ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : یک‌شنبه 12 مهر 1394 - ساعت 14:12:17
چاپ خبر

آغاز همدلی آیین‌های سنتی ایرانی در دیار حافظ / دهه فرهنگ فارس میزبان هنرمندان نواحی ایران شد

آغازگر برنامه‌های شب دوم دهه فرهنگ و یادروز حافظ با نماهنگی از آداب و رسوم مردم خراسان شمالی در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود که به دلیل حاثه جانگداز جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان منا رنگ و بویی خاص دشت و به احترام این هموطنان مسلمان، برای دیگر استان‌ها و اجرای برنامه‌های آنها تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.

آغاز همدلی آیین‌های سنتی ایرانی در دیار حافظ / دهه فرهنگ فارس میزبان هنرمندان نواحی ایران شد

 از آنجا که امروز عرصه هنر، میدان رفاقت، همدلی و هم‌زبانی است و برگزاری آیین‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری؛ اصالتی به قدمت همدلی در وانفسای گسست آدمهاست، برگزاری آیین‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و بعضا بومی، حکایتی از هزاران سال اصالتِ فرهنگی است که تلاش می‌کند آدم‌ها را کنار هم بنشاند و همدلی و شادی برای آنها به ارمغان آورد.

در حالی که در روزگار وانفسای گسست نسل‌ها، این گنجینه‌های ارزشمند رو به زوال هستند، دهه فرهنگ فارس به عنوان نمادی از تلاش و همدلی، با حضور خود جوشِ گروه‌های مختلف هنریِ مردمی، در شهر شعر و ادب پارسی با برنامه‌های متعددِ فاخر ، در حال برگزاری است.

دومین روز از این رویداد هنری که با استقبال گرم گردشگران خارجی و شهروندان شیرازی روبه رو شد، هنرمندان نواحی ایران شامل گروه‌هایی از خطه خراسان شمالی و بجنورد، با آواها و نواهای بومی و محلی خود به اجرای موسیقی فاخر خود پرداختند.

در این روز، که گردشگران خارجی نیز حضور پر رنگی داشتند، برنامه‌های یادروز حافظ و دهه فرهنگ با روایت خوانی استاد روشن گل‌افروز از خراسان شمالی پی گرفته شد و سپس شعر خوانی و معرفی فرهنگ آن استان توسط هنرمندان اجرا شد.

مراد رستگاری نیز از استان یادشده آواهای ویژه دیارش را اجرا کرد و گروه هنری آیینی گل محمدی نیز نمادهای محلی خود را برای حضار بر روی صحنه به نمایش گذاشت.

در پایان این آیین، بخش دوم از روایت خوانی استاد روشن گل افروز در برنامه اجرا و بعد از آن در شب خراسان شمالی، مراسم آیینی محلی بر روی صحنه نمایش داده شد و توسط معاون هنری از هنرمندان حاضر در این آیین که از بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) آمده بودند تجلیل شد.

جشنواره اقوام ایرانی که در دهه فرهنگ و یادروز حافظ به مدت 10 شب در فارس گهواره تمدنی ایران زمین برپا است و در دومین شب خود به هنرمندان خراسان شمالی اختصاص یافت.

از این روز به ترتیب هنرمندان خراسان شمالی، چهار محال بختیاری، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی؛ آذربایجان شرقی؛ بوشهر به اجرای برنامه می‌پردازند و هرکدام هنر و فرهنگ‌ها و آداب و رسوم اقوام خود را برای شیرازی‌ها به نمایش می‌گذارند.

بزرگداشت حافظ با عنوان دهه فرهنگ از 10 تا 20 مهرماه در گذر هنر و تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حال برگزاری‌ است.

ایین های سنتی, ایرانی, شیراز, هنرمندان نواحی,
آمار بازدید : 1,043
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500