ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : سه‌شنبه 28 مهر 1394 - ساعت 12:29:28
چاپ خبر

جنبش موسیقیایی در گالری هنر امروز

10 سال پوستر رویدادهای موسیقایی تالار رودکی در گالری هنر امروز مرور می‌شود.

جنبش موسیقیایی در گالری هنر امروز

آزاده سیدآقایی مدیر گالری هنرامروز درباره نمایشگاه "جنبش موسیقیایی" که از 28 تا 30 مهرماه در این گالری برگزار می‎شود به خبرنگار تجسمی هنر آنلاین گفت: در این نمایشگاه 35 پوستر از موسیقی تهران در سال‎های 1246 تا 1356 به نمایش گذاشته شده است. این پوسترها به برنامه‎ایی تعلق دارد که در این مدت زمان 10 ساله در تالار رودکی برگزار شده‎اند و آقای پندار نیک‏‎‌بین در یک پروژه پژوهشی آنها را جمع‎آوری کرده است. 

وی با اشاره به این نکته که پوسترهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه آثار دو هنرمند معاصر بهزاد حاتم و صادق بریرانی هستند، ادامه داد: در نگاه تحقیقاتی آقای نیک‏‌بین موضوع تاثیر موسیقی بر طراحی گرافیک و انتقال مفهوم موسیقی در رسانه‌ای دیداری به نام پوستر بسیار مهم بوده است؛ زیرا موجب می‎شوند آنچه مخاطب قراراست در اجرا بشنود به شکلی بصری در پوستر وجود داشته و قابل لمس باشد.

مدیر گالری هنر امروز درباره این نمایشگاه افزود: آنچه در مورد این نمایشگاه می‏‌تواند قابل توجه باشد این است که در شرایط کنونی رویکرد هنرمندان عرصه موسیقی به گرافیک و طراحی پوستر آثار و کنسرت‏‌ها رویکردی ساده‎انگارانه است در حالی که ما سابقه بسیاری در بیان هنری رویدادهای موسیقی دارم که می‌تواند دوباره مورد توجه باشد.

پندار نیک‌بین جمع‎آوری‎کننده این مجموعه که اکنون در ایران حضور ندارد در یادداشتی بر این نمایشگاه نوشته است: "هدف از جمع‌آوری و انتخاب نام مجموعه پوسترهای موسیقی که در گالری هنر امروز به‌نمایش درمی‌آید. اولویت هدف مجموعه‌ حاضر گفت‌وگویی‌ست دیداری با هنرمندان عرصه‌ی موسیقی دوران حاضر؛ آثار پیش رو منتخبی‌ست از پوسترهای اجراهای متفاوت موسیقی در ده‌سال نخست فعالیتِ مجموعه‌ی رودکی که هنرمندانِ پیشکسوت‌مان صادق بریرانی و بهزاد حاتم خلق و ثبت کرده‌اند. آن‌چه در مرحله‌ی نخست از دیدنِ این پوسترها درک و دریافت می‌شود جنبشی‌ است که موسیقی توانسته است در رگ طراحی گرافیک ایجاد کند و هر پوستر جدا از وظیفه‌ اطلاع‌رسانی‌ پیرامون آن اجرای به‌خصوص، خود به تنهایی یک اثر هنری دیداری‌ است که همسو با مضمون اجرای موسیقی خلق شده است و می‌توان برای بررسی ریشه‌های رشد طراحی گرافیک در ایران به آن‌ها رجوع کرد، در این مجموعه به‌خوبی می‌توان لمس کرد که سپردن طراحی پوستر برای اجرای موسیقی به هنرمندی که گرافیک را صنعت نمی‌داند و از دید هنرمندانه و پشتوانه‌ای آگاهانه‌ از فرهنگ و هنر برخوردار است تا چه اندازه می‌تواند به هویت دیداری موسیقی ارزش بخشد و باعث جذب، شوق و شور در مخاطب شود. حال نتیجه‌ این پرگویی‌ها را می‌توان این چنین مختصر شرح داد: اکنون پس‌از گذشت سال‌ها که به لطف و همت مسئولین وزارت ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی شاهد تعداد بسیار زیاد اجراهای گوناگون و ارزشمند موسیقی‌ هستیم آیا وقت آن نرسیده است که هنرمندان عرصه‌ موسیقی برای پوسترهای اجراهای موسیقی‌شان به‌جای بسنده کردن به حضور عکس‌شان روی پوستر، سراغ طراحانی بروند تا از طرفی هویت دیداری آثارشان درخشان شود و از طرفی دیگر راهی ایجاد کنند تا موسیقی جنبش خود را زیر پوست دیگر هنرهای هم‌راهش به‌حرکت در بیاورد؟ مگر نه این‌که موسیقی والاترین هنرهاست چنان‌که طنین موسیقی کلمات را در ذهن شاعر به حرکت و چیدمان روی کاغذ در می‌آورد یا دست نقاش را برای گذاشتن رنگ روی بوم می‌چرخاند و یا مفهوم سکانسی از فیلم را احساس عمیق‌تری می‌بخشد."

نمایشگاه پوستر "جنبش موسیقایی" از 28 تا 30 مهرماه در گالری هنر امروز به نشانی خیابان میرداماد (غرب به شرق)، نرسیده به خیابان شریعتی، رودبار شرقی (به سمت جنوب)، نبش کوچه لشگرک، شماره نوزده، طبقه سه برگزار می‏شود.

جنبش, موسیقیایی, گالری هنرامروز, تالار رودکی, پوستر,
آمار بازدید : 1,187
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500