ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 5 خرداد 1395 - ساعت 14:46:32
چاپ خبر

سعید فرج‌پوری: شاید برای جبران جفایی که در حقِ استاد شجریان شده، دیر شود

«"محمدرضا شجریان" شخصیتی اسطوره‌ای در هنر ایران دارند و بیش از نیم قرن است که تاثیرگذارترین چهره‌ی موسیقایی کشور و حافظ میراث فرهنگی ما هستند. میلیون‌ها نفر از مردم در این سال‌ها، با صدای او زندگی کرده‌اند؛ اما با این وجود عده‌ای او را ممنوع‌الکار و ممنوع‌الصدا می‌کنند؛ این فاجعه‌ و خسرانِ بزرگی است که مردم هرگز بانیانِ آن را نخواهند بخشید.»

سعید فرج‌پوری: شاید برای جبران جفایی که در حقِ استاد شجریان شده، دیر شود

اینها را «سعید فرج‌پوری» که «میخانه‌ خاموش» او این روزها با صدای «سالار عقیلی» در امریکای شمالی و کانادا روی صحنه است می‌گوید. این برنامه همین شب گذشته در ونکور اجرا شد و پایان این هفته قرار است در تورنتو روی صحنه برود؛ اما گروه چند روز پیش در ساکرامنتوی امریکا، اجرا داشت؛ همان شهری که «محمدرضا شجریان» در آن سکونت دارد. استادِ آوازخوان معمولاً کنسرت‌های موسیقی سنتی‌ای را که در شهر محل سکونتش برگزار می‌شود، می‌بیند؛ به خصوص این‌که پای آهنگسازی در میان باشد که سال‌های بسیار با او همکاری کرده است؛ این بار اما این اتفاق نیفتاد. بیماری‌ای که «محمدرضا شجریان» در ابتدای سال در پیامی ویدیویی خبر آن را به گوشِ میلیون‌ها نفر از دوستداران و مخاطبانش رساند، این روزها همچنان او را درگیر کرده است. حال «سعید فرج‌پوری» - آهنگساز و نوازنده‌ی نامی کمانچه- در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» با انتقادات تندی به مسوؤلان فرهنگی کشور به این مساله اشاره دارد که چرا در این سال‌ها، اسطوره‌ی موسیقی ایران نتوانسته با وجود تمام وعده‌های داده شده به اجرای برنامه بپردازد.

این آهنگسازِ نامی که حالا خودش هم چند سالی است که از ایران مهاجرت کرده، می‌گوید: «هفدهمین کنسرت ما در شهر ساکرامنتو بود. ما هر زمان که در این شهر کنسرت داشتیم، آقای شجریان اجرای ما را همراهی می‌کردند؛ اما این بار به خاطر مراحل درمانی (پرتو درمانی) و کسالتشان نتوانستند در این برنامه حضور داشته باشند. این به خودی خود مساله‌ای دردناک است؛ اما آنچه بیش از هر چیز مایه تاسف است، این است که این شخصیت اسطوره‌ای، سال‌ها است در کشور خودش ممنوع‌الکار و ممنوع‌الصدا شده است. در این میان با آمدن دولت «تدبیر و امید» این امیدواری در دل بسیاری شکل گرفت که این محرومیت از مردم ایران برداشته خواهد شد که متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد که سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یکی از اظهارنظرهای خود درباره ایشان گفتند که آقای شجریان، خودشان باید مشکل خودشان را حل کنند. سوال اینجاست که وظیفه دولت در این میان چیست؟‌ آیا باید همچنان در این خصوص در مقابل عده‌ای که هیچ وجاهت قانونی ندارند، سکوت کرد و مانع اجرای برنامه خسروی آواز ایران شد؟»

«فرج‌پوری» همچنان ادامه می‌دهد:‌ «ما همچنان به تدبیرِ آقای رییس‌جمهور امید داریم؛ اما حالا این سوال هم مطرح است که آیا ایشان که از آقای شجریان به عنوان بزرگ‌ترین سفیر فرهنگی ایران یاد کردند،‌ به این مساله تنها در آن شرایط خاص اعتقاد داشتند؟ زمان می‌گذرد و شاید برای جبران بسیاری از کم‌کاری‌ها و این جفایی که در حقِ استاد بزرگ شده است، دیر شود.»

این آهنگساز به سایت موسیقی ما، می‌گوید: «با نگاهی به اوضاع فرهنگی‌ای که هم‌اکنون در جامعه وجود دارد، گاهی به نظر می‌رسد که عده‌ای آگاهانه تصمیم گرفته‌اند تا تیشه به ریشه‌های فرهنگی ما بزنند و هویت ما را از بین ببرند. به همین خاطر است که امروز یک جوانِ ایرانی، هیچ شناختی از هویت و تاریخ خودش ندارد. این فاجعه‌ای بزرگ است که زیان‌هایش شاید هرگز قابل جبران نباشد.»

«سعید فرج‌پوری» که در سال‌های اخیر در گروه شهناز همکاری نزدیکی با خسروی آواز ایران داشته، همچنین تاکید می‌کند:‌ «همه ما امیدواریم و آرزو می‌کنیم که استاد هرچه سریع‌تر این دوره بحرانی بیماری را طی کنند و سلامتی‌اشان را باز یابند و فعالیت‌های هنری‌شان را از سر بگیرند.»

در تور «میخانه‌ی خاموش» علاوه بر خود فرج پوری، حسین بهروزی‌نیا (بربت)، حریر شریعت‌زاده (دف) هامین هنری (تنبک) می‌نوازند و سالار عقیلی نیز اجرای این قطعات را برعهده دارد. کنسرت آلبوم «میخانه خاموش» در سه بخش اجرا می‌شود. در بخش اول قطعاتی از آلبوم «میخانه خاموش» اجرا می‌شود. این آلبوم مجموعه‌ای از قطعات و تصانیفی است که سعید فرج‌پوری روی اشعاری از مهدی اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج (ه الف سایه)، سیاوش کسرایی، مولانا و ابوالقاسم لاهوتی تصنیف کرده است. بخش دوم به اجرای آثار بی‌کلام حسین بهروزی‌نیا اختصاص دارد و در بخش سوم تعدادی از آثار قدیمی و خاطره‌انگیز، بازخوانی و بازسازی شده است. این در حالی است که «فرج‌پوری» درباره فعالیت‌هایش در ایران هم می‌گوید: «تابستان سال جاری -اواخر مردادماه- ممکن است اجرایی جدید را همراه با سالار عقیلی روی صحنه ببریم.»

 

منبع:موسیقی ما

محمدرضاشجریان, هنر, آواز, ممنوع فعالیت, سعیدفرج پوری, جفا,
آمار بازدید : 1,310
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500