ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : شنبه 28 اسفند 1395 - ساعت 11:49:57
چاپ خبر

افشین یداللهی در پرچم ایران بدرقه شد

پیکر افشین یداللهی شاعر و ترانه‌ سرای کشورمان درحالی در میان هنرمندان و دوستدارنش به سمت بهشت زهرا بدرقه شد که پرچم ایران تابوتش را به وصیت خودش پوشانده بود؛ تابوتی که توسط ترانه‌ سرایان و اعضای «خانه ترانه»، به تالار وحدت آورده شد.

افشین یداللهی در پرچم ایران بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرای کشورمان صبح روز جمعه ۲۷ اسفندماه، با حضور قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، علی مرادخانی، علی‌رضا زالی، رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی کشور، سیدعباس سجادی، رئیس مرکز آفرینش‌های هنری نیاوران، محمدرضا فروتن، فردین خلعتبری، علیرضا قربانی، احسان خواجه‌امیری، کتایون ریاحی، پرستو صالحی، الهام پاوه نژاد، محمدسریر، علی‌رضا رئیس دانایی، رئیس انتشارت نگاه و ناشر کتاب‌های افشین یداللهی، حسن فتحی، امیریل ارجمند، امیر تاجیک، یغما گلرویی، نوربخش، داود گنجه‌ای، علیرضا عصار، نیلوفر لاری‌پور، اهورا ایمان و جمعی دیگر از هنرمندان از محوطه تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شود.

دقایقی پس از آغاز مراسم پیکر افشین یداللهی به حیاط تالار وحدت وارد شد،ترانه سرایان و اعضای «خانه ترانه»،تابوت او را به تالار وحدت آوردند.

به گفته مجری مراسم ،افشین یداللهی وصیت کرده است،پرچم ایران دور تابوت او باشد.

در این مراسم، علیرضا قربانی که خواننده چند ترانه مطرح و محبوب افشین یداللهی بود به احترام این هنرمند درگذشته و به یاد او آواز خواند. همچنین در پایان مراسم، قطعه‌ای از یکی از شعرهای افشین یداللهی که باصدای خود او خوانده شده بود، پخش شد و همزمان پیکر او روی دستان اعضای خانه ترانه به سمت بهشت زهرا و قطعه هنرمندان تشییع شد.

خشایار اعتمادی، خواننده نیز پیام وزیر ارشاد، رضا صالحی امیری را قرائت کرد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد یداللهی را شاعری خوش‌ذوق، خوش‌قریحه، جوان و تاثیرگذار خواند که امروز دیگر در بین ما نیست و درگذشت او را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه هنری دانست.

مرادخانی با بیان اینکه «ما در جامعه هنری به خصوص پاپ، در حوزه محتوی مشکلات زیادی داریم» گفت: اما افشین یدالهی یکی از تکیه گاه‌هایمان در این حوزه بود، او کلمات را به زیبایی کنار هم می‌گذاشت. یداللهی یکی از با اخلاق‌ترین هنرمندان ایران بود، یکی ازبهترین‌ها که وجودش همیشه پر از آرامش، ذوق و انگیزه بود که هیچ‌گاه از هیچ‌کاری خسته نمی‌شد و هر کاری را تا به نتیجه رسیدن ادامه می‌داد.

معاون هنری وزارت ارشاد یادآور شد: همه کارهای افشین یداللهی تا امروز، نامش را تا ابد در حوزه فرهنگ ایران جاودانه می‌کند؛ تنها کاری که ما امروز می‌توانیم برای او انجام دهیم دعای خیر است.

افشین یداللهی پزشک نمونه کشور بود

علی‌رضا زالی، رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی کشور، نیز در این مراسم گفت: روز تشییع افشین یداللهی محزون‌ترین آخرین جمعه سال است؛ افشین بالاخره «اسیرِ منِ بیگانه» نشد و امروز شاهد عروج او هستیم.

زالی با بیان اینکه «او همیشه می‌گفت جاده‌ها به بن‌بست می‌رسند، تلخ است که بگوییم او هم در جاده به بن‌بست رسید.» گفت: در واقع تلخ‌ترین زمان این است که اصل حادثه از دست رفت. امسال دیگر برای سوگواری رمقی برای هیچ کدام‌مان باقی نمانده است. حوادث تلخ جمعی و فوت‌های ناباورانه برای همه ما سخت‌اند و چقدر سخت است که از دست دادن افشین یداللهی این رویداد آخر بود.

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی کشور با بیان اینکه «یداللهی یک شخصیت فرهنگی، علمی و پزشکی است» چهره افشین را در عصر حاضر آنقدر دارای خصایص و وجوهات مختلف دانست که از هر زاویه که به آن نگاه کنیم به جز خوبی نمی‌توانیم ببینیم.

زالی تصریح کرد: افشین یک طبیب مهرورز، خوشنام و مردم‌دوست بود. او معتقد بود مطبش مهم‌ترین جایگاه زندگی او و هویت او است. روان‌پزشکان اصولا در معرض مواجهات و تاملات بخشی از دردمندان جامعه هستند با این وجود باید سنگ صبوری برای بیماران‌شان باشند.

او خاطرنشان کرد: او تا لحظه آخر به زیبایی این قدم را برداشت. افشین یک طبیب حاذق بود و اصولا با یک تحلیل روانکاوانه و علاج جویانه به درمان بیمارانش می‌پرداخت و امروز جامعه پزشکی در کنار جامعه فرهنگی و هنری کشور سوگوار از دست دادن افشین یداللهی است.

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی کشور ترانه‌های افشین یداللهی را اوجِ نظم، طراوت و شادابی خواند و گفت: او می‌گفت ترانه‌هایم باید محبت، عشق و امید را ترویج دهد، اما باید در کنارش از پوچی و پراکندگی یاس نیز جلوگیری کنم. ترانه‌های یدالهی برجسته از پارادایم نوین در ترانه‌های امروز بود و توجه او نسبت به به روز رسانی علم روانپزشکی این خصوصیت را در ترانه‌هایش نیز برجسته می‌کرد.

زالی شخصیت افشین یداللهی را یک شخصیتی پنج‌وجهی و بسیار ستودنی دانست و گفت: رزومه او مملو از اتفاقات خوب و کاراکتری متبلور از خصایص انسانی است. شهریور سال ۹۲ افشین یداللهی به عنوان پزشک نمونه برتر انتخاب شد و جایزه و تقدیرنامه‌ی خود را از دستان مرحوم هاشمی رفسنجانی گرفت.

افشین یداللهی دُردانه ترانه ایران بود

سیدعباس سجادی، رئیس مرکز آفرینش‌های هنری نیاوران که اجرای این مراسم را به عهده داشت در بخشی از صحبت‌های خود اشاره کرد: افشین یداللهی دُردانه‌ی ترانه ایران بود.

سجادی، با بیان اینکه «او با رفتنش ترانه را داغدار کرد.» گفت: یداللهی برای ما نمونه‌ای از نجابت، صداقت و دوستی بود. به قول قیصر امروز واژه‌ها برای بیان حجم این فاصله لال‌اند و درگذشت او را به جامعه پزشکی و روانپزشکان ایرانی تسلیت می‌گویم.

رئیس مرکز آفرینش‌های هنری نیاوران همچنین با بیان اینکه روز گذشته پنج‌شنبه ۲۶ اسفند آخرین جلسه «خانه ترانه» بود، گفت: او خیلی پیش‌تر جلسه روز گذشته را به پایان رسانده بود.

سجادی ادامه داد: یداللهی گفته بود به خاطر پایان سال دیگر این جلسه را برگزار نکنند اما دیروز درِ فرهنگسرای ارسباران باز شد و این بار بدون افشین یداللهی آخرین جلسه سال ۹۵ خانه ترانه با یاد او برگزار شد. نخستین جلسه خانه ترانه هم در ۲۴ فروردین ۹۶ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود؛ آن جلسه که قطعا موسوم به خانه ترانه افشین یداللهی خواهد بود، با یاد او برگزار می‌شود.

او یداللهی را حلقه اتصال بسیاری از ترانه‌سرایان دانست و گفت وی مانند نخ تسبیح همه ترانه‌سرایان را به یکدیگر حلقه کرد و همچنین از تبعات حادثه تلخ درگذشت یداللهی را داغدار شدن جامعه نظام پزشکی و روانپزشکان ایرانی و به کما رفتن حال همسر و برادر همسر وی در صانحه تصادف عنوان کرد.

سجادی به آخرین پیام افشین یداللهی در اینستاگرام خود که درباره درگذشت علی معلم بود نیز اشاره کرد و ادامه داد: قرار بود دوم فروردین با افشین، محمدرضا فروتن و تعدادی از دوستان هنرمندش به ارمنستان برویم تا هفته‌ی هنری ایران در این کشور برگزار کنیم.

رئیس مرکز آفرینش‌های هنری نیاوران ادامه داد: او خواست یا یک همراه یعنی همسرش را نیز با خود ببریم که همه کارهای پروازشان نیز انجام شد، اما افشین زودتر از ما پرواز کرد. قرار است در این هفته فرهنگی از طرف سفارت ایران در ارمنستان یادواره‌ای برای افشین یداللهی برگزار شود.

سجادی خاطرنشان کرد: از پدر و برادرش درخواست می‌کنم آثار بعدی وی را گردآوری کرده و در اختیار دوستدارانش قرار دهند چون ما از این به بعد با افشین زندگی می‌کنیم.

مهدی ایوبی ترانه‌سرا و یکی از دوستان نزدیک افشین یداللهی هم در سخنانی گفت: افشین یداللهی دو خانه داشت. یکی خانه شخصی همراه با خانواده‌اش و دیگری خانه ترانه که برای آن زحمت‌های زیادی کشید. هر جا و هر وقت هر کدام از ما و دوستانش به حضورش نیاز داشتیم، بالای سرمان بود. معتقدم امروز مهم‌ترین خواسته وی توجه به مهم‌ترین دستاوردش یعنی خانه ترانه افشین یداللهی است.

ایوبی با بیان اینکه افشین یدالهی ۱۸ اسفند از من خواسته بود تا همه‌ی برنامه‌هایش از بیستم اسفند به بعد را کنسل کند، گفت: افشین گفت من از ۲۰ اسفند به بعد دیگر نیستم. او از امروز برای همیشه از بین ما رفته است.

افشین یدالهی دردهای جامعه را باور می‌کرد

محمدرضا فروتن دیگر هنرمندی بود که در این مراسم به صحبت درباره افشین یداللهی پرداخت؛ هنرمندی که تعدادی از اشعار افشین یداللهی را هم خوانده است. او با بیان اینکه «من فقط یک رفیق را از دست ندادم یک لشکر رفیق را از دست دادم.» گفت: من بخش زیادی از زندگی‌ام را مدیون دکتر افشین هستم. او همیشه همراهم بود و کمکم می‌کرد.

فروتن با بیان اینکه «حتی ادامه تحصیلم را مدیون افشین یداللهی هستم.» گفت: او یکی از معجزات زندگی من بود؛ او دردهای اجتماعی را همیشه باور می‌کرد و برای درمانش با مردم همراهی و همدردی داشت.

دلمان برایت تنگ می‌شود

علیرضا قربانی هم رفتن افشین یداللهی را غیرقابل باور خواند و گفت: همه ما خاطرات خوبی از او داریم. فکر نمی‌کنم کسی را پیدا کنم که از افشین گله‌ای داشته باشد.

قربانی خاطرنشان کرد: قرار بود فردا شب او در کنسرت من در تالار وحدت حضور داشته باشد. مطمئن هستم که او امروز ناظر ماست. دلمان برایت تنگ می‌شود.

آرش یداللهی، برادر افشین یداللهی هم با تشکر از همه کسانی که برای مراسم تشییع برادرش به تالار وحدت آمدند، گفت: می‌دانم که برادرم در فرهنگ ایران زنده است و یادگارهای فرهنگی و هنری‌اش همیشه پایدار است.

پس از بیش از یک ساعت از برگزاری مراسم، حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر افشین یداللهی نماز خواند و این ترانه‌سرا به قطعه هنرمندان بدرقه شد.

افشین یداللهی ترانه‌سرا در سن ۴۸سالگی و در پی سانحه تصادف در ۲۵ اسفندماه درگذشت. در راه برگشت از هشتگرد، کامیون با ماشین‌ او تصادف کرد که در پی این موضوع، یداللهی ضربه مغزی شد و از دنیا رفت.

دکتر افشین یداللهی متولد ۲۱ دی‌ماه ۱۳۴۷ در اصفهان و بزرگ‌شده تهران، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان معروف بود.  او برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی ترانه‌هایی سروده و از جمله آثارش در این زمینه ترانه‌های سریال‌های شب آفتابی، غریبانه، شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفردرجه و معمای شاه است.

کتاب‌های «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و... تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» از این ترانه‌سرا به جا مانده است.

مراسم ترحیم افشین یداللهی از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ روز یکشنبه ۲۹ اسفندماه برپا می‌شود.

منبع: ایسنا

افشین یداللهی,اشعار افشین یداللهی,دکتر افشین یداللهی,ترانه,شعر,خانه ترانه,تشییع پیکر افشین یداللهی,قاضی‌زاده هاشمی,علی مرادخانی,علیرضا زالی,عباس سجادی,,محمدرضا فروتن,فردین خلعتبری,علیرضا قربانی,احسان خواجه‌امیری,کتایون ریاحی,پرستو صالحی,الهام پاوه نژاد,محمدسریر,علی‌رضا رئیس دانایی,حسن فتحی,امیریل ارجمند,امیر تاجیک,یغما گلرویی,نوربخش,داود گنجه‌ای,علیرضا عصار,نیلوفر لاری‌پور,اهورا ایمان
آمار بازدید : 1,569
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500