ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 8 آبان 1395 - ساعت 20:19:09
چاپ خبر

باب دیلن: هیجان‌زده‌ام

دو هفته پیش آکادمی نوبل، نام «باب دیلن» را به عنوان برنده‌ی نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد.

باب دیلن: هیجان‌زده‌ام

به گزارش مای ریتم به نقل از موسیقی ما، حاشیه‌های این جایزه همچنان ادامه دارد اما نکته‌ی جالب تازه در این خصوص آن است که سرانجام این ترانه‌سرای نامی، به تلفن اعضای آکادمی پاسخ داده و اعلام کرده که از دریافتِ این جایزه بسیار خوشحال است. در این مدت او پاسخی به برگزارکنندگان نمی‌داد؛ آنقدر که یکی از اعضای آکادمی این رفتارِ او را نشانه‌ی تکبر دانست. ترانه‌سرای نامی، حتی اعطای این جایزه از سایتِ شخصی خود را حذف کرد؛ اما سرانجام نسبت به این مساله واکنش نشان داده و اعلام کرده است که از این اتفاق بسیار هیجان‌زده شده است. مراسم اهدای جایزه نوبل در تاریخ دهم دسامبر در استکهلم سوئد برگزار می‌شود و «باب دیلن» اولین موسیقی‌دانی است این جایزه را دریافت می‌کند.
 
او پس از دو هفته پس از اعلامِ این خبر، سرانجام به تماس تلفنی «سارا دانیوس» - دبیر دائمی آکادمی سوئدی- پاسخ داده است. «دانیوس» پیش از این گفته بود که دیگر با این آهنگساز و ترانه‌سرا تماس نمی‌گیرد؛ اما گویا او یک‌بار دیگر شانسِ خود را امتحان کرده و سرانجام او پاسخ داده و گفته است: «کسب این افتخار مایه مباهات من است. خبر جایزه نوبل واقعا زبان من را بند آورد.»
 
او همچنین با «دیلی تلگراف» نیز گفت‌وگو کرده است: «در صورت امکان،‌ مسلما در مراسم دریافت جایزه نوبل شرکت می‌کنم. باور کردنش سخت است... این فوق‌العاده است، ‌باورنکردنی‌ است. کی فکرش را می‌کرد؟»
 
این اما نشان می‌دهد که نمی‌توان به شکلِ قطعی منتظرِ حضور او در این مراسم که ماه دسامبر در استکهلم برگزار می‌شود، بود. ‌این آکادمی اعلام کرده، بنیاد نوبل اطلاعات جدید را هرچه سریع‌تر در اختیار او خواهد گذاشت. سخنگوی «دیلن» هم هنوز به سوالاتی که درباره حضور یا عدم حضور برنده نوبل در این مراسم مطرح شده،‌ پاسخ شفاف نداده است.
 
اما در آخرین اظهارِ نظر در این باره « ماریو وارگاس یوسا» که خود این جایزه را در سال 2010 دریافت کرده چند روزِ پیش، از این مساله گلایه کرد و اعطای نوبل به «دیلن» را نشانه‌ی این دانست که ادبیات به عالم تفریح و سرگرمی پیوسته است و  اهدای این جایزه به ترانه‌سرای نامی را نمایانگر سطحی‌شدن فرهنگ در روزگار ما دانست؛ او اضافه کرده بود:  «باب دیلن» بی‌تردید آهنگساز و خواننده توانایی است، اما نویسنده مهمی محسوب نمی‌شود و اعطای این جایزه به او نشان‌دهنده‌ی سطحی شدن روزگار ماست، او در حالی این سخنان را بیان می‌کند که دریافتِ این جایزه توسط خودش در سال 2010 نیز بسیار بحث‌برانگیز بود. وقتی نام «ماریو بارگاس یوسا» به عنوان برنده آن دوره اعلام شد، موجی از اعتراض‌ها به‌پا خاست. علت این امر عقاید سیاسی نویسنده «سور بز» و فعالیت‌های ریشه‌دار او در این زمینه بود. اختلاف‌ها تا جایی پیش رفت که او را «پادشاه حواشی» خواندند و حالا او خود حاشیه‌ای برای برنده‌ی امسال ایجاد کرده است. «دیلن» تاکنون بیش از ۵۸ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش را به فروش رسانده و افزون بر ۵۰۰ ترانه نوشته‌ است که از سوی بیش از ۲۰۰۰ هنرمند ضبط و در جای‌جای دنیا اجرا شده‌است. دیلن در پنج دهه اخیر در موسیقی آمریکا به عنوان یک پدیده مطرح بوده‌است. باب دیلن طراح و نقاش نیز هست. کتاب «طرح‌های توخالی» (Drawn Blank) دیلن را رندوم هاوس در سال ۱۹۹۴ منتشر کرد و در سال ۲۰۰۷ برخی از آثارش در نمایشگاهی در آلمان در کنار آثار نقاشان بزرگ اروپا از جمله پیکاسو به نمایش درآمد.

باب دیلن, نوبل, ادبیات, خلق, سنت, آمریکا, جایزه,
آمار بازدید : 879
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500