ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : پنج‌شنبه 5 اسفند 1395 - ساعت 16:32:26
چاپ خبر

سالار عقیلی : آواز را باید نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کرد

برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا سه شنبه سوم اسفند با حضور رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی میزبان سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی بود.

سالار عقیلی :  آواز را باید نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کرد

سالار عقیلی در بخشی از برنامه دیشب «چشم شب روشن» درباره کارهای جدیدش گفت: کار جدیدی دارم که شرکت ایران گام به زودی آن را منتشر خواهد کرد.

وی درباره علاقه‌اش به آواز گفت: همیشه سعی کرده ام در اکثر آثارم حداقل چند بیت آواز باشد. برخی آثارم بوده که نیم ساعت آن به آواز اختصاص داشته است و در برخی هم به 10، 20 دقیقه محدود شده است اما سعی کرده‌ام همیشه از آواز در کنسرت‌ها و آلبوم‌هایم استفاده کنم. آواز را باید نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کرد.

این خواننده ادامه داد: پسر من حالا 9 سال دارد و او باید آواز ایرانی را بشنود. این آواز در خون همه ما است و در رگ همه ایرانی‌ها جاری است اما فعال نیست. حتی یک مادر وقتی می‌خواهد کودکش را بخواباند، از لالایی استفاده می‌کند که گوشه بختیاری و موالف است که در دستگاه همایون اجرا می‌شود. این سینه به سینه و نسل به نسل جلو آمده و مردم شاید ندانند که در گوشه بختیاری است.

عقیلی تصریح کرد: آواز در خون ایرانی‌ها است. بارها در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که خارجی‌هایی را دیده‌ام که دنبال ساز و آواز آمده‌اند و زده‌اند و خوانده‌اند، اما حسی که یک ایرانی دارد، متفاوت است. آواز با روحیه ما ایرانی‌ها برابر است. مثلا ایرانی‌ها وقتی می‌خواهند وارد جایی شوند به یکدیگر تعارف می‌کنند اما خارجی‌ها چنین چیزی ندارند و به این کار می‌خندند. همین تعارف و رودربایستی آواز است و در فرهنگ و خون و ذات ما است.

وی افزود: ما تحریرهایی داریم که مختص ما است. در فرانسه کنسرتی داشتم که بعد از آن مخاطبان به من می گفتند شما چگونه این صداها را از حنجره تان درمی آورید؟ به ما هم یاد بدهید! اما تحریرها مختص موسیقی و آواز ایرانی است.

این خواننده موسیقی سنتی ایرانی درباره قطعه «ایران جوان» توضیح داد: این اثر که مردم آن را زیاد شنیده اند، ساخته و تنظیم آقای پیمان سلطانی است و شعر بسیار زیبایی از استاد زنده یاد بیژن ترقی است. پیمان سلطانی 12 سال پیش بود که به من پیشنهاد داد این کار را با ارکستر ملل در تالار وزارت کشور اجرا کنیم و 12 هزار نفر به تماشای این کار نشستند. مردم همیشه از کارهایی درباره وطن استقبال می کنند.

عقیلی ادامه داد: ما این اثر را همیشه در کنسرت‌ها اجرا کرده‌ایم و هیچ نسخه استودیویی از آن نبوده است. ما حدود 7، 8 ماه پیش این قطعه را با پیمان سلطانی در استودیو ضبط کردیم و این مژده را به مردم عزیز می‌دهم که این قطعه حدودا بعد از عید منتشر خواهد شد و به دسترس تک تک عزیزان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بر دستان استاد صدیق تعریف بوسه می‌زنم که باعث شدند من در جایگاه فعلی خود باشم و بتوانم برای مردم عزیز کشورم خدمت کنم. استاد بر گردن من حق زیادی دارند و من سالیان سال خدمت ایشان ردیف‌های آوازی را تلمذ کردم و در یک کلام باید بگویم هرچه دارم از اوست.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

منبع : خبرگزاری فارس

برای شنیدن آثار سالار عقیلی اینجا را کلیک کنید.

سالار عقیلی,آواز,آلبوم جدید سالار عقیلی,آلبوم سالار عقیلی,ایران گام,چشم شب روشن,ایران جوان,آهنگ ایران جوان,آهنگ ایران جوان سالار عقیلی,پیمان سلطانی,بیژن ترقی,صدیق تعریف
آمار بازدید : 1,480
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500