ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : محمدرضا کاظمی
|
تاریخ : جمعه 8 مرداد 1395 - ساعت 13:34:44
چاپ خبر

نگاهی اجمالی به اتفاقات موسیقی در هفته ای که گذشت

از حبیب تا المپیک

در هفته ای که گذشت اتفاقات ریز و درشت زیادی در موسیقی کشور رخ داد، از اتفاقات حرفه ای مثل انتشار البوم و تک اهنگ گرفته تا اتفاقات حاشیه ساز که یا خانواده ی موسیقی آن را پدید آوردند یا انقدر همه گیر شد که چهره های مطرح موسیقیایی هم در آن دخیل شدند.

از حبیب تا المپیک

به گزارش ریتم نیوز، در هفته ی قبل، موسیقی کشورمان پر بود از نکات جالب توجه که در اینجا به اختصار مهم ترین هایشان را با هم مرور میکنیم: 

 

بخش اول، آلبوم: 

  • تو کیستی؟ 

جدیدترین اثر سالار عقیلی که با آهنگسازی منحصر به فرد حمید متبسم منتشر شد، در هفته ی گذشته خیلی سروصدا به پا کرد و مورد توجه علاقه مندان به موسیقی سنتی قرار گرفت. این اثر که شامل شش قطعه ی صوتی است، در همان روزهای ابتدایی ورودش به بازار موسیقی خیلی زود همه گیر شد. یکی از مهم ترین نکات این البوم اشعار انتخاب شده برای قطعات آن است، در این اثر از شاعران به نام کشورمان مثل سعدی، مولانا، نیما یوشیج، احمد شاملو استفاده شده، البته سازندگان این اثر سعی کردند که اشعاری از این چهره های مشهور را انتخاب کنند که وجه مشترک همه ی آنها کلمه «تو» باشد. به نوعی میتوان گفت این آلبوم جدید متبسم و عقیلی اثری است برپایه ی رمزگشایی واژه‌ی تو در آثار شعرای به نام کشورمان.

  • دیوِرتیمِنتو

دیگر آلبوم مهم هفته ی گذشته، جدیدترین اثر احمد پژمان بود. آلبوم دیورتیمنتو که یک اثر کلاسیک با تمام ویژگی های سبک این هنرمند ارزنده کشورمان است. دیورتیمنتو یک کلمه ی ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است، از قرن بیستم تا به حال این کلمه توسط آهنگسازان برای آثار نه چندان جدی به کار میرود. البته این بدان معنی نیست که تازه ترین اثر این هنرمند 81 ساله کشورمان یک آلبوم نه چندان جدی است، برعکس که این البوم کاملا هنرمندانه و با پیچیدگی های فراوان است که تا به اینجا و در روزهای پس از منتشر شدنش هواداران سبک کلاسیک را به وجد آورده است. 

 

 

بخش دوم، تک آهنگ: 

  • گل سرخ/ حبیب

همزمان با سالروز عملیات مرصاد، یک اثر منتشر نشده از حبیب محبیان، خواننده محبوب کشورمان که کمتر از دو ماه پیش از دنیا رفت به بازار آمد، اثری حماسی در رابطه با شهدای هشت سال دفاع مقدس که از همان روزهای ابتدایی به بازار آمدنش به شدت مورد توجه قرار گرفت و آمار دانلود زیاد آن نشان داد که مخاطبان موسیقی با این تک آهنگ ناسیونالیستی حبیب به خوبی ارتباط برقرار کرده اند. 

  • آینه/ قاسم افشار

خواننده‌ی محبوب دهه هفتاد که در چند سال اخیر به شدت کم فروغ بوده نیز در هفته ی گذشته یک قطعه‌ی جدید منتشر کرد. قاسم افشار این تک آهنگ جدید را با شعری از علیرضا آذر خوانده است.

  • مسیر تو/ علیرضا روزگار

آهنگساز جوان کشورمان هم در هفته گذشته یک اثر جدید از خودش منتشر کرد، اثری که علی عباسی آن را سروده و خود روزگار نیز وظیفه ی تنظیمش را برعهده داشته است. 

  • کم کم/ گروه پازل

تازه ترین اثر  گروه موسیقی پازل هم هفته‌ی گذشته منتشر شد. تک آهنگ «کم کم» که ترانه سرایی توسط مهرزاد امیرخانی انجام شده و  کار آهنگسازی آن را نیز علی رهبری برعهده داشته است.

  • منطقی نیست/ میلاد بابایی

این خواننده‌ی جوان کشورمان هم در هفته ی گذشته، تازه ترین تک آهنگش را منتشر کرد. بابایی برای این اثر به جز خوانندگی وظیفه‌ی ترانه سرایی و آهنگسازی را هم برعهده داشته است. 

 

بخش سوم: حواشی

  • خداحافظی ناجا از کنسرت ها

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه هفته قبل در حاشیه سومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که در محل هتل انقلاب در تهران برگزار شد، در رابطه با نهاد مسئول در کنسرت ها در ابلاغیه جدید گفت: ما با همفکری که با دوستانمان در نیروی انتظامی داشته‌ایم، عموماً به آنها اعلام کرده‌ایم که رعایت نظم و ضوابط و اصولی که ما اعلام کرده‌ایم، از سوی تماشاچیان و در داخل تالار محل برگزاری کنسرت، عمدتاً بر عهده حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

  • شعری که هرگز سروده نشد

یکی دیگر از حواشی مربوط به موسیقی در هفته قبل ماجرای مربوط به جشنواره‌ی «مرگ برامریکا» بود. جشنواره ای که هرساله در انتهای آن یک اثر موسیقیایی مرتبط با موضوع جشنواره به صورت رسمی منتشر میشود، اما نکته عجیب امسال این بود که دبیر جشنواره اعلام کرد در این دوره اثری از کاوه آفاق با ترانه یغما گلرویی منتشر خواهد شد. این ماجرا موجی از اعتراضات را به این دو هنرمند به وجود اورد، اما گلرویی خیلی زود وارد عمل شد و اعلام کرد که نه تنها شعری در این رابطه نگفته، بلکه اصلا نام این جشنواره را هرگز نشنیده است

  • لباس های المپیک

ماجرای مربوط به لباس های ملی پوشان کشورمان در المپیک 2016 ریو نیز یکی حواشی جالب توجه هفته قبل بود. این ماجرا به قدری بزرگ شد که هنرمندان رشته های مختلف دوشادوش ورزشکاران و مردم عادی وارد گود شدند و نسبت به آن واکنش نشان دادند. بعد از اینکه طرح اول با فشار فضای مجازی کنسل شد، نمایش دومین طرح لباس ورزشکاران کشورمان باز هم حاشیه ساز شد، اما اینبار جمعی از هنرمندان مثل محسن یگانه، علی لهراسبی و... درصدد حمایت از طراحان برآمدند و از طرفداران شان خواستند اعتراض به این طراحان را رها کنند و حامی آنها و تیم های ملی کشورمان در المپیک برزیل باشند.

کنسرت, سالار عقیلی, حبیب, یغما گلرویی, کاوه آفاق, محسن یگانه, علی لهراسبی, ناجا, علی جنتی, میلاد بابایی, پازل, علیرضا روزگار, علیرضا آذر, قاسم افشار, احمد پژمان, حمید متبسم
آمار بازدید : 1,190
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500