ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : جمعه 27 شهریور 1394 - ساعت 12:57:02
چاپ خبر

آلبوم من به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود

نوازندگی، آهنگسازی، تنظیم کنندگی و خوانندگی جز تخصص هایش است. می گوید به بهانه رفتن به دانشگاه، مخفیانه به استودیو می رفت. هدفش پیشرفت موسیقی ایران و جهانی شدن است. رامین عبدالهی، جزو جوان ترین موزیسین های ایران است که با وجود سن کم کارنامه درخشانی دارد. این کارنامه درخشان بهانه خوبی برای گپ زدن با وی بود.

آلبوم من به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود

چرا این حرفه را انتخاب کردید؟
من عاشق موسیقی بودم. از بچگی موسیقی را دوست داشتم. خانواده ام مخالف این موضوع بودند. نمی خواستند شغل آینده فرزندشان، موسیقی باشد. به اصرار آن ها دانشگاه رفتم. مهندسی کامپیوتر خواندم اما ترم 6 دانشگاه رها کردم و موسیقی تنها دغدغه من شد. بیشتر زمان ها، دانشگاه نمی رفتم و بدون اطلاع خانواده در استودیو موسیقی می ساختم. بعد ازمدتی خانواده مطلع شدند و من ازدانشگاه انصراف دادم و تمام وقت به موسیقی پرداختم.
به صورت تخصصی هم ساز می زنید؟
کیبورد، گیتار و گیتار الکتریک می نوازم. در حال حاضر تمام تمرکز من روی آهنگسازی و تنظیم است.
آهنگسازی و تنظیم تمرکز اصلی شماست، خوانندگی برایتان چه جایگاهی دارد؟
هدف اصلی من خوانندگی بود. اما آهنگسازی و تنظیم را هم دوست داشتم. برای این که مسیر خوانندگی برای من باز شود، وارد این دو رشته هم شدم. خوانندگی به تجربه و پختگی نیاز دارد.
دوره هایی هم برای آهنگسازی یا تنظیم سپری کردید؟
برای تنظیم خیر، به صورت اینترنتی یاد گرفتم. در ایران تدریس درست و آکادمیک رشته تنظیم کنندگی نداریم. بیشتر تنظیم کنندگان هم تجربی یاد گرفته اند. در آموزشگاه های مختلف آهنگسازی و نوازندگی را یاد گرفتم. باز هم به دلیل مخالفت خانواده ام نمی توانستم به راحتی به کلاس های آموزشی یا دانشکده موسیقی بروم.
در حال حاضر هم خانواده تان مخالف شغل شما هستند؟
مخالف نیستند اما موافق هم نیستند. مثل قدیم مخالفت نمی کنند اما حمایت هم ندارند. البته امیدوار هستند که من موسیقی را رها کنم و مهندس بشوم.
از شروع همکاریتان با «مهرداد نصرتی» بگویید.
پنج سال که مهرداد نصرتی در موسیقی کنارم به عنوان یک استاد و نشان دهنده راه درست ایستاده است. از طریق «امیرپیرنهان» با مهرداد نصرتی آشنا شدم. وقتی کارهایم را شنید، قرار همکاری گذاشتیم. ابتدا به عنوان دستیار مهرداد شروع کردم. اما کم کم به من اعتماد کرد و تمام تنظیم هایش را به من سپرد و خودش بیشتر آهنگسازی کرد.
 تا به حال با چه کسانی همکاری داشته اید؟
قطعاتی با تنظیم من و صدای مهرداد نصرتی، نیما مسیحا و روزبه نعمت الهی تا به حال منتشر شده است. اما بخش اصلی کار من، سال آینده است. در آلبوم جدید مازیار فلاحی حضور دارم. البته در چند قطعه دیگر هم همکاری داشتیم ومن به عنوان آهنگساز با ایشان همکاری کرده ام. ترانه ای از «حسین عبدالهی» و آهنگسازی من است که خوشبختانه مازیار فلاحی آن را شنید وپسندید. با نیما مسیحا هم همکاری مجدد دارم. با چند خواننده درجه اول دیگر هم صحبت کردم که به محض قطعی شدن اعلام می کنم.
پس آینده درخشانی را برای رامین عبدالهی باید در نظر بگیریم؟
من تلاشم را می کنم اما بیشتر تمرکزم روی آلبوم خودم است. آلبومی که قرار است منتشر کنم، با آلبوم های امروزی تفاوت زیادی دارد.
این تفاوت را معنی می کنید؟
آلبوم من 8 قطعه دارد که هم به زبان انگلیسی خوانده می شود و هم فارسی. آهنگسازی تمام قطعات با خودم بوده است و «کاوه یغمایی» این قطعات را تنظیم می کند. نوازندگان بین المللی در این آلبوم حضور دارند و یکی از دوستان کاوه یغمایی، ترانه سرا بخش انگلیسی است. ترانه سرا های فارسی این آلبوم نیز حسین غیاثی، میثم یوسفی، زهرا عاملی و... هستند. یک مفهوم به زبان انگلیسی و فارسی بیان شده است. ملودی و تنظیم ها اما یکی هستند.
دلیل این اتفاق چه چیزی است؟
من با کاوه یغمایی و افراد سرشناش مشورت کردم. به این نتیجه رسیدیم که موسیقی ایران به درستی در جهان شناخته نشده است ورقابت معنا درستی ندارد. خواستیم قدیمی برداریم که موسیقی ایران بین المللی شود. رایزنی های زیادی با برنامه گذران جهانی انجام دادیم. حرکت خوبی را آغاز کردیم. «مصطفی شریفی» هم تهیه کننده این آلبوم است. من و کاوه یغمایی پتانسیل این را داشتیم که موسیقی خوب ایرانی را به جهان نشان دهیم. متاسفانه خواننده های مطرح ما به این موضوع توجه ندارند. هیچ کس دغدغه پیشرفت موسیقی ندارد. ریسک نمی کند که سبکش یا مدل خواندنش را عوض کند. همان طور که مردم پسندیدند، ادامه می دهند. ما خواستیم متفاوت باشیم. خواستیم ادبیات ترانه ها را عوض کنیم. هدف اصلی ما شناساندن موسیقی ایران به جهان بود. به این دلیل چنین چیزی پروسه طولانی مدت دارد. ناگفته نماند که ما به تنهایی نمی توانیم این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم، احتیاج داریم افراد دیگر هم کمک کنند.
موسیقی ایران چه تفاوتی با موسیقی جهان دارد؟
در تمام جهان، از دبستان بچه ها موسیقی یاد می گیرند و آن را می شناسند. اما در ایران این طور نیست و شنونده و کارشناس درست موسیقی خیلی کم داریم. حتی خیلی از موزیسین ها هم شناخت درستی از موسیقی ندارند. تنظیم کننده هایی داریم که به وسیله نرم افزار الان تنظیم کننده شدندو شعوری در موسیقی نیست. موزیسین های خوب گمنام زیادی داریم که باید از آن ها استفاده کنیم.
چگونه با کاوه یغمایی آشنا شدید؟
از بچگی موسیقی های کاوه یغمایی را دوست داشتم. از طریق میثم یوسفی با کاوه یغمایی آشنا شدم. کاوه یغمایی موزیسین فوق العاده ای است. ملودی های من را شنید و خودش پیشنهاد داد که این ملودی ها را تنظیم کند. این پروژه به پیشنهاد خود کاوه بود و البته تهیه کننده من هم قدم بزرگی برداشت. تمام کار های تبلیغاتی، ساخت تیزر و ... این آلبوم نیز بر عهده مصطفی شریفی است. ما سه نفر مثلث خوبی هستیم چون نگاه متفاوت داریم. هدف یکسان بزرگترین عامل موفقیت ما است.
بازار موسیقی ایران را برای افرادی مثل خودتان چطور پیش بینی می کنید؟
وضعیت موسیقی را به طور کلی خوب می بینم. استعداد های خوبی داریم. برنامه ریزی برای معرفی این افراد نیست. اما تلاش شان را می بینیم. با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی، افرادی که نمی توانستند تحصیلات آکادمیک داشته باشند، راحت آموزش می بینند. خیلی از استعداد ها به همین وسیله معرفی شدند. حال موسیقی خوب است اما امیدوارم موسیقی پاپ مجاز ما هم مسیرش درست تر شود. خیلی از افرادی که امروز مجوز ندارند اگر وارد بازار مجاز شوند، بسیاری از افراد درجه اول ما دیگر جایی نخواهند داشت. اما در هر صورت اتفاقات خوبی در موسیقی و ترانه در حال رخ دادن است.
امروز پدیده ای به اسم کاور بسیار باب شده، نظر شما چیست؟
کاور کردن هم به همان آموزش آکادمیک بر می گردد. وقتی آهنگساز ما مرجع درستی برای آموزش ندارد، مجبور است که موسیقی را کاور کند. اما این اتفاق از جایی بد می شود که این تقلید ادامه دار شد. به نوعی خلاقیت از بین رفت و فقط کپی برداری کردیم. موسیقی خوب ارائه می شود اما شخص تولید کننده نمی داند چگونه این موسیقی تولید شده است. این افراد نمی توانند آموزش دهند و در نتیجه نسل بعدی خوبی در موسیقی نخواهیم داشت. دانش آکادمیک موسیقی رو به نابودی است. این ضرر بزرگی به موسیقی ایران می زند.
بین ملودی و ترانه و تنظیم، کدام به هیت شدن کمک می کند؟
موسیقی غیر قابل پیش بینی است. نمی توان دلیل مشخص پیدا کرد. در دوره های مختلف موسیقی هایی که نه ترانه خوبی داشتند و نه موسیقی خوب هیت شدند. در همین دوره خودمان که همه می گویند ترانه باید ساده و روان باشد، گروهی مانند «چارتار» محبوب می شود. نمی توان به طور دقیق دلیل هیت شدن یک موسیقی را بیان کرد. اما موسیقی های متفاوت سریع تر هیت می شوند.
به نظر شما ترانه چقدر به ارتقا بخشیدن یک اثر کمک می کند؟
ترانه یکی از زنجیر های کار است. اگر ترانه درست نباشد یک قسمت لنگ می زند.
دورنمای رامین عبدالهی؟
خیلی خوب. کار های نکرده زیادی دارم اما با تلاش به همه آن ها می رسم.
به کدام یک از ساخته هایتان علاقه بیشتری دارید.
یک قطعه در آلبومم است که با همه قطعاتم فرق می کند. حس خوبی دارم و مطمئنم اتفاقات خوبی برایش رخ می دهد.
حرف آخر
آرزوی موفقیت برای هنر و هنرمندان دارم.

رامین عبدالهی, موزیسین, جوان, ایرانی,
آمار بازدید : 1,149
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500