ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : سه‌شنبه 24 اسفند 1395 - ساعت 12:17:46
چاپ خبر

در مراسم رونمایی آلبوم «در عشق زنده باید» مطرح شد

ایرج شهبازی: مبارزه با موسیقی، مبارزه با فطرت انسانی است

«وحید تاج» در مراسم رونمایی آلبوم «در عشق زنده باید» به آهنگسازی «مجید مولانیا» گفت که «حرف‌هایمان را در آلبوم زده‌ایم» و از همدلی میان اعضای گروه «سور» صحبت کرد.

ایرج شهبازی: مبارزه با موسیقی، مبارزه با فطرت انسانی است

مراسم رونمایی آلبوم در عشق زنده باید به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی وحید تاج در شهر کتاب «الف» با حضور عوامل آلبوم، استاد ایرج شهبازی و حسام الدین سراج عصر روز یکشنبه 20 اسفندماه سال جاری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی از آلبوم مذکور به نمایش گذاشته و ویدیویی از صحبت‌های دکتر ایرج شهبازی (استاد دانشگاه تهران) برای حاضران پخش شد و در ادامه از این استاد دانشگاه دعوت به عمل آمد تا در جایگاه قرار گیرد و دقایقی را به صحبت بپردازد.

شهبازی با ابراز امیدواری برای مورد استقبال قرار گرفتن این آلبوم گفت: «گروه سور آینده خوبی دارد چراکه انسان‌های شریف و والایی هستند و امیدوارم جمعشان‌ همیشه جمع باشد و به کارشان ادامه دهند.»

 

مبارزه با موسیقی، مبارزه با فطرت انسانی است

وی در ادامه از روی متنی که از قبل درباره خنیاگران و مطربان تهیه‌کرده بود خواند که در این مقاله آمده بود:«خنیاگران و مطربان ‌همواره در جامعه ما حضوری پررنگ داشته‌اند و هیچ نیرویی نتوانسته است برای همیشه آن‌ها را از صحنه جامعه بیرون براند. جامعه ما همیشه خوانندگان و نوازندگان را بخشی جدایی‌ناپذیر می‌داند و با یاری‌گرفتن از آن‌ها بر شادی‌های خود افزوده و شدت اندوه‌های خویش را کاسته است. مقاومت موسیقی در برابر همه‌ی مخالفان سرسخت خود گواه آن است که این هنر شریف ریشه در اعماق فطرت انسان دارد و مبارزه با موسیقی، درواقع مبارزه با فطرت انسانی است و قرار گرفتن برخی از استادان موسیقی در ردیف بزرگ‌ترین قهرمانان ملی، نشانه‌ی جاودانگی موسیقی است.»

شهبازی افزود: «موسیقی؛ آگاهی‌بخش، بیدارکننده و حرکت آفرین است و نیروی اندیشه و قدرت عاطفی انسان را برمی‌انگیزد و او را به‌سوی خیر و راستی رهنمود می‌کند. نویسنده این سطوح بی‌گمان است که گوش دادن به موسیقی اصیل ایرانی باعث می‌شود انسان‌ها به شهروندانی آرام، قانونمند و وظیفه‌شناس تبدیل شوند. شهروندانی که از خشونت، خشم و نفرت پرهیز می‌کنند و با خود و دیگران در صلح به سر می‌برند. مشاهده کسانی که از یک کنسرت موسیقی بیرون می‌آیند و دیدن آرامش و صفای باطن و روشنی ضمیر آن‌ها نشان می‌دهد که موسیقی بیش از بسیاری از لایه‌های آموزشی در جامعه ما، انسان‌ها را به‌سوی فرهیختگی و فرزانگی سوق می‌دهد.»

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم و سنت پیامبر سخنی از حرام بودن موسیقی نیست، گفت: «موسیقی شگفت‌آور کلمات قرآن، بهترین برهان برای تائید موسیقی است. آن‌ها که با قرآن آشنایی دارند، هیچ می‌دانند موسیقی چه نقش عظیمی در شکل‌گیری این کتاب آسمانی دارد؟ پدید آمدن هنر قرائت قرآن نیز دلیلی دیگر برای درهم‌تنیدگی قرآن با موسیقی است. در زندگی پیامبر اسلام و در سخنان ایشان نشانه‌ای از مبارزه با موسیقی نیست و بلکه همه شواهد و مدارک نشانگر آن است که پیامبر با دیده تائید به موسیقی می‌نگریسته است.»

 

نباید سراغ موسیقی را تنها در سازها و حنجره آدم‌ها گرفت

شهبازی همچنین به تاریخ موسیقی، جایگاه شعر و موسیقی در شهر مدینه اشاره و دلیل مخالفت‌ها را دلایل تاریخی پیچیده عنوان کرد و افزود: «باید در مورد آن بحث و بررسی‌های جدی صورت پذیرد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله، آن باشد که موسیقی همواره از جذابیت فراوانی برخوردار بوده و با نیروی شگفت‌آور خویش افراد فراوانی را به‌سوی خود می‌کشیده و تأثیرهای عجیبی بر آن‌ها برجای می‌نهاده است »

این استاد دانشگاه ادامه داد: «بنای موسیقی بر تقارن، توازن و تعادل نهاده شده است و مگر ریتم معنایی جز نظم و قرینه‌سازی دارد؟ اگر چنین باشد که هست نباید سراغ موسیقی را تنها در سازها و حنجره آدم‌ها گرفت چراکه همه هستی از کوچک‌ترین ذرات تا بزرگ‌ترین اجرام آسمانی از یک نظام  ریتمیک برخوردار است.»

شهبازی همچنین گفت: «نگاه نادرستی که ما نسبت به موسیقی داشته‌ایم باعث شده است که وضعیت معاش کسانی که درراه موسیقی تلاش می‌کنند با دشواری‌های فراوانی روبرو شود کسانی که به خاطر استعداد خداداد و به سبب رسالتی که احساس می‌کنند زندگی خود را وقف موسیقی کرده‌اند برای گذران زندگی با مشکلات فراوانی مواجه هستند از سویی به بهانه‌های مختلف به آن‌ها اجازه برگزاری کنسرت نمی‌دهند و رده‌هایشان را تعطیل می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «به نظر می‌رسد همه ما باید دست‌به‌دست هم دهیم و برای آنکه گشایشی در کار این هنرمندان نجیب و مظلوم پدید آید، تلاش کنیم، این‌جانب همین دو دلیل را برای نگارش این مقاله کافی می‌داند و می‌کوشد بدین‌وسیله موسیقی اصیل ایرانی را پاس بدارد و از حقوق خنیاگران عزیز دفاع کند و دین خود را به آن‌ها به‌پاس همه لحظه‌های ماندگاری که در زندگی او آفریده‌اند، ادا کند.»

 

مطربان در نظر مولانا شأن و جایگاه رفیعی داشتند

در ادامه دکتر شهبازی به بحث مولانا شناسی پرداخت و گفت: «در دیوان شمس تبریزی 170 بار کلمه مطرب به‌کاررفته است بااینکه مطرب و مطربان در فرهنگ ایرانی تا حدودی بد و زشت بوده و هست و مطربان را افرادی گستاخ و سبک‌سر به شمار می‌بردند اما در دیوان شمس تبریزی کلمه “مطرب” از کلمات محترم و آبرومند است و مولوی این کلمه را با صفات و مضاف‌الیه‌ها بسیار زیبا و ارزشمند در ترکیب‌هایی مانند مطرب شیرین نفس، مطرب شیرین قدم، مطرب جان، مطرب عشق، مطرب صاحب دل، مطرب عارف و نظایر آن‌ها به‌کاربرده است. از بسامد بالای واژه مطرب در دیوان شمس و نیز از ترکیب‌هایی که این کلمه در آن‌ها بکار رفته است می‌توان دریافت که مطربان در نظر مولانا شأن و جایگاه رفیعی داشتند. در کنار کلمه مطرب مولانا از کلمات گوینده هم استفاده می‌کند که به آن‌ها اشاره نمی‌کنم.»

این استاد دانشگاه به نکته‌ای دیگری اشاره و بیان کرد: «ازنظر مولانا، مطربان چه خوانندگان و چه نوازندگان، انسان‌های صاحب دل، شریف و خوش‌نفسی هستند که رازهای زندگی را از آن‌ها باید شنید یعنی برای فهمیدن ذات زندگی به سراغ دانشمندان نباید رفت. به نظر می‌رسد مطرب برای مولانا شأنی همتای انسان کامل، انسانی به‌تمام‌معنا والا داشته است. « مطربا اسرار ما را بازگو/ قصه‌های جان فزا را بازگو» حتی می‌گوید رازهایی را که خداوند در زمان ازل در گوش انسان‌ها خوانده است را مطربان می‌دانند.»

 

مولانا از مطرب می‌خواهد فضا شناسی کند و متناسب با احوال مخاطب بنوازد

وی با خواندن غزل «می‌زن سه تا که یکتا گشتم مکن دوتایی/یا پرده رهاوی یا پرده رهایی» گفت: «مولانا به انواع مختلف دستگاه‌ها و زیروبم‌های موسیقی ایرانی اشاره می‌کند و اصطلاحات موسیقی را آورده است و پیامش این است که مولانا از مطرب می‌خواهد فضا شناسی کند و متناسب با احوال مخاطب بنوازد و بخواند و در هر زمان و مکانی متناسب با اوضاع‌واحوال درونی هرکسی به‌درستی انتخاب کند که باید چه چیزی بخواند و هر چیزی را چطور باید بخواند.»

 

مطرب باید عاشق باشد و برای تقاضا، پول، مقام و شهرت نخواند

شهبازیان با اشاره به اینکه مولانا حدود 30 غزل دارد که این غزل‌ها را مستقیماً خطاب به مطربان شروع می‌کند و با آن‌ها گفتگو می‌کند، درباره وضعیت معاش مولانا و مطربان توضیح داد: «مولانا می‌گوید مطرب باید عاشق باشد و برای تقاضا،پول، مقام و شهرت نخواند البته به خاطر عشق خواندن سر جایش اما وضعیت معاش، همسر، بچه و اجاره خانه و … سر جای خودش!»

وی درباره مولانا گفت: «واقعاً زمان‌هایی بوده است که مولانا باید بین مردن و رقصیدن انتخاب می‌کرد. یعنی حجم عظیم جنونی که از عمق ضمیر این مرد سر بیرون می‌آورده و بی‌مهابا خودش را بر دیوار سینه‌ی او می‌کوبیده است و اگر به شکل حرکات جنون‌آمیز رها نمی‌شد مطمئن باشید این مرد تکه‌تکه می‌شد. این عشق را این مرد سالیان سال تحمل کرد، این سماع‌های دیوانه آمیز او نتیجه این‌گونه عشق و شورها بوده است. گاهی سه شبانه‌روز این مرد می‌رقصید و سه گروه از مطربان برایش می‌نواختند و در سه نوبت جابه‌جا می‌شدند اما مولانا همچنان می‌رقصید و می‌گفت.»

شهبازی درباره عشق مولانا به مطربان بیان کرد: «مولانا به گونه‌های متفاوتی عشق خودش به مطربان را نشان می‌داد یکی از آن‌ها، دعا کردن برای مطربان بود که تعدادی از دعاهای ایوان شمس در حق مطربان است که من با دعای «خدایا مطربان را انگبین ده/ برای ضرب دست آهنین ده/ چو دست و پای وقف عشق کردند/تو همشان دست و پای راستین ده» برای دوستان عزیزی که این آلبوم عالی را پدید آوردند صحبت‌هایم را به پایان می‌رسانم.»

 

وحید تاج صدایش فرم استانداردی دارد

پس از صحبت‌های دکتر شهبازی، تصنیف «سرو خرامان» از آلبوم «در عشق زنده باید» پخش و شنیده و در ادامه ویدیوی صحبت‌های حسام‌الدین سراج برای حاضران به نمایش گذاشته شد.

حسام‌الدین سراج در صحبت‌هایش در این ویدیو درباره خواننده اثر گفت: «وحید تاج هم به لحاظ اخلاقی دوست‌داشتنی است و خوش‌خلق است و هم به لحاظ صدا، صدایش فرم استانداردی دارد و فکر می‌کنم آهنگسازان با ایشان راحت کار می‌کنند چون هم تکنیک و هم جنس صدای قابل قبولی دارد.»

سراج همچنین درباره آهنگساز آلبوم «در عشق زنده باید» بیان کرد: «نوآوری در ارائه موسیقی و اکتفا نکردن به فرم‌های قدیمی و حین استفاده کردن از آن‌ها، سبب می‌شود کارشان شنیدنی‌تر شود. این مجموعه هم کار خوبی از آب درآمده است. به‌طورکلی سلیقه ایشان را دوست دارم به جهت اینکه در انتخاب شعر وسواس دارد و از شعر سرسری نمی‌گذرد و هرجایی که معنای ویژه دارد سعی می‌کند معنا را در موسیقی به تصویر بکشد.»

سپس از استاد سراج دعوت به عمل آمد تا دقایقی را به صحبت درباره آلبوم بپردازد و صحبت‌های استاد شهبازی را کامل خواند و به تعریف داستان آشنایی خود با مجید مولانیا پرداخت و درباره همکاری با این آهنگساز گفت: «سال گذشته کنسرت داشتیم و اکنون مشغول ضبط هستیم.»

 

مجید مولانیا تفکر بسیار خوبی دارد

وی درباره مولانیا توضیح داد: «شاید ایشان ‌همانند استاد شهناز، ساز ننوازد که انتظار هم نمی‌رود اما تفکر بسیار خوبی دارد حتی در برنامه‌ریزی برای گروهش نیز متوجه شدم. و ایشان برعکس دیگر گروه‌ها که با یک خواننده همکاری دارند، ایشان با خواننده‌های گوناگون همکار می‌کند تا هم‌صداها و هم فضاهای گوناگون را تجربه کند چراکه هر خواننده با خودش یک قطار فرهنگی را می‌کشد و انتخاب شعر مولانیا و تلفیق ملودی و کلامش خوب است. جواب‌ها را به نحوی می‌گذارد که شنونده، بشنود. بعضی‌اوقات می‌بینید آهنگساز شعر مولانا را کار می‌کند اما جوابش به نحوی است که شما دوست ندارید ادامه کار را دنبال کنید و بشنوید اما ایشان این‌گونه نیست و برای جواب فکر می‌کند و به نحوی جواب را می‌نویسد که برای شنیدن ادامه کار تشنه‌تر می‌شوید و دوست دارید تصنیف را تا پایان کار بشنوید. بااینکه تعداد ارکسترشان 8 تا 9 نفر است اما تنظیم‌ها خیلی ظریف می‌نویسد. گرایش ایشان به مولانا و به معرفت مولانا در اخلاقش تجلی دارد. اعضای گروه سور را هم قطعاً دوست دارم و طی یکی، دو سالی که باهم همکاری داشتیم برایم دوست‌داشتنی بودند.»

 

وحید تاج اخلاق ورزشکاری دارد

سراج در پایان صحبت‌هایش درباره وحید تاج بیان کرد: «ایشان را در کلاس استاد شجریان در فرهنگسرای سعدآباد دیدم و عکسی گرفتیم که بعداً در صفحه ایشان دیدم و متوجه شدم ایشان سوای اینکه خوب می‌خواند، بسیار دوست‌داشتنی است. سفری امسال برای بزرگداشت استاد بسطامی داشتیم که ایشان اجرا داشتند و بسیار دقیق و خوش‌صدا و باروحیه هستند و به قول قدیمی‌ها اخلاق ورزشکاری دارد و همیشه بااخلاق بسیار خوبش همه را جذب می‌کند.»

 

حرف‌هایمان را در آلبوم زده‌ایم

در ادامه حاضران تصنیف «شمع جهان» از آلبوم «در عشق زنده باید» را شنیدند و ویدیویی از صحبت‌های وحید تاج پخش شد که این خواننده گفت: «به نظر من کار حرفه‌ای جایگاه خودش را دارد اما مقدم بر جایگاه حرفه‌ای اعضای یک گروه، رفاقت‌ها مهم است و اعضای گروه سور را سالیان سال است که می‌شناسم و گذشته از فعالیت‌های هنری مختلفی که به‌صورت آلبوم و کنسرت با این گروه داشتم با این عزیزان دوستی چندساله دارم و باعث افتخار است و حاصل این دوستی، آلبومی بانام «در عشق زنده باید» به آهنگسازی «مجید مولانیا» است که امیدوارم موردپسندتان قرار بگیرد.»

سپس از وحید تاج و مجید مولانیا در جایگاه حاضر شدند تا دقایقی را درباره آلبوم مذکور به صحبت بپردازند.

وحید تاج در ابتدای صحبت‌هایش از حاضران به دلیل حضورشان در مراسم رونمایی آن‌هم در روزهای پایانی سال تشکر کرد و افزود: «امیدوارم یک روزی بتوانم جبران کنم. حرفی برای گفتن ندارم چراکه حرف‌هایمان را در آلبوم زده‌ایم و امیدوارم بپسندید.»

 

وحید تاج با عشق و علاقه این کار را خواند

مجید مولانیا ضمن تائید صحبت‌های تاج بیان کرد: «مسئله‌ای که باید به آن اشاره کرد، در این روزهای نابسامان موسیقی ایران بخصوص موسیقی کلاسیک کار کردن، ماندن و خسته نشدن، واقعاً سخت است و دست تک‌تک اعضای گروه سور را می‌بوسم ما حدود 9 سال کنار هم بودیم و زندگی کردیم و امیدوارم این رفاقت و همکاری ادامه داشته باشد از وحید تاج سپاسگزارم که با عشق و علاقه این کار را خواند و درست است که پروژه‌ای با خواننده‌ها همکاری می‌کنیم اما رفاقت بزرگی با ایشان داریم چراکه سال‌ها همکاری کردیم و سفرهای بسیاری رفتیم و کنسرت برگزار کردیم و امیدوارم به کنسرت این مجموعه با وحید تاج برسیم. از استاد شهبازی و سراج بسیار سپاسگزارم.»

 

اعلام برنامه آینده گروه سور

در ادامه با دعوت مولانیا، جمشید صفر زاده به جایگاه آمد و درباره پیشینه و کارهای آینده گروه توضیح داد: «گروه سور را در سال 87 با مجید (مولانیا) تشکیل دادیم و از طریق گروه و با کمک اعضای آن توانستیم دغدغه‌های ذهنی‌مان را به شما انتقال دهیم. اعتقادداریم تداوم همکاری گروه به دلیل همدلی، ازخودگذشتگی و هم‌زیستی اعضای با یکدیگر بوده است که توانسته‌ایم که در این اوضاع نابسامان موسیقی کنار هم ادامه دهیم.»

گروه سور اولین مجموعه‌اش با آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی سالار عقیلی سال گذشته منتشر کرد و توانستیم، مجموعه را در برج میلاد، شهرستان‌ها و تور اروپا اجرا کنیم. آلبوم در عشق زنده باید همان‌طور که وحید (تاج) اشاره کردند حاصل سال‌ها دوستی و همدلی است. دو مجموعه دیگر با آهنگسازی بنده و خوانندگی سالار عقیلی در دست انتشار داریم که سال آینده منتشر می‌شود. آلبوم دیگری که مراحل آهنگسازی را طی می‌کند با آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی حسام‌الدین سراج که در سال 96 به انتشار می‌رسد.

 

وحید تاج در پایان این مراسم گفت: « استاد شهبازی درباره حضرت مولانا و موسیقی بسیار خوب صحبت کردند و برای شخص بنده هم بسیار جذاب بود اما می‌خواهم یکی از خصلت‌های موسیقی را که واجب می‌دانم عرض کنم را بگویم گذشته از شما سروران عزیز که همیشه منت می‌گذارید بر سر بنده و حضور دارید یکی از خصلت‌های موسیقی دوستی‌ها و صمیمیت‌هاست که جالب است بدانید گذشته از این عزیزان که باهم همکاری می‌کنیم من دوستان خواننده‌ای دارم که بدون کوچک‌ترین حسادت، کینه و کلماتی ازاین‌دست در کنار هم سالیان سال است که رفاقت می‌کنیم و به‌جای اینکه خدایی نکرده دشمن هم باشیم، دوست و برادر هم هستیم و فقط خیرخواهی هم را می‌خواهیم. دوستانی که بدون اینکه ما درخواستی داشته باشیم خودشان و با نیت و دل پاکشان در صفحات مجازی‌شان تبلیغات این آلبوم و رونمایی را انجام دادند. در روزگاری که برخی‌ها احساس رقابت از نوع بدش را دارند خوشبختانه ذات موسیقی این‌گونه نیست و امروز در جمع خودمان حسین علیشاپور و امیر اثنی عشری دو تن از بزرگواران را می‌بینم که خوانندگان بسیار توانا هستند و تشریف آوردند و از دوستانی که تماس گرفتند و به دلیل سفرها و ضبط نتوانستند حضورداشته باشند، تشکر کنم.»

در پایان وحید تاج و مجید مولانیا به امضای آلبوم «در عشق زنده باید» پرداختند و با علاقه‌مندان عکس یادگاری گرفتند.

گفتنی است؛ آلبوم موسیقی «در عشق زنده باید» به آهنگسازی «مجید مولانیا» و خوانندگی «وحید تاج» و به تهیه‌کنندگی «صدرالدین حسین‌خانی» مدیر شرکت موسیقی «ایران گام» و با همکاری اعضای گروه موسیقی «سور» منتشر شده است.

جمشید صفرزاده ( سنتور و تندر)، حمید قنبری (سازهای کوبه‌ای)، علیرضا دریایی (کمانچه)، صابر سوری ( عود)، امین دادوری (سازهای کوبه‌ای)، مهدی بصیرت‌منش (قیچک باس)، بهزاد حسن‌زاده (کمانچه)، مجید مولانیا (آهنگساز و نوازنده سه‌تار)  اعضای گروه موسیقی «سور» را تشکیل می دهند که در این آلبوم به هنرنمایی پرداخته اند و «امین یساولی» به عنوان نوازنده مهمان در یکی از تصانیف در کنار گروه حضور داشته است.

منبع: ریتم نو

وحید تاج,شجریان,محمدرضا شجریان,استاد شجریان,در عشق زنده باید,آلبوم در عشق زنده باید,آلبوم در عشق زنده باید وحید تاج,شمس مولانا,مولانا,شمس,سالار عقیلی,حسام الدین سراج,ایران گام,مجید مولانیا,ایرج شهبازی,گروه سور
آمار بازدید : 1,313
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500