ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 11 آبان 1394 - ساعت 13:45:18
چاپ خبر

˝سوگ آواها در ایران˝نوشته جهانگیر نصر اشرفی منتشر می‌شود / موسیقی نواحی هم صاحب دایره المعارف می‌شود

جهانگیر نصر اشرفی از انتشار دو دایره المعارف موسیقی نواحی و موسیقی عاشورایی خبر داد.

˝سوگ آواها در ایران˝نوشته جهانگیر نصر اشرفی منتشر می‌شود / موسیقی نواحی هم صاحب دایره المعارف می‌شود

جهانگیر نصر اشرفی پژوهشگر موسیقی با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: مدتهاست که کار روی دایره المعارف موسیقی نواحی را آغاز کردیم و از آنجایی که این کار پروژه بزرگ و 15 هزار جلدی است انتشار آن کمی با تاخیر مواجه خواهد شد.

نصر اشرفی ادامه داد: برای این دایره المعارف از 2000 خنیاگر کمک خواسته‌ایم . این اثر شامل سه بخش اصلی بوده و بخش عظیمی از موسیقی فلات ایران را تشکیل می‌دهد. نت نویسی، تصویر و تحلیل‌گری جزوی از این دایره المعارف است. در این کار زحمات زیادی را متحمل شدیم چون می‌بایست با مدخل خنیاگرهای بومی در ارتباط بوده و از هسته‌گران آنها به صورت انفرادی کمک می‌گرفتیم به همین دلیل کار در اواسط آن به پیچیدگی غیرقابل وصفی دست پیدا کرد.

وی افزود: تمامی کارهای این دایره‌المعارف در پژوهشگاه بنده در شهر ساری بدون هیچ پشتوانه و کمک دولتی انجام شده است. 

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین درباره مشکلات موسیقی نواحی پاسخ داد: واقعیت این است که موسیقی قومی در ایران به فراخور شرایط اجتماعی، مربوط به یک مرحله از جامعه اجتماعی است. به عنوان مثال با پیشرفت و مکانیزه شدن سیستم بخشی از زندگی این افراد منسوخ شده و ما در حال ایجاد شناسنامه کاری برای آنها هستیم. در حقیقت ما دنبال این هستیم تا با انتشار این دایره‌المعارف بتوانیم برای آیندگان مان رزومه بجا گذشته تا آنها بدانند موسیقی نواحی ما چه بوده است.

این پژوهشگر موسیقی نواحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاخیر در انتشار "سوگ آواها در ایران" اشاره کرد و گفت: این پروژه موسیقایی که به سفارش مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر خواهد شد با محوریت بررسی آیین‌های موسیقی عزاداری مناطق مختلف کشور به ویژه در ایام ماه محرم و صفر در قالب 24 لوح فشرده و 5 جلد دفترچه تا پایان امسال در بازار موسیقی منتشر می‌شود.

این هنرمند ادامه داد: این مجموعه تمام نغمات و لحن‌های مربوط به آیین‌های سوگواری در همه نواحی ایران را در برمی‌گیرد به طوری که تمامی آیین‌های موسیقایی سوگواری به ویژه ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) در آن به صورت مشروح توضیح داده شده است. این مجموعه در واقع دایره‌المعارف صوتی بسیار گسترده‌ای است که می‌توان ادعا کرد تمامی الحان موسیقایی سوگ‌های ایرانی را در بر می‌گیرد. البته در این میان نمی‌توانم از تلاش زیاد پیمان بزرگ‌نیا که در پژوهش موسیقی حوزه جنوب و غرب ایران کمک زیادی کرد چشم‌پوشی کنم؛ زیرا وی کمک بسیار زیادی در این زمینه انجام داد که نشان‌دهنده آگاهی وی از موسیقی نواحی ایران است. این مجموعه موسیقایی با بهره‌گیری از مبنا، پایه و لحن‌های موسیقایی ویژه سوگواری هر منطقه ایران آماده انتشار شده است و به نوعی بازتاب بخش مهمی از اصیل‌ترین لحن‌های موسیقی ایرانی است که تاکنون کمتر در قالب یک مجموعه موسیقایی با این حجم برای علاقه‌مندان عرضه شده است. البته در بخش تهران هم تلاش کردیم که بیشتر توجه موسیقی این منطقه را معطوف به تعزیه کنیم که برای من جذاب بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قرار بود تا این اثر سال پیش منتشر شود اما میسر نشد و ما بعد از اتمام آن را تحویل برای انتشار دادیم تا در دستور کار برای انتشار قرار بگیرد. فکر می کنم فعلا در مرحله صفحه آرایی قرار دارد.

سوگ آواهادرایران, جهانگیرنصراشرفی, موسیقی نواحی, دایره المعارف, موسیقی عاشورایی,
آمار بازدید : 1,183
تعداد نظرات (1)
?
مطلع
8 سال و 147 روز و 19 ساعت و 34 دقیقه و 51 ثانیه قبل

با سلاماحتمالا اين خبر اشتباه است لطفا بيشتر بررسي نماييد. دانشنامه موسيقي نواحي ايران از سال 83 توسط مركز فرهنگي هنري پارپيرار به سرپرستي جناب اشرفي حمايت هاي ان انجام گرفته.وباتوجه به هزينه هاي سنگين پروزه مدتي متوقف شد كه انشاله با حمايت مسولين اماده انتشار خواهد شد.تلفن دفتر پارپيرار66564365/66908810

ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500