ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : یک‌شنبه 19 دی 1395 - ساعت 14:38:50
چاپ خبر

حجت‌ اشرف‌زاده از برنامه کنسرت‌ها و آلبوم جدید می‌گوید:

چرا حق برگزاری کنسرت در شهر خودم را ندارم؟

به همکاری با دوستان سینمایی بدبین شده‌ام

حجت اشرف‌زاده خواننده با آثاری چون "ماه و ماهی" توانست در مدتی کوتاه طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کند.

چرا حق برگزاری کنسرت در شهر خودم را ندارم؟

او که این روزها خود را آماده می‌کند تا آلبوم دومش را روانه بازار کند، سه‌شنبه پیش در مراسم اختتامیه دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در تالار رودکی، به اجرای سه قطعه موسیقیایی پرداخت و قرار است 29 دی‌ماه در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نیز روی صحنه برود.

اشرف‌زاده که سال گذشته با قطعه "نفس" تجربه ناموفقی در عرصه تیتراژ فیلم‌هایی سینمایی داشت، می‌گوید باتجربه‌ای که با تهیه‌کننده فیلم "نفس " داشتم دل‌آزرده هستم و بعد از این برای تیتراژ خوانی آثار سینمایی با وسواس و دقت بیشتری کارخواهم کرد. با این خواننده جوان درباره جشنواره موسیقی فجر، وضعیت حال حاضر موسیقی و همکاری در سینما  به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

آقای اشرف زاده  این روزها  مشغول چه فعالیت‌هایی هستید؟

هم‌زمان با شب یلدا قطعه جدیدی منتشر کردم به نام "برف آمد " که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد. آلبوم "خاتون " هم تازه‌ترین آلبومم بعد از آلبوم "ماه و ماهی" خواهد بود که امیدوارم مردم آن را مانند آلبوم قبلی دوست داشته باشند. اکنون نیز مشغول تولید قطعات جدید برای آلبوم بعدی هستم.

آلبوم جدیدتان چه زمانی منتشر خواهد شد؟

تلاش ما بر این است که اسفندماه سال جاری منتشر شود. البته برای انتشار آن عجله‌ای نداریم و اگر لازم باشد که بیشتر روی آن کارکنیم، حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

این آلبوم چقدر با آلبوم قبلی‌تان تفاوت دارد؟

تفاوت این آلبوم با آثار قبلی‌ام بیشتر در استفاده از موسیقی الکترونیک است که فضای موسیقی آلبوم را خوش‌رنگ‌تر می‌کند. در این آلبوم به نسبت آلبوم قبل، بیشتر از فضای الکترونیک استفاده‌شده است. همچنین در قالب شعری این آلبوم نیز تفاوتی نسبت به آلبوم قبلی دیده می‌شود. ما در این آلبوم از ترانه هم استفاده کرده‌ایم. تاکنون اجرای دو غزل از استاد محمدعلی بهمنی و یک یا دو غزل از امید صباغ نو در آلبوم قطعی شده است. همچنین ترانه‌هایی از عباس محمدی، احمد امیر خلیلی، روزبه بمانی و... نیز در این آلبوم وجود دارد؛ بنابراین در این آلبوم هم غزل خوانده‌شده و هم ترانه. ملودی‌های آلبوم هم متنوع‌تر شده‌اند چون در آن با چند آهنگساز مختلف ازجمله حمید اکبر زاده، علیرضا افکاری، مجتبی حقیقی و افشین عزیزی همکاری کرده‌ام.

به نظر می‌رسد که خودتان به نسبت آلبوم قبلی از این آلبوم راضی‌تر باشید.

 بله. چون رنگ‌آمیزی بیشتری دارد. دوستانم این آلبوم را باسلیقه‌های مختلفی تنظیم کرده‌اند و قالب‌های شعری آن نیز متنوع است. حضور استاد محمدعلی بهمنی در این آلبوم برای من خیلی خوشایند است. در میان قطعات آلبوم اثری با شعر استاد بهمنی وجود دارد که ایشان خودش هم آن را خیلی دوست دارد و از آن دفاع می‌کند. استاد بهمنی معمولاً در دورهمی‌های خودمانی تقاضا می‌کند که آن اثر را بخوانم.

گفتید عنوان آلبوم " خاتون " است، آیا این عنوان قطعی است؟

عنوان این آلبوم را به‌صورت غیرمستقیم به انتخاب مخاطبان گذاشته‌ایم. نام آلبوم از میان قطعاتی که پیش از آلبوم منتشر می‌شوند و در میان مخاطبان به محبوبیت بیشتری می‌رسند، انتخاب خواهد شد.

برای انتشار آلبوم جدیدتان با کدام شرکت به توافق رسیده‌اید؟

من حدود سه ماه است که با شرکت ایران‌گام قرارداد بسته‌ام. ما با آقای صدرالدین حسین‌خانی و دوستان شرکت ایران گام یک برنامه درازمدت چیده‌ایم که قطعاتی از آلبوم پیش از انتشار رسمی آن به‌صورت اینترنتی پخش شود تا نیازسنجی مخاطب بررسی گردد. همچنین برای کنسرت‌ها نیز برنامه‌های درازمدت چیده شده تا همه‌چیز به‌صورت منظم و با برنامه پیش برود. آلبوم "ماه و ماهی " علیرغم موفقیتی که داشت، کنسرت‌های موفقی نداشت، چون گروه اجرایی آن‌یک گروه موفق نبود. دقیقاً مثل آن می‌ماند که یک کارخانه محصول خوب تولید کند ولی آن محصول خوب پخش نشود. من اعتراف می‌کنم که آلبوم "ماه و ماهی " نتوانست به لحاظ کنسرت مخاطب خودش را اغنا کند. خیلی از کنسرت‌های این آلبوم برگزار نشد و برگزارکننده توانایی برگزاری کنسرت‌های شهرستان را نداشت. همه این اتفاقات باعث شد که فرصت خوب کنسرت‌های "ماه و ماهی" بسوزد. به‌هرحال ما برای آلبوم جدیدمان با یک برنامه‌‌ریزی خوب به همراه گروه ایران گام، موفق نبودن کنسرت‌های "ماه و ماهی " را جبران خواهیم کرد.

برنامه کنسرت‌هایتان به چه شکل خواهد بود؟

ما چند قطعه پیش روداریم که این قطعات حال و هوای تازه‌ای به مردم می‌دهند. کنسرت‌های ما شامل دو بخش بازخوانی آثار قدیمی و اجرای آثار آلبوم جدید خواهد بود و سعی می‌کنیم که با یک طرحی نو به استقبال مخاطبان برویم. احتمالاً اولین کنسرت آلبوم جدید در اسفندماه برگزار شود. من در تاریخ 29 دی‌ماه نیز در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی به روی صحنه خواهم رفت. در تبلیغات و فروش بلیت این کنسرت یک مقدار ناهماهنگی به وجود آمد که البته این ناهماهنگی طبیعی است. در این کنسرت سعی خواهم کرد که قطعات جدید نظیر "عقیق"، "شیدایی"، "برف آمد" و یک-دو اثر قدیمی را نیز برای اولین بار اجرا کنم تا مردم با قطعات جدید هم آشنا شوند و لذت ببرند.

به‌طورکلی نظرتان در مورد جشنواره فجر و رقابتی که میان شما و همکارانتان به وجود می‌آورد چیست؟

به نظرم این رقابت خیلی خوب است. من دو بخش از جشنواره را دوست دارم و یکی از آن‌ها را خیلی پیگیری می‌کنم. بخش موسیقی فولکلور بخشی است که آن را خیلی دوست دارم. این بخش همواره مهجور بوده ولی اخیراً در جشنواره فجر بهتر به آن پرداخته می‌شود. همچنین بخش اجراهای مهمانان خارجی جشنواره آن بخشی است که پیگیرش هستم. اجرای گروه‌های موسیقی بین‌المللی برای من بسیار دلچسب است. سال گذشته یک گروه از پاکستان به جشنواره فجر آمده بود که اجرایش را خیلی دوست داشتم. مشکلی که وجود دارد این است که برخی از سالن‌ها با بضاعتی که گروه‌های موسیقی دارند همخوان نیستند. این موضوع برخی از دوستان را نگران کرده که البته این نگرانی طبیعی است. بخش رقابتی جشنواره فجر هم یک بخش بسیار خوب است که در آن افراد جدید می‌آیند و به رقابت می‌پردازند. به‌طورکلی فستیوال فجر یک فستیوال بزرگ و رقابتی و درعین‌حال دوستانه است. مردم بلیت‌های فستیوال فجر را با اشتیاق می‌خرند که این اتفاق نشان از موفقیت و سرزندگی فستیوال دارد.

هنر موسیقی در سال جاری با مشکلات عدیده‌ای ازجمله لغو متعدد کنسرت‌ها همراه بود. با این‌ وجود شما وضعیت فعلی موسیقی را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنرمند تحت هر شرایطی کار و وظیفه‌اش را در قبال مردم انجام می‌دهد. به نظرم سیستمی که در مورد برگزاری کنسرت‌های موسیقی نگرانی دارد، به حذف فیزیکی کنسرت نباید فکر کند، بلکه باید موانع را بر طرف کند. این ساده‌ترین روش مدیریتی برای سامان دادن به اوضاع است که در همه دنیا استفاده می‌شود. شما فرض کنید که در یک بازی فوتبال چند تماشاچی حرکات زننده انجام دهند، آیا فوتبال لغو می‌شود؟ خیر. این موارد طبیعی است. به‌هرحال ممکن است که در یک حوزه‌ای افراد ناباب هم وجود داشته و از خودشان رفتارهای ناهنجار نشان دهند. من هنوز نمی‌دانم که چرا این موضوع در کنسرت موسیقی حساس شده است. موسیقی همیشه در پیچ‌وخم اتفاقات تاریخی کشور همراه بوده است. چطور است که وقتی می‌خواهد انتخابات برگزار شود، تمام خواننده‌ها و موزیسین‌ها برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات به روی صحنه می‌آیند ولی همان‌ها حق فروش بلیت و برگزاری کنسرت در شهرشان را ندارند؟ من در شهر خودم نیشابور نمی‌توانم کنسرت برگزار کنم و این اتفاق کاملاً سؤال‌برانگیز است. من که همیشه تمام قوانین حکومت را رعایت کرده‌ام و هیچ ناهنجاری در برنامه‌هایم نبوده، چرا حق برگزاری کنسرت در شهر خودم را ندارم؟ من هر سال در اختتامیه جشنواره رضوی که بزرگ‌ترین فستیوال در مورد امام رضا (ع) است، به صحنه می‌روم و اجرا می‌کنم؛ بنابراین چطور می‌شود که اجازه اجراهای دیگر در همان شهر به من داده نمی‌شود؟ این‌ها سؤال‌هایی است که طی 2 ،3 سال اخیر ذهن مرا به خودش مشغول کرده است ولی به‌هرحال هنرمند وظیفه دارد که برای مردمش به ساختن، پرداختن و خواندن ادامه دهد. من به کارم ادامه می‌دهم و امیدوارم که این موانع بر سر راه موسیقی برداشته شود که این اتفاق نیازمند یک سیستم قوی مدیریتی و درست نظارتی است. نیشابور یکی از شهرهای کشور است که آمار بالایی در طلاق، قتل، تجاوز و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در دل خودش دارد. اجرای برنامه‌های فرهنگی مثل تئاتر، موسیقی، جشنواره‌های شعر و ادب و... بسیار می‌تواند به فرهنگ‌سازی‌های نیشابور و همه شهرهای دیگر کشور کمک کند. هنر همیشه یک بهانه خوب برای تعالی انسان است. وقتی‌که ما این فرصت‌ها را حذف می‌کنیم، درواقع داریم به جامعه آسیب می‌زنیم. این آسیب در نیشابور، مشهد و دیگر شهرهای خراسان به‌طور مشهود به اجتماع زده می‌شود. با احترام به عقاید مذهبی، به نظرم در مشهد می‌شود از جنس موسیقی متناسب آن شهر استفاده کرد. من معتقدم که می‌شود در مشهد کنسرت برگزار شود و فضای اجرایی کنسرت‌های این شهر را کنترل کرد ولی با حذف کلی آن مخالفم.

به‌تازگی در حوزه سینما فعالیت موسیقیایی نداشته‌اید؟

من سال گذشته در اختتامیه جشنواره فیلم فجر و چند ماه بعد در جشن حافظ (تصویر دنیای هنر) اجرا داشتم که پل‌های خوبی برای ارتباط با دوستان سینمایی بود. در جشن حافظ تصاویری از درگذشتگان موسیقی و سینما روی پرده نشان داده ‌شد و من روی آن ‌خواندم که برای حاضرین خاطره برانگیز شد. در دوره‌های بعدی این جشن‌ها نیز اگر هماهنگی شود، حتماً باکمال میل اجرا خواهم داشت. تیتراژی برای فیلم "نفس" خواندم که خانم نرگس آبیار بدون ذکر هیچ دلیلی به‌جای موسیقی من از موسیقی آقای یراحی برای فیلمشان استفاده کردند. من به همراه بهروز صفاریان و احمد امیر خلیلی قطعه "نفس" را برای تیتراژ آن فیلم ساخته بودیم و آن قطعه به درخواست آقای قاسمی تولیدشده بود. من بدون دریافت وجه و به‌صورت افتخاری این کار را انجام دادم تا ارادتم را به بخش موسیقی فیلم دفاع مقدس ابراز کرده باشم ولی متأسفانه آقای قاسمی تهیه‌کننده کار بدون هیچ توضیحی یک رفتار کاملاً غیرحرفه‌ای کردند و قطعه مرا از این فیلم حذف کردند. این اتفاق باعث شد که از این به بعد یک مقدار همکاری من با دوستان سینمایی سخت شود. فیلم "نفس " باعث شد که کاملاً به همکاری موسیقیایی با دوستان سینمایی بدبین شوم. زمانی که شما در راستای یک موضوع، یک حرکت هنری انجام می‌دهید، توقعتان این است که هر چیزی در جای خودش دیده و شنیده شود. در آینده اگر بخواهم با دوستان سینمایی همکاری کنم، حتماً با یک قرارداد خیلی سفت‌وسخت و با یک شرایط خیلی خاص همکاری خواهم کرد. در غیر این صورت کار موسیقیایی خودم را انجام می‌دهم و به موسیقی تیتراژ سینمایی ورود پیدا نخواهم کرد.

بنابراین در فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال هیچ تیتراژی نخوانده‌اید؟

برای فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال هم پیشنهاد اجرای تیتراژ داشته‌ام، اما اتفاقی که در فیلم "نفس" رخ داد، مرا آزرده‌خاطر کرده و چشمم را ترسانده است. من دوستی خوبی با آقای قاسمی تهیه‌کننده فیلم "نفس" داشتم. نمی‌دانم چرا این حرکت غیرحرفه‌ای و زشت را انجام داد. به‌هرحال در آینده تصمیم‌گیرنده کار من شرکت ایران گام خواهد بود و گروه حرفه‌ای این شرکت به بررسی پیشنهاد‌هایی که به من می‌شود خواهد پرداخت.

بااین‌وجود تکلیف قطعه "نفس " چه شد؟

قطعه "نفس " قبل از اکران فیلم منتشر شد تا به شناخته شدن آن کمک کند منتها به اکران فیلم که رسید، دوستان یک موسیقی دیگر را جایگزین آن کردند و برایش کلیپ ساختند. ما از آقای قاسمی برای حذف قطعه "نفس " توضیح هم خواستیم ولی ایشان جوابی به ما ندادند. این برخوردها به معنای بی‌حرمتی محض است. قرار بود قطعه من به دید‌ه شدن فیلم کمک کند و این اتفاق می‌توانست با 10 قطعه دیگر هم رخ بدهد. پس این‌که چرا آقای یراحی برای این فیلم خواندند سؤال نیست، سؤال این است که چرا چندی پس از این‌ که قطعه "نفس " با پوستر این فیلم منتشر می‌شود، بدون هیچ هماهنگی و توضیحی آن را از فیلم حذف می‌کنند. عوامل فیلم به تعهداتشان در مورد قطعه "نفس" عمل نکردند. قرار بود که برای این اثر کلیپ ساخته شود و ما در کنسرتمان از تصاویر فیلم "نفس" استفاده کنیم ولی رفتار غیرحرفه‌ای باعث شد که هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ ندهد. من واقعاً برای این رفتار غیرحرفه‌ای ایشان متأسف هستم.

اکنون پیشنهاد اجرای تیتراژ تلویزیونی ندارید؟

 برای تیتراژ تلویزیونی هم اخیراً یک-دو پیشنهاد داشته‌ام ولی فعلاً تمرکز و انرژی‌ام روی تولید آلبوم است و می‌خواهم آن را زودتر به سرانجام برسانم؛ بنابراین فعلاً برای تیتراژهای تلویزیونی هم کاری را نپذیرفته‌ام تا ببینیم که در آینده چه می‌شود.

حجت اشرف زاده,آلبوم ماه و ماهی,آلبوم خاتون,آلبوم ماه و ماهی حجت اشرف زاده,آلبوم خاتون حجت اشرف زاده
آمار بازدید : 1,444
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500