ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : چهارشنبه 7 مهر 1395 - ساعت 13:58:11
چاپ خبر

شبی که «رنو» از روی فرهنگ رد شد

با مجوز عجیب مسئولان وزارت ارشاد رونمایی از یک خودرو در صحن تالار وحدت انجام شد!

شبی که «رنو» از روی فرهنگ رد شد

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت:‌ «تالار وحدت دیگر جای حمید سمندریان‏‏، محمدرضا شجریان، همایون خرم، علی رفیعی، بهرام بیضایی، شهرام ناظری و... نیست. بزرگان فرهنگ و هنر این مملکت دیگر در تالار وحدت جایی ندارند چون همه چیز برگشته سمت زر و زور. اصلا با این رویه‌ای که مدیریت محترم تالار فرهنگی و مسئولان بالادستی پیش گرفته‌اند تا چند وقت آینده می‌توانید با خیال راحت حنابندان دخترتان را هم در تالار وحدت برگزار کنید!

جایی که مدت‌هاست به دلیل بی‌تدبیری مدیران غیرفرهنگی‌اش دستخوش اتفاقات عجیب و غریب شده و شأنیت خود را از دست داده است. جایی که یکشنبه‌ شب شاهد اتفاقی عجیب در آن بودیم. این تالار که از سال ١٣٤٦ میزبان مفاخر و بزرگان ماندگار فرهنگ و هنر ایران بوده، یکشنبه‌شب میزبان خودرویی یک‌تُنی بود! پس از اجرای گروه‌های گمنام و نمایش‌های غیرهنری مثل «عاشقانه‌های ناآرام»، این‌ بار در اقدامی باورنکردنی از سوی بنیاد محترم رودکی، تالار وحدت میزبان خودروهای «رنو» شد تا هم بنیاد رودکی به لحاظ مالی منتفع شود و هم پرستیژ مدیران محترم خودروساز افزایش پیدا کند. چرا نکند؟ در هر حال رونمایی خودرو جدیدشان در مهم‌ترین و تاریخی‌ترین محل فرهنگی کشور انجام شد و چه چیزی از این بهتر؟ در این اجرا همچنین جناب آقای شهرداد روحانی، رهبر دایم ارکستر سمفونیک هم یک اجرای سفارشی به مناسبت رونمایی از این خودرو داشت.

رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) که سال‌هاست کنسرت‌های متعددی را در تالار وحدت برگزار کرده، در واکنش به این اتفاق به ایلنا گفته است: «سال‌ پیش در همین روزها کنسرت کوارتت انور براهم را در تالار وحدت روی صحنه بردند. بعد از آن من با خودم عهد کردم تا دیگر کنسرتی در تالار وحدت برگزار نکنم و این تصمیم به شرایط سالن ارتباط داشت اما هیچ‌ وقت تصور نمی‌کردم به‌ زودی باید عهد کنم که حتی دیگر پایم را آن‌ جا نگذارم.»

او ادامه می‌دهد: «پنج مهر، آیین معرفی آلبومی از دو ابرمرد موسیقی کشورمان (پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان) در تالار وحدت بود و علی‌رغم میلم دوست نداشتم وارد سالنی شوم که به جای بزرگان موسیقی و سازهای مقدس‌شان، یک دستگاه خودرو را روی سن بردند و نوبر کردند. من فعلا از تالار وحدت خداحافظی می‌کنم.»

محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی هم به خبرگزاری فارس گفته: «اگر قرار است کار اقتصادی و تجاری در تالار وحدت انجام شود، یک اساسنامه جدید برای آن تعریف شود و کار تجاری هم انجام دهند! اما ما فقط یک تالار وحدت داریم. تا به امروز برای بنده پیش نیامده که به تالار وحدت مراجعه کنم و بتوانم وقت مناسبی برای اجرای برنامه رزرو کنم. ما برای اجاره گرفتن برای یک شب مدت‌ها صحبت و رایزنی می‌کنیم. من از اول امسال موفق نشدم یک شب حتی برای گروه خودم کنسرت بگذارم.»

در ادامه این اتفاق، سیدمحمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری هم درباره برگزاری رونمایی از خودرو رنو در تالار وحدت به ایلنا گفت: «هر مراسمی باید در مکانی مناسب با آن برنامه اجرا شود و این پرسش مطرح است که آیا تالار وحدت به‌ عنوان یک مکان فرهنگی، مکان مناسبی برای برگزاری مراسم رونمایی از خودرو است؟»

او در ادامه تأکید کرد: «معتقدم برگزاری مراسم رونمایی خودرو در تالار وحدت برای شرکت خودروساز یک پرستیژ محسوب می‌شود.»

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: «گذشته از قدمت تاریخی این مکان، به دلیل این‌ که مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود، دارای شأن و جایگاه ویژه‌ای است و معتقدم جایگاه بالای این مکان به برنامه یا مراسمی که در آن اجرا می‌شود، شأنیت می‌دهد.»

بهشتی در پایان گفت: «مسئولان وزارت ارشاد باید درباره برگزاری چنین مراسمی در تالار وحدت پاسخگو باشند.»

طبق گفته رامین صدیقی، لایه‌های متحرک صحنه تالار وحدت که با ریل یا بالابر قابل جابه‌جایی هستند، برای تحمل وزن مشخصی طراحی شده‌اند. در رویدادهای هنری، بار مرده در کل مساحت صحنه پخش است و فشار وزن بر هر محل عموما کمتر از ١٠٠ یا ٢٠٠ کیلوگرم است. شاید سنگین‌ترین حجم متمرکز روی صحنه محل استقرار پیانو باشد که قطعا کمتر از ٤٠٠ کیلوگرم است اما استقرار یک خودرو با بیش از یک تن وزن و تمرکز کل این وزن بر مساحتی محدود، اگر هم موجب تخریب آنی نشود اما یقینا به کاهش استقامت و استهلاک شدید تجهیزات نگهدارنده صحنه منجر خواهد شد. اتصالات، صفحات صحنه و ریل‌ها با تکرار چنین فشارهایی قطعا از بین خواهند رفت.

کاش مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این اتفاق و گزینه‌هایی که برای مدیریت این تالار انتخاب می‌کنند، توضیح بدهند تا خیال‌مان راحت شود که قرار است چه بلایی سر این تالار قدیمی بیاورند.»

تالار وحدت, رنو,رونمایی,وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
آمار بازدید : 1,228
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500