ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 27 مهر 1394 - ساعت 13:29:38
چاپ خبر

مستر کلاس آهنگسازی پروفسور «مارتون اسرایلیان» آغاز شد

مستر کلاس آهنگسازی پروفسور «مارتون اسرایلیان» در تهران به مدت یک ماه آغاز شد. کلاس‌های این آهنگساز و مدرس کنسرواتوار کومیتاس ارمنستان از روز بیست و پنجم مهرماه در محل آکادمی موسیقی پنج خط دایر شده است. مارتون اسرایلیان در طول مدت اقامت خود در ایران تجربیات بیش از نیم قرن آهنگسازی خود را در اختیار هنرجویانی که در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند قرار می‌دهد.

مستر کلاس آهنگسازی پروفسور «مارتون اسرایلیان» آغاز شد

به گزارش رادیو پدیده به نقل از موسیقی ما، نهایتا هم هنرجویانی که این دوره را با موفقیت به پایان برسانند گواهی شرکت در این مستر کلاس با امضای پروفسور اسرایلیان را دریافت خواهند کرد. علاقه‌مندان برای ثبت نام با توجه به ظرفیت محدود کلاس‌ها می‌توانند از طریق آکادمی موسیقی پنج خط و شماره تماس 88033852 اقدام نمایند.

پروفسور مارتون اسرایلیان یکی از آهنگسازان مطرح ارمنستان است که سال 1938 در پایتخت این کشور متولد شد. او پس از آشنایی با ساز کمانچه به هنرستان موسیقی ایروان راه پیدا کرد. او سپس وارد کنسرواتوار ایروان شد و آثار متعددی را تا کنون برای ارکستر سمفونیک، آنسامبل‌های مختلف و فیلم و تئاترهای گوناگون نوشته است. اسرایلیان علاوه بر دوره کنسرواتوار، دوره فوق تخصصی موسیقی با عنوان «آسپیرانتور» را هم سپری کرده و هنوز هم آثارش در ارکسترهای سمفونیک اروپا خصوصا کشورهای بلوک شرق اجرا می‌شود.

این آهنگساز مطرح سال گذشته هم برای برگزاری یک مسترکلاس به ایران سفر کرده بود که آن زمان در گفتگو با روزنامه اعتماد درباره سبک و شیوه آهنگسازی خود اعلام کرده بود:« من وقتی وارد عالم موسيقی شدم به واسطه اينكه كمانچه می زدم و فضای خانه مان با موسيقی فولكور عجين بود و تقريبا همه در خانه مان آواز می خواندند، بالطبع به موسيقی اصيل گرايش بيشتری داشتم. در اصل تمام زندگی من به موسيقی های سنتی، فولكلور و شهری خلاصه می شد و با موسيقی كلاسيک رابطه يی نداشتم ولی وقتی وارد عالم موسيقی كلاسيک شدم قطعات كوچكی برای پيانو و وكال نوشتم و تمام سعی ام را كردم كه در اين قطعات از موسيقی فولكلور استفاده نكنم. هرچند گاهی پيش می آمد كه اساتيد ما يک خط ملودی فولكلور به ما می دادند و از ما می خواستند آن را برای گروه كر چهار صدايی تنظيم كنيم اما به هر حال چون من كمانچه زده بودم و با مقام های موسيقی اصيل آشنايی داشتم، وقتی در زمينه موسيقی كلاسيک شروع به فعاليت كردم به خودم فشار می آوردم كه از موسيقی فولكلور استفاده نكنم اما بعدها متوجه شدم با اينكه هميشه تلاش كرده ام از موسيقی سنتی و فولكلور دور باشم، ناخواسته در آثارم ريتم ها، تم ها و ملودی هايی از موسيقی اصيل وجود دارد. هر چند من مثل آرام خاچاطوريان نيامدم يک تم را عينا بردارم و بسط و گسترش دهم بلكه برخی فرازهای ملوديک و ريتميک اين موسيقی را گرفته و در آثارم استفاده كردم. به نظر من بد نيست كه يک آهنگساز ملودی را از موسيقی اصيل بگيرد و از آن استفاده كند اما بايد بداند كه اين تم ها قرار نيست او را از قالب موسيقی خودش دور كند. مثلا قطعه «رقص شمشير خاچاطوريان» را كه همه اركسترها اجرا می كنند، در نظر بگيريد... در همين رقص شمشير هم برخی قسمت ها حالت و تم ارمنی دارند كه از يک رقص فولكلور گرفته شده اند اما همين تم به خوبی و با استادی تمام در طول قطعه آورده شده و حس عجيبی در شنونده ايجاد می كند. من در آثارم هيچ وقت سعی نكردم يک ملودی را به طور كامل بردارم و از آن استفاده كنم بلكه از ريتم ها، تم ها، مايه ها و الگوهای ملوديك موسيقی فولكلور بهره جسته ام. من آهنگساز عاشقی هستم كه وقتی اثری را خلق می كند به نوازنده ها و مخاطبانش هم فكر می كند تا آنها هم لذت ببرند. تصور می كنم يک آهنگساز بايد عاشق كارش باشد و در هنرش به حدی برسد كه اگر در يك كنسرت در كنار آثار موزيسين هاي بزرگ و قديمی اثری از او را اجرا كردند، اثرش همسطح و اندازه آثار مفاخر موسيقی كلاسيک باشد.»

آهنگسازان ایرانی هم تا کنون زیر نظر این مدرس کنسرواتوار کومیتاس آموزش دیده‌اند که از جمله می‌توان به «مهیار علیزاده»، «حمید عسگری» و «آرش تیموریان» اشاره کرد.

مسترکلاس, آهنگسازی, مارتون اسرایلیان, کنسرواتور, آکادمی موسیقی,
آمار بازدید : 1,170
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500