ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 11 مهر 1394 - ساعت 14:15:45
چاپ خبر

گشایش دهه فرهنگ فارس / آواز معتمدی در جوار لسان الغیب طنین انداز شد

دهه فرهنگ استان فارس شب گذشته 10 مهرماه همزمان با عید سعید غدیر خم با اجرای اشعار حافظ توسط محمد معتمدی و گروه «نفیر» آغاز شد.

گشایش دهه فرهنگ فارس / آواز معتمدی در جوار لسان الغیب طنین انداز شد

به گزارش رادیوپدیده به نقل از هنرآنلاین، نخستین روز از دهه فرهنگ فارس با اجرای گروه کنسرت نفیر به سرپرستی محمد معتمدی قطعاتی از اشعار و موسیقی سنتی را به علاقه‌مندان فرهنگ و هنر شیراز عرضه کرد و بناست تا شهر شعر و ادب پارسی به مدت ده روز برنامه‌های متعددِ فاخری را به خود ببیند.

برای بنیان اقتصادی پویا گردشگری رویداد به پا داریم

اما در آیین گشایش دهه فرهنگ فارس و گرامیداشت یاد حافظ ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در حالی که در جمع علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب استان فارس در سرسرای کتابخانه ملی فارس سخن می‌گفت، از حافظ و سعدی و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به عنوان نمادهای هویتی شهر شیراز یاد کرد و عنوان کرد: باید با بهره‌گیری از این نمادهای شاخص، گردشگری فرهنگی و ادبی را در شیراز ایجاد و تقویت و از این طریق به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کنیم.

بهزاد مریدی، تاثیرپذیری گوته شاعر شهیر آلمانی از حافظ شیرازی را یادآور شد و افزود: اگر آلمان‌ها از گوته سرمایه‌ای برای گردشگری ادبی در آن سامان بهره گرفته‌اند، به طور قطع حافظ نیز می‌تواند چنین جایگاهی داشته باشد و همچنین سعدی و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع).

او تاکید کرد: باید گردشگری ادبی را پویا نگه داشت تا به شکوفایی اقتصاد کشور کمک شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای گرامیداشت دهه فرهنگ از عید سعید غدیر تا بیستم مهرماه یادروز حافظ گفت: کتاب حافظ مرجعی برای پاسخ به نیازهای انسانی است.

او افزود: ما اینجا جمع نشده‌ایم که حافظ را بشناسیم؛ بلکه می‌خواهیم از طریق حافظ به جهان شناسی برسیم.

مریدی با بیان این که حافظ ما را به جان شناسانده است، گفت: حافظ همواره مرجعی برای انسان شناسی بوده است و ما باید زمینه بهره‌مندی بیشتر جهان از فرهنگ حافظ را فراهم کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به جان باختن حجاج بیت الله الحرام در حادثه مکه و فاجعه منا گفت: امروز به خاطر عید غدیر هم خوشحال هستیم و هم از این که جانباختگان ما در عربستان ناآرامیده‌اند، غمگین هستیم و انتظاری سخت را برای بازگشت آنها می‌کشیم.

وی گفت: عید غدیر هویت ما است چنانچه حافظ و سعدی هویت ما هستند و از این رو نمی‌توانیم این روز عزیز و عید بزرگ را شاد نباشیم.

بازگشت به هویت غنی رمز ماندگاری فرهنگ در جهان امروز است

هادی پژوهش جهرمی هم در آیین گشایش دهه فرهنگ و گرامیداشت یاد حافظ در شیراز ضمن گرامیداشت عید سعید غدیر، یاد و خاطره جان باختگان حادثه مکه و فاجعه منا را تسلیت گفت و اظهار کرد: استان فارس شنبه یا یکشنبه پذیرای جانباختگان فاجعه منا خواهد بود.

پژوهش افزود: این رجعت و بازگشت فرهنگی به معنای کنار گذاشتن پدیده‌های نو نیست، بلکه این پدیده‌ها را باید بومی کنیم و با آداب و سنن خود همراه کنیم و در فرهنگ غنی خود ادغام کنیم تا بتوانیم هویت فرهنگی خود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در غیر اینصورت، دچار بی هویتی، حیرت و سرگردانی خواهیم شد.

معاون استاندار فارس با بیان این که باید کلمات و اشعار حافظ و سعدی را زیبا و صحیح تفسیر کنیم، گفت: نداشتن نومیدی و یاس در تفکر و جهان بینی حافظ را امروز باید احیا کنیم و در جامعه به کار بندیم و از خود و از فرهنگ خود بیگانه نباشیم.

وی گفت: در حالی که ما از یک غنای فرهنگی برخورداریم اما برخی در جامعه گاه احساس می‌کنند در برابر فرهنگ وارداتی کمبود داریم یا مغلوب هستیم؛ صد حیف و افسوس که با داشتن حافظ، سعدی، فردوسی، سنایی و دیگر بزرگان آسمان ادب و عرفان در سرگردانی و حیرت به سر می‌بریم.

پژوهش اظهار کرد: اگر بخواهیم هویت اصیل ایرانی اسلامی را حفظ کنیم و در برابر تندبادهای سنگین و هجمه‌های فرهنگی استوار و مستقل باشیم باید به داشته‌های خویش برگردیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در ادامه گفت: تمدن ایرانی در دوران کهن هیچ هماوردی را در مقابل نمی‌دید و از دیوارهای چین تا شمال آفریقا تفکر و اندیشه ایرانی با رافت جاری بوده است نه با زور و اجبار؛ بعد از اسلام، زیبایی و لطافت آیین الهی این تمدن را تکمیل کرد.

پژوهش در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد حافظ شاعر بلندآوازه ایران گفت: اگر حافظ را با دیگر شعرا مقایسه کنیم، ویژگی خاصی نسبت به دیگر ستارگان علم و ادب و عرفان دارد.

وی ادامه داد: دیگران ممکن است یک یا دو صفت را در خود جمع کرده باشند اما حافظ بسیاری از صفت‌ها و ویژگی‌های در خور یک شاعر بزرگ را در خود جمع کرده است.

معاون استاندار فارس اظهار کرد: اگر حافظ در جایی از حاکمی اسم می‌برد از سر پند و اندرزدهی است بر خلاف برخی شاعران که گاه به دنبال چاپلوسی حاکمان بودند اما در ساحت و فکر و اندیشه حافظ چنین چیزی نیست.

وی گفت: حافظ شاعری بدبین به حیات و عالم خلقت نیست و نومیدی در اشعار حافظ دیده نمی‌شود بلکه امید هست، نشاط و شور هست و او با خوش بینی به جهان می‌نگرد و این فرهنگ و نوع نگاه را باید درجامعه امروز تسری داد.

برنامه های ویژه دهه فرهنگ و گرامیداشت حافظ در شیراز بمدت 10شب تا بیستم مهرماه یادروز این حافظ شهیر و بلندآوازه ایران ادامه دارد.

افتتاحیه, دهه فرهنگ فارس, حافظ, شیراز,
آمار بازدید : 1,386
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500