ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : پنج‌شنبه 9 مهر 1394 - ساعت 12:32:10
چاپ خبر

سطحی‌شدن ترانه‌های امروزی را قبول ندارم

زبان در بافت زبانی مردم تأثیر خواهد گذاشت و همین موضوع در آینده شعر ما را متحول می‌کند.

سطحی‌شدن ترانه‌های امروزی را قبول ندارم

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها جامعه موسیقی پر است از آثار متفاوت موسیقی در سبک‌های گوناگون همراه با ترانه و ملودی‌هایی که بنا به سلایق و خواسته‌های غالب افراد جامعه با تنوع بسیاری ساخته شده‌اند. گاهی می‌بینیم که بعضی از این آثار همانند تئاتر‌های آزاد، بازاری‌اند و صرفاً جهت اهداف تجاری تولید می‌شوند.

باید در نظر داشت که یکی از فاکتور‌های مهم در شنیده‌شدن یک اثر موسیقایی ترانه آن است. بخصوص اینکه موسیقی امروز بیش از ملودی‌محور بودن، کلام‌محور است. اما سطح کیفی ترانه‌هایی که امروز می‌شنویم به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شده و باید این را در نظر داشت که در طول 40 سال گذشته با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و سلایق عموم مردم در هر دهه دستخوش تحولات بسیاری شده است. همین موضوع باعث شده تا وضعیت ترانه‌های امروزی را مورد بررسی قرار دهیم و نظرات مسعود امامی ترانه‌سرای با تجربه‌ کشورمان را در این مورد جویا شویم.

مسعود امامی ترانه‌سرا و خواننده در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت ترانه‌های امروزی گفت: در هر زمینه‌ای فعالیت‌ها، دو فاکتور کمیت و کیفیت وجود دارند و زمانی که کمیت بالا برود، سطح کیفی نوسان پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه سطحی‌شدن ترانه‌های امروزی را قبول ندارد، اظهار داشت: ما در ابتدا باید ببینیم که چند ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند تا بتوانیم کارهای آن‌ها را مقایسه کرده و بسنجیم. باید دید چند ترانه خوب و دارای بار معنایی مناسب توسط خوانندگان ایده‌آل همراه با اتاق فکر مناسب وجود دارد؟

امامی عنوان کرد: زمانی که تعداد آثار تولیدی در حوزه موسیقی افزایش می‌یابد، شاهد آن خواهیم بود که کنترل این آثار سخت‌تر می‌شود.

این ترانه‌سرا در خصوص نقش خوانندگان در انتخاب ترانه‌هایی که توسط آن‌ها خوانده می‌شود، گفت: باید یک خواننده را تعریف کرد، خواننده خوب کسی است که صدای قابل تحمل دارد و بجا و با احساس می‌خواند و همچنین درک درستی از خوانندگی دارد. در نتیجه با شنیدن کارهایش به راحتی می‌توان فهمید که تفکری مناسب در پشت این ترانه‌هایی که می‌خواند، وجود دارد.

وی افزود: هر موسیقی به نیت خاص تولید می‌شود. برخی آثار موسیقایی به نیت پخش در شبکه‌های ماهواره‌ای و یا استفاده از ریتم‌ها به جهت ایجاد هیجان تولید می‌شوند که در واقع نوعی موسیقی مجلسی و یا موسیقی روحوضی مدرن است. این نوع موسیقی‌ها وترانه‌های آن‌ها را نمی‌توان در گروه موسیقی فاخر قرار داد. عقیده من این است که هیچ‌گونه تفکری در پشت این ترانه‌ها و آهنگ‌ها وجود ندارد.

مسعود امامی که تجربه سال‌ها حضور در کارگاه  ترانه را به عنوان کارشناس دارد، در خصوص نقش برگزاری کارگاه‌های ترانه‌سرایی در پیشرفت و بالا رفتن سطح کیفی ترانه‌هایی که امروز می‌شنویم، عنوان کرد: اصولاً ترانه‌سرایی مقوله‌ای آموختنی نیست و تنها می‌توان به این ترانه‌ها شکل داد.

وی افزود: ذوق و قریحه ترانه‌سرایی را نمی‌توان از ابتدا در فردی به وجود آورد، زیرا شاعر بودن یک امر ژنتیکی است وحضور در کارگاه‌های ترانه‌سرایی به تنهایی می‌تواند به تبلور و دیده شدن ترانه‌ها کمک کند.

وی در خصوص وضعیت ترانه‌های امروزی گفت: تفاوت عمده‌ای که بین شعر و ترانه وجود دارد، زبان است. زبان تابع زمان است، در واقع ترانه نیز تابع زبان محاوره و سلیقه جامعه است و به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و وضعیت ترانه‌ها در آن زمان چگونه خواهد بود و چه قالبی از شعر، زبان آن روز خواهد شد. در نتیجه تنها زمان این موضوع را مشخص می‌کند.

امامی همچنین گفت: ترانه‌های امروزی قابل انتقاد‌تر هستند. رشد فکری جامعه نسبت به چهل سال گذشته بالاتر رفته و سلیقه‌ها نیز تغییر کرده است که باعث شده زبان ترانه و شعر، تعمق سابق را نداشته باشد و در نتیجه ساده‌تر به نظر برسد.

وی اظهار داشت: شکل و قالب ترانه با موسیقی پاپ سنجیده می‌شود، ما از سال 58 تا سال 76 موسیقی پاپ نداشتیم و نتوانستیم در بحث ترانه‌سرایی تدریس و کارشناسی داشته باشیم.

در این 20 سال نبودن ترانه باعث ماندگاری ترانه‌های پیش از انقلاب شد و در نتیجه مردم ما از موسیقی پاپ در آن زمان به موسیقی لس‌آنجلسی رسیدند. اما امروز می‌بینیم که اکثر جوانان به سوی موسیقی داخلی کشیده می‌شوند و این باعث خوشحالی است و جای امیدواری دارد.

امامی همچنین از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه ابراز خوشحالی کرد و گفت: خوشبختانه وزارت ارشاد در این راستا قدم مثبتی برداشته است و در روند صدور مجوز برای ترانه‌ها چه از نظر زمان و چه از نظر اعمال سلیقه‌ها طی ده سال گذشته، رو به جلو بوده است.

این ترانه‌سرا در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده موسیقی کشور گفت: به همکاران عزیزم پیشنهاد می‌کنم صبر و حوصله و دقت نظر داشته باشند و بدانند که قلم حرمت دارد و ترانه‌سرایان رسالت مهمی بر عهده دارند و باید این را بدانیم که گذر زمان و سلیقه افراد جامعه در نوع و سبک ترانه‌های آن زمان نقش بسزایی دارد.

ترانه, شعر, مسعودامامی, اهنگساز, خواننده,
آمار بازدید : 979
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500