ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 21 شهریور 1394 - ساعت 14:25:41
چاپ خبر

ارکستر سمفونیک از «مهر تا مهر» می‌نوازد

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران و مدیر عامل بنیاد رودکی در یک نشست خبری جزییات برنامه ها و کنسرت های این مجموعه موسیقایی از مهرماه سال جاری تا مهرماه سال ۹۵ را تشریح کردند.

ارکستر سمفونیک از «مهر تا مهر» می‌نوازد

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ابتدای  نشست خبری اعلام برنامه های «مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران» که روز جمعه بیستم شهریورماه در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به فعالیت های شش ماه گذشته ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: از اسفندماه سال ۹۳ که استاد علی رهبری در ایران حضور پیدا کرد به این جمع‌بندی رسیدیم تا به یک برنامه بلندمدت تری نزدیک شویم چرا که بعد از یک فعالیت شش ماهه این نکته ضرورت داشت تا مجموعه ارکستر سمفونیک تهران در قامت یک مجموعه حرفه ای و بین المللی فعالیت هایی را آغاز کند.
موزیسین ها را حیرت زده کردیم
وی افزود: خوشبختانه برنامه‌ریزی هایی که باید برای یک سال آینده ارکستر سمفونیک تهران انجام می گرفت اتفاق افتاد و طی تماس ها و دیدارهایی که داشتیم توانستیم به یک برنامه ریزی مدون و از پیش تعیین شده در فضای ارکستر برسیم ضمن اینکه با توجه به جایگاه استاد رهبری در حوزه موسیقی کلاسیک و فعالیت های بین المللی که در این زمینه تاکنون انجام داده است اتفاقات بسیار خوبی برایمان رقم خورده است. کما اینکه حضور ارکستر فیلارمونیک چین در کشور ایران در ادامه همین توجهات و نگاه بین المللی است که در زمینه ارکسترها اتفاق افتاده است. خوشبختانه این پیشنهادات ادامه دارد و ما در آینده ای نزیک شاهد اتفاقات بسیار خوبی در عرصه برنامه ارکسترها خواهیم بود.
جمالی دامه داد: در شش ماه گذشته با یک کار سخت و دشواری که انجام گرفت ما تصویری از اکستر سمفونیک تهران را نشان دادیم که باعث حیرت و تعجب موزیسین های داخلی و خارجی شد زیرا تمامی اعضای ارکستر با جان و دل کار کردند و برای کشور عزیزمان افتخار بزرگ و سربلندی فراوانی را پدید آوردند. من امیدوارم با همین روحیه ای که از بچه های ارکستر سمفونیک تهران سراغ دارم در یک سال کاری آینده بتوانیم در سطوح مختلف نتایج مثبتی رابرای کشور رقم بزنیم.
مدیرعامل بنیاد رودکی با تقدیر از جدیت علی رهبری در برنامه ریزی فعالیت های یکسال آینده ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد:  ما در این روزها بیش از ۱۴ ساعت کار کردیم و من می دیدم برای علی رهبری هیچ چیزی مهم تر از نام ایران و درست شدن چهره ارکستر سمفونیک تهران نیست. من مطمئنم در نگاه کلی که نسبت به سطوح فنی آثار ارکسترال کشورهای صاحب نام عرصه موسیقی داریم، فعالیت های چشمگیری را در آینده انجام دهیم. من مطمئنم تاریخ درباره این دوره کاری ارکستر سمفونیک تهران قضاوت خود را خواهد داشت.
قهرمانان من گل نمی خورند
علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران نیز در این نشست خبری گفت: من مدیون بچه های ارکستر سمفونیک تهران هستم که از نظر من واقعا همگی قهرمان ملی هستند. ما پیش از این برای از دست دادن چیزی نداشتیم اما برای به دست آوردن کارهای بسیار زیادی انجام دادیم. فرق این قهرمانان ملی با قهرمانان فوتبال در این است که آنها گل نمی خورند و هر قدم مثبتی که بر می دارند در آینده برایشان آورده زیادی خواهد داشت. این بچه ها آنقدر خود را خوب نشان دادند که ما هم اینک از کشورهای دیگر دعوتنامه داریم و این برای من واقعا تعجب آور است چرا که اصلا فکر نمی کردم به این شرایط برسیم.
وی افزود: قاطعنانه می گویم تنهایی نمی توانستم از پس فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران بر بیایم و این موضوع را مدیون اعضای ارکستر هستم و حالا من از آنها متشکرم و افتخار می کنم که در کنار آنها حضور دارم و خوشحالم حدسی که می زدم درست بود اینکه اگر روی بچه های ایرانی سرمایه گذاری کنیم اتفاقات بسیار خوبی برای آنها می افتد.
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ادامه این نشست خبری با اشاره به برنامه های مهر تا مهر این مجموعه موسیقایی توضیح داد: کتاب ۱۶۰ صفحه ای را برای برنامه های ارکستر سمفونیک تهران از مهر امسال تا مهر سال ۹۵ تهیه کردیم که به زودی در دسترس همه مخاطبان قرار خواهد گرفت که به اعتقاد من چنین برنامه ریزی ای قابل مقایسه با بهترین مجموعه های موسیقایی کشورهای صاحب نام خواهد بود. اینها را کسی می گوید که به هیچ عنوان سخنگوی بنیاد رودکی و یا وزارت ارشاد نیست بلکه هنرمندی است که فقط عقاید خود را بیان می کند و معتقد است کارهایی که در این زمینه انجام گرفته فعالیت های بسیار ارزشمندی در حوزه ارکسترها است.
در برنامه مهر تا مهر روی آهنگسازان ایرانی حساب ویژه ای باز کردیم
رهبری افزود: ما در این برنامه به آهنگسازان ایرانی احترام بسیار ویژه ای گذاشته ایم و این خیلی مهم است که در حدود ۱۶ هفته ای که برای برنامه های ارکستر سمفونیک کارهایی را انجام دادیم بیش از نیمی از برنامه ها متعلق به آثار آهنگسازان ایرانی است. ما در این دوره از ۷ رهبر ایرانی و شش رهبر صاحب نام بین المللی که امروز جزئیات آنها در اختیار شما قرار داده شده برای حضور در برنامه های جاری ارکستر سمفونیک تهران دعوت کردیم که برای نمونه می توانم به حضور آقای ارول اردینج اشاره کنم که حضور ایشان با توجه به تجربه هایی که در عرصه های بین المللی دارد می تواند اتفاق بسیار خوبی در عرصه آموزش رهبری ارکستر و همچنین کنسرت های ما باشد.
رهبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه حضور ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز توضیح داد: این پیشنهاد من بود که بتوانیم حضور موثری در این دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر داشته باشیم. بر همین اساس ما در مراسم افتتاحیه، اختتامیه و ایام برگزاری جشنواره برنامه های مخلتفی را برگزار می کنیم که می تواند نقطه عطفی در برنامه ریزی های انجام گرفته پیرامون جشنواره بین المللی موسیقی فجر باشد. ما کنسرت های ویژه ای را برای برنامه «مهر تا مهر» خود در نظر گرفته ایم که حتم دارم با استقبال مخاطبان مواجه می شود و مطمئن باشید در هفته های آینده پیرامون این کنسرت های ویژه نیز توضیحات خود را ارائه خواهم داد.
رهبر ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه بردیا کیارس از این پس به عنوان دستیار ارکستر همراه ویژه ما خواهد بود به حضور نوازندگان خارجی برای برپایی رسیتال ها، کارگاه های آموزشی و حضور در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و گفت: این هنرمندان طی روزهای حضور خود بر اساس برنامه ریزی که برای آنها انجام گرفته به عنوان نوازنده و حتی رهبر ارکستر کنار ما حضور خواهند داشت این در حالی است که ما ویژه برنامه های موزیکال و اپرا برای همه خانواده های ایرانی را نیز در نظر گرفته ایم که همگی آنها به زبان فارسی اجرا خواهد شد تا مردم عادی نیز بتوانند از برنامه های در نظر گرفته شده ارکستر سمفونیک تهران برای آنها با تئاتر و موسیقی لذت ببرند و به موسیقی کلاسیک نزدیک شوند.
وی افزود: از هفته آینده قرارداد یک ساله ای را با ۷۷ نوازنده تعیین شده برای ارکستر منعقد می کنیم که این تعداد با نظارت شورای فنی داخلی ارکستر تعیین شده است و همگی نوازندگان ممتاز ایرانی هستند که کف دستمزد خالص آنها ۱.۵ میلیون تومان و بالاترین دستمزد ۲.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است البته هم من و هم استاد فرهاد فخرالدینی معتقدیم که نوازنده های ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران نیز باید جدای از یکدیگر باشند و به احتمال خیلی زیاد آنچه که برای این فضا در نظر گرفته شده حضور نوازنده های مستقل در این دو مجموعه است.
توضیحات مدیر عامل بنیاد رودکی درباره تعلیق فعالیت دو ارکستر
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در ادامه صحبت های رهبری گفت: در برنامه سالانه حتما پیش بینی می شود که ما با دارایی و بودجه موجود نسبت به برنامه های ارکستر موسیقی ملی با ارکستر سمفونیک تهران برنامه ریزی کنیم. بنابراین آنچه در جزئیات کنسرت ها و برنامه های «مهر تا مهر» ارکستر سمفونیک تهران هم اکنون منتشر شده به تناسب اعتبارات مصوب است که برای هر ارکستر به طور سالانه ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد البته ما در زمینه برنامه های ارکستر موسیقی ملی باید زیرساخت های مربوط به رپرتوآورها را طراحی کنیم و بر اساس آن به اعلام جزئیات برنامه ها نیز بپردازیم. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما در حوزه بودجه به هیچ عنوان خطر نکردیم چرا که در سال های قبل دیدیم ارکسترها به دلیل مسائل مالی بارها و بارها تهدید شدند. بنابراین در این طراحی که پیش روی شما است ما متعهد به پرداخت کامل حقوق و هزینه های مربوط به ارکستر خواهیم بود البته در این بین امتیازاتی نیز برای نوازندگان در نظر گرفته شده به تناسب فعالیت های آنها تسهیلاتی به آنها پرداخته خواهد شد.
جمالی در بخش پایانی صحبت های خود درباره توقف فعالیت های ارکستر سازهای مالی و ارکستر «جز» به رهبری جاوید مجلسی نیز توضیح داد: آن چیزی که برای ما حائز اهمیت است تشکیل سازمانی است که بتواند برنامه های تمامی کارهای موسیقایی ارکسترال را تحت پوشش خود قرار دهد که بر همین مبنا ارکستر سازهای ملی، ارکستر موسیقی جز، ارکستر جوانان، ارکستر مجلسی، ارکستر نوجوانان و ارکسترهای دیگر می تواند در همین چارچوب قرار گیرند. ضمن اینکه برای تاثیرگذاری هر کدام از این ارکسترها ما نیازمند یک برنامه حداقل شش ماهه دقیق هستیم که باید هم اعتبارات و هم اجراییات مناسبی داشته باشد. آنچه هم اکنون برای ما به لحاظ بودجه پیشنهاد شده حضور دو ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران است و به طور حتم اگر بتوانیم اعتبارات دیگری را به این فضا اضافه کنیم قطعا به سمت تشکیل ارکسترهای سازهای ملی و بادی برنجی هم خواهیم رفت.

علی رهبری, ارکسترسمفونیک, مهرتامهر, بنیادرودکی,
آمار بازدید : 1,055
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500