ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : شنبه 30 بهمن 1395 - ساعت 11:28:42
چاپ خبر

وقتی خواننده‌ها و بازیگرها پا در کفش هم می‌کنند / از محمدرضا فروتن و حامد بهداد تا رضا یزدانی و بنیامین

امسال رضا یزدانی و مازیار فلاحی نه در مقام خواننده، بلکه به عنوان بازیگر در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و از سوی دیگر، محمدرضا فروتن تازه‌ترین بازیگر سینماست که وارد دنیای موسیقی شده است.

وقتی خواننده‌ها و بازیگرها پا در کفش هم می‌کنند / از محمدرضا فروتن و حامد بهداد تا رضا یزدانی و بنیامین

موسیقی و سینما نزدیکی بسیاری به یکدیگر دارند و مخاطبان مشترک‌شان بیش از هر دو هنر دیگری است. کمتر علاقه‌مند موسیقی را می‌شود پیدا کرد که علاقه‌ای به سینما نداشته باشد و از آن‌طرف، معمولاً سینماگرها و سینمادوست‌ها نیز علاقه خاصی به موسیقی دارند.

این علاقه مشترک در میان خود هنرمندان این دو عرصه هم وجود دارد. در واقع خواننده‌های فراوانی وجود دارند که به سینما علاقه‌مند هستند و بالعکس. در این زمینه عده‌ای بر اساس توانایی‌هایی که در هر دو عرصه دارند، پس از موفقیت در یکی از آن دو حوزه، وارد حوزه دیگر هم شده و شانس‌شان را امتحان کرده‌اند. این مسئله همیشه مورد نقد عده‌ای از اهالی هر دو حوزه بوده اما طبیعی است که اگر یک نفر در هر دوی هنر سینما و موسیقی موفق باشد، هیچ اشکالی ندارد که در هر دو زمینه فعالیت کند.

امسال رضا یزدانی و مازیار فلاحی نه در مقام خواننده، بلکه در مقام بازیگر به جشنواره فیلم فجر آمدند. از سوی دیگر، محمدرضا فروتن تازه‌ترین بازیگر سینماست که وارد دنیای موسیقی شده است. چهارشنبه پیش اولین آلبوم رسمی فروتن با عنوان"میفهممت" به بازار موسیقی آمد و بهانه‌ای برای تهیه این گزارش شد.

خوانندگان بازیگر:

در سال‌های اخیر خوانندگان پر تعدادی شانس خود را برای بازی در فیلم و سریال‌های مختلف امتحان کرده‌اند. این تجربه در خصوص بعضی از خوانندگان جدی‌تر بوده و عده‌ای نیز فقط به طور سفارشی در حوزه تصویر حضور یافته‌اند. در ادامه برخی از پررنگ‌ترین تجربیات حضور خوانندگان در عرصه سینما را بررسی خواهیم کرد:

رضا صادقی

خواننده مشکی‌پوش در سال 90 در فیلمی به نام "بی‌خداحافظی" در نقش خودش بازی کرد که تجربه جالبی به نظر می‌رسید.این فیلم در همان سال اکران شد و علیرغم آن‌که فروش آن‌چنانی نداشت ولی برای صادقی کامنت‌های خوبی را به همراه آورد. صادقی در این فیلم چند قطعه هم خواند و چند اجرای زنده کوتاه هم داشت. فیلم بی‌خداحافظی به کارگردانی احمد امینی و با بازیگری محمدرضا فروتن، پگاه آهنگرانی و افشین هاشم داستان سه جوان را روایت می کند که هرکدام برای رسیدن به هدفی از بندرعباس عازم تهران می شوند و زندگی‌شان دست‌خوش اتفاقات مختلفی می‌شود. این فیلم تنها تجربه صادقی در زمینه بازیگری بود.

فرزاد فرزین

فرزاد فرزین سابقه چند تجربه تصویری را دارد. او در سال 85 در فیلم "پسران آجری" به کارگردانی مجید قاری‌زاده بازی کرد که این فیلم در سال 87 توسط شرکت تصویر دنیای هنر پخش شد. سپس در فیلمی دیگر به نام‌ "کنسرت روی آب" بازی کرد که بعدها از ایفای نقش در آن فیلم ابراز پشیمانی کرد. "سگ‌های پوشالی" به کارگردانی رضا توکلی نیز آخرین تجربه سینمایی فرزین بود که در سال 92 اکران عمومی شد. فرزین این فیلم را اولین تجربه حرفه‌ای خودش در سینما می‌داند چون معتقد است که نقش‌هایش در دو فیلم قبلی، مربوط به موسیقی بود اما این فیلم اصلاً ارتباطی با موسیقی ندارد. همچنین فرزین در سال 95 جلوی دوربین منوچهر هادی رفت و اولین حضورش را در یک سریال به ثبت رساند. این سریال "عاشقانه" نام دارد که در هفته گذشته قسمت اول آن با صدای فرزاد فرزین در شبکه نمایش خانگی پخش شد. سکانس‌هایی که فرزین در این سریال بازی کرده، در قسمت‌های بعدی رونمایی خواهد شد.

رضا یزدانی

رضا یزدانی علاقه شدیدی به سینما دارد. او معمولاً در هر آلبومش یک قطعه موسیقی دارد که فضای آن سینمایی است. همچنین تیتراژ‌های زیادی را هم برای تلویزیون و سینما اجرا کرده است. یزدانی پس از اجرای تیتراژ فیلم‌های "رئیس"، "محاکمه در خیابان"، "گام‌های معلق"، "کیفر" و "طهران تهران"، در سال 89 برای اولین بار به عنوان بازیگر در سینما حضور یافت و جلوی دوربین فیلم "بوی گندم" به کارگردانی محمدرضا خاکی رفت و با مصطفی زمانی و الناز شاکردوست همبازی شد. وی سال گذشته در فیلمی دیگر به نام "آه ای عبدالحلیم" به بازیگری پرداخت که این فیلم به "تیک‌آف" تغییر نام داد. این فیلم به کارگردانی احسان عبدی‌پور و تهیه‌کنندگی طهورا ابوالقاسمی در انتظار نوبت اکران است. یزدانی امسال با  سوفی و دیوانه" به کارگردانی مهدی کرم پور در جشنواره فجر حضور داشت.

 

زانیار خسروی

زانیار خسروی در اصل یک خواننده است ولی او پیش از آن‌که آلبومی را منتشر کند در سال 90 جلوی دوربین پیمان معادی قرار گرفت و در فیلم سینمایی "برف روی کاج‌ها" بازی کرد. برف روی کاج‌ها اولین فیلم بلند پیمان معادی است که در جشنواره فجر به عنوان برترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد. زانیار سه سال پس از "برف روی کاج‌ها"، در سریالی به نام "عشق تعطیل نیست" که برای شبکه نمایش خانگی تولید شده بود، مقابل دوربین قرار گرفت اما این سریال پس از تنها پنج قسمت با شکست مواجه شد و پروژه تولید آن تعطیل شد. بنابراین با شکست پروژه "عشق تعطیل نیست" به کارگردانی بیژن بیرنگ، دومین تجربه تصویری زانیار بر خلاف تجربه "برف روی کاج‌ها"، ناموفق شد اما بعید است که زانیار دوباره به عرصه بازیگری روی نیاورد.

بنیامین بهادری

بنیامین بهادری از جمله خوانندگانی‌ست که به تازگی وارد حرفه بازیگری شده است. او در حال حاضر فیلم پرفروش "سلام بمبئی" را روی پرده سینماهای سراسر کشور دارد که بیش از 14 میلیارد فروش داشته است. این فیلم محصول مشترک کشور ایران و هند به کارگردانی قربان محمدپور است که محمدرضا گلزار و دیا میرزا بازیگران اصلی آن هستند. بنیامین بهادری نیز در این فیلم به همراه همسرش به ایفای نقش می‌پردازد که البته در هفته‌های اخیر به بازیگری او انتقادهایی وارد شده و عده‌ای او را بازیگر خوبی نمی‌دانند. با این وجود بنیامین تصمیم دارد که اگر پیشنهاد خوبی برای بازیگری داشته باشد، همچنان به حضورش در هنر هفتم ادامه دهد.

حمید عسکری

حمید عسکری هم دو تجربه بازیگری در فیلم و سریال داشته که البته این دو تجربه موفق نبوده‌اند. عسکری در سال سال 93 در فیلمی به نام "شانس، عشق، تصادف" به کارگردانی آرش معیریان در نقش یک مدرس موسیقی به نام حمید جلوی دوربین رفت که علیرغم بازیگران نامداری که داشت به موفق نرسید. او سپس در سال 94 در فیلم "دو دوست" به کارگردانی محمد بانکی بازی کرد که بازی او و خود فیلم با انتقادهای فراوانی مواجه شد و تجربه ناموفق دیگری را برای عسکری در زمینه تصویر به ثبت رساند.

سایر:

سایر خوانندگانی که در حوزه سینما فعالیت داشته‌اند عبارتند از: عماد طالب‌زاده، اعضای گروه 7، مهدی مقدم، مازیار فلاحی، حمید خندان، امیر تاجیک و امید حاجیلی.

بازیگران خواننده:

همچنان که خوانندگان زیادی وارد حوزه سینما شده‌اند، بازیگران متعددی نیز پس از موفقیت در هنر هفتم، وارد حرفه موسیقی شده و خوانندگی کرده‌اند. شمار این هنرمندان نیز بالاست و در ادامه فعالیت فقط چند نفر از مطرح‌ترین بازیگران سینما را در حوزه موسیقی مطالعه خواهید کرد:

محمدرضا گلزار

محمدرضا گلزار بازیگر مطرح سینما که در دهه 80 یکی از پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران بود، یک موزیسین هم هست. این بازیگر در اواخر دهه 70 به عنوان نوازنده همراه با گروه "آریان" به روی صحنه می‌رفت و به اجرای موسیقی می‌پرداخت ولی با شروع دهه 80 و آغاز دوران رویایی حضورش در سینما، موسیقی را کنار گذاشت و صرفاً به بازیگری در فیلم‌های عاشقانه ‌پرداخت. در اوایل دهه 90 و با تغییرات اساسی که در نوع فیلمسازی سینمای ایران افتاد و همچنین مشکلاتی که گلزار برای حضور در سینما داشت، سوپراستار دهه 80 از پرده سینما دور شد و به طور جدی یک‌بار دیگر به فعالیت در موسیقی کشور مبادرت ورزید. او این‌بار گروه ریزار را تشکیل داد و خودش هم شروع به خوانندگی کرد. گلزار از سال 92 تا کنون 10 تک آهنگ منتشر کرده و از زمستان امسال برگزاری کنسرت مستقل خود در تهران و شهرستان‌ها را نیز آغاز کرده و گویا هدفی جدی در عرصه موسیقی دارد.

مهران مدیری

مهران مدیری علاوه‌بر استعداد عجیبی که در حوزه بازیگری و کارگردانی طنز دارد، در حوزه موسیقی نیز فعالیت می‌کند و در این زمینه هم هر بار که قطعه‌ای را برای تیتراژهای تلویزیونی خوانده، به موفقیت رسیده است. مدیری در ‌سال ١٣٧٩ آلبومی به نام "از روی سادگی" با حضور بزرگانی چون مرحوم بابک بیات و فردین خلعتبری منتشر کرد. او تیتراژ سریال‌هایی چون "شب‌های برره" و "قهوه تلخ" را خواند که همه‌گیر شد و سال گذشته نیز با تیتراژ مجموعه دورهمی به موفقیت رسید. این کارگردان و بازیگر مطرح تلویزیون و سینما، علیرغم موفقیتی که با تک آهنگ‌هایش حاصل شد، هیچ‌گاه به طور مداوم و جدی به اجرای موسیقی نپرداخت تا خودش را با انتشار یک آلبوم یا برگزاری کنسرت‌های مداوم محک بزند.

اشکان خطیبی

اشکان خطیبی به نوعی یک هنرمند چند وجهی است. او علاوه‌بر بازیگری در تئاتر، تلویزیون و سینما، چند سالی است که هنرش در حوزه موسیقی را هم به رخ می‌کشد. این بازیگر سینما در سال 92 همراه با گروه ترافیک آلبوم را به همین نام منتشر کرد و از آن‌جا رسماً وارد حوزه خوانندگی شد. خطیبی سپس چند تک آهنگ دیگر هم به انتشار رساند ولی قطعاتی که او به زبان فارسی خواند، طوری نبود که در میان خوانندگان معروف موسیقی او را به یک ستاره تبدیل کند. وی در سال جاری پروژه دیگری را در حوزه موسیقی کلید زد که این‌بار یک پروژه موفق از آب درآمد. پروژه "راک دِ پن" مختص اجرای موسیقی‌های راک دهه‌های 70،60 و 80 میلادی به زبان انگلیسی است که خطیبی با همان اجرای اول به موفقیت رسید و کنسرت‌هایش یکی پس از دیگری تمدید شد. او معمولاٌ اجراهای خود را در سالن‌های 250-300 نفره برگزار می‌کند ولی با روندی که در پیش گرفته این احتمال وجود دارد که مخاطبان بیشتری را با خود همراه کرده و در سالن‌های بزرگ‌تر به روی صحنه برود.

محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن از جمله بازیگرانی‌ست که از یک دهه پیش همه به گونه‌ای پیش‌بینی می‌کردند که یک روزی خواننده شود و خودش هم به چنین اتفاقی واکنش منفی نشان نمی‌داد. او بالأخره چند روز پیش حاصل 5 سال تلاشش بر روی یک آلبوم موسیقی را روانه بازار کرد. آلبوم فروتن "می‌فهممت" نام دارد که شامل 7 قطعه است. بابک زرین، افشین یداللهی و سیروان خسروی سه هنرمندی هستند که تمام تلاش‌شان را برای آلبوم موسیقی بازیگر سینما انجام داده‌اند تا تجربه نخست او با بازخورد خوبی مواجه شود.

کامران تفتی

کامران تفتی صدای بم و جذابی دارد و همین اتفاق شاید او را به خوانندگی ترغیب کرد. این بازیگر هم سال گذشته پس از انتشار چند تک آهنگ، آلبومی را با نام "عکس زمستونی تهران" منتشر کرد. آلبوم تفتی با حضور نوازندگان برجسته موسیقی پاپ ضبط شد و کیفیت خوبی هم داشت ولی طوری نبود که برای او در حوزه موسیقی هم مخاطب آن‌چنانی بیاورد و وی را به فکر برگزاری کنسرت بیندازد. کامران تفتی از سنین کودکی نواختن پیانو و گیتار را آموخته و اکنون در تلاش است که در حوزه موسیقی فعالیت جدی‌تری داشته باشد ولی او برای موفقیت در این عرضه نیاز به تلاش بیشتری دارد. البته این خواننده موسیقی عامه‌پسندی ارائه نمی‌دهد و شاید اگر می‌خواست اثرش پرمخاطب شود، فضای دیگری را انتخاب می‌کرد.

بهرام رادان

بهرام رادان دیگر بازیگر مطرحی است که وارد حوزه خوانندگی شد و یک آلبوم رسمی هم منتشر کرد. این بازیگر در سال 91 آلبومی را با نام "روی دیگر" منتشر کرد که فضایی پاپ-راک داشت. این آلبوم دو زبانه (فارسی و انگلیسی) رادان مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار نگرفت و برای او طرفدارای را به همراه نیاورد. رادان موزیک ویدئویی به نام "تو هستی" را نیز با حضور خود منتشر کرد که این ویدئو کمی به کارش در حوزه موسیقی کمک کرد. رادان پس از آلبوم نخست خود قصد کرد که آلبوم جدیدی را با حضور رضا یزدانی تولید کند که دیگر مشخص نشد سرنوشت آن آلبوم به کجا رسید.

محمدرضا هدایتی

محمدرضا هدایتی بازیگر سریال‌های طنز که بیشتر با سریال‌هایی چون "شب‌های برره" یا "پاورچین" شناخته می‌شود، تا کنون دو آلبوم رسمی در حوزه موسیقی منتشر کرده و اخیراً در صدد تولید سومین آلبوم خود می‌باشد. این بازیگر در سال 87 آلبوم "برگ و باد" و در سال 90 آلبوم "ماه می‌خنده" را منتشر کرد که قطعه "دلگیرم" از این آلبوم هیت شد. هدایتی اکنون درصدد انتشار سومین آلبوم رسمی خود است که احتمالاً در سال 96 منتشر می‌شود.

سایر:

علاوه‌بر بازیگرانی که فعالیت‌شان در حوزه موسیقی شرح داده شد، شهاب حسینی، زنده یاد خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی، امین حیایی، فتحعلی اویسی، حامد بهداد، برزو ارجمند، مهدی سلطانی، امیرحسین آرمان، کوروش تهامی، رضا رویگری، شهاب عباسی، جواد رضویان، امیریل ارجمند و... نیز تاکنون چه به صورت آواز و چه به صورت دکلمه در حوزه موسیقی خوانندگی کرده‌اند.

 

منبع: هنر آنلاین

رضا یزدانی,مازیار فلاحی,جشنواره فیلم فجر,محمدرضا فروتن,حامد بهداد,بنیامین,بازیگران خواننده,خوانندگان بازیگر,می فممت,آلبوم می فهممت,آلبوم می فهممت محمدرضا فروتن,رضا صادقی,بی خداحافظی،احمد امینی,پگاه آهنگران،افشین هاشم،فرزاد فرزین,پسران آجری,مجید قاری زاده,تصویر دنیای هنر,کنسرت روی آب,سگ های پوشالی,رضا توکلی,منوچهر هادی,عاشقانه,سریال عاشقانه,رئیس,فیلم رئیس,محاکمه در خیابان,گام های معلق,کیفر,طهران تهران,بوی گندم,محمدرضا خاکی,مصطفی زمانی,الناز شاکردوست,آه ای عبدالحلیم,تیک آف,احسان عبدی پور, طهورا ابوالقاسمی,سوفی و دیوانه,مهدی کرم پور,پیمان معادی,برف روی کاج ها,عشق تعطیل نیست,بیژن بیرنگ,سلام بمبئی,قربان محمد پور,محمدرضا گلزار,دیا میرزا,حمید عسکری,شانس عشق تصادف,آرش معیریان,دو دوست,محمد بانکی,عماد طالب زاده,گروه سون,مهدی مقدم,حمید خندان,امیر تاجیک,امید حاجیلی,مهران مدیری,بابک بیات,فردین خلعتبری,شب های برره,قهوه تلخ,اشکان خطیبی,کامران تفتی,بهرام رادان,محمدرضا هدایتی,شهاب حسینی,خسرو شکیبایی,پرویز پرستویی,امین حیایی,فتحعلی اویسی,برزو ارجمند,مهدی سلطانی,امیرحسین آرمان,کوروش تهامی,رضا رویگری,شهاب عباسی,جواد رضویان
آمار بازدید : 1,593
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500