ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 6 آبان 1394 - ساعت 13:41:36
چاپ خبر

بسیاری ازپژوهشگران از نوشتن یک خط نت عاجزند

فوادتوحیدی؛شاعر وپژوهشگردرحوزه موسیقی نواحی ضمن اعلام همکاری خود با این دوره از جشنواره به بیان حقایقی درباره موسیقی نواحی در ایران پرداخت.

بسیاری ازپژوهشگران از نوشتن یک خط نت عاجزند

به گزارش رادیوپدیده به نقل ازموسیقی فارس،فوادتوحیدیگفت: علاوه برجشنواره موسیقی نواحی امسال، برای اولین بار جشنواره فرهنگ اقوام از سوی رییس دانشگاه آزاد شهر کرمان برگزارمی‌شود. در واقع برای اولین بار شناخت اقوام وفرهنگ معنوی مورد توجه است که جشنواره بسیار خوبی است و قرار است در اسفندماه برگزار شود.
وی درپاسخ به اینکه آیا برگزاری چنین جشنواره‌هایی می تواند به عنوان ویترینی برای موسیقی نواحی مختلف باشد و  تاثیرمثبت یامنفی خواهد داشت، گفت:  مسلما که برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار خوب وکاربردی است. این گونه جشنواره‌ها هم می‌توانند مفید باشند و هم مضر! من شخصا با برگزاری جشنواره ای مثل موسیقی نواحی، موافق نبودم ولی چندسالی که برگزار نشد، این عرصه از موسیقی داشت از دست می‌رفت. با این‌همه بودن این جشنواره ها بسیار بهتر از نبودنشان است، هرچند اکنون بیش از هرچیزی به نمایش(شو) شبیه اند، بخصوص وقتی درتهران برگزار می‌شد.عموما درتهران از موسیقی نواحی استقبال نمی‌شود و این را تجربه بارها و بارها ثابت کرده است.
توحیدی افزود: این جشنواره مشترکا درتهران وکرمان برگزار‌می‌شد درحالی درکرمان با جلسات پژوهشی و استقبال خوب همراه بود که درتهران، سالن‌ها خالی می‌ماندند. اغلب هنرمندانی که درتهران اجرای برنامه داشتند، می گفتند استقبالی از آنها و اجراهایشان نشده است، سالن‌هاخالی از مخاطب موسیقی بوده و کسی برای دیدن و شنیدن کارها نیامده است. به همین دلیل همه آنها دلزده شده بودند. امسال جشنواره را به تهران آوردند، امیدواریم جشنواره خوبی باشد! در این دوره ازجشنواره بخش مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مقاله، پاورپوینت، کارگاه‌های آموزشی و رودر رویی هنرجویان و دانشجویان با اساتید درخصوص سازشناسی، فواصل بندی و ...
این پژوهشگربا اشاره به اینکه بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی به صورت حرفه ای مشغول این هنرهستند، گفت: چرا دانشگاه‌های بزرگ کشور از این هنرمندان که نمونه ای جزخود ندارند، دعوت به تدریس نمی‌شود؟ چرا از آنها دعوت نمی‌شود تا در این فضاهای آموزشی درباره موسیقی ناحیه اشان سخن بگویند و اطلاعات خود را درمعرض عموم قرار دهند؟متاسفانه در کتابهای موسیقی اطلاعات غلط بسیاری وجود دارد ، یااختلاف نظر و سلیقه بسیاری وجود دارد. مثلا فواصل موسیقی ایرانی همیشه منطبق برفواصل موسیقی کلاسیک ایرانی نیست. بعضی از فواصل دربرخی ازنواحی فاصله مطبوع به شمارمی آید و همان فاصله درناحیه ای دیگر ، خارج است و اگر غیراز آن اجرا شود، غلط به نظرمی‌رسد.
مولف دایره المعارف موسیقی نواحی کرمان اظهار داشت: یکی از فایده‌های این جشنواره این است که درکارگاه‌های آن ،کارها نت نویسی می‌شوند و دانشجویان از نزدیک با استادان به تبادل نظر می‌پردازند.خیلی از پژوهشگران موضوعاتی را به اشتباه مطرح می‌کنند، اینها همانهایی هستند که حتی یک خط نت نمی‌توانند بنویسند و ازنوشتن آن عاجزند! فقط یک ضبط صوت باخود برداشته و به نواحی مختلف رفته اند و صدای سازها و خواننده ها و ... را ضبط کرده اند. همین‌ها به یکباره حکم‌هایی صادر می‌کنند که از بیخ و ابن غلط است.
وی با بیان اینکه اینگونه از جشنواره با محاسنی همراه هستند، تاکید کرد:همین که سعی می‌شود گروه‌ها را توی دل مردم ببرند،حسن بزرگی است . دیگر حسن آن این است که وقتی به دل مردم می‌آیند از نزدیک مردم با اینها آشنا می‌شوند وبا آنها ارتباط کلامی برقرار می‌کنند وآنالیزمی‌شوند وآنالیزمی‌کنند.من معتقدم این هنرمندان باوجودی اینکه در روستا زندگی‌کنند، نباید باجشنواره بیگانه باشند .چون عموما عواملی همچون سن، نورپردازی‌های رنگارنگ  و... آنها رادرگیر خودمی‌کند  نمی‌توانند با آنها احساس راحتی کنند و اجرای خوبی داشته باشند، مخصوصاگروههایی که برای اولین بار است که در این جشنواره‌ها حضور دارند. اینها احساس بیگانگی می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنم شرایط به گونه ای فراهم شود که شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم و هنرمندان به راحتی بتوانند خود و هنرشان را درمعرض تماشاگر و مردم قرار دهند.

پژوهشگر, نت, موسیقی, فوادتوحیدی, موسیقی نواحی,
آمار بازدید : 1,313
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500