ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 12 دی 1394 - ساعت 18:55:44
چاپ خبر

کمبود بودجه را به علی رهبری گفته بودیم/ حکایت ساز شکسته پیتر

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پی لغو کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تهران توسط مدیر هنری این مجموعه، توضیحاتی را ارائه داد.

 کمبود بودجه را به علی رهبری گفته بودیم/ حکایت ساز شکسته پیتر

بهرام جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مساله لغو کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلات مالی توضیح داد: از چندی قبل درباره مساله دستمزدها و مباحث مربوط به اعتبارات ارکسترها با آقای رهبری صحبت کردیم زیرا می دانستیم اگر ما برنامه‌های کامل ارائه شده از سوی آقای رهبری را اجرا کنیم، متناسب با اعتبارات موجود یک بدهکاری فراوان برای ما بوجود می‌آید که ماجرای بحران حقوق نوازندگان ارکستر و تداخل برنامه‌ها نیز به همین دلیل بوجود آمده است.

وی افزود: ما از آقای رهبری خواهش کردیم که برنامه‌ریزی را طوری انجام دهد که روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته مجموعه ارکستر سمفونیک تهران برنامه نداشته باشد زیرا ما از آن‌سو تمرین‌ها و برنامه‌های ارکستر موسیقی ملی ایران را هم داشتیم اما فضا به گونه‌ای بود که آقای رهبری اصرار داشت تمام روزهای هفته به ارکستر سمفونیک تهران اختصاص پیدا کند ضمن اینکه با توجه به محدودیت برخی از سازها که باید بین دو ارکستر تقسیم می‌شد، به جهت این اصرار آقای رهبری، با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و در سیستم اجرایی هم ناهماهنگی‌هایی ایجاد شد.

دیر رسیدن پیتر باران به ایران و شکست ساز وی

مدیرعامل بنیاد رودکی درباره لغو کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ارول ادینچ، بیان کرد: آقای پیتر باران نوازنده خارجی این کنسرت به دلیل شرایط نامساعد جوی، یک روز دیرتر به تهران رسید که با این حساب ما یک روز کامل را از دست دادیم. ضمن اینکه بعد از ورود این هنرمند به تهران، ساز وی شکست که همین موضوع موجب مشکلات دیگری شد. رپرتوار انتخاب شده هم دارای محتوای سنگینی بود که به دلیل کمبود زمان تمرین عملاً نتوانست به کیفیت مورد نظر دست پیدا کند. بنابراین آقای رهبری اعلام کردند که به دلیل این مشکلات، نمی‌توانند کنسرت را برگزار کنند.

جمالی افزود: ارکسترها باید اجراهای خود را بر اساس امکانات موجود بچینند و طبق اعلام قبلی ما، حداقل کف اجرا به صورت ماهانه یک نوبت است که به تبع آن اقدامات لازم برای مخاطب‌سازی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام می‌گیرد. ضمن اینکه ما باید به این نکته توجه داشته باشیم بعد از پایان گرفتن ایام محرم و صفر، بیشترین کنسرت ها و برنامه های زنده برگزار می شود و در این کوران برپایی کنسرت های متعدد، شرایط سختی وجود دارد که باید برای مخاطبان خاص ارکسترها، پیش بینی ها و برنامه ریزی های زیادی را انجام داد.

وی بیان کرد: مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران بنا به وظایفی که بر عهده دارد حتما به فکر محتوا و کیفیت ارکستر و برنامه‌ها است ولی از طرفی دیگر سیستم اجرایی ارکسترها نیز باید به فکر پشتیبانی‌های لازم جهت تبلیغات و مخاطب باشد؛ موضوعی که بسیار جدی است و ما تاکید داریم که در کوران برگزاری کنسرت‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. آقای رهبری تاکید زیادی داشتند که باید تبلیغات گسترده‌ای پیرامون برگزاری کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تهران انجام پذیرد، اما همین تبلیغات گسترده نیازمند صرف هزینه‌های چند صد میلیون تومانی است که در فضای موجود واقعاً شرایط صرف این هزینه را نداریم. ما هم اکنون در فضایی حضور داریم که حقوق نوازندگان ارکستر با مشکل جدی مواجه شده است بنابراین باید در ابتدا به فکر مشکلی اصلی باشیم و بعد ماجرای تبلیغات را پیگیری کنیم.

باشگاه مخاطبان ارکسترها تا دو هفته دیگر تاسیس می شود

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به اینکه طی ماه‌های گذشته موضوع باشگاه مخاطبان ارکسترها در اولویت قرار گرفته است، بیان کرد: در این باشگاه قرار است مخاطبان فضای جدیدی را در عرصه کنسرت‌های ارکستر ملی و سمفونیک تهران تجربه کند. البته امیدواریم طی دو هفته آینده این ایده شکل اجرایی پیدا کند و ما به لحاظ مخاطبان ارکسترها گام‌های جدی را برداریم.

جمالی درباره برنامه‌های آینده ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: با تلاش‌هایی که از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، به زودی مشکل حقوق، بیمه و قرارداد نوازندگان ارکستر سمفونیک حل خواهد شد و ما دوباره شاهد فعالیت ارکسترها در این سه ماه و جشنواره موسیقی فجر خواهیم بود. بر این مبنا طی هفته‌های آینده آقای استیونسون از کشور انگلستان برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران به ایران سفر خواهند کرد. طبق برنامه ریزی های انجام گرفته ارکستر موسیقی ملی دو برنامه و ارکستر سمفونیک تهران دو برنامه در جشنواره موسیقی فجر برگزار می کنند.

هر اجرا ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هزینه دارد

مدیرعامل بنیاد رودکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: به هر ترتیب آقای رهبری دوست دارند آنچه را که در برنامه‌های پیش‌بینی شده ارکستر سمفونیک تهران ارائه داده‌اند به طور کامل اجرا شود اما ما باید به این نکته واقف باشیم که بنیاد رودکی مجری برنامه‌های تفویض‌ شده بر اساس ابلاغ اعتبارات موجود است که آقای رهبری باید به این موضوع نیز توجه داشته باشد. ضمن اینکه برای برگزاری هر کنسرت ارکستر سمفونیک تهران مبلغی بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هزینه لازم است که در دی ماه امسال ما در این زمینه با یک بحران جدی روبرو بودیم. بنابراین با توجه به تعهد ما برای برنامه‌های موظفی ارکستر سمفونیک و بنا بر منطق مدیریتی مجبور بودیم که دو برنامه را تعدیل کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: امیدوار هستیم تا آخر شهریور ماه سال ۹۵ دیگر مشکلی برای برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران بوجود نیاید و ما بتوانیم خدمتگزار هنرمندان این مجموعه موسیقایی و مخاطبان باشیم.

علی رهبری, کمبودبودجه, سازشکسته, ارکسترسمفونیک, تالار رودکی,
آمار بازدید : 1,073
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500