ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : پنج‌شنبه 28 بهمن 1395 - ساعت 01:54:59
چاپ خبر

سید فرید احمدی:

جاودانگی حافظ به خاطر موسیقی اشعارش است/ همیشه جسارت بنیامین را ستایش کرده‌ام

سید فرید احمدی شاعر و ترانه‌سرا گفت: بحث ترانه با بحث ادبیات فرق می‌کند؛ برخی می‌خواهند با متر خیاطی وزن فردی را بسنجند و چنین چیزی جور در نمی‌آید. ملاک موسیقی پاپ با ملاک سنجش ادبیات فرق می‌کند.

جاودانگی حافظ به خاطر موسیقی اشعارش است/ همیشه جسارت بنیامین را ستایش کرده‌ام

به گزارش ماری ریتم و به نقل از خبرنگار موسیقی فارس، برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، با حضور علیرضا بدیع کارشناس بخش ترانه، سه شنبه 26 بهمن میزبان سیدفرید احمدی ترانه سرای شناخته شده بود.

فرید احمدی در ابتدای برنامه در سخنانی گفت: شعر جملاتی دارد که تصاویر جدیدی دارد و عناصر جای خود را در آن با چاشنی تخیل عوض می کنند. ترانه نیز فرزند شعر است و باید شاعرانگی داشته باشد اما برای اینکه به ایده آل خود برسد باید چند عنصر را در خود داشته باشد، از جمله اینکه کلام آهنگین و چینش واژه ها به شیوه ای باشد که در خود موسیقی داشته باشد. در حقیقت ترانه نویس باید ملودی را در دل ترانه مستتر داشته باشد و به آهنگساز تقدیم کند.

ترانه باید درک آنی و تاثیر طولانی داشته باشد

وی افزود: جاودانگی حافظ به خاطر موسیقی اشعارش است. موسیقی در شعر عاطفه ایجاد می کند. ترانه را مردم می شنوند و نیازی به تجزیه و تحلیل آن نمی بینند، بلکه می خواهند از آن لذت ببرند. بنابراین ترانه باید درک آنی و تاثیر طولانی داشته باشد. ترانه نویس یک موضوع بسیط و بزرگ را در قالب کلمات ساده باید به مردم ارائه دهد؛ کلمات ساده ای که قدرت بزرگی در خود نهفته دارد.

این ترانه سرا درباره سرودن «ساعت دیوار چشمات قلبم نمیاد» ادامه داد: به بنیامین درود می گویم که جرئت کرد و این ترانه را خواند. همیشه جسارت، پیش رو بودن و آوانگارد بودن او از طرف من قابل ستایش است. قیدها در این ترانه حذف شده و به مخاطب فرصت میدهیم که جمله بسازند. این شاید اولین ترانه مینیمالی باشد که ساخته شده بود. به محض اینکه این ترانه را برای بنیامین خواندم آن را پسندید و شروع به ساخت آن کرد. اکثر طیف باسواد و تحصیل کرده کار را پسندیدند و ما را تشویق کردند. عده ای هم کار را دوست نداشتند که به آنها احترام میگذارم.

چشم من به گوش مردم است

احمدی درباره واکنشی که به نقدها نشان میدهد، گفت: من بسیار نقدپذیرم. چشم من به گوش مردم است. من از بچه های 6، 7 ساله تا اساتید دانشگاه نقد می پذیرم و از این رویکرد سود دیده ام.

وی درباره تفاوت های ادبیات سنتی و ترانه، تصریح کرد: بحث ترانه با بحث ادبیات فرق می کند. برخی می خواهند با متر خیاطی وزن فردی را بسنجند و چنین چیزی جور در نمی آید. اصلا ملاک موسیقی پاپ با ملاک سنجش ادبیات فرق می کند. ترانه را می شود روی کاغذ سنجید اما وقتی آهنگسازی می شود سنجش آن به شیوه دیگری است. موسیقی پاپ کارنامه اش را از دست مردم می گیرد. مردم یا موسیقی را می شنوند یا آن را فراموش می کنند.

بنیامین به من وفا کرد

این ترانه سرا درباره تداوم همکاری با بنیامین بهادری اظهار کرد: بنیامین وفای بزرگی در کار داشت و من سعی کردم وفای او را با کار خوب جواب بدهم. او شعری از مولوی خوانده بود (یار مرا غار مرا عشق جگرخوار مرا) و من در استقبال از مولوی این بخش را اضافه کردم: ناز مکن ناز بیا خانه برانداز بیا، باز مرو باز بیا دور مشو دور مشو... من همیشه سعی کردم پاسخ محبت او را بدهم. البته او لطف دارد و می گوید من بهتر از فرید پیدا نمی کنم اما من تلاش می کنم مهربانی و صمیمیت او را با کار خوب پاسخ بدهم تا او احساس نکند در چنگ من گیر افتاده است. ما بارها شده سر یک کلمه با هم چالش کرده ایم و همفکری داشته ایم و در نهایت موفق شده ایم.

سینما فرزند ادبیات است

وی در پاسخ به اینکه ارتباط دنیای تصویر با شعر چیست، گفت: نویسنده، شاعر، رمان نویس و سینماگر یک وجه مشترک دارند و آن این است که تصویر ایجاد می کنند. سینماگر متکی به تکنولوژی و نور و دوربین و عوامل و... است. اما کسی که در عرصه ادبیات قدم می زند، با کلمات تصاویر ایجاد می کند و پرده سینمای او ذهن مخاطبانش است. او در ذهن مخاطبان با کلمات تصویر ایجاد می کند. به نظر من این کار دشوارتری است و به هنر نزدیک تر است.

احمدی ادامه داد: مثلا در رمان «بر باد رفته» به تعداد افرادی که در سراسر دنیا این کتاب را می خوانند، یک شخصیت اسکارلت شکل می گیرد اما وقتی فیلم این رمان ساخته می شود، فقط یک اسکارلت داریم. سینما ستودنی و قابل احترام است اما فرزند ادبیات است؛ ادبیات تصویرسازی که براق تر است اما مغز آن ادبیات است.

این ترانه سرا تأکید کرد: هر ترانه ای که سروده می شود، کلیپ آن در ذهن مخاطب ساخته می شود و او در ماشین که نشسته و به یک قطعه موسیقی گوش میدهد لوکیشن ها و شخصیت ها را بدون هزینه در ذهنش تصویرسازی می کند. ادبیات مادر سینما است و سینما همیشه به ادبیات مدیون است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال بدیع که آیا در ترانه هایش که جملاتی چون «بگو بگو کدوم خیابونه که منو به تو میتونه برسونه» عامدانه اینگونه از کلمات استفاده می کند یا به خاطر ملودی اینگونه شعر می گوید، توضیح داد: دنیا، دنیای حرکت است. من با زنده یاد نیما وارسته در استودیو صحبت می کردم و به او می گفتم سبک من و تو و بنیامین سبک استریت و حرکت است. کلمات در چنین موسیقی باید قابلیت داشته باشد که در موسیقی و صدای بنیامین تکنو بنشیند. در آلبوم 85 هم این شیوه بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

مردم ارزشمندی داریم

این ترانه سرا، در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: می خواهم از مردممان تشکر کنم که خیلی خوب هنرمندانشان را با گوش دادن، محبت و نگاه کردنشان حمایت می کنند. اینکه مردم دوستمان دارند و تشویق مان می کنند خیلی پشتوانه بزرگی است. به هنرمندان می گویم مردم را دوست بدارند و باآنها مهربان باشند، مردم ارزشمندی داریم.

احمدی همچنین از انتشار مجموعه ترانه جدیدش توسط نشر نگاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد این کتاب که ترانه های جدیدی در آن است به نمایشگاه برسد. وی در پایان ترانه «یه روز یه باغبونی یه مرد آسمونی نهالی کاشت میون باغچه مهربونی» را برای مخاطبان خواند.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

سید فرید احمدی,فرید احمدی,چشم شب روشن,امیر قمیشی,محمد صالح علا,علیرضا بدیع,شعر,حافظ,ساعت دیوار چشمات قلبم نمیاد,بنیامین,مولوی,یار مرا غار مرا عشق جگرخوار مرا,نیما وارسته,نشر نگاه
آمار بازدید : 1,259
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500