ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : چهارشنبه 25 اسفند 1395 - ساعت 16:30:14
چاپ خبر

پیام ترانه سرایان در پی درگذشت افشین یداللهی

ترانه مکرم و اهورا ایمان، ترانه سرایان سرشناس کشور در پی درگذشت ناگهانی افشین یداللهی طی گفت و گویی ضمن عرض تسلیت به تمجید آثار آن مرحوم پرداختند.

پیام ترانه سرایان در پی درگذشت افشین یداللهی

ترانه مکرم: یکی از خوب‌های هنر را از دست داده‌ایم؛ افشین یداللهی زبان خود را دارد، او از دیگران تأثیر نپذیرفت اما تأثیرگذار بود.

این ترانه‌سرا در پی درگذشت افشین یداللهی اظهار کرد: او دوست قدیمی من از ۱۵ سال پیش تاکنون بود. از سواد بالایی برخوردار بود  و بسیاری از همکاران‌مان را مورد حمایت خود قرار می‌داد. یداللهی پایه‌گذار کارگاه‌های ترانه  بود. در حال حاضر نیز باور نمی‌کنم که فوت کرده و حتی  به همه می‌گفتم این یک شایعه مزخرف است ولی متأسفانه این اتفاق افتاده و ما یکی از خوب‌های هنر را از دست داده‌ایم.

مکرم افزود: افشین یداللهی سبک شعری خود را داشت و در کنار ترانه پاپ کارهای کلاسیک قشنگی نیز داشت و هنرش معطوف به ترانه پاپ نبود. یداللهی  زبان خود را داشت و برخلاف ترانه‌سراهای دیگر ، زبانش متأثر از دیگران نبود و زبان مختص به خود را داشت.

او در ادامه اظهار کرد: کارهای عاشقانه یداللهی تأثیر زیادی در موسیقی پاپ به لحاظ عمق کلام و تسلطش بر ادبیات داشت. خیلی‌ها ممکن است ترانه بگویند اما تسلط کافی بر ادبیات  نداشته باشند و سوادشان زیاد نباشد.

این ترانه‌سرا با اشاره به این‌که مرگ یداللهی شوک‌آور بود، یادآور شد: صرفا ترانه‌های او باعث این شوک نشدند بلکه  منش، رفتار، اخلاق و حمایت او از دوستان دیگر باعث این شوک شد. هنر دو بخش دارد؛ بخشی مشهور بودن و بخش دیگر  محبوب بودن، که اگر محبوب باشیم برد بزرگی کرده‌ایم. البته او به خاطر همکاری با صدا و سیما گستره  مخاطبانش بیشتر از  ترانه‌سراهای دیگر بود، چون مردم سریال دوست دارند و خیلی از تیتراژهای تلویزیون کار او بود؛ اما الویت اول لبخندی بود که همیشه به صورتش بود.

 

اهورا ایمان نیز عنوان کرد: افشین یداللهی بی‌جایگزین است.

این ترانه‌سرا در پی درگذشت افشین یداللهی با ابراز تأسف از درگذشت او اظهار کرد: من واقعا شوکه شده‌ام و منتظرم یک نفر پیدا شود و این خبر را تکذیب کند. واقعا نمی‌دانم باید چه بگویم، واقعا نمی‌دانم.

او افزود: اگر به بزرگ‌تری و کوچک‌تری در ترانه  قائل باشیم  باید بگویم افشین یداللهی، بزرگ‌ترِ نسل نوین ترانه بعد از انقلاب بود.

ایمان خاطرنشان کرد: یداللهی فرد دغدغه‌مند و متعهدی بود و  دغدغه صنف و مسائل صنفی را داشت. بارها و بارها سعی کرد تا کانون ترانه‌سریان و صنف ترانه‌سریان را راه‌اندازی کند. حتی اولین جلسه در دفتر او برگزار شد و می‌خواست از همه چیز خود بگذرد تا صنف به جایی برسد ولی تشتت و پراکندگی زیاد بود و مسئله‌ای که نگرانی مشترک ما بود تعهد نداشتن ترانه‌سرایان به مسائل صنفی بود. او در چند سال گذشته پایگاه‌های مفیدی را راه‌اندازی کرده بود.

وی با تأکید بر این‌که افشین یداللهی فرد متعهد و دغدغه‌مندی بود، اظهار کرد: او ترانه‌های بیدار و هوشمندی داشت، ترانه‌هایش برای نسل ما بود، ترانه‌هایی که دغدغه مسائل اجتماعی داشت. اگر به پست‌های اینستاگرامی‌اش نگاه ‌کنید می‌بینید نسبت به مسائلی مانند کودکان کار، زنان خیابانی، مسائل اجتماعی و سیاسی دغدغه داشت، که نشان‌دهنده بیداری و آگاهی این هنرمند بود، هنرمندی که به هنر خود به صورت اقتصادی نگاه نمی‌کرد.

اهورا ایمان افزود: ما یکی از ستون‌های اصلی ترانه بعد از انقلاب را از دست دادیم. افشین یداللهی بی‌جایگزین است به خاطر همه مسائلی که گفتم و منطقی که داشت. او منطقی‌ترین آدمی بود که سراغ دارم؛  همه مسائل را به صورت منطقی تحلیل می‌کرد و به دنبال راه حل بود. هیچ‌گاه احساسی با مشکلات برخورد نمی‌کرد. هیچ‌گاه به دنبال سوءاستفاده از جریانی برای مطرح شدن نامش نبود. واقعا او الگو، یک دوست خیلی خوب و ترانه‌سرای درجه یکی بود. ای‌ کاش این اتفاق نمی‌افتاد.

این‌ترانه‌سرا درباره همکاری خود با افشین یداللهی نیز گفت: اولین آلبومی که با هم کار کردیم آلبوم «سلام آخر» به خوانندگی احسان خواجه‌امیری بود. با وجود این‌که احسان خواجه‌امیری تمام ترانه‌ها را از او  گرفته بود و قرار نبود چیزی به آن  اضافه شود، با اضافه شدن من به گروه، افشین با کمال خوش‌رویی و مدارا ترانه‌های مرا جایگزین کرد. کارهای ما چنان همدیگر را پوشش داده بود که من آرزو داشتم آن آلبوم تکرار شود و دوست داشتم در  آلبومی کار کنم که افشین هم  حضور داشته باشد، اما متأسفانه روزگار مهلت  نداد. آلبوم «سلام آخر»  یکی از ماندگارهای ترانه‌های  بعد از انقلاب بود. آدم می‌توانست سرش را بالا بگیرد و به آن به‌خاطر افشین یداللهی افتخار کند.

منبع: ایسنا

افشین یداللهی,اشعار افشین یداللهی,دکتر افشین یداللهی,ترانه,شعر,ترانه مکرم,اهورا ایمان
آمار بازدید : 1,483
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500