ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : سه‌شنبه 24 شهریور 1394 - ساعت 15:00:53
چاپ خبر

آلبوم کوارتت‌های هرمز فرهت رونمایی شد

مراسم رونمایی کوارتت‌های هرمز فرهت روز دوشنبه 23 شهریور ساعت 5 عصر با همکاری مؤسسه‌ی راوی در مکتب تهران برگزار شد.

آلبوم کوارتت‌های هرمز فرهت رونمایی شد

 به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی این برنامه؛ مراسم رونمایی کوارتت‌های هرمز فرهت روز دوشنبه 23 شهریور ساعت 5 عصر با همکاری مؤسسه‌ی راوی در مکتب تهران برگزار شد. در این مراسم که آهنگسازان و هنرمندانی نظیر لوریس چکناواریان، شاهین فرهت، وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، رضا مهدوی، امیرمهیار تفرشی‌پور و علیرضا میرعلی‌نقی و جمع کثیری از علاقه‌مندان حضور داشتند.

لوریس چکناواریان که نخستین سخنران مراسم بود گفت هرمز فرهت همچون برادر من است و بسیار خوشحالم که چنین اثر ارزشمندی به همت رضا مهدوی منتشر شده است.

در ادامه هوشنگ کامکار گفت عصر طلایی موسیقی دانشکدۀ هنرهای زیبا در دوران حضور دکتر هرمز فرهت بود و در دوران حضور ایشان بزرگانی همچون توماس کریستین داوید، احمد پژمان، پری برکشلی، علیرضا مشایخی، دکتر مسعودیه، دکتر صفوت، شاهین فرهت و... در دانشکده تدریس می‌کردند و هنرمندان بزرگی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدند. کامکار در ادامه به تسلط علمی هرمز فرهت به موسیقی غربی و شرقی اشاره کرد و فرهت از جریان‌های موسیقی دوران خود حمایت می‌کرد. کامکار درباره‌ی کوارتت‌های هرمز فرهت گفت که این قطعات ترکیبی از موسیقی مدرن است و هم‌زمان تکنیک‌های آتنال و تنال را در این آثار بکار برده است و در خیلی بخش‌ها اشاراتی به موسیقی مشرق‌ زمین دارد.

وارطان ساهاکیان هرمز فرهت را استاد بسیار بزرگ و مدیر گروه فوق‌العاده‌ای خطاب کرد و گفت ایشان با ترجمه‌ی کتاب کنترپوان کِنت کِنان گام بزرگی در آموزش موسیقی برداشتند.

شاهین فرهت به خاطراتی از دوران کودکی اشاره کرد و گفت هرمز استاد من در کنترپوان بود و خوشحالم که این کوارتت‌ها منتشر شد، به‌خصوص که پیش از این کاری از هرمز فرهت منتشر نشده بود و از رضا مهدوی و امیرمهیار تفرشی‌پور برای همکاری در انتشار این کوارتت‌ها تشکر کرد. همچنین از انتشار کوارتت‌های چهار، پنج و شش بزودی خبر داد و گفت امیدوارم بتوانیم هرمز فرهت را در ایران ببینیم.

در ادامه امیرمهیار تفرشی پور گفت من افتخار آشنایی با پرفسور هرمز فرهت را در سال 2006 در یک فستیوال موسیقی در لندن داشتم و همچنین افتخار ضبط کوارتت شماره‌ی یک را در سن‌پترزبورگ و در تاریخی‌ترین و معروفترین استودیوی دنیا بنام استودیوی ملودیا (که از سال 1959 افتتاح شده است) داشتم و بعد از کوارتت‌های پرویز محمود که نتی از آن‌ها در دست نیست می‌توان گفت این اولین کوارتت تاریخ موسیقی ایران است که در سال 1952 نوشته شده است. تفرشی‌پور افزود ضبط این کوارتت 3 ساعت طول کشید و نوازندگان این اثر را بسیار دوست داشتند.

علیرضا میرعلی‌نقی در ادامه مراسم گفت از دیدگاه تاریخی موسیقی ما نشر این اثر یک اتفاق مهم است و امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد و ترجیح داد متن کامل سخنرانی و تحلیلش را بخاطر طولانی نشدن جلسه برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

پایان بخش مراسم رونمایی، سخنان رضا مهدوی بود. مهدوی در ابتدا گفت چنین جمعی در یک مراسم رونمایی پیش از این بی‌سابقه بوده است و از زحمات جلال تهرانی به عنوان مدیر مؤسسه‌ی مکتب تهران برای در مشارکت در برگزاری این مراسم و سهیل حسینی طراح گرافیک و مدیر مؤسسه‌ی استودیو تهران برای طراحی جلد این آلبوم تشکر کرد.

مهدوی افزود کاش ما قدر موسیقی بی‌کلام را درک کنیم زیرا به نظر من در پاره‌ای از موارد زهر موسیقی کلام است و کلام حق آهنگساز و نوازنده را ضایع می‌کند. همچنین از کوارتت زهی اروند تشکر کرد و گفت این کوارتت چیزی کمتر از استراسبورگ ندارند و تلاششان به سرپرستی آیدین احمدی‌نژاد بسیار مهم و جدی است.

مهدوی اعلام آمادگی کرد که آثار موسیقی بی‌کلام را در مؤسسه‌ی راوی حمایت و منتشر کند.


 

کوارتت, هرمزفرهت, مکتب تهران, شهریور,
آمار بازدید : 1,255
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500