ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1395 - ساعت 09:20:01
چاپ خبر

بابک صحرایی: شعارزدگی برای هنر سم است!

کارگاه ترانه بابک صحرایی با حضور سعید شهروز خواننده موسیقی پاپ کشورمان، عصر روز پنجشنبه 19 اسفندماه برگزار شد و در این جلسه به‌ نقد و بررسی ترانه‌های هنرجوها پرداخته شد.

بابک صحرایی: شعارزدگی برای هنر سم است!

سعید شهروز از خوانندگان ماندگار است

در ابتدای جلسه بابک صحرایی درباره حضور سعید شهروز در این جلسه گفت: « خیلی خوشحال هستم که امروز سعید شهروز در جمع ما حضور دارد. سعید شهروز به معنای واقعی از خوانندگان خاطره ساز و ماندگار است. خواننده‌ای که پس از 18 سال فعالیت حرفه‌ای، همچنان موردتوجه مخاطب قرار دارد و کارهایی که در سال‌های گذشته منتشر کرده همچنان مورد علاقه جامعه است. به‌ عنوان‌ مثال قطعات «خواب» و «ستاره» که با ترانه من از سعید شهروز منتشر شد، پس از 14 سال هنوز مورد توجه جامعه است و مخاطبان موسیقی این کارها را دوست دارند. حضور سعید شهروز امروز در جمع ما بسیار ارزشمند است و یک‌ بخشی از حضور من به عرصه موسیقی، مربوط به سعید شهروز است.»

بابک صحرایی نام بسیار خوبی از خود به‌جای گذاشته است

سپس سعید شهروز نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: « در کنار بابک صحرایی بودن یک دنیا خاطره است. بابک صحرایی در چند سال گذشته در عرصه ترانه‌سرایی رشد بسیار خوبی داشته و نام بسیار خوبی از خود به‌جای گذاشته است.»

 

نقد و بررسی ترانه

پس از صحبت‌های سعید شهروز، بخش اول برنامه آغاز شد و هنرجوها به شعرخوانی پرداختند و بابک صحرایی در نقد یکی از ترانه‌ها گفت : « معمولاً ترانه‌ها ترجیع‌بندی دارند که در ترجیع‌بند یا با تغییر وزن مواجه می‌شویم و یا تکیه‌کلام استفاده‌ شده است که معمولاً قابلیت ملودی پذیری اثر را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود موسیقی بهتری را همراه داشته باشد.»

شعارزدگی برای هنر سم است!

صحرایی در ادامه گفت: « ترانه اجتماعی نوشتن و پرداختن به جامعه از وظایف هر هنرمندی در هر شاخه‌ای از هنر است اما باید حواسمان باشد که در ابتدا نسبت به آن اتفاقی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، آگاهی عمیق پیدا کنیم و سپس به آن موضوع بپردازیم در غیر این صورت به دام شعارزدگی می‌افتادیم و نه‌ تنها آن آسیب را تحلیل نمی‌کنیم، بلکه امکان دارد به اثر، هنر و جایگاه خودمان هم لطمه بزنیم. این اتفاق بارها در ترانه ما تجربه‌شده یعنی ما در دوره‌های مختلفی دارای ترانه‌هایی بودیم که ظاهر اجتماعی داشتند اما ترانه اجتماعی نبودند و ترانه شعارزده‌ی همراه با ناآگاهی بودند. به همین دلیل نه مورد اقبال اهالی هنر قرار گرفت و نه در خود جامعه مورد استقبال قرار گرفتند. به‌سادگی نمی‌توانیم ترانه اجتماعی بنویسیم صرف اینکه ما خبرهای سیاسی را دنبال می‌کنیم و صرف اینکه در جریان یکسری از اتفاقات هستیم، دلیل بر این نمی‌شود که بتوانیم آن اتفاق را تحلیل کنیم و وای به آن روزی که بخواهیم نسخه هم صادر کنیم. شعارزدگی در هنر جهان به‌ خصوص در چهار دهه اخیر ثابت‌ شده و شعارزدگی برای هنر سم است و هنرمندی که دچار شعارزدگی می‌شود، عمر خود را بسیار کوتاه می‌کند.»

 

قرار همکاری استاد بیات و سعید شهروز

در ادامه مراسم بابک صحرایی خاطره‌ای از استاد مرحوم بابک بیات تعریف کرد و بیان داشت: «استاد بابک بیات و سعید شهروز قرار بود همکاری داشته باشند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و هر دو عزیز هم تمایل داشتند که باهم همکاری کنند اما متأسفانه استاد بیات از بین ما رفتند و این همکاری هیچ‌وقت اتفاق نیفتاد.»

تمام شما یک روزی جزو بهترین ترانه‌سراهای کشور خواهید شد

پس از شعرخوانی هنرجوها ، سعید شهروز در خصوص ترانه‌هایی که توسط هنرجوها خوانده شد ، اظهار داشت : « تمام ترانه‌هایی که خوانده شد می‌تواند تبدیل به یک یا چند ترانه ماندگار شود و هرکدام از این ترانه‌ها شاید اگر یک ملودی خوب‌روی آن قرار گیرد و در یک شرایط خوبی به دست مخاطبان برسد ، به نظر من می‌تواند یک اتفاق بزرگی را رقم بزند و مطمئن هستم اگر همین روند را ادامه دهید ، تمام شما یک روزی جزو بهترین ترانه‌سراهای کشور خواهید شد.»

بخشی از موسیقی به سعید شهروز تعلق دارد

بابک صحرایی نیز در تکمیل صحبت‌های سعید شهروز گفت: « نظر سعید شهروز عزیز برای من و تمام هنرجوها بسیار ارزشمند است و سعید شهروز جزو خواننده‌هایی است که یک‌بخشی از موسیقی به ایشان تعلق دارد و یک‌بخشی از خاطره‌های مردم با موسیقی ، با صدای ایشان عجین شده است.»

انتشار آلبوم به‌زودی کنار گذاشته می‌شود

بخش دوم برنامه به پرسش و پاسخ هنرجویان از سعید شهروز اختصاص داشت و این خواننده در ابتدا در خصوص کم‌کار بودن خود در عرصه موسیقی گفت :  در حال حاضر با توجه به دانلودهای غیرقانونی و نبود قانون کپی‌رایت ، دیگر تولید آلبوم برای خواننده و تهیه‌کننده آن اثر سودی ندارد و انتشار آلبوم به‌زودی کنار گذاشته می‌شود. به دلیل اینکه در حال حاضر تیراژ آلبوم‌ها به 400 هزار نسخه رسیده است. همان‌طور که شاهد هستید، اکنون اکثر خوانندگان پس از انتشار تک آهنگ، کنسرت برگزار می‌کنند.»

برگزاری کنسرت در روز تولد سعید شهروز

وی درباره برگزاری کنسرت نیز گفت: «تصمیم دارم تا در اردیبهشت‌ماه سال 96 در روز تولدم کنسرت برگزار کنم اما برخی از تهیه‌کننده‌ها بهترین روزها را رزرو کرده‌اند و روزهایی که باقی می‌ماند، روزهای مناسبی برای برگزاری کنسرت‌هایم نیست. من اولین هنرمندی بودم که در سالن میلاد نمایشگاه کنسرت برگزار کردم اما اگر یک روز خوب سالن را در اختیار ما قرار ندهند، سعی می‌کنم سالن دیگری را برای برگزاری کنسرت در نظر بگیرم.»

مادربزرگ و پدرم صدای خوبی داشتند

خواننده آلبوم پرطرفدار «غزلک» درباره شروع فعالیت‌های موسیقایی خود نیز این‌گونه توضیح داد: « در خانواده ما این موضوع ارثی بود. مادربزرگ و پدرم صدای خوبی داشتند که پدرم هنوز هم گاهی می‌خواند. من از حدود 8 سالگی در مدرسه یا جمع دوستان می‌خواندم و از سال 68 در کلاس‌های جهاد دانشگاهی شرکت کردم. اما به این نتیجه رسیدم که در موسیقی نمی‌توان به اصرار و اجبار وارد شد. یعنی اگر موسیقی در وجود یک انسان نباشد، نمی‌تواند موفق شود.»

فکر نمی‌کردم غزلک جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌ها باشد

وی ادامه داد: « اولین قطعه‌ای که در استودیو ضبط کردم، تولید یک کاری بود که با بهنام ابطحی آغاز کرده بودیم. زمانی که آلبوم غزلک را ضبط می‌کردیم، به‌ هیچ‌وجه فکر نمی‌کردم که در میان مردم شنیده شود و یا جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌ها باشد. واقعاً کارها را دلی ساختیم و برخلاف این روزها، بحث مالی وجود نداشت. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای کسانی که آثاری را تولید می‌کنند، این است که چگونه یک کار شنیده شود. از شاخص‌ترین ویژگی‌های یک کار خوب این است که عوامل تولید آن با یکدیگر همراه و هم دل باشند.»

سعید شهروز به پیشرفت و رشد خیلی‌ها کمک کرد

صحرایی در تکمیل صحبت‌های سعید شهروز افزود: « من تجربه همکاری با سعید شهروز را داشتم و اولین ترانه‌هایی که از من منتشر شد، با صدای ایشان بوده است. سعید شهروز به پیشرفت و رشد خیلی‌ها کمک کرد. همچنین زمانی که شادمهر عقیلی در دوران اوج فعالیت‌های موسیقی خود بود، چند ملودی برای سعید شهروز ساخت.»

اجرای زنده قطعات خاطره‌انگیز

در اواخر این مراسم نیز سعید شهروز قطعات «ابلیس» ، «خواب» و «ستاره» را به‌صورت زنده اجرا کرد.

گرفتن عکس یادگاری مهمانان برنامه با سعید شهروز نیز پایان‌بخش این مراسم بود.

شهره سلطانی، پرند زاهدی، علی مهراد، امید حسنی، سام نقیبی و فرید نظری ازجمله مهمانان این جلسه از کارگاه ترانه بودند.

منبع: ریتم نو

بابک صحرایی,سعید شهروز,کارگاه ترانه,بابک بیات,شهره سلطانی,پرند زاهدی,علی مهراد,امید حسنی,سام نقیبی,فرید نظری
آمار بازدید : 1,168
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500