ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : سه‌شنبه 24 شهریور 1394 - ساعت 14:44:58
چاپ خبر

هه‌لپه‌رکی به رقابت میلان رفت/ نهمین طنین موسیقی نواحی ایران در المپیک فرهنگی ۲۰۱۵

مخاطبان اکسپوی ۲۰۱۵ میلان این بار شاهد اجرای گروه موسیقی آئینی کردی هستند که بخش دیگری از تنوع موسیقی نواحی ایران را در این المپیک فرهنگی ملل به نمایش می‌گذارد.

هه‌لپه‌رکی به رقابت میلان رفت/ نهمین طنین موسیقی نواحی ایران در المپیک فرهنگی ۲۰۱۵

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه توسعه هنرهای معاصر، گروه موسیقی منطقه موکریان مهاباد عازم اکسپو میلان شدند تا آئین منطقه خود را در این صحنه بین‎المللی به اجرا درآورند. پیش‌ازاین هشت گروه موسیقی آئینی نواحی از مناطق زاگرس‌نشین ایران، گیلان، بوشهر، خراسان، مناطق مرکزی (ایل شاهسون)، گروه ترکیبی از هنرمندان استان فارس، گیلان، مازندران، بویراحمد و کرمانجی و آذربایجان در میلان برنامه اجرا کردند که موردتوجه مخاطبان اکسپو و رسانه‌های محلی ایتالیا قرار گرفت.

گروه کرد موکریان در هشت اجرای روزانه خود در محل پاویون ایران در اکسپوی میلان و همچنین خیابان اصلی اکسپو، "هه‌لپه‌رکی" (حرکات آئینی منطقه کردستان) را که نماد شور و همبستگی مردمان این خطه است به دنیا معرفی می‌کند.

حرکات آئینی کردی به لحاظ ریتم، حرکت و هماهنگی در شکل اجرا بسیار جذاب است و این گروه با دعوت از هنرمندان برجسته این بخش و بهره گرفتن از جوانان نخبه بخش‌هایی از آئین‌های نمایشی و موسیقایی خود را با موضوع اکسپوی میلان (تغذیه زمین، انرژی برای حیات) همچون جشن خرمن، شکرانه و دعای باران و برکت زمین به اجرا درمی‌آورند.

موکریان منطقه‌ای در مهاباد و از اقلیم کردهای ایران‌زمین است که اصیل‌ترین و متنوع‌ترین حرکات آئینی و موسیقی این قوم در این منطقه اجرا می‌شود. گروه نواحی موکریان سازهای سرنا، نرمه نای، دوزله، دهل و طبل کردی را در میلان به همراه دارند.

گروه آئینی کردی به نمایندگی از ایران به‌عنوان نهمین گروه موسیقی و آئینی نواحی و به مدت ۱۵ روز میزبان مخاطبان خود در اکسپو خواهند بود.

به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر و کمیته فرهنگ و هنر اکسپوی ۲۰۱۵ میلان، گروه‌های موسیقی نواحی کشورمان، موسیقی محلی، حرکات و آیین‌های نمایشی منطقه خود را برای معرفی آداب و رسوم و موسیقی خود در مدت برگزاری این اکسپو به اجرا درمی‌آورند.

اکسپو ۲۰۱۵ میلان با موضوع "تغذیه زمین، انرژی برای حیات" از ۱۱ اردیبهشت ماه تا ۹ آبان ماه سال ۱۳۹۴ در شهر میلان ایتالیا برگزار شده و بیش از ۱۴۰ کشور در این رویداد جهانی شرکت دارند.

میلان, کردی, موسیقی نواحی, اکسپوی2015,
آمار بازدید : 902
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500