ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 21 شهریور 1394 - ساعت 14:20:44
چاپ خبر

گفت و گو با دانیال شهرتی؛ آهنگساز:

لازمه موسیقی پاپ ، یادگیری است

دانیال شهرتی درست است که در زمینه موسیقی کلاسیک تحصیلات دارد اما در حال حاضر موسیقی پاپ را ترجیح داده و سالهاست که فعالیت خود را معطوف به این عرصه از دنیای موسیقی کرده است.

لازمه موسیقی پاپ ، یادگیری است

این خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده تاکنون آلبومهایی را به صورت مستقل منتشر و روانه بازار موسیقی ایران کرده است که از این میان می توان به آلبوم معروف «آموروسو» و همچنین آلبوم بی کلام «قو ودریا» اشاره کرد.
وی هم اکنون آلبومی را با صدای حسین نجفی آماده انتشار دارد که به زودی قرار است منتشر شود و به دست علاقه مندان به موسیقی پاپ برسد.
با وی درخصوص فعالیت هایش گفت و گو کرده ایم:
باتوجه به اینکه سبک و سیاق و کلیت کارهای شما بیشتر به موسیقی کلاسیک نزدیک است، چطور به کارهای پاپ و صداها و خواننده های پاپ می پردازید؟
من تحصیلاتم موسیقی بوده و اصول و مبانی موسیقی هم برای همه نوع موسیقی یکی است همه در هر نوع موسیقی که می خواهند فعالیت کنند باید تئوری ،سلفژ،ساز شناسی ،ارکستراسیون ،هارمونی و کنترپوان و ... را بیاموزند بعد هر در هر سبکی که دوست دارند فعالیت کنند. در واقع لازمه موسیقی پاپ یادگیری فنون آن است. من هم تمامی این مباحث رو نزد اساتید مختلفی ملنند دکتر روشن روان ،استاد دلشب و... گذراندم و به جز آثار بی کلامم کلیه موسیقی هایی که کار کردم همگی در ژانر موسیقی پاپ بوده اند.
این که در کارهای من ارکستر نقش ویژه ای دارد هم به این دلیل است که من با تمامی توانایی های سازها آشنا هستم و سعی می کنم در صورت لزوم از آنها استفاده کنم ولی در عین حال بسیاری از آثار من از جمله آلبوم خودم «آموروسو» به طور کامل الکترونیک و مدرن است.
 
کارهایی که پیش از این از شماشنیده ایم نیز به همین ترتیب نشان می دهد که در سبک و قالب کلاسیک بسیار مهارت دارید. چرا در همان سبک فعالیت خود را ادامه نمی دهید؟
فکر می کنم جواب این سوال را در سوال اول دادم ، من علم موسیقی را بلدم وبه آن اشراف دارم. برای همین کار کردن در تمامی سبک های موسیقی برایم بسیار راحت است و می توانم در هر سبک و سیاقی که دوست دارم فعالیت کنم، آهنگ بسازم و بخوانم و تنظیم کنم.
 
جدا از تفاوت های ماهوی این دوسبک ، فکر می کنید استقبال از این دو چه تفاوتی با هم دی میان مردم ایران دارند؟
مردم موسیقی خوب را دوست دارند وبرایشان فرقی نمی کند آنچه دوست دارند، ارکسترال است یا الکترونیک و....
ولی اگر منظورتان موسیقی کلاسیک است که خب طبیعی است! موسیقی پاپ اسمش رویش است ؛ یعنی موسیقی مردمی و عامه پسند! پس مردم هم بیشترچنین موسیقی ای را می پسندند تا موسیقی ای را که نمی شناسند و نمی توانند با آن به خوبی و راحتی ارتباط برقرار کنند.
من هم صرفا موسیقی کلاسیک کار نمی کنم حتی آلبوم «قو و دریا» بیشتر رمانتیک است و کاری بدون کلام و با آرامش که مرد می توانند با آن به خوبی و با صراحت ارتباط برقرار کنند.
مثل این می ماند که بگوییم مردم تیپ کت شلواری را بیشتر می پسندند یا اسپرت.هر کدام فضا و جایگاه خودش رادارد و بسته به جایگاه استفاده خود از اهمیت خاص و منحصر به خودش برخوردار می شود.
 
موسیقی کلاسیک در ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟
متاسفانه من زیاد پیگیر موسیقی کلاسیک نیستم ولی در ایران به هیچ عنوان ازجایگاه خوبی برخوردار نیست. در حالی از این نوع موسیقی در ایران حمایتی نمی شود که در خارج از ایران برای نگهداری از آن سرمایه و هزینه هنگفتی صف می شود.

 
صحبت از موسیقی کلاسیک در خارج از ایران شد. در مقایسه با موسیقی خارج از ایران فکر می کنید موسیقی ایران بتواند در آنسوی مرزها بدرخشد و در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم؟
بله با اطمینان خاطر بگویم که می تواند اما باید از آن حمایت شود تا قبل از هر چیزی به خودباوری برسد و بعد بتواند در عرصه های دنیا بدرخشد. باید در این راستا قدم برداشت وحمایت های خیلی بزرگترو بیشتری از آن داشت.
 مطمئن باشید آلبوم «قو و دریا» یکی از این نوع موسیقی هایی هست که در سراسر جهان شنیده خواهد شد و حرفی برای گفتن خواهد داشت. چون در ساخت و اجرای آن قبل از هر چیز به خودباوری رسیدم و به آن ایمان داشتم.
 
اخیرا همکاری شما با حسین نجفی در قالب آلبوم مشاهده شده است، این همکاری چگونه و برچه اسای شکل گرفت؟
من یک سال و نیم پیش با حسین نجفی آشنا شدم. حسن نجفی خواننده ای بسیار توانا و خوش صداست.بعد از صحبت های اولیه من و حسین به پیشنهاد من ترانه «بارون بدون موقع» از خانم مهشاد عرب را آهنگسازی و تنظیم کردم و حسین هم آن را فوق العاده اجرا کرد .ماحصل کار را هر سه بسیار دوست داشتیم و در جلسه ای که من با حسین و خانم عرب داشتیم تصمیم گرفتیم که به صورت منسجم تر و برنامه ریزی شده تر کار کنیم و برای حسین فول آلبومی با ترانه های مهشاد عرب و ملودی و تنظیم من آماده کنیم و ماحصل کار به نظر من فوق العاده شد. این همکاری به شکل فوق العاده ای در قالب آلبوم در آمده است که قرار است به زودی منتشر شود.
صدایی که از این خواننده شنیده شده، یک صدای کاملا ایرانی است اماگویا شما با اونیز در سبک پاپ همکاری داشته اید؟چرا؟
 
خیلی طبیعی است . دلیل نمی شود کسی که سنتی هم می خواند فقط در موسیقی سنتی فعالیت داشته باشد.خیلی ها مانند حسین هستند مثل احسان خواجه امیری آقای اصفهانی و .... این دوستان با موسیقی سنتی خو دارند اما در زمینه پاپ فعال هستند.  ...
حسین هم خواننده توانمندی است و بسیار خوب از تکنیکهای خواندن استفاده می کند. بسیار هم خوب و پسندیده است که از موسیقی سنتی پا به عرصه پاپ گذاشته و فعالیت می کند . چرا که می تواند توانایی ها و قابلیت های خود را در معرض نمایش و شنیده شدن بگذارد. این مساله می تواند به خوانندگی او در حوزه موسیقی پاپ کمک قابل توجهی بکند.
آیا این فعالیت شما در سبک پاپ و گرایشی که به این سمت دارید، به دلیل استقبالی نیست که مردم از این سبک موسیقی دارند؟
خیر. من موسیقی پاپ را دوست دارم و به همین دلیل هم فعالیت در این نوع موسیقی را خیلی دوست دارم و از آن لذت می برم. من با این نوع موسیقی می توانم با مردم دورو بم ارتباط برقرار کنم و با آنها حرف بزنم. ان معنای کامل موسیقی پاپ است.
چرا سعی نمی کنید در همان سبک کلاسیک و یا سنتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید؟
 
وقتی توانایی هر دو نوع موسیقی را دارم پس در هر دو سعی می کنم با مخاطبانم ارتباط برقرار کنم این خیلی خوب است که دامنه مخاطبان من به یک نوع موسیقی و سبک محدود نمی شود و می توانم با طیف گسترده تری در ارتباط باشم.
مانند بسیاری از موسیقی های قبل از انقلاب شما در این آلبوم به مثلث خواننده، آهنگساز و ترانه سرا پایبند بوده اید. چرا؟
خواننده ای که اول راه است و اولین آلبوم خود را می خواهد تولیدومنتشر کند اینطوری نتیجه بهتری می گیرد. برای این که می توانیم برایش برنامه ریزی کنیم و باید یک آلبوم یکدست و منسجم تولید کند.تاریخ موسیقی نشان داده است که بیشتر دوستانی که موفق شده اند، از همین مثلث بهره برده اند. ما 3 نفر در واقع 1 سال و نیم با هم زندگی کردیم و برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم به یک جمع بندی خوب و ایده آل و نهایتا آلبومی درخورتوجه برسیم. نتیجه کار هم مطمئن باشید به دل مخاطب خواهد نشست.
به جرات می توانم بگویم که این آلبوم یکی از بهترین و حرفه ای ترین آلبوم های امسال خواهد بود .
در ساخت این آلبوم از سازها به صورت آکوستیک بهره مند شده اید. این چه دلیلی می تواند داشته باشد؟
ساز برای این درست شده که از آن  استفاده بشود . اگر قرار بود برای ویترین ها باشند هرگز صدای آنها شنیده نمی شد.
دوست دارم کارهایم حس و جان و روح داشته باشند تا بتوانم احساسات و عواطف خود، ترانه سرا و خواننده را به مردم منتقل کنم. ساززنده رنگ و لعاب می دهد به موسیقی. جاهایی که لازم بوده از ساز بهره بردم و استفاده کردم و جاهایی که احساس کردم نیازی نیست این کار را نکردم. دیگراینکه سبک موسیقی ای که برای حسین کار کردیم می طلبیید که از سازهای بیشتری استفاده بشود و حسین هم کاملا دست من را در این راستا باز گذاشته بود و بسیار هم کارها زیباتر شد.
خیلی از عزیزانی که از ساز استفاده نمی کنند به دلیل این است که هزینه ها برایشان بالا می رود و توانایی انجام این کار راندارند و سعی می کنند از سمپل استفاده کنند. ولی به اینکه ما به جای سمپل از ساز استفاده کردیم در واقع اول برای خودمان و کارمان و بعد برای مخاطب ارزش قائل شدیم.
فکر می کنید این آلبوم بتواند سلیقه تمامی اقشار مخاطبان شما را برآورده کند؟
 
بله به طور حتم و به یقین همینطور خواهد بود و مخاطبان از آن استقبال خوبی می کنند.
برای متمایز بودن این آلبوم با آنچه این روزها در بازار موجود است چه تدابیری اندیشیده اید؟
برنامه ریزی های بسیاری داریم که به موقع آنها را بازگو خواهیم کرد. قطعا برای متمایز شدن آن کارهایی انجام شده است ولی باید صبر کنیم تا منتشر شود و با شنیدن آن و قطعاتش بتوانیم درباره آنها بحث و گفت و گو کنیم.
حرف آخر؟
خبرهای خوبی از «رندواستودیو» در راه است.

دانیال شهرتی, موسیقی کلاسیک, پاپ, قو و دریا,
آمار بازدید : 1,029
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500