ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : یک‌شنبه 1 اسفند 1395 - ساعت 20:59:59
چاپ خبر

محمد معتمدی در نشست خبری تور کنسرت کویر:

جهانی شدن موسیقی ایرانی افسانه است

نشست خبری تور کنسرت‌های محمد معتمدی با عنوان «کویر» ظهر امروز یکشنبه اول اسفند در تالار حافظ بنیاد رودکی برگزار شد.

جهانی شدن موسیقی ایرانی افسانه است

محمد معتمدی با بیان اینکه تور کنسرت کویر از تالار وحدت آغاز می‌شود، گفت: در یک سال اخیر تصمیم گرفتم قطعاتی را به صورت گاهنامه منتشر کنم یک هدف مشترک در انتشار همه این قطعات وجود داشت و آن تولید آثاری در زمینه موسیقی ایرانی بود که مردم اقبال عمومی نسبت به این آثار داشته باشند. موسیقی سنتی در کشور ما مخاطب عام ندارد و یک سری افراد الزاما مخاطب این نوع از موسیقی هستند.

او ادامه داد: متاسفانه جامعه ما و مردم کوچه و بازار ارتباط چندانی با موسیقی سنتی ندارند که این موضوع برای من آزاردهنده است از این رو تصمیم گرفتم موسیقی را تولید کنم که مخاطب عام‌تری را به سمت خود جذب کند که خوشبختانه با تولید این قطعات به خواست خود رسیدم.

این خواننده موسیقی سنتی افزود: قطعاتی که قرار است در کنسرت کویر اجرا کنم خوشبختانه در هنگام انتشارشان جزء قطعات پرمخاطب بوده‌اند و نسبت به رقابت نابرابری که موسیقی پاپ با موسیقی سنتی دارد این قطعات در صدر بودند و از آنجاکه مردم درخواست اجرای صحنه‌ای این قطعات را داشتند که 6 ماه پیش تصمیم گرفتیم کنسرتی را برگزار کنیم و با توجه به برنامه‌های از قبل تعیین شده بنیاد رودکی موفق شدیم در روزهای 4 و 5 اسفندماه این قطعات را روی صحنه بیاوریم.

معتمدی به سایت بلیت فروشی 84200 اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این سایت باعث شد که دغدغه بزرگ بلیت فروشی از ذهن من برطرف شود چرا که همیشه در هنگام برگزاری کنسرت با مشکل بلیت‌فروشی مواجه بودیم و خوشبختانه این سایت کار ما را به آسانی برطرف کرد.

او ادامه داد: اکثر سایت‌های بلیت‌فروشی خودشان کنسرت‌گذار هستند و از امکان گسترده  اطلاعات مخاطبان سایت برای کنترل بازار و حذف رقبا استفاده می‌کنند که به عقیده من این مسئله درست نیست اما متاسفانه ما سال‌هاست که در بازار موسیقی با این رفتارها مواجه  هستیم. سایت 84200 قرار نیست درصد اضافه‌ای برای فروش بلیت از ما بگیرد و همین که به دلیل کنترل بازار دخل و تصرفی در آن نمی‌کند برای من قابل احترام بود چراکه من در گذشته تجربه‌های تلخی درباره بلیت‌فروشی با سایت‌های مختلف داشتم.

او در باره قطعاتی که قرار است در کنسرت کویر اجرا شود، گفت: اکثر این قطعات از ساخته‌های خودم است و قطعه کویر، به یاد صیاد، پرواز، شکرم ساغر را اجرا خواهیم کرد. البته باید بگویم که از آنجا که حرکت قطار کنسرت کویر در زمستان آغاز شده و دو ایام فاطمیه را در این فصل داشتیم همچنین اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای در این ماه داشتیم از همین رو تصمیم گرفتیم برنامه‌های شهرستان را فقط در شاهرود و یزد قبل از سال 96 برگزار کنیم و برنامه‌های دیگر شهرها را برای سال بعد و در اردیبهشت‌ماه سال بعد اجرا کنیم.

او به رایزنی‌های صورت گرفته برای برگزاری کنسرت در شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: قصد داریم به صورت رایگان و بدون بازده مالی و حتی با پیش بینی ضرر قصد داریم کنسرت‌هایی را در شهرستان‌های کوچک و شهرهایی که در آنجا اجرای صحنه‌ای برگزار نمی‌شود داشته باشیم و به تمامی مدیران ارشاد استان‌ها اعلام می‌کنم که اگر قصد دارند در شهری یا شهرستانی برنامه‌ای را اجرا کنند می‌توانند با دفتر ما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا ما به صورت رایگان در آنجا برنامه اجرا کنیم.

خواننده تیتراژ «سیانور» درباره میانگین سنی اعضای ارکسترش گفت: رهبر ارکستر ما یک جوان 18 ساله است. یکی از سیاست های کار من این است که در شاکله کارهایم از نسل تازه موسیقی و جوانان استفاده کنم و باز هم می‌گویم که هر کدام از جوانانی که تاکنون در هیچ گروهی یا آلبومی شرکت نداشتند در صورتی که کارشان قابل ارائه باشد از آنها دعوت می‌کنیم تا در ارکستر ما شرکت کرده و بنوازند.

او درباره تمدید اجراهایش در تهران گفت: خوشبختانه بدون هیچ تبلیغ خیابانی و در عرض 2، 3 روز سانس‌های سالن‌ما پر شد و قصدی برای برگزاری کنسرت در روز سوم نداشتیم اگر هم قرار باشد کنسرتی را تمدید کنیم ترجیح می‌دهیم در اردیبهشت سال آینده برگزار شود.

معتمدی درباره موسیقی فیلم سیانور نیز گفت: موسیقی سیانور به سبک پاپ بود و اولین تجربه من در این سبک بود که دوست داشتم انجام بدهم و از این کار بسیار خوشحالم اما بقیه آثارم همه در ژانر موسیقی اصیل ایرانی است. مانند قطعه کویر که به لحاظ ملودی و ترانه کاملا منطبق بر موسیقی اصیل و مانند کارهای همایون خرم است و هیچ کدام از قطعاتم به موسیقی پاپ نزدیک نیست. قصد دارم با این استراتژی که در پیش گرفته‌ام تعداد زیادی مخاطب برای موسیقی سنتی جذب کنم.

او درباره سرنوشت گروه ادیب که او به همراه تعدادی از نوازندگان تشکیل داده بود نیز گفت: در ابتدا عنوان این گروه همنوازان مهر بود که بعد از مدتی گروهی مدعی شد نام آن‌ها سال‌ها است که این عنوان بوده و ما با اجازه از خانواده ادیب خوانساری عنوان گروه را به ادیب تغییر دادیم اما باز هم با ادعایی درباره این عنوان روبرو شدیم از همین‌رو تصمیم گرفتیم تا عنوان خاصی برای گروه انتخاب نکنیم و گروه با عنوان من یعنی محمد معتمدی باشد چراکه همیشه یک گروه موسیقی نیز با خواننده آن شناخته می‌شود. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال آینده نیز به همراه این گروه اجراهای سنتی را نیز برگزار می‌کنیم.

جهانی شدن موسیقی ایرانی افسانه است

این خواننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چگونه می‌توان مردم را به موسیقی سنتی علاقه‌مند کرد، گفت: بسیاری از موسیقیدانان و نوازندگان ما و همچنین من در فستیوال‌های خارجی حضور داریم اما این حرکت‌ها فردی است و اگر بخواهیم موسیقی ایرانی را جهانی کنیم نیازمند برنامه‌های جدی در این حوزه است اما به عقیده من تا مردم ایران فرق ساز تار از سه‌تار را نمی‌دانند جهانی شدن موسیقی ایرانی افسانه است.

معتمدی همچنین درباره آلبوم پوئم سمفونی «تختی» که قرار است چند روز دیگر رونمایی شود گفت: این اثر توسط ارکستر فیلارمونیک پراگ که یکی از ۲۰ ارکستر برتر حال حاضر جهان است، به رهبری استاد علی رهبری اجرا و ضبط شده است و آهنگسازی آن بر عهده پوریا خادم است این اثر در «اسمچکی» و با همکاری ارکستر فیلارمونیک پراگ ضبط شده است. زمانی که با استاد علیزاده کار می‌کردم علی رهبری صدای من را شنید و از همان‌جا گفت روزی حتما کار مشترکی با هم خواهیم داشت که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

او درباره اجرای قطعاتی از این آلبوم در کنسرت کویر نیز توضیح داد: هیچ یک از قطعات این آلبوم در کنسرت کویر اجرا نمی‌شود چراکه این آلبوم در حقیقت یک پوئم سمفونی است و روز 7 اسفند در فرهنگسرای نیاوران رونمایی می‌شود.

خواننده قطعه «کویر» در پاسخ به این سوال که آیا به اجرای موسیقی پاپ نیز علاقه‌دارد، گفت: تنها کاری که در ژانر پاپ اجرا کردم تیتراژ فیلم سینمایی «سیانور» بود که به درخواست بهروز شعیبی و بهزاد عبدی این کار را انجام دادم. اصولا هر کاری را که می‌خواهم اجرا کنم باید یک عقبه‌ای داشته باشد یا اینکه خودم بتوانم آن کار را بخوبی اجرا کنم.

صدا و سیما در زندگی هنری‌ام هیچ نقشی ندارد

او درباره همکاری‌اش با صدا و سیما نیز گفت: چند وقت پیش به خاطر اتفاقاتی که در یک برنامه زنده تلویزیونی افتاد نامه‌ای را به صدا و سیما نوشتم و اعلام کردم که هیچ‌گاه در رسانه ملی حاضر نمی‌شوم. من به عنوان محمد معتمدی یک زندگی هنری‌ای دارم که این زندگی ساختمانی دارد و بی‌شک صدا و سیما هیچ‌جایی از این ساختمان را پر نکرده و این از یک نظر خوب است و از یک جنبه بد است. اگر صدا و سیما از زندگی هنری من حذف شود هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد در حالی‌که همین امروز بسیاری از همکاران من هستند که اگر در صدا و سیما حضور نداشته باشند زندگی‌ هنری‌شان از بین می‌رود.

معتمدی ادامه داد: رادیو ملی فرانسه برای یک برنامه ویژه برای شنوندگانش گروهی را به ایران می‌فرستد تا با اجرای من یک آلبوم را ضبط کنند و در یک برنامه ویژه پخش کند اما متاسفانه در حالی که فرزند هنری دانشکده صدا و سیما در رشته کارگردانی هستم از همان ابتدای فعالیت هنری‌ام تاکنون مورد بی‌مهری‌های فراوانی از سوی این سازمان قرار گرفته‌ام. از طرفی اگر کاری را با صدا و سیما انجام دهم به تعاملات پشت پرده از سوی برخی افراد متهم می‌شوم.

او با تاکید براینکه دشمنی‌ با صدا و سیما ندارد گفت: من یک عمر هنری دارم و مدت بیست سال است مشغول فعالیت هنری هستم در تمام این مدت در هر فستیوالی که شرکت کردم مورد اقبال رادیو و تلویزیون آنجا واقع شدم مانند همین فستیوال اخیری که در ایتالیا بود و رادیو ایتالیا از من خواست تا در یک برنامه اجرای زنده داشتم اما متاسفانه ما هیچ‌گاه در طول این مدت بیست‌سال آنتی در صدا و سیمای ملی کشورمان در اختیار نداشتیم.

این خواننده همچنین درباره قطع همکاری‌اش با استاد علیزاده پس از کنسرت کرمانشاه گفت: ما طی دوسال با استاد علیزاده بیشترین تعداد کنسرت را در ایران برگزار کردیم و در هیچ دوره‌ای شرط و شروط خاصی را تعیین نکردم و آخرین کنسرت ما نیز در زمستان سال گذشته برگزار شد که با کمال میل و رغبت با استاد همراهی کردم و با وجود بیماری‌ای که برایم ایجاد شده بود اجازه ندادم حتی یک سئانس کنسل شود. برنامه کرمانشاه نیز یک برنامه بدون برنامه‌ریزی بود که به علت بیماری که داشتم آن را لغو کردیم.

او در پایان گفت: استاد علیزاده نام بزرگی است و برای من در کنار استاد علیزاده خواندن و کار کردن افتخار بسیار بزرگی است.

منبع:ایلنا

محمد معتمدی,کویر,کنسرت محمد معتمدی,تور کنسرت محمد معتمدی,موسیقی سنتی,کنسرت کویر
آمار بازدید : 1,135
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500