر اعضای تولید آلبوم تشکر کرد. رسول‌اف همچنین گفت: «این آلبوم از امروز در سایت بیپ‌تونز هم به شکل قانونی قابل دانلود است. و نکته آخر اینکه پنج شنبه و جمعه این هفته گروه داماهی در سالن برج آزادی روی صحنه می‌رود و چند قطعه جدید که متعلق به آلبوم بعدی گروه است هم در این کنسرت اجرا می‌کند.»

تهیه کننده آلبوم داماهی در ادامه از خالو قنبر دعوت کرد تا از آلبوم رونمایی کند. قنبر راستگو هم پرده از روی تابلویی که طرح آلبوم داماهی بود کنار زد و اینگونه آیین رونمایی آلبوم انجام شد. در ادامه هم حضار روی صحنه رفتند و روی این تابلو را امضا کردند. پس از آن هم علاقمندانی که به آیین رونمایی این آلبوم آمده بودند از شهر کتاب فرشته آلبوم را تهیه می‌کردند. با امضای اعضای گروه روی سی. دی‌های خریداری شده این جشن رونمایی به پایان رسید.

هنرمندان بسیاری در این مراسم حضور داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشکان خطیبی، سروش صحت، علی شکرانی، میلاد و پدرام درخشانی، پی‌تر سلیمانی‌پور، اعضای گروه بمرانی، سردار سرمست، کسرا ابراهیمی، آرش پاکزاد، کامران حیدری، فرشاد فزونی و سیاوش امامی اشاره کرد.

داماهی, قنبرراستگو, موسیقی جنوب,
آمار بازدید : 1,221
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500