ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 - ساعت 13:49:31
چاپ خبر

ما در مرز باریک بین خلأ و سیاه‌چاله‌ها ایستاده‌ایم

نخستین آلبوم گروه آلترناتیو راک «مون‌هد» به نام «افق رویداد» با حضور کارشناسان و دوستداران این گروه در کتابفروشی «هنوز» نقد و بررسی شد.

ما در مرز باریک بین خلأ و سیاه‌چاله‌ها ایستاده‌ایم

به گزارش رادیوپدیده به نقل از موسیقی ما، امیر بهاری، منتقد و روزنامه‌نگار در ابتدای این برنامه به خاستگاه متفاوت «مون‌هد» در جریان راک ایران اشاره کرد و گفت: «گروه «مون‌هد» امروز یکی از نماینده‌های موسیقی پیشرو ایران است. این آلبوم مدرن، در شهری به غیر از تهران منتشر شده و متن آهنگ‌های آن نیز منحصربه‌فرد و بدیع است.»
 
او زیست مشترک اعضای گروه را یکی از نکات تأثیرگذار در آلبوم دانست و گفت: «گروه مون‌هد مانند نود درصد گروه‌هایی که آلبوم‌هایشان در پایتخت تولید می‌شود، نوازنده‌های شاخص و شناخته شده‌ای ندارد و زندگی نوازندگان آنها در شهر رشت و زیست مشترک آنها با هم، نکته مهمی در آثار تولید شده این گروه است.»
 
این روزنگار حوزه موسیقی در تشریح جریان آلترناتیو موسیقی در کشور گفت: «گر قرار باشد درباره موسیقی آلترناتیو صحبت کنیم، این آلبوم یک نمونه درست از این نوع موسیقی در ایران است که شکل تولید و مخاطب‌شناسی نیز با این جریان هماهنگ است.»
 
بهاری حمایت از گروه‌های این‌چنین را مهم دانست و گفت: «سینا چراغی به عنوان تهیه‌کننده در حمایت از جریان‌های مستقل تنها است و باید از آلبوم‌های گروه‌های مستقل حمایت شود.»
 
مرز بین خلأ و پرتاب به سیاه‌چاله‌ها
علیرضا تهرانی، کارشناس، آهنگساز و خواننده نیز در این نشست به تحلیل شعر و کلام در آثار «مون‌هد» پرداخت. او به سه فرم ترانه در موسیقی راک کشور اشاره کرد و گفت: «دسته اول گروه‌های راکی هستند که از اشعار کلاسیک و سپید استفاده می‌کنند. این گروه‌ها در بند قواعد عروضی شعر کلاسیک و قواعد وزنی شعر نیمایی محصور می‌شوند. دومین دسته گروه‌های هستند که از ترانه‌سرایان موسیقی پاپ برای موسیقی که تنظیم راک دارد، استفاده می‌کنند. آثار گروه دوم بسیار شبیه موسیقی پاپ است و صرفاً استفاده از گیتار دیستروشن می‌تواند به آنها نام گروه راک بدهد؛ اما ما می‌بینیم که ملودی‌ها و شعرهای این دسته، جنسیت پاپ دارند و علی‌رغم اینکه خود را سلطان این نوع موسیقی می‌دانند، اما این‌طور نیست.»
 
تهرانی اما اهمیت گروه «مون‌هد» را قرار گرفتن آنها در دسته سوم دانست و توضیح داد: «نوع سوم، گروه‌هایی هستند که به تازگی در حال شکوفایی‌اند. این نوع گروه‌ها خودشان ترانه‌هایشان را می‌نویسند. آنها موسیقی خود را درگیر ترانه نکرده‌اند و ترانه را به بند کشیده‌اند.»
 
او با اشاره به ترانه‌های گروه «مون‌هد» ادامه داد: «مون‌هد با چند کلمه موجز خلق ترانه کرده و توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. «افق رویداد» صرفاً با تکرار چند واژه مخاطب را با موسیقی می‌کند و این اهمیت ترانه‌های این گروه است.»
 
او با اشاره به نمونه‌های خارجی چنین گروه‌هایی گفت: «وقتی ترانه صحیح باشد، حتی با بدآهنگ‌ترین زبان دنیا هم اثری تولید می‌شود که مردم جهان به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.»
 
تهرانی همچنین به وحدت تماتیک آلبوم اشاره کرد و گفت: «وقتی خود اعضا، ترانه‌ها را می‌نویسند یک نگاه کلی به آلبوم دارند و قرار نیست گروه در جریان راک، مثل گروه‌های پاپ به فکر شروع آلبوم با یک شش‌وهشت عاشقانه باشد. «مون‌هد» نیز نگرش کلی آلبوم را دنبال کرده و همه ترانه‌ها از جهت معنایی و تصویری به دنبال هم هستند.»
 
او نام‌گذاری آلبوم را نیز یکی از وجوه معرفی آلبوم دانست و گفت: «افق رویداد نقطه‌ای در فضا است که مرز بین خلأ و پرتاب به سیاه‌چاله‌ها است که وقتی از این افق بگذرید، تا ابد در سیاه‌چاله‌ها معلق می‌شوید. آلبوم نیز با مخاطب چنین برخوردی دارد.»
 
خواننده گروه «مون‌هد»: فکر نمی‌کردیم مجوز بگیریم
مسعود دلجو، خواننده گروه «مون‌هد» نیز به نمایندگی از این گروه درباره روند شکل‌گیری گروه توضیحاتی داد.

دلجو با اشاره به تاریخچه گروه درباره شکل‌گیری آلبوم «مون‌هد» گفت: «در حال حاضر گروه از من، آرش پندی، میلاد صابرفخر، رامین وفایی و سینا گل‌نقره تشکیل شده اما اعضای دیگری نیز به گروه اضافه می‌شوند. در این اجرا همچنین علیرضا ملک‌زاده و نیما علیزاده حضور دارند. در رشت نوازنده به تعداد تهران نیست و ما با همه جامعه موسیقی رشت کار می‌کنیم. در ابتدا با اعضای گروه قطعات خارجی را در محفل‌های مختلف کاور می‌کردیم. علاوه بر آن دو سه قطعه در حد تم داشتیم که تصمیم گرفتیم این قطعه‌ها را نیز اجرا کنیم و پس از استقبال از این قطعه‌ها به سمت ضبط آلبوم رفتیم.»
 
او درباره اینکه چرا تصمیم گرفتند آلبوم را به صورت زیرزمینی منتشر کنند، گفت: «فکر نمی‌کردیم این سبک کار مجوز بگیرد. ما چهار قطعه آماده انتشار داشتیم که به طور اتفاقی با تهیه‌کننده آلبوم آشنا شدیم و پس از آن جرقه انتشار آلبوم به صورت رسمی خورد و خوشبختانه مجوزها با تلاش سینا چراغی کسب شد.»
 
دلجو به نقش زندگی همه اعضا در شهر رشت اشاره کرد و گفت: «به هر حال در رشت برخلاف تهران سرعت زندگی بالا نیست. نبود تنش و سرعت و درگیری و روابط و تعاملات متفاوت، نقش زیادی در تولید آثار ما داشته است. به طور مثال نبود ریتم در قطعه‌ها و فضاسازی موسیقی، نشأت‌گرفته از همین اتفاق است.»
 
دلجو همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت در شهر رشت و تهران خبر داد و ارائه آلبوم بعدی را نیازمند جمع شدن کل اعضای گروه در کنار هم دانست.
 
آلبوم «افق رویداد» از گروه «مون‌هد» به تازگی با تهیه‌کنندگی سینا چراغی در سبک‌های آلتروناتیو راک، الکترونیک و پست‌راک منتشر شده که جلسه نقد آن با همکاری کتابفروشی «هنوز» برگزار شد و می‌توانید آن را از مراکز فروش موسیقی و کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنید.

مون هد, آلترناتیو راک, افق رویداد, هنوز, نقد و بررسی,
آمار بازدید : 895
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500