ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : یک‌شنبه 27 دی 1394 - ساعت 12:21:00
چاپ خبر

فرمان فتحعلیان:

با اندیشه مثبت به استقبال جشنواره برویم

فرمان فتحعلیان با تأاکید بر این‌که باید با اندیشه‌ی مثبت به استقبال جشنواره‌ی موسیقی فجر برویم، گفت: اگر امروز رقابت چندان نزدیکی را برای حضور گروه‌های مختلف در جشنواره‌ی سی و یکم نمی‌بینیم، باید به دلایلش رجوع کنیم. بازار موسیقی امروز وضع چندان خوبی ندارد.

با اندیشه مثبت به استقبال جشنواره برویم

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، فرمان فتحعلیان - خواننده - که بخش پاپ سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر را داوری می‌کند، دیدگاه‌های خود را در این‌باره بیان کرد.

این هنرمند درباره‌ی تغییرات اعمال‌شده در بخش رقابتی جشنواره‌ی پیش رو گفت: من برداشت شخصی خود را از آنچه قرار است در سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر اتفاق بیفتد، دارم. نکته‌ی جالب برای من درباره‌ی این دوره، حذف بخش داوری در اجرای صحنه‌ای است. در حالی که این بخش تا همین سال گذشته در خلال جشنواره برگزار می‌شد. از دیدگاه من، حذف این بخش را باید به‌عنوان یکی از اتفاقات خوب جشنواره موسیقی فجر در دوره‌ی سی‌ویکم بدانیم، زیرا سال‌های گذشته تمام تمرکز به سمت اجراهای لحظه‌ای و صحنه‌ای می‌رفت.

او ادامه داد:‌ با ساز و کار اتخاذشده در دوره‌ی جدید جشنواره، کارشناسی روی آثار موسیقایی منتشرشده در طول یک مدت زمان خاص صورت خواهد گرفت و این تصمیم می‌تواند تأثیرات مثبتی در کیفیت آثار تولیدی در بخش‌های مختلف موسیقی کشور داشته باشد. به این ترتیب، گروه‌هایی که استحقاق و توانایی لازم را دارند، این شانس را خواهند داشت که کارشان را مورد ارزیابی قرار دهند و بتوانند در یک رقابت حساب‌شده به‌عنوان مصنف اثر موسیقایی برتر در فاصله زمانی مشخص، انتخاب شوند.

فتحعلیان افزود: نکته‌ی دیگری که از نظر من بسیار جالب است و حتی در روز رونمایی از جشنواره باعث تعجبم شد، شرکت گروه‌های صاحب سبک و با کیفیت خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره‌ی سی‌ویکم بود. من گزینش دست‌اندرکاران جشنواره را بسیار حساب‌شده می‌دانم. برای مثال، گروه موسیقی قوالی که قرار است از کشور پاکستان در جشنواره‌ی موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازد، یکی از بزرگ‌ترین و صاحب‌نام‌ترین گروه‌های قوالی در سطح هندوستان و پاکستان است.

این خواننده معتقد است: معیار انتخاب گروه‌های خارجی برای شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فجر در این دوره فوق‌العاده بود. برای اولین‌بار است که گروه‌های موسیقی خارجی در این سطح قرار است در جشنواره‌ی موسیقی فجر شرکت کنند و همین موضوع باعث می‌شود، بزرگ‌ترین اتفاق در تاریخ موسیقی ایران بعد از انقلاب اسلامی رقم بخورد.

فتحعلیان اظهار کرد: قبلا هم گفته‌ام که گوش مردم تحت تأثیر موسیقی‌های داخلی تولیدشده در سال‌های اخیر، خراب شده است. با این توضیح، حضور گروه‌های موسیقی خارجی در این سطح می‌تواند به بازیابی و اصلاح گوش و هوش موسیقایی مردم کمک کند و سطح شعور و آگاهی مردم در زمینه‌ی موسیقی را بالا ببرد. این بخش را باید به‌عنوان مهم‌ترین نکته‌ی برجسته و متمایزکننده‌ی جشنواره‌ی سی‌ویکم در مقایسه با دوره‌های قبلی جشنواره‌ی موسیقی فجر بدانیم.

داور جشنواره‌ی موسیقی فجر با اشاره به توجه برگزارکنندگان به بخش جایزه در این دوره، گفت: قرار دادن بخش جایزه در جشنواره‌ی امسال را باید یکی دیگر از اقدامات مثبت و تأثیرگذار این دوره بدانیم. آن‌طور که آقای نوربخش در رونمایی جشنواره گفت، این جایزه بسیار ارزشمند خواهد بود و می‌تواند عنصر رقابت را که قطعا پیشرفت‌های زیادی در آینده‌ی موسیقی کشور به‌دنبال خواهد داشت، در کالبد جشنواره قرار دهد. با این توضیح، همه‌ی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره‌ی امسال آرزو خواهند کرد که بتوانند به این جایزه دست یابند.

او همچنین بیان کرد: ان‌شاءالله با یک اندیشه‌ی مثبت به استقبال جشنواره برویم. هماهنگی‌ها و تمهیدات مورد نیاز در سطح کیفیت جشنواره است و فکر می‌کنم جشنواره در این دوره با رقابت‌های سالم بین گروه‌ها و آلبوم‌های‌شان همراه خواهد بود. من همه‌چیز را درباره‌ی جشنواره‌ی سی‌ویکم مثبت می‌دانم و نکته‌ی منفی نمی‌بینم.

فتحعلیان با اشاره به برخی انتقادات درباره‌ی حضو گروه‌های جوان در جشنواره نیز تصریح کرد: با فراهم آوردن شرایط برای حضور جوانان مستعد و توانمند در جشنواره موافقم. به هر صورت همه‌ی کسانی را که در جشنواره شرکت می‌کنند که نمی‌توان در سطح بالا قرار داد. اصلا به همراهی خودم با جشنواره‌ی پاپ سال 1377 اشاره می‌کنم؛ در آن دوره به دوستانم گفتم که قرار است ما در جشنواره‌ای شرکت کنیم که هدف از آن باید پیدا کردن رفقای جدید و کسب تجربه باشد. قرار نیست ما برویم و حتما با عنوان اولی از جشنواره بیرون بیاییم. البته دست تقدیر و محبت خداوند در آن دوره روی سر ما بود و باعث شد در همان جشنواره اتفاق خوبی برای ما رقم بخورد.

او اظهار کرد: هدف همه برای شرکت در جشنواره، آن چیزی که من و دوستانم به خاطرش در جشنواره سال 1377 شرکت کردیم، نیست. هر کسی در زمینه‌ی موسیقی با کیفیت مناسب کار کرده باشد، قطعا راهی برای حضورش در جشنواره وجود دارد، اما تأکید دارم که باید حرف تازه‌ای برای گفتن وجود داشته باشد. اگر امروز رقابت چندان نزدیکی را برای حضور گروه‌های مختلف در جشنواره‌ی سی‌ویکم نمی‌بینیم، باید به دلایلش رجوع کنیم.

وی ادامه داد: در طول مدت زمانی که محدوده‌ی رصد آثار موسیقایی توسط داوران است، چند کار هنری انجام شده که واقعا جذاب باشد و نوآوری و کیفیتی در سطح فوق‌العاده دارد؟ باید بپذیریم که بازار موسیقی امروز ما حرف چندانی برای گفتن ندارد و در این بخش خبری نیست. محتوای کارهای موسیقایی امروز ما بسیار ضعیف است. شخصا در طول دو سال اخیر، گروه موسیقی را ندیدم که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد، از تنظیم و سطح هنری فوق‌العاده‌ای بهره گرفته باشد یا تحلیل خاصی را مطرح کند. ما برای رقم زدن یک اتفاق هنری خاص در زمینه‌ی موسیقی دچار ضعف منبع هستیم. در سال‌های گذشته، گوش‌ها به‌قدری خراب شده که شاید برای بازیابی آن به زمانی بیش از آنچه گذشته نیاز باشد.

این هنرمند همچنین اضافه کرد: اگر جشنواره‌ی موسیقی در سال‌های اخیر خلوت بوده و مردم برای شرکت در آن تمایل چندانی نداشته‌اند، به این دلیل است که گروهی را نمی‌بینند که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد تا به آن واسطه نظر مردم برای پر کردن سالن‌ها در ایام جشنواره جلب شود. شکل‌گیری این وضعیت را متأسفانه باید به گردن خود هنرمندان فعال در زمینه موسیقی بیندازم. اگر به تونالیته‌ی صدای خواننده‌ها در بازار امروز موسیقی دقت کنید درخواهید یافت که همه در یک رنج قرار دارند. گروه‌های موسیقی برای کارشان تلاش می‌کنند، اما رنگ و جنس متفاوتی از صدا در موسیقی را ارائه نمی‌کنند.

فرمان فتحعلیان, اندیشه, مثبت, جشنواره موسیقی فجر, سی ویکم,
آمار بازدید : 979
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500