ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : پنج‌شنبه 5 اسفند 1395 - ساعت 16:51:56
چاپ خبر

«گنجشک اشی مشی» آن روی سکه «دال»

سرپرست گروه دال پس از انتشار قطعه «فصل آخر» در مورد اینکه آیا این اثر از روی قطعه گنجشکک اشی مشی کاور شده یا نه و اینکه چرا اثر جدید دال غم‌انگیز است مصاحبه ای انجام داد.

«گنجشک اشی مشی» آن روی سکه «دال»

بعد از ظهر روز گذشته قطعه «فصل آخر»، جدیدترین اثر گروه «دال» منتشر شد. اثری که تفاوت‌های زیادی با کارهای گذشته این گروه داشت و روایت جالبی از شعر «گنجشکک اشی مشی» معروف بود. بحث در مورد اینکه آیا فصل آخر از روی قطعه گنجشکک اشی مشی کاور شده یا نه و اینکه چرا اثر جدید دال غم‌انگیز است طی ساعت‌های گذشته در فضای مجازی شکل گرفت و بازتاب‌های جالبی داشت. «شایان شکرآبی» سرپرست گروه دال در این باره مصاحبه ای انجام داد که در ادامه می خوانیم.

پس از انتشار قطعه «فصل آخر» بحث‌های زیادی در فضای مجازی شکل گرفت که «دال» این کار را از روی قطعه «گنجشکک اشی‌ مشی» کاور کرده است. این مسأله را قبول دارید؟
قطعه «فصل آخر» از ملودی «گنجشکک اشی‌ مشی» معروف تأثیر گرفته و با نگاه نو و زبان امروزی دال بازخوانی شده و کاور نیست. ترانه که کاملاً تغییر کرده و ملودی هم تا حدودی فضای متفاوتی دارد. همین موضوع هم تنظیم متفاوتی را شامل شده و متفاوت‌تر از کارهای قبلی دال است. «فصل آخر» کاور گنجشکک اشی مشی نیست و فقط از آن تأثیر گرفته است.
 
چرا سراغ این کار رفتید و چه هدفی داشتید؟
اینکه دقیقاً چرا به سراغ یک پدیده هنر می‌روید پیچیدگی زیادی دارد. چون گاهی اوقات بر حسب اتفاق رخ می‌دهد و گاهی هم هنرمند برای پیاده‌سازی تفکراتش به سراغ برخی آثار هنری دیگر می‌رود. اما حال و روز ما جوان‌ها باعث شده تا نگاه نویی به پدیده‌های اطراف داشته باشیم. قطعه «فصل آخر» روایت امروز گنجشکک اشی مشی با نگاه متفاوت دال است.
 
امکان دارد باز هم به سراغ کارهای قدیمی و معروف بروید و در آنها تغییراتی را ایجاد کنید؟
برای این مسأله تصمیم‌گیری خاصی نداشته‌ایم و خیلی وقت‌ها که ایده‌هایی از جنس خلاقیت در ذهن آدم‌ها شکل می‌گیرد کاملاً براساس تصادف است. ممکن است باز هم چنین اتفاقی رخ دهد و ممکن هم هست دیگر به سراغ چنین تجربیاتی نرویم.
 
به نظر من یک غم خاصی در این قطعه وجود دارد که در کارهای گذشته دال مشابهی ندارد و بی‌سابقه است. این موضوع به چه دلیل بود؟ چون دال معمولاً با فضای کارهای مثبتش معروف است.
این قطعه را در کنسرت اجرا کرده‌ایم و یکی از دلایلی که فصل آخر را در آلبوم «گذر اردیبهشت» قرار ندادیم همین غمی بود که شما اشاره کردید. این غم وجود دارد و می‌خواهیم بگوییم که دال کار غمگین هم دارد و قرار نیست همه قطعات فقط براساس یک خط فکری جلو برود.
 
ممکن است این روند را از لحاظ محتوایی ادامه دهید یا حتی آلبومی با این حال و هوا تولید کنید؟

ما از گذر اردیبهشت شروع کردیم و این پروژه را با فصل آخر به پایان رساندیم. در این کار نشانه‌هایی وجود دارد از روی آنها می‌توان حدس زد برای آلبوم دوم به چه سمتی خواهیم رفت. در تنظیم کار از ارکستر زهی استفاده شده و در پس‌زمینه قطعه برای طراحی از صداهای الکترونیک استفاده کرده‌ایم. تکنیک‌هایی که در آواز به کار رفته هم با صدای قبلی «امین هدایتی» و کارهای گذشته دال تفاوت دارد.
 
یعنی از این به بعد قرار است موسیقی الکترونیک هم وارد تنظیم‌های دال شود؟
استفاده از صداهای الکترونیک در تنظیم این کار به معنای تغییر ژانر و سبک موسیقی ما نیست. اما دال در آینده تفاوت‌های زیادی با آلبوم اولش دارد ولی هر تفاوتی که رخ دهد، ژانر و چارچوب اصلی گروه تغییر نمی‌کند.
 
این تغییرات به چه دلیل است؟ می‌خواهید به سمت بازار حرکت کنید یا ایده‌های خودتان است؟
اینکه بخواهیم تگ بازاری را موسیقی الکترونیک بچسبانیم اشتباه است. هیچ وقت موسیقی الکترونیک صرفاً مساوی با بازار نبوده است چون می‌توانیم آثار تخصصی این حوزه را گوش کنید که خاص‌پسند هستند. یعنی نمی‌توانیم روی استفاده از یک ژانر یا موسیقی خاص، لیبل بزنیم. اما در جواب سوالتان باید بگویم که دال در جریان بازار حرکت نمی‌کند و کاملاً خلاف جهتش است.
 
چرا برای انتشار تک‌آهنگ‌های دال برنامه منظمی ندارید و اکنون پس از شش ماه یک اثر جدید منتشر کرده‌اید؟
اولویت برای ما موسیقی است و در حد توان خودمان، هنر برایمان اولویت دارد. همانطور که می‌دانید آلبوم قبلی هم اینطور شکل گرفت. ما با سخت‌گیری زیادی کارها را رکورد می‌کنیم و تا زمانی که به ایده‌آل گروه نرسد، اثر وارد مرحله ضبط و تولید و انتشار نمی‌شود. یک دلیلش همین تفکر ما و استقلال گروه است چون خیلی وابستگی خاصی به بازار نداریم که بخواهیم حتماً در فلان تاریخ اثری را منتشر کنیم. چون فشاری پشتمان نیست باعث می‌شود که با خیال آسوده‌تر به کارهایمان فکر کنیم و هر وقت که به ایده‌آل رسیدیم اثری را منتشر کنیم.
 
و از آلبوم جدید چه خبر؟
بزرگترین چالش گروه آلبوم جدید است. شبانه‌روز در حال گوش‌کردن موسیقی و تبادل نظر هستیم تا بتوانیم آلبومی تولید کنیم که یک قدم کاملاً رو به جلو و متفاوت برای دال باشد. تصمیم ما این است که از نظر بار موسیقایی و مفهوم آلبوم، حرکت مثبتی برای دغدغه خودمان که موسیقی بوده است کرده باشیم.

منبع : موسیقی ما

برای پخش آنلاین و در صورت دلخواه دانلود قطعه «فصل آخر» گروه دال اینجا را کلیک کنید.

گروه دال,دال,آهنگ فصل آخر,دانلود آهنگ فصل آخر,آهنگ فصل آخر گروه دال,دانلود آهنگ فصل آخر گروه دال,متن آهنگ فصل آخر,متن ترانه فصل آخر,متن آهنگ فصل آخر گروه دال,متن ترانه فصل آخر گروه دال,گنجشکک اشی مشی,شایان شکرآبی,گذر اردیبهشت,آلبوم گذر اردیبهشت,آلبوم گذر اردیبهشت گروه دال,امین هدایتی
آمار بازدید : 1,241
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500