ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 5 اسفند 1394 - ساعت 19:53:34
چاپ خبر

محسن رجب پور: می‌خواهم ضعف‌های «استیج» و «نکست پرشین استار» را نشان دهم

مدت‌ها است که از گوشه و کنار شنیده می‌شود که «ترانه شرقی» و «محسن رجب‌پور» به عنوان یکی از مهم‌ترین تهیه‌کنندگان موسیقی ایران، قرار است چند چهره جدید را معرفی کند. همچنین زمزمه تشکیل اولین آکادمی کشف استعدادهای موسیقی هم از سوی رجب‌پور مطرح شده است.

محسن رجب پور: می‌خواهم ضعف‌های «استیج» و «نکست پرشین استار» را نشان دهم

 دوره استعدادهای موسیقی ایران
پس از یک دوره کم‌کاری که برای خیلی از علاقه‌مندان موسیقی هم جای سؤال داشت، رجب‌پور با دستی پر بازگشته است. او درباره فعالیت‌های این روزهای خود و شرکت‌اش می‌گوید: «شرکت ترانه شرقی هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری اولین دوره استعدادیابی در عرصه موسیقی در ایران (Iranian Music Talents) انجام داده است.» این دوره استعدادیابی موسیقی ایران، با نام «یادواره نیما وارسته» نام‌گذاری شده و رجب‌پور درباره انتخاب این عنوان می‌گوید: «نیما جزو معدود هنرمندانی بود که بین ما نیست و عضو مهمی در حوزه پروداکشن (تهیه و تولید) موسیقی پاپ ایران بوده است.»
 
 انتشار آثار جدید ترانه شرقی
فرآیند برگزاری این دوره استعدادیابی از انتشار قطعات چهره‌های جدید ترانه شرقی آغاز خواهد شد: «ما کارمان را از 15 اسفند آغاز می‌کنیم. در بهار 95 فرآیند جذب استعدادهای جدید در همه حوزه‌های موسیقی پاپ از جمله اجرا، آهنگسازی، ترانه‌سرایی، تنظیم، نوازندگی و... آغاز می‌شود. وب‌سایت این دوره آماده شده و به زودی از آن رونمایی می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در حوزه‌های مختلف ثبت‌نام کنند. با همین پشتوانه، پس از چند سال، 5 اثر جدید از شرکت ترانه شرقی منتشر خواهد شد که این آثار از 5 هنرمند جدید تا 15 اسفند منتشر می‌شود و این شروعی است برای کارهای آینده ترانه شرقی.»
 
رجب‌پور معتقد است نقش یک تهیه‌کننده موسیقی با یک سرمایه‌گذار در این عرصه بسیار متفاوت است و باید بتواند جامعه مخاطب و محصولات روز بازار را تحلیل کند: «ما سال‌ها است برای بخشی از ایرانیان که من نامش را «گوش شنیداری جامعه» گذاشته‌ام، برنامه‌ریزی کرده‌ایم. این «گوش شنیداری جامعه» همه هم‌وطنان داخل و خارج کشور ما هستند که بین 12 تا 70 سال سن دارند و موسیقی را به شکل کاملاً خواسته و آگاهانه گوش می‌کنند. خواسته‌ها و علایق موسیقیایی این جامعه مخاطب بر اساس شرایط سنی و علاقه‌مندی‌های متفاوت سنین مختلف، از 12 سالگی تا 70 سالگی چند بار تغییر می‌کند. به همین دلیل هم ما در این دوره فعالیت‌های ترانه شرقی، برای رده‌های سنی مختلف، چهره‌های جدیدی را معرفی می‌کنیم.»
 
او درباره محصولات جدید این چهره‌ها می‌گوید: «این چهره‌ها، هرکدام یک آلبوم آماده دارند که ما در این مقطع، آلبوم‌هایشان را منتشر نمی‌کنیم. از 15 اسفند 94 تا پایان تابستان 95 از هر یک از این هنرمندان بیش از 10 قطعه منتشر خواهیم کرد.»
 
 «استیج» و «نکست پرشین استار» مشکلات بزرگی دارند
به نظر می‌رسد انتشار این قطعات در امتداد برگزاری دوره استعدادیابی است که پیش از این درباره‌اش صحبت شد. محسن رجب‌پور این مسأله را تأیید می‌کند: «این قطعات را منتشر می‌کنیم تا نشان بدهیم که این مرکز استعدادیابی که تحت لوگوی ترانه شرقی فعالیت خواهد کرد، دنبال هنرمندانی است که بر خلاف مسابقات تلویزیونی ماهواره‌ای مثل «استیج»، «آکادمی»، «نکست پرشین استار» و بقیه، مقلد کسی نیستند. من معتقدم بزرگ‌ترین نقص این برنامه‌ها در تمام سال‌های گذشته این است که تلاش می‌کنند حتی کسی را که فقط پتانسیل خواندن دارد، شبیه کس دیگری نمایش بدهند. از طرفی بحث تجاری این مسابقات بر بحث هنری آنها می‌چربد. پشت پرده‌های آن‌چنانی هم داشته‌اند که به آنها کاری نداریم. ضمناً هیچ فکر کرده‌اید در تمام این سال‌ها، چند هنرمند از این مسابقات به عرصه حرفه‌ای موسیقی راه پیدا کرده‌اند؟»
 
 چرا مسابقات ماهواره‌ای خروجی ندارند؟
رجب‌پور دلیل خروجی نداشتن این برنامه‌ها را این‌طور تحلیل می‌کند: «این برنامه‌ها، دو ضعف اصلی دارند؛ اول اینکه تهیه‌کننده (که نقش اساسی در ارائه یک اثر موسیقی و تطبیق‌اش با آنچه مخاطب فارسی‌زبان می‌پسندد، دارد) در این برنامه‌ها نقشی ندارد و فقط هنرمندان درباره کارها اظهار نظرمی‌کنند. حتی در «نکست پرشین استار» هم که یک تهیه‌کننده قدیمی حضور دارد، نقدها فقط از زاویه هنری روی آثار انجام می‌شود. فراموش نکنیم که در دنیا هم کارهای هنری بسیار زیادی تولید می‌شود که فقط 5 درصد جامعه آنها را می‌شنوند. به همین دلیل هم این برنامه‌ها خروجی نداشته‌اند. در صورتی که مثلاً «سایمون کاول» هر سال چند چهره جدید معرفی می‌کند.»
 
مدیر «ترانه شرقی» درباره تفاوت‌های اساسی دوره استعدادیابی ترانه شرقی و این مسابقات ماهواره‌ای عقیده دارد: «ما کسی را شبیه کس دیگری نمی‌خواهیم. معرفی یک چهره جدید باید با سبک و استایل جدیدی همراه باشد تا با هویت جدیدی به جامعه نشان داده شود. ما آرتیست‌های جدید را به جامعه مخاطب شنیداری معرفی می‌کنیم. کارنامه ما نشان می‌دهد که افرادی که تاکنون معرفی کرده‌ایم، شناسنامه کاری مخصوص به خود دارند؛ آریان، بنیامین، بابک جهانبخش، گروه کارو و... ما با این چهره ها کار کرده‌ایم؛ چون داشته‌ها و پتانسیلی بیش از آنچه در بازار وجود داشت، داشتند. خود این افرادی که طی یک سال گذشته در این پروژه بزرگ ما حضور داشته‌اند، اذعان دارند که امروز همان هنرمند یک سال پیش نیستند. البته در این پروژه هنرمندان عزیزی مثل سامان امامی، صابر محرابی، نیکتا مرتضوی و فرشاد یزدی به ما کمک کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنم.»
 
 معرفی استعدادهای جدید ترانه شرقی
 
- سپهر شاکری: خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده جوانی است که رده سنی تین‌ایجرها و جوانان را پوشش می‌دهد.
 
- مهرزاد امیرخانی: ترانه‌سرایی است که با زنده‌یاد پاشایی همکاری نزدیکی داشت و خودش هم چند قطعه منتشر کرده بود. سبک جدید کار او با همکاری یک هنرمند دیگر به نام آرمان امامی در فضای R&B است. این دو هنرمند هم رده سنی 20 تا 40 سال را پوشش می‌دهند.
 
- حامد همایون: موسیقی پاپ-تلفیقی و جدی‌تری اجرا می‌کند. همایون هم مخاطبان 25 تا 50 ساله را جذب می‌کند.
 
- کوک بند: در زمینه موسیقی راک فعالیت می‌کنند. پدرام مرندیز آهنگساز و نوازنده قدیمی موسیقی پاپ سرپرست گروه است و همراه با روزبه اسدی خوانندگان گروه را تشکیل می‌دهند. علیرضا طباطبایی (درامز)، بابک ریاحی‌پور (گیتار بیس)، ماکان حافظی (گیتار)، پاشا یثربی (کیبورد) و کیوان بهرامی (پرکاشن) نوازندگان گروه کوک هستند. آلبوم کوک بند به نام «شهر خاموش» به زودی منتشر می‌شود و بهار 95 هم کنسرت خواهند داشت.
 
- میلاد: هنرمند خوب دیگری است که در این پروژه حضور دارد و امیدواریم قبل از نوروز بتوانیم از او آثاری منتشر کنیم.
 
- لیانا نجفی: خانم هنرمندی است که قرار است برای خانم‌ها برنامه اجرا کند. نیمی از قطعات‌اش آماده شده و از سال آینده، اجراهای ویژه‌اش برای خانم‌ها را آغاز می‌کند. ما همه کارهایمان در چارچوب است و از آنجا که آثار خانم‌ها مجوز انتشار عمومی دریافت نمی‌کند، آثار لیانا فقط برای اجراهای زنده آماده می‌شود. اصولاً کنسرت‌های خانم‌ها اجرای ترکیبی از قطعات خوانندگان قبل از انقلاب و بیشتر شبیه مهمانی‌های خانم‌ها است. ما قصد چنین کاری را نداریم. ایشان با استایل ویژه خود برای خانم‌ها اجرا می‌کند.

منبع: موسیقی ما

محسن رجب پور, استیج, نکست پرشین استار, ترانه شرقی, موسیقی, ضعف,
آمار بازدید : 2,025
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500