ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : دوشنبه 9 اسفند 1395 - ساعت 10:36:26
چاپ خبر

گفت و گو با وحید تاج

موسیقی اصیل ایرانی در بحران فراموشی!

«وحید تاج» خواننده موسیقی سنتی معتقد است توجه به موسیقی ایرانی کمتر شده است، در حالی که مردم باید با آواز آشتی کنند.

موسیقی اصیل ایرانی در بحران فراموشی!

وحید تاج درباره ویژگی‌های یک خواننده، گفت: به نظر من یک خواننده باید صدا داشته باشد و اگر می‌خواهد موفق شود باید دارای صدای خوش باشد. صداسازی مانند بدن‌سازی است، یعنی اینکه یک فوتبالیست باید بدنش توانا باشد تا بتواند 90 دقیقه در زمین بازی کند.

این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: صداسازی در ساز هم وجود دارد، یعنی زمانی که یک نوازنده می‌خواهد ساز بزند باید طریقه مضراب زدن، نوع دست و.... را بداند. در آواز اصولی است که خواننده باید بداند صدا چه جوری بیرون آید و حالت دهان به چه شکلی باشد. مثلاً خواننده‌ای که می‌خواهد آواز بخواند باید فضای دهان به صورت گرد باشد ولی بسیاری از خواننده این قواعد را نمی‌دانند و در نتیجه یک صدای سرد از گلوی او خارج می‌شود.

تاج افزود: خواننده باید آموزش ببیند زیرا دهان باید به صورت مخروطی شکل باشد. از طرف دیگر ارائه پرده‌های مختلف باید دقیق باشد و خواننده باید تکنیک‌ها را بشناسد. اگر کسی صدا نداشته باشد صداسازی بی‌معنا است و نمی‌توانیم کاری کنیم کسی صدایش خوب شود. صداسازی به خواننده کمک می‌کند تا اصول خوانندگی را فرا گیرد و بیاموزد چگونه از صدای خود استفاده کند.

وحید تاج با اشاره به اینکه توجه به موسیقی ایرانی کمتر شده است، تأکید کرد: به طور کلی ما باید علت را در بخش شنیداری و فرهنگ مردم بررسی کنیم. متأسفانه جوانان آنچه را که می‌شنوند بیان می‌کنند. رادیو و تلویزیون باید موسیقی‌های ناب و درجه یک مانند موسیقی گلها را ارائه دهند تا مردم بیشتر با این موسیقی آشنا شوند.

تاج گفت: مردم باید با آواز آشتی کنند، زمانی که گوش مخاطبان آواز خوب نشنود به موسیقی‌های دیگر از جمله موسیقی پیش‌ پا افتاده عادت می‌کند در نتیجه مخاطبان دیگر نمی‌توانند آواز بشنوند. متأسفانه صداوسیما فقط تصنیف پخش می‌کند در نتیجه آواز‌خوان‌ها به سمت موسیقی عامیانه می‌روند. خیلی از انتشاراتی‌ها دوست دارند خواننده‌ها آلبوم‌هایی منتشر کنند که فقط در آن آثار تصنیف خوانده شود زیرا فکر می‌کنند که فروش تصنیف بیشتر است در نتیجه این تفکر سبب شده تصنیف‌خوانی زیاد شود.

این خواننده در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه یابد آواز کم‌کم نابود می‌شود. متأسفانه موسیقی‌های نامناسب جایگزین موسیقی‌های اصیل شده است. همچنین زمانی که ما از موسیقی غیر اصیل صحبت می‌کنیم همه فکر می‌کنند که منظور ما موسیقی پاپ است، در صورتی که منظور ما موسیقی‌های وارداتی است و بهتر است بگوییم که موسیقی‌های وارداتی جایگزین موسیقی اصیل ما شده است و این اقدام باعث دور شدن از موسیقی‌های اصیل ایرانی شده است.

وحید تاج درباره مشکلات خوانندگان امروزی افزود: به نظر من مشکل خوانندگان این است که تریبونی برای ارائه ندارند. خوانندگان احتیاج دارند دیده شوند. متأسفانه به جز تعداد انگشت‌شماری از خوانندگان نمی‌توانند هنر خود را به راحتی ارائه دهند. خوانندگان امروزی باید از طریق رسانه‌های ملی از جمله رادیو و تلویزیون حمایت شوند.

تاج گفت: خواننده‌ها باید آن طور که دوست دارند هنر خود را عرضه کنند. همچنین ناشرین باید از خواننده‌های جوان نیز حمایت کنند زیرا راه باید برای این هنرمندان جوان باز شود. نباید فقط از تعداد محدودی از خوانندگان حمایت کنیم بلکه نسل جوان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

این خواننده در ادامه بیان کرد: به نظر من موسیقی مانند زمین فوتبال است و تا جایی که خطا نکنیم می‌توانیم 90 دقیقه بازی کنیم. در موسیقی هم اگر در چارچوب کار کنیم می‌توانیم به آنچه مدنظرمان است برسیم. موسیقی مانند زبان است و در زبان محدودیت نداریم در نتیجه هر حرف احساسی و تفکری را با موسیقی می‌توانیم بیان کنیم.

وحید تاج در پایان گفت: ما در حوزه موسیقی ایرانی می‌توانیم نوآوری کنیم ولی نباید از چهارچوب موسیقی خارج شویم. موسیقی ایرانی قابلیت نوآوری دارد و ما می‌توانیم بر اساس زمانه این نوع موسیقی را به‌روز کنیم. البته باید توجه داشته باشیم هر هنری یک چهارچوبی دارد که نباید از آن چارچوب فراتر برویم در نتیجه این نوع موسیقی بهترین حوزه برای ایجاد نوآوری و ابتکار است. امیدوارم روزهای بهتری در انتظار موسیقی ایرانی باشد.

منبع: هنر آنلاین

وحید تاج,تاج,موسیقی سنتی,موسیقی ایرانی,آواز
آمار بازدید : 1,031
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500